Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertur uten skalljakke?


Lofoten-Møring

Anbefalte innlegg

Jeg har forstått det slik at mange foretrekker bomullsplagg foran Gore-Tex når de går på ski. Kunne godt tenke meg å prøve dette selv, har gått en del i Arcteryx Theta - jakka mi men det blir jo noe klamt ved aktivitet. Vurderer å investere i en mer pustende jakke, men dog vindtett. Spørsmålet blir: Når det er minst 5 minusgrader og tilnærmet ingen fare for regn / sludd, regner dere det som trygt å legge av gårde i flere dager uten vanntett jakke? Litt av poenget blir borte hvis man uansett må dra med seg 2 jakker. Dessuten koster jo ei skikkelig jakke / anorakk gjerne flere tusen kroner. 

Vil ei bomullsjakke holde deg tørr hvis det snør en god del? Tenker da på at jakka blir jo varma opp av kroppen min, kan snøen dermed smelte og vannet trekke gjennom? 

Frister litt å utvide en ellers bra garderobe ;-) Men om man uansett må ha med seg skalljakka kan man kanskje like gjerne ta med ei lett vindjakke til de dagene det er vind. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig og gi et klart svar kanskje men alle mine vinterturer har vært uten en skalljakke. Jeg har isteden hatt med en tynn og lett vind/regnjakke fra Norønna som stort sett brukes under gange hvis det er litt sure vindforhold. Veldig sjelden det er mye regn midt på vinteren, dog kan det forekomme litt tidlig eller sent på vinter sessongen.
Systemet mitt har gjerne bestått av følgende:
Typisk under gange: Bryne underst, polarflis genser, tynn vind/regn jakke
Så har jeg i tillegg med lett tilgjengelig på pulken en stor og god dunjakke med hette som jeg trekker på meg ved lenger stopp eller om forholdene blir virkelig kjipe.

Dette har fungert veldig greit for meg på alle vinter turene mine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lofoten-Møring skrev:

Jeg har forstått det slik at mange foretrekker bomullsplagg foran Gore-Tex når de går på ski. Kunne godt tenke meg å prøve dette selv, har gått en del i Arcteryx Theta - jakka mi men det blir jo noe klamt ved aktivitet. Vurderer å investere i en mer pustende jakke, men dog vindtett. Spørsmålet blir: Når det er minst 5 minusgrader og tilnærmet ingen fare for regn / sludd, regner dere det som trygt å legge av gårde i flere dager uten vanntett jakke? Litt av poenget blir borte hvis man uansett må dra med seg 2 jakker. Dessuten koster jo ei skikkelig jakke / anorakk gjerne flere tusen kroner. 

Vil ei bomullsjakke holde deg tørr hvis det snør en god del? Tenker da på at jakka blir jo varma opp av kroppen min, kan snøen dermed smelte og vannet trekke gjennom? 

Frister litt å utvide en ellers bra garderobe ;-) Men om man uansett må ha med seg skalljakka kan man kanskje like gjerne ta med ei lett vindjakke til de dagene det er vind. 

Du har jo ei topp jakke med god lufting. Jeg syntes det virker merkelig å skulle "nedgradere" til bomulljakke. Med den jakka du har er du dekt opp for alle forhold, det er du ikke med bomullsjakke.
Stort sett er det kaldt midtvinters, men det er ingen selvfølge. Kan nevne en opplevelse jeg hadde i mars da jeg gikk Finse-Røldal. De to siste dagene fikk vi 0 grader og regn/sludd. Hadde jeg ikke hatt vanntett jakke og bukse da hadde jeg fått store problemer. Fant forøvrig ut at Arctic Bedding heller ikke er særlig vanntett. En problemstilling man kanskje ikke tenker så mye over for turer midtvinters. Man forbereder seg på kulde, men vått vær kan gi minst like store problemer. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er glad i bomull, likens min litt (sære) tradisjonelle samboer. Me er likevel nokså samde om at med dei vinterane me no står overfor, ikkje berre i vest, så er det ikkje eit tema på mange dagers turar utanfor rekkevidde for  "vermelding som sannsynlegvis kjem til å stemme".

Dømer berre frå siste sesong; Hverken på Hardangervidda  i Februar som var eller på Grønland i september eller i Tafjordfjella i Mars hadde me stabilt tradisjonelt og tørt vinterver heile tida.

Eg kjenner meg ferdig med å kakke, pirke, grave og skjære is ut av bomullsfibrane, fordi me A) har sveitta meir enn bomull greier puste B) har vekslande ver med vind og høg luftfuktigheit som då isar nede hette og alle detaljar, spesielt på vindsida eller C) har kombinasjon/variasjon nedbør og kulde eller vind, som smeltar og isar om einann.

Når gtx frys til, anten det er på utsida eller innsida, er det langt enklare å få den isfri til neste dag enn eit bomullspanser. som skal gjennom ulike stadier av kakke/smelte/tørke/kakke osv.

På dagsturar og på 2-3 dagers i klart gode tørrversperiodar derimot, er bomullen genial. Reknar dog med at du her kjem til å få like mange svar som det finnast medlemmer som svarer :) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, whistler skrev:

Kan nevne en opplevelse jeg hadde i mars da jeg gikk Finse-Røldal. De to siste dagene fikk vi 0 grader og regn/sludd. Hadde jeg ikke hatt vanntett jakke og bukse da hadde jeg fått store problemer.

Man forbereder seg på kulde, men vått vær kan gi minst like store problemer. 

Regn og 2 grader er etter min mening adskillig "farligere" enn kuldegrader (i hvert fall så lenge temperaturen ikke kryper godt under - 20., Vind er et annet spørsmål.)

Derfor blir valg av type ytterplagg ofte et spørsmål om geografi...

På mine kanter, litt sør for Røldal, så er det Gore-Tex som gjelder også om vinteren.

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bruker alltid skalljakke, men har endelig funnet igjen min tynne vindjakke. Tyn nylon, puster bra, og veier 160g i str M. Fin å ha med på dei dagene hvor været er fint men kan vil ha et lag utenpå som stopper nok sirkulasjon i isolasjonslagene innenfor. Kommer til å bli med toppturer og pulkturer igjen, i tillegg til skalljakken. (Veier så lite og har så lite pakkevolum at jeg kun anser det som pluss å ha den med på turer hvor den kan være beste valg underveis.)

20171117_125814.jpg

20171117_125954.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bomullsanorakk, og en en Fjellreven G1000 BIB bukse. I kaldt vært er det heeeelt klart å fortrekke framfor Gore-Tex eller andre membran plagg. 
Har ikke brukt jakken på lengere turer, kun dagsturer og da er det suverent. Buksen har jeg brukt på noen 2-3 dagers turer. Men da har det vært stabilt kaldt og tørt vær. 
 

Jeg vurderer selv og investere i en hakke kraftigere anorakk til vinteren, usikker på om den blir med på lengre turer. Gore Tex jakken blir nok uansett med. Så da ender kanskje anorakken som ballast? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei tynn vindjakke er absolutt et alternativ. Det nærmeste jeg kommer akkurat nå er en vindtett vest men den kan nok gi en effekt. For all del, jakka jeg har er kjempegod og det føles ekstravagant å skulle investere i noe annet dersom det ikke følger en klar fordel med dette. Grunnen til at det frister å prøve et alternativ er at jeg svetter mer enn gjennomsnittlig og ofte føles skalljakka som temmelig klam etter relativt kort tids gange.

Aktuelle områder vinterstid er for øvrig Narvikfjella, indre Troms og tilhørende grensetrakter. Her i Lofoten vurderer jeg aldri å gå ut uten skalljakke - nesten om det så er kun til butikken :-) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hammer skrev:

Jeg vurderer selv og investere i en hakke kraftigere anorakk til vinteren, usikker på om den blir med på lengre turer. Gore Tex jakken blir nok uansett med. Så da ender kanskje anorakken som ballast? 

Nettopp dette er også mitt tankekors. Om gore tex - jakka uansett trengs føles det overflødig med ei ekstra jakke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans Microlight vindjakke! Bruker den hele året også på vinteren. Kun tynn ulltrøye under ned til ca-5 og HH warm under om det er kaldere. Blir været mer rufsete går Theta AR jakken utenpå, også evt i pauser. Theta'en er som regel alltid med i sekken vinterstid, men jeg går i det lengste med microlight'en. Har ingen jakke jeg har brukt mer enn den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar alltid med èn jakke.

Alternativ 1: Om det er fare for regn/sludd = Skalljakke med membran og skallbukse med membran.

Alternativ 2: Fjellreven tur set, som da er bukse og hakke i G-1000. Disse er impregnert med nikwax cotton proof, så det blir ikke umiddelbart vått. Men slike klær blir uansett fuktig av noe på en eller annen måte, men det går bra det også. Om det allikevel skulle komme noe regn/sludd, så er det faktisk ingen kriske. Klærne tørker opp under marsj, og ullundertøyet holder varmen selv om det er fuktig. Slikt yttertøy isolerer faktisk også litt, merker at det er litt varmere enn skallklær med membran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre jakker: en bergans microlight, en skikkelig anorakk og en goretexjakke.

Hvis jeg skulle på flere dagers tur så hadde jeg tatt med førstnevnte og sistnevnte. Førstnevnte er helt klart mest behagelig, sistnevnte redder livet når det sludder vannrett.

De få grammene ekstra du drar på ved å ta med to jakker får du igjen i komfort. Personlig synes jeg det er noe dritt å gå i goretex. Det er altfor klamt. Hvis du synes det er helt ok, så har du svaret der. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lofoten-Møring skrev:

Nettopp dette er også mitt tankekors. Om gore tex - jakka uansett trengs føles det overflødig med ei ekstra jakke 

Jeg lurer på om det kan være verdt det uansett. Gore tex jakken min er som regel isbelagt innvendig vinterstid, og jeg blir veldig fort våt fra innsiden når det ikke er fullt så kaldt. Men, som deg. Jeg blir ikke klok på om det er et godt valg eller ikke. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hammer skrev:

Jeg lurer på om det kan være verdt det uansett. Gore tex jakken min er som regel isbelagt innvendig vinterstid, og jeg blir veldig fort våt fra innsiden når det ikke er fullt så kaldt. Men, som deg. Jeg blir ikke klok på om det er et godt valg eller ikke. hehe

Det er mi og. Men vert jammen det i bomull også. Konklusjonen min vart vel at då var gtx enklare å få isfri att. Men på linje me gtxen så er jo helle rikkje bomull bomull....så sikkert fleire variantar som kan funke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎17‎.‎11‎.‎2017 den 11.53, whistler skrev:

Du har jo ei topp jakke med god lufting. Jeg syntes det virker merkelig å skulle "nedgradere" til bomulljakke. Med den jakka du har er du dekt opp for alle forhold, det er du ikke med bomullsjakke.
 

Hvis man ser på det å gå over til bomull i kulda som å "nedgradere", så er jo valget enkelt.. Jeg har en god, tradisjonell bomullsanorakk for de kalde dagene, med skinnkrage. Har gitt den litt voks på skuldrene, men ellers holder jeg så åpent som jeg kan, for å puste. Og den puster, også i kulda. En slik anorakk er sidere enn de aller fleste skalljakker, og i kulda så er det viktig å få dekket rumpa. 

Jeg synes slett ikke man er dekket for alle forhold med ei gtx-jakke. Får man streng kulde, så kan man like godt gå med oljehyre som med gtx.

Er kanskje farget av skiturer med Nils Faarlund, men det er også noe med følelsen av å gå i bomull kontra fluorplast..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Lompa skrev:

Er kanskje farget av skiturer med Nils Faarlund, men det er også noe med følelsen av å gå i bomull kontra fluorplast..

Er alldeles samd i den bomull vs syntetkjensla. Er glad i mine bomullsplagg. Men for meg er det som oftast noko som vert lagt att heime om eg skal på fleirdagers tur. Eg har aldri fått til den bomullsgreia over tid i vekslande ver. Kanskje det er noko eg gjer feil? Men når eg skal bu på hytte, eller på dagstur er det ingen tvil om kva som er valget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.