Gå til innhold
  • Bli medlem

Det viktigste å kunne innenfor fagområdet friluftsliv


Frilufflaff

Anbefalte innlegg

Annonse

Skal jeg være han teite som svarer "Hvordan unngå å dø"? 

Jeg vil si det kommer ann på hvilket friluftsliv man bedriver. Folk som driver med langvarig klatring på høye vegger har f.eks. helt andre behov for ferdigheter og kunnskap enn en som tusler rundt på hardangervidda i januar. Nå er det forsåvidt hvertfall en ting som vil være felles, nemlig det å holde seg varm og tørr(ish). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo være basis da! Har vel heller aldri regnet friluftsliv som et fagområde :)
Som @TheSleepwalker sier, spørs hvilket utgangspunkt man har.

1. Navigasjon kart/kompass
2. Lage bål
3. Lage ly/soveplass
4. Kjenne egen form/kropp og bedømme egne egenskaper
 

Er jo mye annet men jeg mener de her nevnt er noe alle burde kunne for å bedre friluftsliv ofte og mye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vid oppgave som kan omfatte mye. Kan du avgrense oppgaven? 

Mange forbinder friluftsliv med overnatting i telt, men det kan også være dagsturer i naturen, eller bo på DNT-hytter, m.m.

Limer inn en slags definisjon:

Sitat

Friluftsliv er opphald, fysisk aktivitet og opplevingar i natur. Slik kunne definisjonen på friluftsliv vore. Men den offentlege definisjonen som har overlevd tre friluftslivets år, to friluftslivsmeldingar og ei ny strategiplan er:
«Friluftsliv er opphold og fysisk aktivitet i friluft i fritid med sikte på miljøforandring og naturopplevelse».
Dette er ingen god definisjon, når det politiske målet er friluftsliv for alle, og har vore det i over 40 år.

http://harvest.as/artikkel/friluftsliv-for-alle og https://www.regjeringen.no/contentassets/9147361515a74ec8822c8dac5f43a95a/no/pdfs/stm201520160018000dddpdfs.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En telefon til nærmeste Røde Kors, eller alpine redningsgruppe kan gi deg svar på hva de fleste feiler på. Men om oppgaven sier at DU skal fortelle hva du syntes er viktig, må du bare finne et område som du mener er viktigst for deg. Da spør jo oppgaven deg direkte, ikke hva gjennomsnittet eller vi andre mener. Jeg baser jo mine meninger på egne erfaringer og hva jeg mener er viktigst :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Navigering.

2. Hva man skal gjøre om uhellet er ute: (vite hva slags utsyr man trenger å ha med, Finne ly, grave seg ned, signalise etter hjelp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.