Gå til innhold
  • Bli medlem

Vedovn i Lavvo vinterstid og vifte


Anbefalte innlegg

En av utfordringene med å fyre i lavvo, er gjerne at varmen stiger rett til værs. Har lest at det hjelper litt å senke taket, men er det noen som har prøvd vifte for å sirkulere luften?

Tenker da, enten på noe slikt,som man kan henge på stangen for å presse den varme luften ned, eller noe slikt  som man kan plassere rett på ovnen.

Noen som har noen formening om hvilken overflatetemperatur en slik vedovn fra Helsport kan ha ved vanlig fyring? (vet at spørsmålet er litt søkt - får kanskje bare gå til anskaffelse av et ovnstermometer og sjekke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
25 minutter siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

En av utfordringene med å fyre i lavvo, er gjerne at varmen stiger rett til værs.

Kjøpte Venor 1 stangs lavo i 1987 og brukte svensk millitærovn i den og vi kosa oss glugg ihjel oppå soveposen i -20.
Så lenge topphatten er på så er det grenser for hvor mye varmluft som forsvinner.
Ang. overflatetemp på ovn så aner jeg ikke hva den er på glødende vedovn.
Men har fyra både svensk og norsk millitær vedovn i telt så de har glødet :)

 

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den der greia til å plassere oppå ovnen, men ville aldri tatt den med på tur. Bladene og mekanikken er ganske skjøre greier. Den funker fint, men må ha en helt plan og litt stor flate å stå på..

Finn ei plate å vifte med, så du får satt i gang litt bevegelse i lufta. Like effektivt det, og mye billigere..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vifte fungerer den,hvertfall på heatpal som vist i video her

 

jeg har brukt den komboen der med vifta stående rett oppe på heatpal og flammene treffer foten på vifta og den snurrer meget godt. Sjekk kanalen til han svensken for ombygging av vifta for å tåle mere varme. Men dette er kun noe jeg gidder å ta med meg på turer der telt står rett ved bilen da vifte er ganske spinkle saker som ikke tåler mye transport i sekk....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.