Gå til innhold
Tiur3

Harepest i deler av Sør Norge.

Anbefalte innlegg

En liten advarsel, om harepest i deler av Sør Norge! Så vær litt forsiktig med drikkevann, i utsatte områder.

Var på nyhetene i kveld. Dere får Google. Men mener det gjalt et sted på Sørlandet, øvre Buskerud, noe i Hedemark og så et område på Vestlandet (Sogn).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng

Noen som vet om varmen som er i dag, kan gjøre risikoen for vannbårne sykdommer større?

Hvordan forholder dere dere til å drikke vann fra store innsjøer (mange kvadratkilometer, og dypt), hvor badetemperaturen er blitt behagelig og elvene rundt vannet er begynt å tørke ut?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Mareng skrev:

Noen som vet om varmen som er i dag, kan gjøre risikoen for vannbårne sykdommer større?

Hvordan forholder dere dere til å drikke vann fra store innsjøer (mange kvadratkilometer, og dypt), hvor badetemperaturen er blitt behagelig og elvene rundt vannet er begynt å tørke ut?

Er ikke nevneverdig bekymret. Større oligotrofe vann/næringsfattige vann er nok trygge. I høyfjellet i allefall. 

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng
8 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Er ikke nevneverdig bekymret. Større oligotrofe vann/næringsfattige vann er nok trygge. I høyfjellet i allefall. 

:)

Skulle gjerne spesifisert skogs-vann, siden det er poset på fjell-forum :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, Mareng skrev:

Jeg vet ikke om varmen gjør risikoen større, men det er vel sannsynlig.
Uansett er sjansen for problemer svært små. Jeg har drukket vann fra små og store skogsvann, bekker og elver siden jeg var liten. Har aldri blitt syk som følge av det.. Myrputter uten sirkulasjon holder jeg meg unna eller koker vannet for sikkerhetsskyld, men det er nesten aldri noe problem å finne rennende vann der jeg ferdes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 timer siden, Mareng skrev:

Skulle gjerne spesifisert skogs-vann, siden det er poset på fjell-forum :lol:

Snakker vi vann her, og ikke små myrputter, så "skuffer" jeg bort overflatevann og drikker alt jeg lyster. Små vannsig og mindre tjern kan man jo være litt mer skeptisk til. Dette gjelder både i skog og på fjellet. Haren lever høyt til fjells også..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.