Gå til innhold
  • Bli medlem

Har nett prøvd min første multifuel! 🙈


TonePåTur

Anbefalte innlegg

Annonse

Finnes garantert ingen fasit, alt til sitt bruk.

Hvor mye styr den ene eller andre løsningen er kommer jo ann på behov og bruksområde.

Fuel brenner med litt verktøy og riktige reservedeler er langt sikrere på lange vinterturer hvor du trenger stabil fyr. Jeg ville ikke satset på gass da.
Til enklere turer og på sommeren så kan man velge fritt, men du får nok en lettere og mer kompakt løsning om du går for gass.

Hva man trenger når og hvor er noe som den enkelte erfarer over tid :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener Kovea, MSR, Primus og Optimus stort sett bruker samme gjenger.

Standard Fuel Bottles
The good news about the fuel bottle, is that Kovea uses "standard" fuel bottle threads.  That is, Kovea uses the same threads as Sigg, MSR, Primus, Optimus, Snow Peak, etc. use in their fuel bottles.  So, if you already have one of those brands, you should be able to use the fuel bottle you already have.  HOWEVER, check to see if everything works before you head out on the trail.  One time I had a Primus bottle whose threads were the same size as all of my other fuel bottles, but my MSR pump couldn't be screwed into that particular bottle.  The threads on that particular bottle started too far down the neck of the bottle, and the threaded portion of my MSR pump couldn't quite attach to them.

Also, make sure the fuel bottle you intend to use is long enough to accommodate the Kovea pump.  As I say, hook everything up at home and test it before you head out on the trail.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ulike typer, men som Tor-Erik sier, mange har samme standard, mange flere også, Ligg unna drikkefasker, de kan ha lakk inni som løser seg opp og skaper problemer.  Merkeløse flasker kan ha andre gjenger, men da er de neppe merket som fuel-flasker.  Trangia har samme gjenger, men de plastflaskene er ikke beregnet på trykk.
Kvaliteten er stort sett god nok, men f. eks MSR hadde uhell i begynnelsen med Sigg flasker som sammen med mange andre benytter en gjenget ring presset fast i tuten. MSR har nå egne flasker med gjengene i samme godset som flaska.  Det kan være en god ide, men jeg har fortsatt SIGG flasker som er eldre enn dette, som jeg har "arvet" og som har holdt i 30 år med bulker og bulende bunn. Nå holder de nok i 30 til for de stort sett der til skrekk og advarsel.  Jeg har tro på MSR's filosofi, men det finnes også kinaflasker med gjengene i samme metallet, disse koster en brøkdel, og kan jo kastes hvert femte år? Tror Bulin flaskene er et greit eksempel på slike.

dsk

Endret av dsk
tilføyelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bare ha en flaske til å transportere ekstra drivstoff på tur, kan du like gjerne bruke en original 1liters flaske som du kjøper bensinen på til dette. Du trenger ikke en ekstra fuel flaske til det.

Ellers har Trangia noen fine "transportflasker" med en spesialkork som er fine å helle fra hvor du ikke behøver trakt. Disse kan imidlertid ikke brukes som trykkflaske med pumpe.

trangia-bransleflaska-1-0-l.thumb.png.94654d5fc33b9ee2bef7d8d4bf57ec51.png

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk at gjengene begynner på samme sted og er samme type. Sjekk også at overflaten pumepakningen skal tette mot er identisk til originalflasken.

Det er nok ikke dumt å ha minst èn originalflaske å sammenligne med.

17 minutter siden, Omnilite skrev:

Skal du bare ha en flaske til å transportere ekstra drivstoff på tur, kan du like gjerne bruke en original 1liters flaske som du kjøper bensinen på til dette. Du trenger ikke en ekstra fuel flaske til det.

Ellers har Trangia noen fine "transportflasker" med en spesialkork som er fine å helle fra hvor du ikke behøver trakt. Disse kan imidlertid ikke brukes som trykkflaske med pumpe.

trangia-bransleflaska-1-0-l.thumb.png.94654d5fc33b9ee2bef7d8d4bf57ec51.png

 

 

Denne flasken er genial!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Omnilite said:

Ellers har Trangia noen fine "transportflasker" med en spesialkork som er fine å helle fra hvor du ikke behøver trakt. Disse kan imidlertid ikke brukes som trykkflaske med pumpe.

Har jeg ikke tenkt på! Har en slik liggende til stormkjøkkenet mitt og rødsprit :)
Denne har vel også en slik trykk ventil for ektra sikkerhet også. Skal jeg jaggu rote frem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tor-Erik-L-77 skrev:

Har jeg ikke tenkt på! Har en slik liggende til stormkjøkkenet mitt og rødsprit :)
Denne har vel også en slik trykk ventil for ektra sikkerhet også. Skal jeg jaggu rote frem!

Hvis du skrur av den røde toppmutteren/låsemutteren og trer en liten o-ring nedpå før du skrur på igjen, så blir flasken helt drypp/sølefri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Mareng said:

Hvis du skrur av den røde toppmutteren/låsemutteren og trer en liten o-ring nedpå før du skrur på igjen, så blir flasken helt drypp/sølefri.

Takk for tipset, trodde ikke den dryppet i utgangspunktet :) Men da fjerner du også sikkerhetsventilen da.. for jeg mener den på toppen der slipper ut trykk om det komemr over et vist nivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tor-Erik-L-77 skrev:

Takk for tipset, trodde ikke den dryppet i utgangspunktet :) Men da fjerner du også sikkerhetsventilen da.. for jeg mener den på toppen der slipper ut trykk om det komemr over et vist nivå?

Det kommer ofte en dråpe ut der når du er ferdig å helle, eller hvis du ikke presser hardt nok. Med parafin betyr det litt griseri.

Nei, det gjør du nok ikke. Blir det overtrykk presses den hvite skruen også opp, tror jeg. Det finner du lett ut av ved å dobbeltsjekke funksjonen før du gjør som en på internett har sagt er lurt 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper Biltemas 1L flasker med akrylatbensin for 34,90 pr liter (5 flasker for 159,-) 

Og siden jeg er en enkel sjel,  så bruker stort sett disse som tranportflasker når det ikke er fare for punktering av flaskene pga vekt/skarpe ting osv under transport.

Når trenger man en trakt for å helle over i den litt større åpningen på pumpeflaska? (Kan skjønne at det er litt være å helle over fra en 5L dunk om man kjøper disse, men det fungerer ihvertfall smertefritt for meg å helle over fra 1L flasker. )

Når trenger man en egen transportflaske ala Trangia sin, og når er det fare for nok overtrykk i drivstofflasken slik at det oppstår lekkasjer? (Bruker bensin på vinteren, og lagrer ikke flaskene i direkte sollys hjemme eller under tur.)

Jeg stiller spørsmålene over av to grunner:

- For å lære selv/se eventuelle ting jeg bør korrigere selv ift min bruk & transport/oppvarming.

- Evt få ned kompleksiteten av å bruke bensinbrenner for nye brukere, ift alt som skrives her. (Ganske mange poster om diverse ting i denne tråden nå. Tror det å lese her først hadde gjort meg mer usikker første gang jeg tok i bruk bensinbrenner enn å ikke ha lest noe som helst 🤔.)

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Terka, Jeg selv kjøper stort sett biltema sine og har de med direkte som dem er i pulken. Jeg opplever at de orginale flaskene ofte lekker ganske mye slik at jeg gjerne har 2-3 bæreposer surret rundt flaskene. Du har ikke opplevd det?
Når det gjelder trykkventil så vil jeg ikke tro det er spesielt viktig på vinterturer så lenge flaskene ikke ligger å baker i direkte sollys i flere timer. Tror det mer er en sikkerhet med tanke på  oppbevaring hjemme i kjøkkenbenken, garasjen og slikt....

Ellers enig med deg i at man ikke skal overkomplisere dette. :)
 

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Terka skrev:

Jeg kjøper Biltemas 1L flasker med akrylatbensin for 34,90 pr liter (5 flasker for 159,-) 

Og siden jeg er en enkel sjel,  så bruker stort sett disse som tranportflasker når det ikke er fare for punktering av flaskene pga vekt/skarpe ting osv under transport.

Når trenger man en trakt for å helle over i den litt større åpningen på pumpeflaska? (Kan skjønne at det er litt være å helle over fra en 5L dunk om man kjøper disse, men det fungerer ihvertfall smertefritt for meg å helle over fra 1L flasker. )

Når trenger man en egen transportflaske ala Trangia sin, og når er det fare for nok overtrykk i drivstofflasken slik at det oppstår lekkasjer? (Bruker bensin på vinteren, og lagrer ikke flaskene i direkte sollys hjemme eller under tur.)

Jeg stiller spørsmålene over av to grunner:

- For å lære selv/se eventuelle ting jeg bør korrigere selv ift min bruk & transport/oppvarming.

- Evt få ned kompleksiteten av å bruke bensinbrenner for nye brukere, ift alt som skrives her. (Ganske mange poster om diverse ting i denne tråden nå. Tror det å lese her først hadde gjort meg mer usikker første gang jeg tok i bruk bensinbrenner enn å ikke ha lest noe som helst 🤔.)

 

Triangia flasken bruker jeg helst når jeg skal ha med ekstra parafin til Optimus 111. Den har veldig liten åpning, og parafin er litt grisete om du søler. Til alt annet fungerer dine flasker bra vil jeg tro, bensin står tross alt på de i butikken. Men som du sier, de kan være noe skjør for turbruk om man ikke tenker seg om, hvis de tilsvarer tænnvæskeflaskene?

Når det gjelder overtrykksventil, så har du selvfølgelig rett. Det er ingen overtrykksventil på trangia flasken, jeg tok for gitt at @Tor-Erik-L-77 hadde rett. Jeg sjekket flasken min nå. En overtrykksventil vil bare føre til at den lekker ved høyt trykk, om den ikke står rett oppreist. Det er bare en solid drivstofflaske med en praktisk helletut.

Man skal være forsiktig med plastflasker som ikke er beregnet for drivstoff, som  eks. brusflasker. Det kan oppstå statisk elektrisitet og bensinen kan antennes når man heller ut fra flasken, eksplosjon/brann! Noe å tenke på!

Som trakt er en avklippet sitronsaft flaske (disse små gule), helt genial.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Mareng said:

Når det gjelder overtrykksventil, så har du selvfølgelig rett. Det er ingen overtrykksventil på trangia flasken, jeg tok for gitt at @Tor-Erik-L-77 hadde rett. Jeg sjekket flasken min nå. En overtrykksventil vil bare føre til at den lekker ved høyt trykk, om den ikke står rett oppreist. Det er bare en solid drivstofflaske med en praktisk helletut.

NAturlig at du tok det for gitt da @Mareng :blush:

  • Takk 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, Tor-Erik-L-77 said:

@Terka, Jeg selv kjøper stort sett biltema sine og har de med direkte som dem er i pulken. Jeg opplever at de orginale flaskene ofte lekker ganske mye slik at jeg gjerne har 2-3 bæreposer surret rundt flaskene. Du har ikke opplevd det?
 

I pulk så går dem som regel stående egen plastkasse sammen med resten av primus stæsjet. I sekk går den i dobbel brød/fysepose og gjerne i lomme på utsiden av sekken om mulig.

Opplever at dem lekker ja om de får fysisk trykk på seg og/eller bli liggende med bensin intill korken. Overnevnte løsninger har vært grei nok løsning for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Mareng said:

Det er snart jul @Terka, du kan få gjort en slutt på bensinlekkasjene 😂

Nei nei! 🤣 En støyende bensinbrenner som høylytt forteller meg ærlig hvordan den har det, og fuktige bensinflasker i brødposer kan jeg leve med en sesong til! 😃

@Mareng , denne jula ønsker jeg meg fra turnissen et stor 4 persons vintertelt, samt Åsnes Falketind med randonébindigner og kortfell, og/eller fjellski m/tilhørende sko. 😄 (Beklager avsporing folkens..)

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transporterar i dunk (kjøper som regel 4 eller 5 l)eller gamle PET flasker dersom eg treng meir enn dei to fuelflaskene eg har. 

På siste tur fekk eg berre tak i ein 20 l dunk med Heptan. Då delte me den opp i fleire mindre drivstoffkanner av typen  gjennomsiktig plastdunk frå daglegvaren. Sårbart med berre ein stor dunk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risikosport å bruke plastbeholdere som ikke er beregnet for drivstoff. Kan som sagt bygge seg opp statisk elektrisitet og gi en gnist når man heller fra beholderen. 

Vet ikke med parafin, men bensin er ihvertfall skummelt.

Plastbeholdere beregnet for drivstoff er laget i ett materiale som det ikke bygges opp statisk elektrisitet i.

Jeg lurer på om det er litt carbon de blander i plasten, slik at den blir en slags halvleder, hvis jeg ikke husker feil. Ledende materiale vil som kjent ikke kunne bygge opp statisk elektrisitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tråden har jo tatt litt av i forhold til utgangspunktet, så jeg bare fortsetter :)

@Tessatroll Jeg spurte MSR hvor kaldt de garanterer at en vanlig pumpe fortsatt skal fungere optimalt, og hva som er spesielt med Artic Fuel Pump.

"Hello

We cannot make a guarantee based on temperature only, there are so many more factors to take into consideration while in the field: wind, elevation, fuel temperature (is it also cold? has it been stored in a warmer temperature such as the inside of your jacket?). We have found that in extreme arctic temperatures it does not work efficiently, which is why we designed the Arctic pump. The seals in the Arctic pump are a new compound that remain flexible in sub-freezing temperatures as well as the leather pump cup on the plunger. We explicitly state, do not use the Arctic pump in temps above freezing, 0C/32F.  (but storage in warm temps is okay)   
I hope that helps!

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og @Tessatroll. Du nevnte at det har hendt at pumpen ikke stenger helt etter bruk, noen ganger, under helt spesielle forhold. Og at det hjalp å smøre pakningen rundt ventilen.

O-ringen rundt ventilen er for å hindre lekkasje ut rundt selve spindelen. Når du steger ventilen (skrur rundt spindelen), går denne rett imot plastgodset på pumpen. Det er ingen o-ring eller pakning med i selve funksjonen for å stenge drivstofftilførselen i pumpen, de to o-ringene hindrer lekkasje ut fra spindelen og ut rundt der man stikker inn slangen. Så det er nok heller noe annen som skjer under demontering/remonteringen som stopper lekkasjen i din pumpe.

Kun mineralolje/symaskinsolje til smøring av pumpene. Fett er fy-fy.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

Risikosport å bruke plastbeholdere som ikke er beregnet for drivstoff. Kan som sagt bygge seg opp statisk elektrisitet og gi en gnist når man heller fra beholderen. 

Vet ikke med parafin, men bensin er ihvertfall skummelt.

Plastbeholdere beregnet for drivstoff er laget i ett materiale som det ikke bygges opp statisk elektrisitet i.

Jeg lurer på om det er litt carbon de blander i plasten, slik at den blir en slags halvleder, hvis jeg ikke husker feil. Ledende materiale vil som kjent ikke kunne bygge opp statisk elektrisitet.

Det som er litt spesielt med bensin, er tenntemperaturen. Som er på 400 grader, men flammepunktet (når det kan tenne ved hjelp av ekstern kilde) er på -40 grader. Så plastkanner som ikke er egnet for bensin kan være veldig skummelt å bruke. Eller at du heller ut væske med for stor avstand til beholderen du skal ha det i. Dette kan også lage statisk elektrisitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.