Gå til innhold
  • Bli medlem

Nok en "unødvendig" uttrykning


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Annonse
43 minutter siden, Jan@ skrev:

så trolig ingen fare,

Akkurat det med "trolig" som gjorde at de søkte etter dem. Jeg er enig i at de burde tatt høyde for værforholdene og varslene. Men det blir vel bare spekulasjon. Jeg håper at fler tar med seg satelittbasert utstyr slik at de kan melde fra uten at det løses ut redningsaksjoner..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man gå hytte-til hytte, må man gå fra A til B, og dersom man blir overrasket av uvær har man ikke andre muligheter enn å søke ly, så helt etter boka.

Det er her satelittbasert utstyr hadde hindret aksjon, som du skrev@Kjell Iver

Sånn sett er teltet bra, bare å slå det opp, uten at noen leter etter deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jan@ skrev:

Skal man gå hytte-til hytte, må man gå fra A til B, og dersom man blir overrasket av uvær har man ikke andre muligheter enn å søke ly, så helt etter boka.

Det er her satelittbasert utstyr hadde hindret aksjon, som du skrev@Kjell Iver

Sånn sett er teltet bra, bare å slå det opp, uten at noen leter etter deg :)

Sånn sett er jo snøhule like bra, eller kanskje enda bedre i virkelig dårlig vær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Mareng skrev:

Sånn sett er jo snøhule like bra, eller kanskje enda bedre i virkelig dårlig vær?

Snøhule er lun og bombesikker når den først er gravd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Jan@ skrev:

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/7lnd33/Etterlyste-menn-sov-i-snohule#xtor=RSS-3

Begge var DNT-turledere og godt utstyrt på alle måter, så trolig ingen fare, men burde de ha tatt mer høyde for været? Lett å være etterpå klok, men DNT-turledere bør helst ikke utløse en stor redningsaksjon - min mening.

Nå kommer det ikke fram i saken hvem som meldte disse personene savnet, men jeg forstår det slik at det er andre eller pårørende som har meldt de savnet. Å uansett hvor godt trent du er, kan det skje ulykker. Når noen ikke møter opp som avtalt er det helt greit å sette i gang aksjon i mine øyner. 

Hvem bør helst utløse stor redningsaksjon i dine øyner da? jeg bare spør av ren nyskjerrighet. For jeg ser og erfarer at terskelen for slikt varierer stort! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, tshansen skrev:

Hvem bør helst utløse stor redningsaksjon i dine øyner da? jeg bare spør av ren nyskjerrighet. For jeg ser og erfarer at terskelen for slikt varierer stort! 

Det har ALDRI vært spørsmål om, eller hvem som skal utløse en stor redningsaksjon. Trodde det var klart i mitt første innlegg :) 

Når noen skal gå fra en hytte til en annen, og ikke kommer frem til bestemmelsested, er det helt naturlig at noen blir bekymret. Uansett om det er godt utstyrte DNT-turledere eller andre, er det naturlig at slik meldes inn. De kan ha valgt å grave seg ned grunnet dårlig vær, som i dette tilfellet.

Det kunne ha vært andre medisinske årsaker som krever medisinsk hjelp asap. Det er slikt man aldri vet, derfor må hjelpepersonell rykke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det jo et spørsmål om man alltid skal legge fra seg så konkrete meldinger på hvor man skal gå fra dag til dag? Greit at de hjemme får beskjed om hvor man går og når man regner med å være tilbake, slik at de kan sette i gang noe om man ikke kommer hjem.  Så får det være opptil den enkelte om man vil legge igjen dagsspor som utløser leting. Noen går fra hytte til hytte med bare en lakenpose og en kvikk-lunsj i en 300-grams ryggsekk, mens andre har utstyr og erfaring til å ha det komfortabelt i snøhule.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det slik at den dagen eg har meldeplikt PÅ tur kan eg like godt slutte (trur eg?). LItt av pointet for meg er fridomen. Men så har eg også klare avtalar med dei heime om korleis ein handterar/ikkje handterar ulike sannsynlege scenario, og gjer eit stykke arbeid før tur, sjølvsagt. Men som sagt, på tur vil eg ha "fri".

Eg vil også stille spørsmålet, utan å vere kritisk til ei sak eg ikkje kjenner, om det ikkje var nokon i kretsen til desse to som kunne sitte med litt info om kva desse mennene satt på av utstyr og kompetanse? Dei var jo openbart godt rusta, og godt kompetente.

Når eg les slike trådar som handlar om andre folks "vurderingar" på godt og vondt, kjem eg ofte i tankar om, vil vi ha det slik at det er andre som skal avgjere kva tid det er uforsvarelg å bevege seg ute i fjellet? Då er me etter mitt sigande inne på feil spor...for kva eg handterar og kva andre meiner er vanskelege tilhøve kan vere veldig ulikt Eg har takka nei til turar med kompisar som har ein annan risikoaksept enn meg. Men eg veit også at dersom eg skulle latt vere å bevege meg ut på dagar der enkelte andre meinar eg skal la vere, så hadde eg mista mange flotte naturopplevingar, som har vore alt anna enn uforsvarlege.

På den andre sida krev jo dette at nettop eg kjenner mine grenser, og ferdast etter mine/turfølgets evner, slik at oddsa for å måtte nytte samfunnets ressursar vert minst mogleg.

  • Liker 6
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tessatroll skrev:

For meg er det slik at den dagen eg har meldeplikt PÅ tur kan eg like godt slutte (trur eg?).

Jeg har meldeplikt, og følger den slavisk. Ikke det at jeg føler det trengs, men di nærmeste rundt meg, og spesielt min gamle far har det mye bedre og får sove om natta bokstavlig talt. Gjelder lengere turer og når jeg er på isen. Satser på at min mor holder øye med meg fra oven, når hun sitter på en sky i himmelen ❤️ og ser ned. 

Hvorfor skal de lide, når jeg har det topp på tur? Dette er en av grunnene til den innkjøpte Satelittelefonen (har hatt den i snart 10 år, og pappa betalte den første). Så for jeg heller legge mine fridomsfølelser litt til side. Tror jeg laget frykt i dem når jeg drev med gruve og grotteklatring........

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
7 minutter siden, haugoy skrev:

https://www.dagbladet.no/nyheter/christian-22-ble-reddet-fra-samme-fjell-to-dager-pa-rad/70000799

 

han hadde vist ikke vrikket ankelen. Men brakk den på tredje turen. 

Ganske fascinerende at han egentlig burde hatt tre redningsaksjoner på samme fjell 😂 men greit av han å komme med en oppklaring på feilen som kom ut i mediene først. 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.tur:  22-åringen var på klatretur på Narvtinden i Flakstad kommune. I løpet av turen satte han seg fast på en fjellhylle. Da måtte han ringe politiet og be om hjelp. - Hentet ned med helikopter.

(Dersom media har sitert han rett og han var på klatretur så vil jeg anta at han hadde med seg utstyr til også å returnere?)

2.tur: Jeg satte meg fast da og. Jeg snakket med en kompis på telefon. Han sa at han kunne ringe etter hjelp, men jeg gjorde det selv. Redningsmannskapene sa at jeg måtte vente noen timer før jeg ble hentet, fordi de var på et annet oppdrag. Jeg klatret videre, men så kom de et par timer seinere, sier han. - Hentet ned med helikopter.

(Satt han fast eller ikke? Om han kommer seg videre, ble det da gitt beskjed om at redning ikke var nødvendig, og det var redningsmannskapene selv likevel valgte å ta aksjon?)

3.tur:  Jeg gikk tur, så datt jeg. Det var trolig på grunn av dårlig fottøy at jeg brakk ankelen, sier drammenseren.  22-åringen sier at han vurderte å ringe redningsmannskapene for tredje gang, men sier at han kom seg ned på egen hånd da han bare var 250 meter over havet.

(Stor sannsynlighet for at han hadde ringt etter assistanse om ikke han hsde3 hatt 2 assistanser foregående dager? ...men kom seg ned selv.)

---------------------------------------------

Hvor mange ganger var det egentlig nødvendig med en redningsaksjon for denne karen?

Hvor bør terskelen for å be om hjelp ligge? 

Hvor godt forbedret bør man være for å kunne fullføre eller avbryte&returnere fra en friluftsaktivitet uten ikke-planlagt assistanse?

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, historien blir bare enda mer utrolig.

Voksent gjort av han å stille opp i media, men i dagens mediebilde er jeg i tvil om jeg ville gjort det samme, for sett utenfra virker det som han selv sier veldig idiotisk.

Men det er vel så. Enkelte prøver seg på Mt Everest år etter år også, uten at de klarer det, med redningsaksjoner osv som resultat, så det kan jo hende at han ble så opphengt i å komme til toppen. Fjellet er ikke mer enn 6-700 meter høyt, men sikkert bratt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Når man klatrer vurderer man vanligvis at det er mulig å komme ned også - ikke bare opp. Jeg hadde vært kjempeflau hvis jeg hadde dummet meg ut slik. Han gjorde det to ganger, og det virker ikke som om det plager han😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.