Gå til innhold
DROMEDILLA

Trangia X2 i forhold til vanlig multifuel brenner?

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en ny multifuel brenner og har sett litt på Trangia X2. Fordelen med den er at den passer inn i det vanlige stormkjøkkenet på samme måten som en spritbrenner. Det gjør at den står mer stødig og at den tar mindre plass. Den er vel også bedre beskyttet mot vind. Slik jeg ser det er det en god del fordeler, men jeg lurer på om noen har erfaring med denne og kan si om det er noen ulemper i forhold til en frittstående brennere?  

image.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det eneste minuset med løsningen er vel vekt og volum, i forhold til enkelte andre løsninger? Hva blir vekten på dette totalt?

Mitt helårsoppsett er:

MSR Simmerlite: 177g

MSR pumpe : 65g

MSR flaske: 71 g for 325 ml (jeg har alle størrelsene til MSR)

Vindskjerm: 65 gram

Tennstål, Light mye fire mini: 14g

Totalt: 392 gram.

Med primusunderlag på: 85 gram er vi oppe i 477 gram. Pluss drivstoff og kjeler. Tar stort sett med primusunderlag, for det er så praktisk. Det sparer du deg for med Trangia løsningen siden det er så stødig, utenom på vinterstid.

Endret av Mareng

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den veier 525g med:

1 brenner
- 1 pumpe
- 1 brenselflaske 0,6 liter
- 1 servicenøkkel
- 2 munnstykker
- 1 futteral

Ser noen skriver om den på nett at den ikke kan reguleres på brenneren men bare på flasken. Er det et problem? Gassbrenneren min kan også bare reguleres på flasken og den fungerer greit. 

Ser at det står at man kan bruke gass på X2 brenneren. Hvordan gjør man det? Må man ha et adapter for å koble til gassflaske?

image.jpeg

Endret av DROMEDILLA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går vel an å kjøpe ombyggings kit til enkelte vanlige brennere også slik at de kan brukes i stormkjøkken? Ser optimus nova har et kit til 29 kroner og brenneren koster omtrent det samme som trangia x2.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

x2 er en robust brenner ( det er en primus variant) og man har ikke behov for noen adapter for å bruke gass. Man benytter samme kobling.

For gass fungerer reguleringen bra, men vil si at den ikke er optimal for bensin ettersom reguleringen er ved flasken.

Dersom fin regulering er viktig, velg Nova ( ikke Nova +) med trangia adapteren.   Jeg har også Optimus Polaris og vil anta at Novaen regulerer like bra.

NB.  På Nova så kan man ikke bruke gass. Det kan man gjøre på x2 ( og Polaris)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, DROMEDILLA skrev:

Den veier 525g med:

1 brenner
- 1 pumpe
- 1 brenselflaske 0,6 liter
- 1 servicenøkkel
- 2 munnstykker
- 1 futteral

Ser noen skriver om den på nett at den ikke kan reguleres på brenneren men bare på flasken. Er det et problem? Gassbrenneren min kan også bare reguleres på flasken og den fungerer greit. 

Ser at det står at man kan bruke gass på X2 brenneren. Hvordan gjør man det? Må man ha et adapter for å koble til gassflaske?

image.jpeg

Med min 0,6 liter flaske, er man oppe i samme vekt.

Er vekten du oppgir inkuldert vindskjerm og støtten? Hva er munnstykker?

Regulering ved pumpen betyr mindre vekt, men ikke så lett å finregulere. Jeg har kun ventil ved pumpen, og klarer meg fint med det, også til laging av pannekaker, omelett og koking av grøt. Nå er ikke min brenner blant de vanskeligste å regulere heller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som vet hvor mange cm hullet på et trangia stormkjøkken er? Jeg har et annet stormkjøkken enn trangia men hvis hullet passer er det ikke noe problem å bruke det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, Blaser skrev:

x2 er en robust brenner ( det er en primus variant) og man har ikke behov for noen adapter for å bruke gass. Man benytter samme kobling.

For gass fungerer reguleringen bra, men vil si at den ikke er optimal for bensin ettersom reguleringen er ved flasken.

Dersom fin regulering er viktig, velg Nova ( ikke Nova +) med trangia adapteren.   Jeg har også Optimus Polaris og vil anta at Novaen regulerer like bra.

NB.  På Nova så kan man ikke bruke gass. Det kan man gjøre på x2 ( og Polaris)

En av grunnene til at jeg valgte Nova var at den kunne bygges om til bruk i trangia settet. Bakdelen er at man ikke kan bruke Nova på gass. Men løste det problemtet med å kjøpe en billig 
gassbrenner til Trangian fra kina som har vist seg å fungere godt. Akkurat den bruker jeg bare om sommeren. 

En annen grei ting er at da har jeg en standalone brenner til bruk når jeg er alene på tur, og ikke trenger Trangiasettet eller bare en kjele fra det. På det andre siden så passer X2 brenneren i en billig liten kvistbrenner, slik at den kan gjøres til en standalone brenner på det viset....så begge er ganske fleksible med litt billig ekstrautsyr :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
37 minutter siden, Humle skrev:

En av grunnene til at jeg valgte Nova var at den kunne bygges om til bruk i trangia settet. Bakdelen er at man ikke kan bruke Nova på gass. Men løste det problemtet med å kjøpe en billig 
gassbrenner til Trangian fra kina som har vist seg å fungere godt. Akkurat den bruker jeg bare om sommeren. 

En annen grei ting er at da har jeg en standalone brenner til bruk når jeg er alene på tur, og ikke trenger Trangiasettet eller bare en kjele fra det. På det andre siden så passer X2 brenneren i en billig liten kvistbrenner, slik at den kan gjøres til en standalone brenner på det viset....så begge er ganske fleksible med litt billig ekstrautsyr :-)

Kom gjerne med eksempel på det med kvist brenner :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 timer siden, DROMEDILLA skrev:

Kom gjerne med eksempel på det med kvist brenner :)

En standard trangia spritbrenner passer i mange kvistbrennere. Og dermed bør Trangia X2 også passe i den.

Her er gassbrenneren til trangian min plassert i den minste kvistbrenneren fra Lixada....

WP_20170602_13_17_01_Pro.thumb.jpg.c0c5712c4783e216c7b62b10d5b3cb74.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, Humle skrev:

En standard trangia spritbrenner passer i mange kvistbrennere. Og dermed bør Trangia X2 også passe i den.

Her er gassbrenneren til trangian min plassert i den minste kvistbrenneren fra Lixada....

Er det denne? Har du bare satt brenneren oppi koppen eller har du laget hull til den?

Skjult lenke - logg inn for å se den

WP_20170602_13_17_01_Pro.thumb.jpg.c0c5712c4783e216c7b62b10d5b3cb74.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, DROMEDILLA skrev:

Nei, min har ikke en slik kopp. Det er bare en plate med et hull som en Trangiabrenner passer i. 

Det er denne:

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår.