Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken selesekk til pulk? Ønsker råd.


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel pulksele, med tynne skulderstropper og ingen hurtigklips. Den er ikke bra.

Jeg skal kjøpe ny pulksele og tenkte på kjøpe en pulksekk. Jeg går med stivt drag, og ser for meg at det kan være en fordel å ha noe i sekken litt lettere tilgjengelig, så slipper jeg å gå helt bak til pulken. hver gang jeg trenger noe. I tillegg er det en fin dagstursekk/topptursekk når man drar på pulkturer.

Jeg anser det også som en mulig fordel å ta noe vekt i sekken hvis det er dyp løssnø, slik at pulken ikke synker så langt ned. Men det er bare noe jeg tror, kanskje det ikke er noen fordel?

Fjellpulken 25 liter selesekk, eller fjellpulken 40 liter selesekk. Hvilke anbefaler dere? 40 literen er 100 gram tyngre enn 25 literen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, Kjellis skrev:

Jeg lurte på det samme og har kommet frem til 40 literen. 25 liter synes jeg blir for knapt til toppturer vinterstid. Får få en slik sekk på budsjettet for neste år tenker jeg 😊

Det er snart jul ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, whistler skrev:

Følger. Har planer om å oppgradere fra den gamle Fjellpulken selen og tror jeg likegodt går for selesekk istedet for ekspedisjonselen til Fjellpulken. Tenker umiddelbart at 40 liter er unødvendig stort, men det er kanskje ikke det allikevel..

Samme tenkte jeg, inntil jeg fant ut av vektskilanden er bare 100gram. Og heller derfor mot 40 liter nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryggsekk er også genialt om ein dreg pulk som er veldig tung relativt til kroppsvekt, eller om ein skal opp mykje bakkar, då det legg nokre ekstra kilo til motoren.

For damer er det ofte ein føremun, og det utgjer litt forskjell faktisk. Godt feste og litt fleire kilo på eigen kropp gjer det enklare å stå mot draget nedover der bak :)

Eg har ikkje hatt så mykje bruk for det sjølv, då eg sjeldan kjem opp i så tung pulk, og heller ikkje er i kategorien veldig lett, men dei gongane eg har nytta meg av det har det vore føremålstenleg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mareng skrev:

Utan å ha studert inngåande kan det sjå ut som Acapulka har ein del detaljar som i alle fall seier ja i mitt hovude.

Det er i første omgang hoftebeltet. Utfrå bilete kan det sjå ut som det er lenger. 

Så synes eg at festa for ski, evt økser, spader o.l. ser betre ut, slik at sekken eignar seg betre både som dagstursekk vinterstid og som selesekk på kombinasjonsturar.

Og det er jo på typisk krevjande kombinasjonsturar at eg kanskje vil finne på å bruke selesekk, turar der eg kanskje må til med ski på sekk og plastbrett over morener og ymse underlag, og til dømes på pulktur i vekslande alpint terreng.

Men dette vart ekstremt teoretisk utan å sett på og kjent på dei to ulike modellane, så med atterhald om at verkelegheita ser annsleis ut.

Eg har stort sett brukt vanleg sekk ved behov for ekstra kilo på motor .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Espen Ørud skrev:

Det er ikke umulig - kommer an på hvilke detaljer man vektlegger ifm "bedre"....

 

Bedre å trekke med tenker jeg på.

Ser fjellpulken sekken har fått litt blandete tilbakemeldinger. Hvis Acapulka er mer bahagelig på ryggen under trekking, så går jeg for den. Hvis det er fjellpulken, går jeg for den.

Løsninger med lommer og sånt ser godt nok ut på begge for mitt bruk.

Acapulka er 250g, lettere. Men det har nok mindre betydning i dette tilfellet vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve trekkedelen tror jeg fungerer greit uansett. Jeg har trukket mye med originalt pulkbelte fra f.eks Fjellpulken og det er ikke all verden anatomisk, men har aldri hatt problemer med at det ikke er "helt greit".

Jeg synes Acapulcaen også "ser" bedre ut, men er også noe dyrerre, om enn ca 21% rabattert på Fjellsport akkurat nuh...

1 hour ago, Mareng said:

 

Fjellpulken sekken har en barnesele integrert. Er denne bra til slitne barn?

Like bra som ethvert tau kombinert med selesekk/sele....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Selve trekkedelen tror jeg fungerer greit uansett. Jeg har trukket mye med originalt pulkbelte fra f.eks Fjellpulken og det er ikke all verden anatomisk, men har aldri hatt problemer med at det ikke er "helt greit".

Jeg synes Acapulcaen også "ser" bedre ut, men er også noe dyrerre, om enn ca 21% rabattert på Fjellsport akkurat nuh...

Like bra som ethvert tau kombinert med selesekk/sele....

 

Ok, barneselen er ikke noe jeg trenger å prioritere da skjønner jeg, da denne ikke revolusjonerer det å trekke slitne barn på noen måte.

Hoftebeltetet ser bedre ut på Acapulka, det synes jeg.

Da blir spørsmålet: 38 liter (1650 gram), eller 43 liter (1800 gram)? I utgangspunktet tenker jeg jakke, vindsekk, mat, thermos, varmejakke, skifeller og skismørning i sekken, og da burde vel 38 liter holde? På dagsturer vekk fra pulken blir nok ett liggeunderlag i skum også med, i tilfelle ulykke og til pausebruk. Det kan vel festes på utsiden, selv om det lett blir litt plagsomt under nedkjøring, mye vind og evt. fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mareng said:

Ser fjellpulken sekken har fått litt blandete tilbakemeldinger. Hvis Acapulka er mer bahagelig på ryggen under trekking, så går jeg for den. Hvis det er fjellpulken, går jeg for den.

Den sorte utgaven av "Fjellpulken Selesekk 40L" har fått 5/5 stjerner, mens den røde har fått 4,5/5 stjerner, og den Orange har fått 3,5/5 stjerner. (Flaks at jeg valgte sort farve den gangen jeg kjøpte! 🤣)

Fjellpulken har nå kun "X-Pack Tursekk - 25L / 40L" på sine nettsideder. (1599,- som listepris hos FS.) Ser ut som om denne tar over for "Fjellpulken Selsekk 25/40L", og at det er mer stoff/volum i sidelommer og at topplokket dekker mer på den nye (begge deler har fått noen negative tilbakemeldinger på den gamle). Noen som vet noe konkret om forskjeller? 

Endret av Terka
  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Terka skrev:

Den sorte utgaven av "Fjellpulken Selesekk 40L" har fått 5/5 stjerner, mens den røde har fått 4,5/5 stjerner, og den Orange har fått 3,5/5 stjerner. (Flaks at jeg valgte sort farve den gangen jeg kjøpte! 🤣)

Fjellpulken har nå kun "X-Pack Tursekk - 25L / 40L" på sine nettsideder. (1599,- som listepris hos FS.) Ser ut som om denne tar over for "Fjellpulken Selsekk 25/40L", og at det er mer stoff/volum i sidelommer og at topplokket dekker mer på den nye (begge deler har fått noen negative tilbakemeldinger på den gamle). Noen som vet noe konkret om forskjeller? 

Artig observert. Har folk som kjøper orange sekk høyere krav enn de som velger sort? ;-)

Ser de har nye modeller ja. Tror jeg skal se om det går an å få sett både Acapulka og den nye Fjellpulkenmodellen live. Har i dag en gammel sele fra en barnepulk og den er ikke særlig komfortabel så skal jeg oppgradere skal jeg ha det som gir absolutt best komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående størrelse. 40L! jeg pleier å ha en 55L og det er passe. Da har jeg mat, drikke og evt. snacks for dagen litt ekstra klær, dunjakke etc. ukritisk pakket i sekken. 

Forøvrig, så er det svært sannsynlig at den 55L blir byttet ut med den Acapulca sekken som det var linket til over her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt Acapulka 38 liter. Vekten på denne var relativt lav sammenlignet med de andre (1650g, fjellpulken 40 liter 1900g) og hoftebeltet "ser" mer solid ut til pulktrekking.

Jeg spurte fjellsport hvilke som er best til pulktrekking, svaret jeg fikk var: 

"Begge to gjør det godt i forhold til det å trekke pulk. Noe jeg har hørt fra andre kunder er at de er veldig fornøyd med fjellpulken sekken da de opplever at denne også er fin til å bruke kun som sekk uten pulk. Pris er også en faktor, så hvis jeg måtte velge hadde jeg gått for fjellpulken sin sekk."

Nå er acapulka sekken helt ny, så jeg tror ikke det er så mange som har prøvd denne enda. Som dagstursekk uten pulk har jeg uansett sekker som er bedre egnet.

Den kommer snart i posten, så vi får se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de store fordelene med pulk er at jeg kan gå uten noe som klistrer seg til ryggen. Det er lettere å kunne lufte gjennom toppen av jakka/anorakken uten noe bakpå (skorsteinseffekt). Det føles også befriende å gå sånn. Skjønner ikke helt hvorfor man vil gå med sekk når man har pulk (hvis ikke man har barnepulk som er full av barn..)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Lompa skrev:

En av de store fordelene med pulk er at jeg kan gå uten noe som klistrer seg til ryggen. Det er lettere å kunne lufte gjennom toppen av jakka/anorakken uten noe bakpå (skorsteinseffekt). Det føles også befriende å gå sånn. Skjønner ikke helt hvorfor man vil gå med sekk når man har pulk (hvis ikke man har barnepulk som er full av barn..)

Det er et meget god poeng. Kanskje jeg må revurdere og går for ekspedisjonsselen allikevel. Lommene på beddingen funker fint å legge mat / drikke og varmjakke. Bakdelen med å ha det der er at jeg må løsne draget fra beltet hver gang jeg skal ha tak i noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun et par turer med selesekk og likte det ikke. Bruker vanlig Fjellpulkensele og føler som @Lompa at det ikke blir så klamt på ryggen.

Når jeg brukte selesekk og skulle ha noe i den var det jo enten å løsne sekken fra draget, eller å løsne sekken fra ryggen. Det er i og for seg akkurat de samme valgene jeg har med vanlig pulksele. Den eneste forskjellen er at jeg må et par meter bak til pulken for å hente det jeg trenger.  Og jeg må kople meg ut og inn siden jeg bruker stivt drag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

En av de store fordelene med pulk er at jeg kan gå uten noe som klistrer seg til ryggen. Det er lettere å kunne lufte gjennom toppen av jakka/anorakken uten noe bakpå (skorsteinseffekt). Det føles også befriende å gå sånn. Skjønner ikke helt hvorfor man vil gå med sekk når man har pulk (hvis ikke man har barnepulk som er full av barn..)

Barnepulk er en ting, det bruker jeg.

En annen ting er å ha med seg en sekk som man bruker til toppturer og turer vekk fra pulk og telt.

Sekken er grei å ha på toget.

Hvis man er liten og lett som meg, ser jeg for meg at motbakkene blir lettere når man får litt vekt i sekken, framme ved "motoren". 5 kg i sekken, gir 5 kg mindre i pulken, altså 10 kg mer på brukeren i forhold til pulken.

Å få letter pulken litt kan være en fordel i dyp snø.

Sekken er grei å ha med seg dersom man driver med dekktrekking som trening.

Sekken er grei å ha med seg inn i vindsekken når man trenger pause i ly for været.

Går man på flate vidder, og spesielt med taudrag, så ser ikke jeg heller vitsen med sekken. Men flate vidder er det ikke mye av her i området.

Enest ulempen av betydning med sekk, slik jeg ser det, er at ryggen blir klammere, og at totalvekten på utstyret øker noe.

Jeg har prøvd sele, og nå blir det å prøve sekk. Så får jeg heller gjøre min egen vurdering utifra det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, mange gode argumenter for selesekken. Det er ikke tilfeldig at de selger en del av dem, men ville bare få frem at ikke alle er like begeistret. :)  Jeg går med Fjellpulken 144 og stivt drag, og har egentlig ikke noe særlig problemer med at pulken blir for tung. Laster litt mer bakover hvis det er løs snø. Å legge noen kilo mer over på meg kontra pulken medfører at jeg må løfte de kiloene. Litt usikker på hvordan det skal gi mer motorkraft..

Om man allerede har en god dagstursekk så er det heller ikke så vanskelig å sy på D-ringer på hoftebeltet. Jeg har faktisk vurdert å sy på slike på ei rumpetaske jeg har. Da kan jeg beholde friheten og samtidig ha litt mer drikke osv på hofta. Alternativt sy på en flaskeholder på trekkselen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet alternativ er også å bruke en helt vanlig sekk i kombinasjon med sele. Jeg har accapulka sit drag og ekspidisjons sele. Dette har jeg brukt i kombinasjon med en liten og lett Osprey dagstursekk hvor jeg kan få plass til noen småting. Den dobler da også opp som tursekk uten pulken. Med en liten sekk som ligger utenpå sele løsningen så vil føles det ikke så klamt da sekken ikke kommer direkte inntil jakken men ligger oppå selen og du får luft gjennomstrømning.

Da har du jo også mer fleksibilitet, du kan velge å dra med eller uten sekk samtidig som du allerede kan bruke en sekk du sikkert har fra før :)

 

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Et annet alternativ er også å bruke en helt vanlig sekk i kombinasjon med sele. Jeg har accapulka sit drag og ekspidisjons sele. Dette har jeg brukt i kombinasjon med en liten og lett Osprey dagstursekk hvor jeg kan få plass til noen småting. Den dobler da også opp som tursekk uten pulken. Med en liten sekk som ligger utenpå sele løsningen så vil føles det ikke så klamt da sekken ikke kommer direkte inntil jakken men ligger oppå selen og du får luft gjennomstrømning.

Da har du jo også mer fleksibilitet, du kan velge å dra med eller uten sekk samtidig som du allerede kan bruke en sekk du sikkert har fra før :)

 

Det er den løysinga eg har brukt, og eg synes vel det funkar ganske greit eigentleg. Då har ein jo også fordelen med å kunne veksle mellom å ha den på ryggen og å stroppe den på pulken.

Therese Moe Øye sitt bilete.

10457472_10154283624005284_2523773885301242896_o.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.