Gå til innhold
  • Bli medlem

Rago - Ny soveposeserie fra Helsport


whistler

Anbefalte innlegg

3 hours ago, Bjørnar Madshus said:

Jeg vil anta at de er redde for en masse reklamasjoner pga. for spinkelt materiale, og at de har forstått at med teltduker så fungerer lette, tynne materialer ganske bra uansett. En sovepose er vel mer utsatt for revning og får hardere behandling enn en teltuk vanligvis får.

Kan være de er redde for det, ja. Men også på dunspensten bruker de "dårlig" kvalitet.

Ellers tenker jeg motsatt hva gjelder tynne materialer. Telt skal beskytte mot vær og vind. Soveposen ligger trygt inni teltet beskyttet av både teltduk og liggeunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 timer siden, Thomas E skrev:

Kan være de er redde for det, ja. Men også på dunspensten bruker de "dårlig" kvalitet.

Ellers tenker jeg motsatt hva gjelder tynne materialer. Telt skal beskytte mot vær og vind. Soveposen ligger trygt inni teltet beskyttet av både teltduk og liggeunderlag.

Det er vel å dra det litt vel langt å kalle 650 dun spenst for dårlig kvalitet, mange produsenter bruker 650, dette har med pris og pakke volum å gjøre. Du kan sjekke hva Marmot tar for soveposene sine med dun spenst fra 800 og oppover. Mountain Hardware bruker som mange andre 650. jeg har to soveposer derfra, Ratio 15 og 32. Vekten på disse er omtrent der Helsport ligger med sine. Marmot har i tester fått merknader for at glidelåsen setter seg fast og at trekket er tynt. Skulle gjerne hatt Marmot pose, men kan ikke forsvare prisen. Selv om du tenker motsatt som du sier ang. tynne materialer, og det er jo greit, så sier testene noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Per Fredrik said:

Det er vel å dra det litt vel langt å kalle 650 dun spenst for dårlig kvalitet, mange produsenter bruker 650, dette har med pris og pakke volum å gjøre. Du kan sjekke hva Marmot tar for soveposene sine med dun spenst fra 800 og oppover. Mountain Hardware bruker som mange andre 650. jeg har to soveposer derfra, Ratio 15 og 32. Vekten på disse er omtrent der Helsport ligger med sine. Marmot har i tester fått merknader for at glidelåsen setter seg fast og at trekket er tynt. Skulle gjerne hatt Marmot pose, men kan ikke forsvare prisen. Selv om du tenker motsatt som du sier ang. tynne materialer, og det er jo greit, så sier testene noe annet. 

Jeg syns ikke det er å dra det så langt å kalle 650 for "dårlig". Hva gjelder dunposer er det vel i nedre enden av skalaen. Jeg kan ikke huske å ha sett noen bruke mindre enn 600. Jeg satte det dog i hermetegn for det er jo ikke nødvendigvis dårlig kvalitet, det er bare dårlig spenst i dunverdenen.

Kunne jeg fått sett disse testene som sammenligner viktigheten av tykke materialer i telt vs sovepose? Jeg har ganske motsatt erfaring, så det hadde vært interessant å se. 30D på soveposen og 15D på teltet virker bare litt pussig på meg.

Hovedpoenget mitt er egentlig bare at Helsport innen telt er blant de letteste på markedet innenfor de typene telt de lager (to-duks, silnylon og med teltstenger), mens de innen soveposer(dun) er blant de tyngste. Hadde trodd at de lagde en mer UL-serie av soveposer også når de nå kom med en ny serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Kjøpte meg ein Rago Winter i frå Intersport Lillehammer til 2799. Førsteintrykket mitt av posen er i grunn veldig bra. Med mine 181/182cm er passformen nærast perfekt, men ville difor vore litt skeptisk til om posen er lang nok dersom ein er 185. Det verkar også som ytterstoffet er svært holdbart og bør beskytte godt mot fukt. Eg syns dette er veldig digg, spesielt med tanke på bruk utafor teltet. Mine to andre posar (RAB Ascent 700 og EE Revelation 20) slepp eg helst ikkje i nærleiken av ei barnnål. Med Rago skulle eg fint rulla meg i ei maurtue. Noko anna eg likar godt med designet er kragen/hetta. Den er kompakt og komfortabel med mykje dunfyll. Veldig enkelt å regulere opninga etter temperatur. 

Ellers har eg berre rukke å testa posen ei natt. Det var under ein tarp i cirka 13-14 minus. Då var det litt kjølig i plankestilling, men så fort eg fekk krølla meg litt saman så gjekk det heilt fint. T-Comfort på 10 grader stemmer nok fint. Før Rago-serien kom så vurderte eg å kjøpe Warmpeace, men var veldig usikker på om eg skulle gå for Viking 900 eller 1200. Sånn sett var Rago Winter ein god mellomveg med T-comfort grense midt i mellom 900 og 1200. I tillegg veg den jo faktisk mindre enn Viking 900 også.

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Øyvind Hellenes skrev:

Kjøpte meg ein Rago Winter i frå Intersport Lillehammer til 2799. Førsteintrykket mitt av posen er i grunn veldig bra. Med mine 181/182cm er passformen nærast perfekt, men ville difor vore litt skeptisk til om posen er lang nok dersom ein er 185. Det verkar også som ytterstoffet er svært holdbart og bør beskytte godt mot fukt. Eg syns dette er veldig digg, spesielt med tanke på bruk utafor teltet. Mine to andre posar (RAB Ascent 700 og EE Revelation 20) slepp eg helst ikkje i nærleiken av ei barnnål. Med Rago skulle eg fint rulla meg i ei maurtue. Noko anna eg likar godt med designet er kragen/hetta. Den er kompakt og komfortabel med mykje dunfyll. Veldig enkelt å regulere opninga etter temperatur. 

Ellers har eg berre rukke å testa posen ei natt. Det var under ein tarp i cirka 13-14 minus. Då var det litt kjølig i plankestilling, men så fort eg fekk krølla meg litt saman så gjekk det heilt fint. T-Comfort på 10 grader stemmer nok fint. Før Rago-serien kom så vurderte eg å kjøpe Warmpeace, men var veldig usikker på om eg skulle gå for Viking 900 eller 1200. Sånn sett var Rago Winter ein god mellomveg med T-comfort grense midt i mellom 900 og 1200. I tillegg veg den jo faktisk mindre enn Viking 900 også.

Strålende, takk for tilbakemelding 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Kan vel ikke kalle det test da jeg bare har bare prøvd den to ganger nå i sommer med glidelåsen oppe, men første inntrykket er bra. Lav vekt og veldig lite volum. Et ordentlig kompresjonstrekk var med så jeg kan justere på lengden så den passer på,tvers nederst i sekken. 

WIN_20190705_18_56_12_Pro.thumb.jpg.fc68e746425dc1626edfbb8ac3c42ad8.jpg

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Per Fredrik skrev:

Kan vel ikke kalle det test da jeg bare har bare prøvd den to ganger nå i sommer med glidelåsen oppe, men første inntrykket er bra. Lav vekt og veldig lite volum. Et ordentlig kompresjonstrekk var med så jeg kan justere på lengden så den passer på,tvers nederst i sekken. 

WIN_20190705_18_56_12_Pro.thumb.jpg.fc68e746425dc1626edfbb8ac3c42ad8.jpg

 

Hvordan er inntrykket av ytterstoffet? Har nemlig en hund som gjerne tråkker/hopper på posen🙄 Har ME Glacier 700W og den tåler det uten problem, men synes den er litt tung å ha med på lengre turer (ca. 1,2kg) og så tar den ganske stor plass i sekken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Turjente93 skrev:

Hvordan er inntrykket av ytterstoffet? Har nemlig en hund som gjerne tråkker/hopper på posen🙄 Har ME Glacier 700W og den tåler det uten problem, men synes den er litt tung å ha med på lengre turer (ca. 1,2kg) og så tar den ganske stor plass i sekken. 

Nå måtte jeg kjenne etter og sammenligne med en Mountain Hardware soveposer jeg har. ( dun 1,2 kg) Så jeg sitter nå med begge og prøver å kjenne etter. Trekket til Helsport virker noe glattere, men ikke tynnere, men nå er jeg ute og kjøre med synsing så det er nok best du tar en prat med Helsport, kanskje de har en stoffprøve du kan få. Det er mye penger selv om jeg kjøpte min på outlett siden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja synes også de blir litt dyre, men liker at de er norske :) Venter konsekvent på outlet til helsport, driver å leter etter et lettere telt enn Reinsfjell pro 2 fordi det blir tungt for meg å bære i sekk. Vurderer nyeste Ringstind superlight 2, men litt usikker på fotenden siden den skrår sånn. 

Er jo mye annet som er billigere, men liker at dameposen veien 0.8kg (uten pakkpose da), er ikke så mange som har den vekta og Tcomf -2. Etter det jeg kan se så har de fleste poser på den vekta, eller lettere, en Tcomf på flere varmegrader. 

Til sommerbruk på skauen så er man jo ikke avhengig av så varm pose sånn sett, da det holder seg rundt 5-6grader evt. Men hvis man skal i fjellet så er det jo greit med en som tåler noen minusgrader. 

Det er lurt, skal høre med de. ME Glacier har veldig "tykt" ytterstoff som virker veldig slitesterkt, og elsker å ligge i den for den er så myk og komfortabel. Men på litt lengre turer på sommerstid synes jeg det er litt stress med 1,2kg og en Tcomf på -6. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Kjøpte en Rago dunpose med 25% rabatt hos XXL i september. Kjøpte standard størrelsen, som skal rekke til personlengde 185, er selv 183. Men hjemme på stuegulvet føltes det som jeg måtte ligge "i spenn" for å få hodet inn i hetta, så det ble retur på angrefristen. Gadd ikke be om /prøve større, var ikke interessert i mer vekt (og har ellers flere poser fra før, så jeg lider ingen nød - for å si det slik).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Er det fleire erfaringer med Rago down spring? Vår sønn på 14 år har brukt den ei veke i Rogen no, og klaget på at det var kaldt. Han er normalt veldig varm av seg, så dette var uventet. Fruen i huset bytta pose med han ei natt, og vart liggande å fryse mens sønnen vår hadde det varmt og godt.

Fruens sovepose er Helle med lik Tcomf.

Produksjonsfeil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Osvik skrev (43 minutter siden):

Produksjonsfeil? 

Dette er jo en pose med bare 332 gram 650 dun/fjær og T-comfort på +5 grader. Det er ekstremt viktig at duna ligger rett fordelt, og at liggeunderlag har høy nok R-verdi. Det er også viktig at posen ikke har vært lagret i transporttrekket og at duna har fått nok tid til rette seg ut etter du har kommet i camp. Og du/dere må lukke varmekragen helt, pluss åpningen veldig liten. 
Tipset er å sjekke fordeling av dun med ei kraftig lommelykt. Det kan også hjelpe mye med en runde i tørketrommel med tennisballer for å få den mer flyffy. Det bør være et loft på ca 10 cm for at den skal isolere nok.

I tillegg kommer at du/dere har vært på do, spist før dere la dere etc. jo nærmere grensa dere kommer jo viktigere er det.

Ikke minst - lå dere i Hengekøye eller åpen himmel? Husk at et tett telt er mye varmere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei kalde nettene var i telt, den varme var i hengekøye med soveposen fra Helle. Helle-posen er også dun, og lik tcomf.

Liggeunderlaga er det neppe, siden fruen brukte samme underlag heile tida.

Soveposen fikk typisk 4-5 timer i teltet før leggetid, så det burde holde.

Har ikkje sjekka med lykt, skal teste det 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.