Gå til innhold
  • Bli medlem

Har nett prøvd min første multifuel! 🙈


TonePåTur

Anbefalte innlegg

For å beskytte pumpa under transport har jeg kappet bunn av en juiceflaske, satte en strikk på enden av flaska. Da er pumpa beskyttet og vindskjermen ligger fint rundt flaska. Dette er fint spesielt på MSR hvor pumpehendelen har lett for å stikke litt ut på tette/nye pumper.IMG_2106.JPG.ee6b30b16bb0e7ed3b9fa5c821f58fd2.JPG

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skulle akkurat til å si at jeg snurrer vindskjermen rundt flaska for lagring og transport. Da slipper vi også bretter på vindskjermen, og den lever mye lenger.
Har du ikke vindskjerm så klippes den ut i tynn aluminiumsplate, minimum tykkelse er omtrent den du finner i engangsgriller. Jeg har brukt gammel trykkeplate som jeg fikk på et trykkeri, tegning: http://tinyurl.com/l7vesce

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Espen Ørud skrev:

Som du vil se over så har det funket fint for meg også, MEN det er ikke rådet jeg deler ut fordi det øker sjansen for grove tabber....

Med alle variabler under transport, synes jeg fremdeles at pumpa har det greiest i flaska. Det rådet gir jeg til de som spør. Men, målet her er jo ikke å være enige. Det er viktigere at ting blir belyst så folk kan gjøre riktige valg. I så måte bidrar vel du mer enn meg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Espen Ørud skrev:

Kanonbra! @TonePåTur

Dette er sånn man skal tilvenne seg nytt utstyr! Ikke midt inne i skogen/teltet når det er viktig at ting virker! Respekt! Skulle ønske alle som skulle ut på tur hadde hatt samme tilnærming. Da slipper man unna noen lite hyggelige/kritiske opplevelser. 

 

Tusen takk for fine ord 😊 Ja, det må testast før ein stikke avgårde. Vertfall når eg aldri har vert borti slikt før. Jo meir ein kjenner utstyret sitt, jo bedre 😊 blir vel kokt kaffi over den i morra tenker eg....på verandaen 😂💪

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2017 den 12.36, TonePåTur skrev:

Hei! 

Fikk Kovea Booster+1 brenneren min i posten i går og i dag har eg for aller første gang tatt i bruk ein brenner med bensin! Det var vel med skrekkblanda fryd får vi sei! 🙈 Øvelse gjør mester!! Men underveis dukker det opp ein del spm...og det håper eg erfarne brukere kan hjelpe meg med 😊

1. Når ein kobler fra, blir det alltid litt dråper fra koblingspunktet. Tørker dere vekk dette med papir? Eg føler eg griser unødig mykje ved påfylling osv...

2. Når ein skal ta vekk trykket på flaska, så kjem det og litt søl, sjølv om eg tok det veldig forsiktig. Kva gjere dokke ned det? Tørker eg det vekk med papir, er jo det fullt av bensin 🙈 (nå savner eg gassbrenneren min...)

3. Lest her inne at ein kan la pumpa stå på fuelflaska, men at ein fyller bensinen over på emballasjen den kom fra, slik at det ikkje står bensin på fuelflaska under lagring, spesielt over fleire mnder. Men viss eg vil ha av pumpa og sette på korken igjen; korleis oppbevarer eg pumpa trygt? Den er jo full i bensin....i plastpose? Kan eg vaske den? 

4. Korleis og kor i huset oppbevarer dokke fylte fuelflasker? 

Har sikkert maaaange fleire spm, men kjem ikkje på fleire no 🙈

Takk for evt svar 😊

Jeg har MSR:

1. Gris ved påfylling: jeg bruker en trakt noen ganger. Men jeg er stødig, snur kannen (5 liter) med tuten som høyeste punkt og heller rett nedi flasken, slik som man fyller spylervæske på bilen. Ærlig talt det er bare å helle uten å søle eller bruke trakt, evt. søl tørkes vekk med tørkepapir, eller dunster vekk.

Gris ved frakobling. Ett par dråper, dunster vekk, eller tørkes på gresset. Det er bare ett par dråper, jeg sørger for at mine dråper havner på bakken, så dunster det vekk.

2. Løsner pumpen forsiktig, kommer knapt en dråpe ut. Den dunster jo vekk... Og hva så om du bruker papir og får bensin på papiret? Det er ikke selvantennende, og dunster tørt...

3. Pumpen min står i flasken i årevis med bensin på. Like god som ny enda, pakningene har jeg tatt ut for inspeksjon, men etter 7 år er de fortsatt som nye. Om jeg tar ut pumpen, tørker jeg den med papir, eller lar den lufttørke/dunste. Så legger jeg den i en skuff, sekk, pose, lomme, whatever - akkurat slik som du oppbevarer en gaffel eller ett skrujern??..

4.  Fuelflasker oppbevarer jeg i kasser i garasjen sammen med alt annet turutstyr. Bensindunk står også i garasjen, samme sted som jeg oppbevarer gass, oljer, vaskemidler for bilen etc. Innendørs ville jeg hatt det sammen med vaskemidlene. 

Alle disse 4 tingene du spør om er ting jeg aldri har tenkt over noe mer enn hvilke farger jeg skal ha på sokkene mine til vanlig. Noen må ha skremt deg 😂

Personlig oppbevarer jeg mye heller en dunk bensin på kjøkkenbenken enn en gassboks! 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Mareng skrev:

Jeg har MSR:

1. Gris ved påfylling: jeg bruker en trakt noen ganger. Men jeg er stødig, snur kannen (5 liter) med tuten som høyeste punkt og heller rett nedi flasken, slik som man fyller spylervæske på bilen. Ærlig talt det er bare å helle uten å søle eller bruke trakt, evt. søl tørkes vekk med tørkepapir, eller dunster vekk.

Gris ved frakobling. Ett par dråper, dunster vekk, eller tørkes på gresset. Det er bare ett par dråper, jeg sørger for at mine dråper havner på bakken, så dunster det vekk.

2. Løsner pumpen forsiktig, kommer knapt en dråpe ut. Den dunster jo vekk... Og hva så om du bruker papir og får bensin på papiret? Det er ikke selvantennende, og dunster tørt...

3. Pumpen min står i flasken i årevis med bensin på. Like god som ny enda, pakningene har jeg tatt ut for inspeksjon, men etter 7 år er de fortsatt som nye. Om jeg tar ut pumpen, tørker jeg den med papir, eller lar den lufttørke/dunste. Så legger jeg den i en skuff, sekk, pose, lomme, whatever - akkurat slik som du oppbevarer en gaffel eller ett skrujern??..

4.  Fuelflasker oppbevarer jeg i kasser i garasjen sammen med alt annet turutstyr. Bensindunk står også i garasjen, samme sted som jeg oppbevarer gass, oljer, vaskemidler for bilen etc. Innendørs ville jeg hatt det sammen med vaskemidlene. 

Alle disse 4 tingene du spør om er ting jeg aldri har tenkt over noe mer enn hvilke farger jeg skal ha på sokkene mine til vanlig. Noen må ha skremt deg 😂

Personlig oppbevarer jeg mye heller en dunk bensin på kjøkkenbenken enn en gassboks! 😱

Kanskje eg er litt på "tuppa" fordi det er bensin, men eg vil heller vere litt ekstra forsiktig enn å vere for "tøff i trynet og dure på". Alt må prøvast og ein må bli trygg på det. Har som sagt kun vert borti gass før. Aldri bensinbrennere. Eg reiser på tur aleine 99 % av gangane eg reiser, så sikkerhet er alltid i høgsetet hos meg. Kall meg gjerne feig, men eg velger å vere forsiktig - også når eg til slutt blir trygg på apparatet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, TonePåTur skrev:

Kanskje eg er litt på "tuppa" fordi det er bensin, men eg vil heller vere litt ekstra forsiktig enn å vere for "tøff i trynet og dure på". Alt må prøvast og ein må bli trygg på det. Har som sagt kun vert borti gass før. Aldri bensinbrennere. Eg reiser på tur aleine 99 % av gangane eg reiser, så sikkerhet er alltid i høgsetet hos meg. Kall meg gjerne feig, men eg velger å vere forsiktig - også når eg til slutt blir trygg på apparatet 😊

Kaller ikke deg feig, for all del, ha respekt for utstyret du bruker. Det er bare fornuftig det!

En lekkasje på en bensin-/parafinbrennee er tross alt mye lettere å oppdage enn på en gassbrenner, og skadepotensialet er mindre under normale omstendigheter.

Det viktigste å tenke på er å sette alt sammen riktig, sjekke godt for lekkasjer etter du he pumpet trykk, og ikke sette fyr på teltet eller andre ting/folk ;) Ellers, følg bruksanvisningen, forvarm tilstrekkelig 👍

Forvarm aldri i innertelt eller på ett gulv i forteltet. Forvarm rett på bakken eller snøen, evt. i kombinasjon med primusunderlag om du bruker slikt. Forvarm i forteltet først når du kjenner brenneren godt (hvor mye flammer du får ved forvarming, og hva som skjer ved påtenning etter en utilstrekkelig forvarming).

Kan legge til at jeg aldri har opplevd lekkasje i mine brennere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Mareng skrev:

Personlig oppbevarer jeg mye heller en dunk bensin på kjøkkenbenken enn en gassboks! 😱

Det er jo ikke dermed sagt at det er noe lurere eller mer fornuftig :-P  

Generelt vil jeg bare minne på at det er 10 liter som er lov å lagre innendørs, men jeg vil oppfordre dere å lagre det ute om mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tshansen skrev:

Det er jo ikke dermed sagt at det er noe lurere eller mer fornuftig :-P  

Generelt vil jeg bare minne på at det er 10 liter som er lov å lagre innendørs, men jeg vil oppfordre dere å lagre det ute om mulig. 

 

Så, må jeg sette ut noe av innholdet i barskapet ut i grasjen da? :o 

Jaja, det tåler ihvertfall frost...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten:

Under transport har jeg vindskjermen surret rundt flasken med pumpen påmontert, og har en avklippet bunn av en brusflaske/imsdalflaske satt over pumpeenden. Ett solid gummistrikk er festet i den avklippete flaskedelen, og tas rundt fuelflasken slik at det henger på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, TonePåTur skrev:

Kanskje eg er litt på "tuppa" fordi det er bensin, men eg vil heller vere litt ekstra forsiktig enn å vere for "tøff i trynet og dure på". Alt må prøvast og ein må bli trygg på det. Har som sagt kun vert borti gass før. Aldri bensinbrennere. Eg reiser på tur aleine 99 % av gangane eg reiser, så sikkerhet er alltid i høgsetet hos meg. Kall meg gjerne feig, men eg velger å vere forsiktig - også når eg til slutt blir trygg på apparatet 😊

Smart å vere forsiktig under bruk, men som sagt over her, fordelen med bensin er jo nettopp at den dunstar vekk nokså kjapt, og er etter mitt begrep det som er enklast å ha med å gjere/handtere på tur. 

Eg heller direkte eller med trakt dersom eg ikkje har råd til søl. 

Elles bryr eg meg ikkje om litt søleri frå pumpa eller frå slangen når eg pakkar saman brennaren. Det fordampar som sagt.

Eg pakkar pumpa inn i ein plastsylinder under frakt. Oppbevaring heime er heilt tilfeldig kva som høver seg.  

På turar der ein får voldsom kulde, evt veldig vekslande tilhøver, og kan oppleve trøbbel med ising eller får behov for å smørje eller anna vedlikeholde, er ein garantert å få litt bensin her og der når ein driv på, ballen fall om ein er berre desse tilhøva lenge. 

Eg har hatt bensin på både vottar og kle og forsyne meg no sist også en skvett på liggeunderlaget. Alt er framleis i bruk. Berre passar på å ikkje ete med nysst bensintrekte vottar 🤣  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk to pumper. MSR sine pumper veier kun 65 gram, og jeg fikk med en ekstra (gammel type msr pumpe) når jeg kjøpte brenneren min.

Har forsøkt begge, og de virker like bra. Den gamle modellen ligger forseglet i en pose, nysmurt, og er med i stedet for repkit på turer der brenneren er viktig (vinterturer). Mye enklere å skifte pumpe enn å reparere en pumpe i 20 minus når du gjerne skulle hatt varm mat NÅ ;)

Jeg har selvfølgelig også en MSR titan-skje, som har alt verktøy integrert i skjèen som trengs for komplett demontering av brenner og pumper. Genial sak! Vektbesparende også :)

@Tessatroll. Ising? Som i ising i pumpen? Da er det vel best å ha den innenfor jakken i 10 minutter, så er den god som ny?

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mareng skrev:

@Tessatroll. Ising? Som i ising i pumpen? Da er det vel best å ha den innenfor jakken i 10 minutter, så er den god som ny?

Jepp som regel er det godt nok, eller gå med den på jakka siste halvtimen før leir :)

Men foregår dei krevjande tilhøva over tid opplever eg at den vesle o-ringen som ligg inne i controll valve må ha litt ekstra tlc for å stenge skikkeleg. Ekstra pumpe har eg med om det er kritisk, men når det handlar om at tilhøva gjer at ein treng å vedlikehalde litt ekstra, og desse tilhøva varer over tid, så er det berre å bite i det sure eplet og gjere det som er påkravd.

Eg har heller ikkje med to pumper per brennar, det er evt ei i reserve uansett, og ein gjer det som må til før ein tek til å nytte seg av "reservedelane".

Poenget mitt er vel i grove trekk at på lengre vinterturar så vil du oppleve å måtte drive med noko "pumpe-handling" og at nokre bensindråpar her og der som oftast går heilt steikje fint. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det som oftest tar livet av pakningene er at dem ligger tørre når dem lagres. Jeg har nok som oftest en pumpe alltid i en flaske og en i reserve. Det er nok pakningen som blir lagret helt tørt og sjeldent blir brukt som oftest blir dårlig.

Sannsynligheten for at man klarer å pumpe trykk nok i flaska under transport er nesten ikke tilstede. Faren er vel om man skulle klare å åpne ventilen under transport, også det er det liten sjans for. I alle fall på MSR sine pumper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tshansen skrev:

Man kan vel konkludere med at det er mye styr med bensinbrenner face with tears of joyface with tears of joy

Ta med en gassbrenner på kalde vinterturer, det blir mye styr for å få kokt opp middagen :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tessatroll skrev:


:)Men foregår dei krevjande tilhøva over tid opplever eg at den vesle o-ringen som ligg inne i controll valve må ha litt ekstra tlc for å stenge skikkeleg.

Betyr det at ventilen kan lekken bensin om den ligger i sekken, eller snakker vi om at den slipper ut litt bensin til brenneren etter trykk er pumpet inn i flasken?

Såvidt jeg har fått med meg fungerer viton o-ringer som de skal ned til -26C. Nitril o-ringer fungerer som de skal ned til -40 grader.

Med fare for å være feilinformert, er o-ringene i MSR pumpene viton o-ringer. O-ringen på skrukorken til fuelflaskene er en nitril o-ring.

MSR selger en dedikert pumpe for bruk i kaldere klima. Den skal ikke brukes ved temperaturer varmere enn 0C i følge produktinformasjonen. Se "MSR Artic Fuel Pump". Jeg vet ikke hva som er spesielt med denne. Denne pumpen for svært kaldt klima er raltivt ny, tror jeg. Kanskje har du en slik pumpe til dine MSR brennere?

[Designed for sub-zero weather, this liquid fuel stove pump has seals and a pump cup that resist freezing in extreme cold.

Not ideal for temperatures above freezing.]

I disse svært lave temperaturene vi snakker om nå er selvfølgelig ikke gass egnet overhodet.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tshansen skrev:

Man kan vel konkludere med at det er mye styr med bensinbrenner face with tears of joyface with tears of joy

Det er din konklusjon, men ikke min.

Min Whisperlite fra 1992 fungerer feilfritt fortsatt. Har byttet nøyaktig to pakninger og fettet opp pumpekoppen i snitt hvert 10. år. Til gjengjeld har jeg hatt fordelen av å alltid vite hvor mye drifstoff som er på flaskene, og aldri å bekymre meg for om det er for kaldt for gassen. I tillegg har jeg nytt den moralske overlegenheten i at jeg ikke har produsert noe tomgods som må resirkuleres.

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Mareng skrev:

 

MSR selger en dedikert pumpe for bruk i kaldere klima. Den skal ikke brukes ved temperaturer varmere enn 0C i følge produktinformasjonen. Se "MSR Artic Fuel Pump". Jeg vet ikke hva som er spesielt med denne. Denne pumpen for svært kaldt klima er raltivt ny, tror jeg. Kanskje har du en slik pumpe til dine MSR brennere?

 

Nei eg har ikkje denne. Eg vart først klar over denne i forrige veke. Skal sjekkast ut :)

Betyr at den slepp ut drivstoff etter at eg har lukka, fordi eg ikkje får lukka skikkeleg. Ikkje noko som skjer heile tida, men noko eg har opplevd ved vekslande vertilhøver med påfylgjande ising/tining.

Ein dert smørning så er det superdupert att.

Min brennar er nokre år gammal, og eg har gitt han mange brukstimar etter å ha kjøpt han brukt, og dette er vel eigentleg det einaste eg har opplevd av trøbbel.

Elles veit eg at det er nærast "rutine" for ein del folk som skal på langtur i tøffe områder å klippe av filteret/fjerne filteret fyst best, men dette har eg aldr hatt behov for. Nokon andre som har hatt det? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ArveS skrev:

Det er din konklusjon, men ikke min.

Min Whisperlite fra 1992 fungerer feilfritt fortsatt. Har byttet nøyaktig to pakninger og fettet opp pumpekoppen i snitt hvert 10. år. Til gjengjeld har jeg hatt fordelen av å alltid vite hvor mye drifstoff som er på flaskene, og aldri å bekymre meg for om det er for kaldt for gassen. I tillegg har jeg nytt den moralske overlegenheten i at jeg ikke har produsert noe tomgods som må resirkuleres.

Litt humor om et såpass ømfintlig tema er tydeligvis rødt kort 😂

å den moralske overlegenheten din er jeg ikke veldig imponert over med tanke på hva du fyller i fuel flasken din. 

Men godt å se at det bor sterke følelser i folk angående dette temaet! Gud forby om noen har valgt en bedre løsning enn seg selv 😂

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, tshansen skrev:

Litt humor om et såpass ømfintlig tema er tydeligvis rødt kort 😂

å den moralske overlegenheten din er jeg ikke veldig imponert over med tanke på hva du fyller i fuel flasken din. 

Men godt å se at det bor sterke følelser i folk angående dette temaet! Gud forby om noen har valgt en bedre løsning enn seg selv 😂

Hei!

Jeg ser at svaret mitt er to the point, men jeg har da ikke gitt deg rødt kort?

Jeg oppfattet ikke innlegget ditt som spesielt humoristisk, så jeg forsøkte å imøtegå det på en saklig måte. Det kan jo også hende at miljøregnskapet går i favør av gass/gassbokser til engangsbruk fremfor bensin og flasker til flergangsbruk.

Saken er vel at "bedre" er et subjektivt begrep. Hvordan ellers kan man forklare at noen sitter og venter i en halvtime på at vannet koker over en esbit eller rødsprit, bare for å spare noen hundre gram?

:-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.