Gå til innhold
  • Bli medlem

Multifuelbrenner og støy


Anbefalte innlegg

Jeg gjør dette veldig enkelt, fyller 2,5 ml med rødsprit fra en liten sprøyte ned i bunn av brenneren, tenner på og venter til det brenner helt ut, bruker en stormlighter som brenner hele tiden når jeg åpner bensinkrana, da er det nesten som å bruke gass  

Ingen snuing, eller avtaking av stillebrenneren. Funker fint på de 3 stillebrennerne jeg har. 

Tipset er å se på noen av Berniedawg sine filmer. 

https://youtu.be/yfHqhqZa6mA

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
34 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

mye sot inne i bernie dawgen og gul flamme med etterhvert glødende demper.

Når du forvarmer med bensin skjer dette, med litt rødsprit er det problemet borte. Med 2,5 ml pr oppfyring, er det ikke store ekstra flaska som trengs selv på lange turer. Har normalt ikke flammer over 5-10 cm når jeg forvarmer, eller tenner bensinprimuser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Når det gjelder viktige saker som gass/fuel så kommer jeg nok ikke å gamble på kina merker @dsk:) Legger heller i litt ekstra kroner for sikre produkter som følger direktiver og sikkerhetsregler.  Har samme regel for ladere og slikt også. Men disse coleman variantene er absolutt interesante.

Jeg kommer vel ikke til å kjøpe disse jeg heller, i hvertfall ikke enda. Coleman blir jeg mer og mer glad i, men som noen har nevnt. mye kullos med kald kjele, eller varmeveksler, og at de ofte bør pakkes i en boks av en eller annen sort for ikke å få bøyd kjelestøtter osv.  Hvis du velger en slangebenner så bruker Coleman egen standard på flaskene, og pumpe og slange er her som på de fleste andre merker det svakeste punktet.  Skifte slange hvert 10 år, og ta pent vare på det under bruk og transport er uansett en god regel.

Det begynner alltid å blåse når jeg fyrer primus, slangebrenner er da lettest å skjerme mendu kommer langt med en skjerm på 3 sider av andre brennere.  Coleman er den eneste av de slangebrennerene jeg har hvor jeg ikke har prøvd tilpassing til Trangia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anund Wigen skrev:

Var ikke Coleman en av verstingene når det gjaldt CO? 

Jo, så man må være obs på bruken. Som med alle brennere. Stillebrennere er kanskje verre enn bråkerne? Hva skjer for eksempel med CO når man setter på slike dempere som er diskutert over? Jeg vil forvente at det gjør at det oppstår mer ufullstendig forbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Lompa said:

Hva skjer for eksempel med CO når man setter på slike dempere som er diskutert over? Jeg vil forvente at det gjør at det oppstår mer ufullstendig forbrenning.

Tror ikke det blir noe mer ufullstendig brenning med dempere. Dog så kan det lettere oppstå underbrenning fordi forvarming kan være litt vanskeligere. Men det ser man umiddelbart for da blir flammen gul når man tenner på og demperen begynner å gløde. Har skjedd meg et par ganger men som noen sier så vil dette avhenge av om man forvarmer med alkylat eller rødsprit. 

Når det gjøres riktig så ser man det lett, en klar blå flamme ut fra demperen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Lompa skrev:

Jo, så man må være obs på bruken. Som med alle brennere. Stillebrennere er kanskje verre enn bråkerne? Hva skjer for eksempel med CO når man setter på slike dempere som er diskutert over? Jeg vil forvente at det gjør at det oppstår mer ufullstendig forbrenning.

Jeg vil nesten sette penger på at det blir mer CO av å sette på slike dempere. På samme måte at det blir mer CO når du hiver en panne på brenneren for å lage mat eller smelte snø. Har du slike riller på pannene, som primus opererer med, så vil det bli enda større mengder av CO. Dette har jo vært testet og målt flere ganger (med pannene) 

14 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Tror ikke det blir noe mer ufullstendig brenning med dempere. Dog så kan det lettere oppstå underbrenning fordi forvarming kan være litt vanskeligere. Men det ser man umiddelbart for da blir flammen gul når man tenner på og demperen begynner å gløde. Har skjedd meg et par ganger men som noen sier så vil dette avhenge av om man forvarmer med alkylat eller rødsprit. 

Når det gjøres riktig så ser man det lett, en klar blå flamme ut fra demperen.

Hva mener du med "underbrenning" ?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, tshansen skrev:

 

Hva mener du med "underbrenning" ?? 

Underbrenning eller underburn er når drivstoffet tenner inne i/under silenceren. Dette gir ufullstendig forbrenning og kan varme opp silenceren så mye at den i værste fall smelter.

Drivstoffet skal ikke bli antent før det kommer ut av de små hullene. Det er derfor det også er veldig viktig at forvarmingsflammen slukkes helt, og brenneren deretter tennes på nytt på stillebrennere/brenner med silencer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, tshansen said:

Jeg vil nesten sette penger på at det blir mer CO av å sette på slike dempere. På samme måte at det blir mer CO når du hiver en panne på brenneren for å lage mat eller smelte snø. Har du slike riller på pannene, som primus opererer med, så vil det bli enda større mengder av CO. Dette har jo vært testet og målt flere ganger (med pannene) 

 

Jeg ville ikke satt alle sparepengene var jeg deg. Jeg opplever det nesten som om brenneren brenner renere med silencer. Den koker endog vann på kortere tid med silencer enn uten på alle testene jeg har gjort. Det har selvsagt noe med hvordan gassen fordeles ut av slilencer/spredeplate å gjøre samt hvordan innblanding av oksygen blir. 

 

20 hours ago, Marit Brånås Aarflot said:

Ok, hvis jeg forstår deg rett så legges lyddempeten oppned løst oppå brennerhodet, deretter slippe på fuel til forvarming, fortrinnsvis rødsprit, snur lyddemperen og setter den på plass på brennerhodet, tenner på sprit i kammeret for forvarming, venter til dette er brent helt ut, åpner ventil fra flaska og tenner brenner. Er det rett forstått? Her må ting inn med teskje. 

Bare pass på å tenne på gassen som kommer UT av silenceren og ikke tenn på under den. Jeg har en kompis som slet med slienceren sin helt til jeg fikk han til å sende meg video av hvordan han gjorde det i praksis. Han hadde forstått logikken og beskrev den akkurat som deg, men tente altså bare på på feil sted. 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Espen Ørud skrev:

Jeg ville ikke satt alle sparepengene var jeg deg. Jeg opplever det nesten som om brenneren brenner renere med silencer. Den koker endog vann på kortere tid med silencer enn uten på alle testene jeg har gjort. Det har selvsagt noe med hvordan gassen fordeles ut av slilencer/spredeplate å gjøre samt hvordan innblanding av oksygen blir. 
 

Du opplever det? Ja men har du noen målinger på det? Jeg opplever ingen forskjell om jeg har panne med flat bunn kontra panne med slike varmespreder under (radiator greier) Men målt CO på de to er forskjellen enorm :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, tshansen said:

Du opplever det? Ja men har du noen målinger på det? Jeg opplever ingen forskjell om jeg har panne med flat bunn kontra panne med slike varmespreder under (radiator greier) Men målt CO på de to er forskjellen enorm :blush:

@Memento mori har ikke du intervjuet leverandør av original silencer om CO? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Espen Ørud skrev:

@Memento mori har ikke du intervjuet leverandør av original silencer om CO? 

Hei Primus

Jeg har ett par spørsmål som jeg håper dere kan svare på. 
1: Vil Omnilite med silencer gi mer CO? 
2: Vil man få lavere effekt med silencer?

På forhånd takk.

Hej Anders,

Ledsen för sent svar.

Nej Silencer minskar turbulensen i brännaren som åstakommer ljudet.Förbränningen och effekten är densamma.

Med vänlig hälsning                 

Erik Wirén

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, tshansen skrev:

Du opplever det? Ja men har du noen målinger på det? Jeg opplever ingen forskjell om jeg har panne med flat bunn kontra panne med slike varmespreder under (radiator greier) Men målt CO på de to er forskjellen enorm :blush:

Har du prøvd å se på flammebilde når det er helt mørkt?  Veldig vanskelig å se forskjell i dagslys, men de mørke kveldene nå er fine til testing. 

Først bare brenner -Normalt veldig fin blå flamme

Brenner med Sillencer -Vanligvis enda mere blå flamme og større spredning

Sette på flat panne/gryte

Sette på varmevekslerkjele.

Du kan teste med både Gass og bensin. Har du kamera hadde bilder vært artig! 

Har ønsket meg en CO måler, slik at jeg kunne tatt målinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne artikkelen går ganske grundig til verks og er fin lesing :) 
https://backpackinglight.com/stoves_tents_carbon_monoxide/

Slik jeg leser den artikkelen så er det 4 hoved farer som kan resultere i at en brenner begynner å produsere CO:

1. Flammen må brenne så varmt og rent som mulig, hvis øverste delen av flammen ikke brenner varmt nok så kan CO gass opptre. Som f.eks om det plasseres en kald gjennstand (kjele) for nært flammen. Dette forårsaker at energien i flammen "tappes" slik at det produseres CO gass. Jo høyere en kald gjenstand er over flammen jo bedre. Og med kald gjennstand regnes absolutt alt uavhengig av om den inneholder kokende vann eller kald snø - begge deler er kaldt i forhold til flammen.

2. Flammen fra brenneren skal ikke ha særlig orange farge øverst i flammen. Den skal brenne med et gjevnt blått lys hele veien. Er den mye orange i flammen er dette et varsel på at den kan avgi CO isteden for C02.

3. Det skal ikke pumpes for hardt trykk i tanken, hvis det blir for stort trykk vil flammene bli lange og få en orange tupp.

4. Jo renere brenselstoff jo bedre og renere vil flammen brenne, Butan/Propan er best - Alkylat/Parafin kommer rett under.

Det er derfor god logikk i at en kjele med varmespreder vil forårsake større varmetap i flammen (mer overflate) enn en kjele uten. Det samme gjelder om kjelen er stor kontra liten. Å jo nærmere flammen kjelen er desto værre blir det. Med silencer vil ofte flammen komme nærmere kjelen enn uten silencer, sånn er det vertfall på min multifuel. Teoretisk vil derfor en sliencer kunne bidra til CO problemet siden den "løfter" flammen nærmere kjelen. Hvorvidt dette har en praktisk betydning er jeg usikker på.

 

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Tor-Erik-L-77 said:

3. Det skal ikke pumpes for hardt trykk i tanken, hvis det blir for stort trykk vil flammene bli lange og få en orange tupp.

Jeg skjønnner ikke helt denne koblingen mot trykk i tanken ut fra at trykk etter tanken reguleres av ventilen man justerer manuelt. 

Struper man ventilen så struper man trykker i slange og ut til dysen, samt videre inn til antenning, mens trykket i tanken opprettholdes?

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Terka said:

Skjønnner ikke helt denne koblingen mot trykk i tanken ut fra at trykk etter tanken reguleres av ventilen man justerer manuelt.  Struper man ventilen då struper man trykker i slange og ut i dysen, mens trykket i tanken opprettholdes.

Hvis man justerer ja, men kjører man på full guffe så er det fortsatt relevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Terka skrev:

Jeg skjønnner ikke helt denne koblingen mot trykk i tanken ut fra at trykk etter tanken reguleres av ventilen man justerer manuelt. 

Struper man ventilen så struper man trykker i slange og ut til dysen, samt videre inn til antenning, mens trykket i tanken opprettholdes?

Enkelte primusser er veldig vanskelige å justere på lav styrke bare ved å bruke ventilen, da er lavt trykk en fordel. Det er litt merkelig for det kan være noe vanskeligere på enkelte primusser av samme type enn andre. Jeg regulerer min MSR Whisperlite mye lettere med uoriginal slange og pumpe, enn med originalen. Jeg må også skru flere omdreininger fra null til full slik den er nå. Tidligere var det greit å redusere trykket betraktelig ved å sette flaska på hodet, slippe ut trykk og tenne igjen, for så å regulere.  Bruker jeg en Coleman så er det bare å skru til ønsket styrke.

dsk

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tshansen skrev:

Se om jeg får tid til å ta noen gode målinger i løpet av kvelden 

 

F0D8DC10-953D-4915-A170-62B7564E8529.jpeg

Brukte lignede på jobben før. Veldig morsomt å fise på de 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Memento mori skrev:

Ser ikke billig ut, var ikke klar over at du var en ekte primus nerd! Setter en slik på ønskelista til jul.

Finnes så klart Kina versjon: https://m.ebay.com/itm/Mini-Handheld-Carbon-Monoxide-Meter-CO-Gas-Tester-0-1000ppm-Monitor-Detector-NEW/272636907533?epid=781144220&hash=item3f7a6d100d:g:87wAAOSwtZJY9r4C

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Memento mori skrev:

Ser ikke billig ut, var ikke klar over at du var en ekte primus nerd! Setter en slik på ønskelista til jul.

Hehehe, jeg kan ikke pårope meg å være alt for nerd når det kommer til primus, men har man riktig verktøy på jobb må man passe på å bruke det fornuftig 😉 

jeg må ta å sjekke hvilke målinger jeg får på gassbrenner også! Er jo litt artig å få bekreftet eller avkreftet forskjellige anelser 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, tshansen skrev:

Hehehe, jeg kan ikke pårope meg å være alt for nerd når det kommer til primus, men har man riktig verktøy på jobb må man passe på å bruke det fornuftig 😉 

jeg må ta å sjekke hvilke målinger jeg får på gassbrenner også! Er jo litt artig å få bekreftet eller avkreftet forskjellige anelser 

Utrolig mange feilkilder ved ett slikt eksperiment. Du får prøve å få det til å bli helt likt i ett lukket rom. Spent på fortsettelsen 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.