Gå til innhold
  • Bli medlem

første telttur med sønnen min


Gert Van Rooy

Anbefalte innlegg

Jeg og sønnen min på 9 vil gjerne dra på en ukes telttur i juni neste år. Planen er å sette opp et romslig telt, og være der hele uken. Vi tenkte å fiske, fyre bål, gå korte turer og slappe av. Evt bade.

Så vil gjerne finne en plass jeg kan kjøre til (kan bli droppet, så trenger ikke å stå der i en uke, men må kunne bære alt utstyret inn). Og må være mulig å fyre bål - det vil si må kunne finne ved i nærheten. Noen som har gode forslag, la oss maks 2 timer fra Bergen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 14/11/2017 den 21.40, Gert Van Rooy skrev:

Jeg og sønnen min på 9 vil gjerne dra på en ukes telttur i juni neste år. Planen er å sette opp et romslig telt, og være der hele uken. Vi tenkte å fiske, fyre bål, gå korte turer og slappe av. Evt bade.

Så vil gjerne finne en plass jeg kan kjøre til (kan bli droppet, så trenger ikke å stå der i en uke, men må kunne bære alt utstyret inn). Og må være mulig å fyre bål - det vil si må kunne finne ved i nærheten. Noen som har gode forslag, la oss maks 2 timer fra Bergen? 

Stølsheimen er det første som slår meg. Med flere gode muligheter til å kjøre godt inn i fjellet. Eventuelt Bergsdalen mellom Dale og Voss. Her kan du slå camp ved vann og under tregrensen å ha relativt korte etapper opp til diverse "toppturer" Mange hytter i området i tilfelle nød og gode forbindelser i alle kanter. For ikke å snakke om hvor fantastisk flott det er. 

https://goo.gl/maps/JU1G6VFX6b72

32586872920_eb436bc7db_b.jpg

Bildet er tatt helt på toppen av den veien jeg linket til på kartet lengre oppe.

Du har også et veldig fint område som du kan kjøre helt opp til campen. Å det er på vei over Stordalen. Midt på går det en grusvei innover og litt nedover i fjellet.

https://goo.gl/maps/QdoWqACVx672

35463221081_9b5610a9bd_b.jpg

Her kan du kjører innover til flere vann og mange fine plasser å campe. Det er også flott å gå på tur i alle himmelretninger. Anbefales.

Ellers så kan du kjøre helt opp til Steinsland, altså inn til Modalen og oppover i dalen. Her kan du også omtrent kjøre helt til camp og ha med alt du måtte ønske av utstyr. 

https://goo.gl/maps/Ns71aVxYZXx

Eller du kan kjøre videre fra Modalen mot Eksingedal og Evanger å finne et 100 talls fine plasser både og campe og gå på tur, samt fiske. Mulighetene er som du sikkert ser, enorm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Støtter Bergsdalen.

 

Går vel en skogsvei/militærvei fra Småbrekke og inn til Moavatnet, som muligens kan være en fin basecamp? Lett adkomst fra vei i det minste. Ellers var det fint i øvre Herfindalen/budalen da jeg gikk Vaksdal-Høgabu. Noe tyngre marsj vil jeg tro, samtidig som det kan være mer utfordrende å finne en fin teltplass i dalsøkket. Mye våt mark. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.