Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose vs Varmeflaske


tshansen

Anbefalte innlegg

Jeg har en sovepose (dun) som er 0 grader og -16 extreme.... jeg ville ikke sovet i denne ved så alt for mange minusgradene. Fordelen med denne posen er at den er veldig liten og pakker smått. Å oppgradere posen har jeg inntrykk av at blir veldig mye mer pakkvolum. Er det noen av dere som har god erfaring med varmeflaske, slik som ho bestemor pleide å ha på lur? Å eventuelt hvor høyt kan man realistisk øke komforten/tempen med en slik flaske i soveposen? 

Jeg har brukt 0.5liter plast flaske noen ganger når det har vært veldig kaldt, med god effekt. Men vil det være bedre egnet med en slik gummi flaske? effekt over lengre tid? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har brukt det endel ganger og kan vel ikke tallfeste effekten av ei varmeflaske. Men enkelte netter har den vært forskjellen på å sovne eller ikke. Så den gir fort 5 grader økt komftemp sålenge den er varm.

Og den store fordelen av gammeldags varmeflaske kontra en vanlig 0,5 liter er komfort og ikke minst varmeflate

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uten vitenskapelig belegg så henger jeg meg på 5 grader som @lars p antar. Men er mye som spiller inn, som at den vil gi mer effekt jo bedre soveposen isolerer siden varmeeffekten da ikke vil stråle så mye ut. Min erfaring med Nalgene flaske er at flasken avgir mye varme med en gang den legges i soveposen (naturlig nok), slik at det er lett å sovne. Deretter varmer flasken ca. 3-4 timer før den nærmer seg samme temperatur som innvendig i soveposen. Jo større flaske, jo mer effekt og varighet på varmen. 

Ellers så er det jo alle de andre klassiske tipsene for å holde varmen som ullundertøy, dunjakke, lue, isolasjonsbukse, lakenpose, varm og mett når du legger deg. Men det mest komfortable er uansett å ha en sovepose som er varmere. 

Et eksempel på hvordan jeg gjør det om jeg "feilberegner" nattetemperatur og har med for tynn sovepose: http://www.tursiden.net/2016/08/triks-for-ekstra-varme-i-soveposen/

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk 1-liters nalgene flaske og isoler den godt. Økt volum gjør at den varer lengre, det samme gjør isoleringen. Kl 4 kan du bytte vannet med nytt fra thermosen om du fryser, og pisse litt i pisseflasken, så klarer du noen timer til :)

Varmeflaske er megadigg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmeflaske er bra greier og jeg bruker også Nalgene til dette formålet. Om du bruker vanlig brusflaske så kollapser den ned til halve volumet ved noe nær 100 grader varmt vann. Med god isolasjon rundt varme-flaska så holder varmen lengre og du slipper å svi tottelottene :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RoyN skrev:

Varmeflaske er bra greier og jeg bruker også Nalgene til dette formålet. Om du bruker vanlig brusflaske så kollapser den ned til halve volumet ved noe nær 100 grader varmt vann. Med god isolasjon rundt varme-flaska så holder varmen lengre og du slipper å svi tottelottene :)

Jeg har brukt de nye miljøflaskene noen ganger med blandet suksess for å si det slik :angel: Men takk for tipset. En liter flaske som du beskriver burde jo være helt topp til formålet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en ordentlig frysepinne - på beina.  Og det eneste som nytter er en ekstern varmekilde.  Og gjett om ikke jeg har prøvd det meste. 

Ikke minst lommevarmere, enten drevet med kullstaver eller bensin.  Og de kan gjøre susen, om de brenner da.  For som oftest slukner de - og så er "pailabbene" like kalde.  I tillegg veier 2 slik fort 500 gram.  Konklusjon:  Forkastet for mange år siden. 

2 stk 0, 5 liters flasker.  1 er allerede drikkeflaska.  Fyller de opp med varmt vann, stapper de inn i to rommelige sokker, og tar dem på.  Deilig.  Men effekten avtar relativt fort.  Disse flaskene er lette og er også ypperlige som sokketørkere.

Varm stein.  Ofte bruker jeg å varme en stein.  Leter i bekken etter en passende stein, fordi slike ikke har skarpe kanter.  På kalde dager, i den snøfrie årstiden varmer jeg ofte to stk.  En til å sitte på og en om beinvarmer.  Jeg bruker å legge dem i bålet/over ovnen, og når jeg kjenner en antydning til varme på oversiden er de akkurat passe varme.  Steinen som skal i posen pakker jeg inn i den ene fotkluten.  Fordelen med en varm stein er at den holder seg varm i mange timer. 

5a0ce6839cc7f_P6300072(640x360).jpg.212fdedc6c5c64de1d2ec4d0073cf1be.jpg

Men en skikkelig varmeflaske, som for øvrig er dedikert til formålet er det beste.  Veier ikke all verden vs en naglene flaske.

-------------------

Men man kan gjøre enkle ting før posen!

-  Et litt tungt og varmt måltid før posen anbefales

-  På hodet bruker jeg forsvarets headover. 

-  I tillegg hjelper det på temperaturen å snøre soveposen godt til.

-------------

Ellers hjelper det godt på både humør og kropp og få litt fart i bålet eller fyre opp primusen utpå natten og koke en kopp varm drikke.

---------

Sier jeg som ennå må vente  en 7 - 8 måneder før jeg igjen kan slå opp teltet, gå ned i knestående og krype ned i posen. 

 

 

 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er normalt ikke noe voldsom frysepinn, men her er mange gode tips. Spesielt det med å varme en stein, det har jeg aldri prøvd før. 
Jeg kjører også konsekvent et varmt måltid før jeg skal legge meg, så lenge sjansen byr seg. Ikke umulig at det hører med noen brune dråper som varmer godt også (psykisk) 

Varmeflaske er helt nødvendig på de kaldeste dagene i forhold til posen min. Men skal jeg oppgradere posen føler jeg volum blir så sinnsykt mye større! Derfor varmeflaske, men hvis man bare øker komforten med ca 5 grader kan selv dette bli for lite om kulde slår skikkelig til. 

Jeg prøver å ikke ha med meg mer klær enn jeg må. Også har jeg alltid ullundertøy, lue, ullsokker og boxer liggende i en vanntett pose som jeg bruker til å sove i. Så jeg alltid er garantert tørt tøy når jeg skal krype ned i posen. 

Hvor mye pakker en -20 dunpose? noen som har et lett tilgjengelig bilde å dele? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, tshansen skrev:

Jeg er normalt ikke noe voldsom frysepinn, men her er mange gode tips. Spesielt det med å varme en stein, det har jeg aldri prøvd før. 
Jeg kjører også konsekvent et varmt måltid før jeg skal legge meg, så lenge sjansen byr seg. Ikke umulig at det hører med noen brune dråper som varmer godt også (psykisk) 

Varmeflaske er helt nødvendig på de kaldeste dagene i forhold til posen min. Men skal jeg oppgradere posen føler jeg volum blir så sinnsykt mye større! Derfor varmeflaske, men hvis man bare øker komforten med ca 5 grader kan selv dette bli for lite om kulde slår skikkelig til. 

Jeg prøver å ikke ha med meg mer klær enn jeg må. Også har jeg alltid ullundertøy, lue, ullsokker og boxer liggende i en vanntett pose som jeg bruker til å sove i. Så jeg alltid er garantert tørt tøy når jeg skal krype ned i posen. 

Hvor mye pakker en -20 dunpose? noen som har et lett tilgjengelig bilde å dele? 

Kjem jo nett an på kva pose du kjøper. Men HPT har jo ein del fine illustrasjonabileter på posane frå Warmpeace ved sida av kaffikopp m.m.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mangler sovepose for den temperaturen vi har nå. 0 til -5/10 grader.  Har god vinterpose, men den er jo superstor og relativt håpløs å ta med i sekk når man ikke kan bruke pulk. Lånte eldstemanns dunpose i helga og kombinerte den med min dunpose (begge med komfortemp rundt 2 grader tror jeg). Pluss Nalgene-flaske nedi så holdt jeg meg veldig god og varm gjennom natta. Synes flaska varmet overraskende lenge! Burde kanskje hatt en fiberpose i stedet for 2 dunposer, men nå har jeg nå disse to og har lite lyst til å investere i enda en pose, og pakkvolum og vekt blir akseptabelt. så satser på at denne kombinasjonen holder til de gangene jeg er ute til fots med sekk i minusgrader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koker opp vann og fyller opp nalgene-flaske, putter den ned i en ullsokk og legger i fotenden av soveposen, eventuelt annet sted du er kald. Fungerer som bare det. Vannet er fortsatt lunkent om morgenen. Ellers har jeg alltid sånne varmeplaster som jeg plasserer på strategiske steder (f.eks. rompa...) der jeg vet at jeg blir kald. Buff og lue er et must og snør igjen varmekrage og sovepose godt. Dunejakke kan også brukes som en ekstra pose som du "trer på" fotenden av posen.

Endret av Marit Brånås Aarflot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker heller håndvarmere fra xxl til 19 kroner. Jeg vet ikke hvor mye det varmer, men har aldri vært kald etter jeg begynte å bruke det de kaldeste nettene. De varer ca 10 timer og bveier nada. 

Endret av Oslo
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Tom42 skrev:

Varm stein.  Ofte bruker jeg å varme en stein.  Leter i bekken etter en passende stein, fordi slike ikke har skarpe kanter.  På kalde dager, i den snøfrie årstiden varmer jeg ofte to stk.  En til å sitte på og en om beinvarmer.  Jeg bruker å legge dem i bålet/over ovnen, og når jeg kjenner en antydning til varme på oversiden er de akkurat passe varme.  Steinen som skal i posen pakker jeg inn i den ene fotkluten.  Fordelen med en varm stein er at den holder seg varm i mange timer. 

5a0ce6839cc7f_P6300072(640x360).jpg.212fdedc6c5c64de1d2ec4d0073cf1be.jpg

Varme steiner er et klassisk tips som fungerer til mye på tur. Kanskje for viderekommende å bruke det i soveposen, men absolutt anbefalt å teste det ut til andre formål for å lære seg hvor varm steinene skal være. Små steiner kan legges ned i skoene og brukes som skotørker, eller bare til å varme skoene litt før de skal på beina. En stein på størrelse med en knyttneve akn pakkes i en ullsokk (e.l.) og legges innenfor jakken for litt ekstra varme. Sitteunderlag som du nevner kan være en god start for å lære hvor varm steinen bør være før den legges i soveposen. 

I henhold til min teori har stein 4 ganger større tetthet enn vann, så den vil vel magasinere 4 ganger så mye varme som vann med samme volum?

Har ikke prøvd stein i soveposen selv, men brukt stein under et lag granbar ved overnatting under åpen himmel uten sovepose. Sov varmt og godt med litt granbar som dyne og varmen fra steinene i temperaturer som nærmet seg 0.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt halvannenliter Nalgene med sokker og genser rundt som regel. Da avgir den varme over lengre tid synes jeg. Jeg har i grunn ikke trengt det i min pose, men det hever komforten. Så jeg pakker den rett og slett inn for at den ikke skal varme for mye (av gangen).

Hovedgrunnen til at jeg gjør det er at jeg slipper å starte morgenen med at alt vannet er frosset på vinterturene og morgenkaffen kommer vesentlig raskere. Så vinn-vinn her...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Har brukt halvannenliter Nalgene med sokker og genser rundt som regel. Da avgir den varme over lengre tid synes jeg. Jeg har i grunn ikke trengt det i min pose, men det hever komforten. Så jeg pakker den rett og slett inn for at den ikke skal varme for mye (av gangen).

Hovedgrunnen til at jeg gjør det er at jeg slipper å starte morgenen med at alt vannet er frosset på vinterturene og morgenkaffen kommer vesentlig raskere. Så vinn-vinn her...

Så du forvarmer vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Jan Erik Hansen skrev:

Varme steiner er et klassisk tips som fungerer til mye på tur. Kanskje for viderekommende å bruke det i soveposen, men absolutt anbefalt å teste det ut til andre formål for å lære seg hvor varm steinene skal være. Små steiner kan legges ned i skoene og brukes som skotørker, eller bare til å varme skoene litt før de skal på beina. En stein på størrelse med en knyttneve akn pakkes i en ullsokk (e.l.) og legges innenfor jakken for litt ekstra varme. Sitteunderlag som du nevner kan være en god start for å lære hvor varm steinen bør være før den legges i soveposen. 

I henhold til min teori har stein 4 ganger større tetthet enn vann, så den vil vel magasinere 4 ganger så mye varme som vann med samme volum?

Har ikke prøvd stein i soveposen selv, men brukt stein under et lag granbar ved overnatting under åpen himmel uten sovepose. Sov varmt og godt med litt granbar som dyne og varmen fra steinene i temperaturer som nærmet seg 0.

Samd. Har brukt det som fot armer ved nokre høver, og det funkar gull. Føresett eit bål dog :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.