Gå til innhold
  • Bli medlem

Statisk elektrisitet - hva er det og hvorfor bry seg?!


a_aa

Anbefalte innlegg

Statisk elektrisitet. 

Det rykker i fingertupper, knitrer i klærne og plutselig tilsier hårsveisen at man helt ufrivillig er blitt åttitallspunker. PC-er tryner, bensindamp eksploderer og mobiltelefoner og GPS-er lever farlig.

Hva er egentlig greia med statisk elektrisitet? Er det relevant for fjellforumere? Hva galt kan skje, hvor stor er sannsynligheten for at det skjer, og hva er konsekvensene dersom det skjer? Er det spesielle forhold som øker sannsynlighet eller konsekvenser? Hva kan vi som oppegående personer aktivt gjøre for å senke sannsynligheten eller minimere konsekvensene?

Har du knallharde fakta, løse funderinger, undrende spørsmål, humoristiske poenger eller lange teoretiske utlegninger om statisk elektrisitet og friluftsliv? Da kan dette være tråden å lufte dem i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg et par ESD-kurs fordi jeg innimellom jobber med teknisk utstyr på blant annet sykehus, men jeg tro vel vi allerede har konkludert med at det innen friluftsliv stort sett dreier seg om å være forsiktige med gass/bensindamp i kombinasjon med utladinger. 

Og det er fullt mulig. Jeg har tent brenneren hjemme med statisk elektrisk utlading fra pekefingeren. MED VILJE. Et artig kontrollert eksperiment i forbindelse med at jeg hadde brennerene fremme for vinterpuss og junior hadde noen nye tøfler som var noen rakkere til å generere spenning. Det måtte vel 4 forsøk til før den satt...



I praksis holder det i grunn å være oppmerksom på problemet/muligheten. Slik at man,, dersom man vil, kan holde i begge beholderne når man helder fra en til en annen, kan velge beholdere som i praksis ikke lades opp og å ikke flekke av seg fleecegenseren mens kompisen tanker om bensin. Noen vurderer egen sikkerhet dit at de ikke synes noe av dette er nødvendig, noen vil ikke sjanse så lenge de vet det er en mulighet og noen bryr seg ikke engang om å fylle om fuelflasker mens brenneren står og smelter vann ved siden av....



Litt fagprosa: https://en.wikipedia.org/wiki/Electrostatic_discharge

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, a_aa skrev:

Statisk elektrisitet. 

Det rykker i fingertupper, knitrer i klærne og plutselig tilsier hårsveisen at man helt ufrivillig er blitt åttitallspunker. PC-er tryner, bensindamp eksploderer og mobiltelefoner og GPS-er lever farlig.

Hva er egentlig greia med statisk elektrisitet? Er det relevant for fjellforumere? Hva galt kan skje, hvor stor er sannsynligheten for at det skjer, og hva er konsekvensene dersom det skjer? Er det spesielle forhold som øker sannsynlighet eller konsekvenser? Hva kan vi som oppegående personer aktivt gjøre for å senke sannsynligheten eller minimere konsekvensene?

Har du knallharde fakta, løse funderinger, undrende spørsmål, humoristiske poenger eller lange teoretiske utlegninger om statisk elektrisitet og friluftsliv? Da kan dette være tråden å lufte dem i!

Hvis dette fenomenet oppstår på en vandretur i fjellet så tror jeg at jeg ville søkt ly i litt lavereliggende terreng. Den ladningen som får håret til å reise seg kan godt være forløperen til et lyn, og det er det ikke særlig bra å få gjennom sveisen, uansett hvor åttitalls den er.

  • Liker 1
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.