Gå til innhold
  • Bli medlem

Diy felleski?


esw

Anbefalte innlegg

Ski med integrerte feller har blitt nokså populaire. Jeg har noen gamle ski og skifeller liggende. Vurderer å gi det et forsøk å lage slike selv. Frese inn spor og skjære til feller i smalere striper. 

Noen som har prøvd, eller har noen tanker på hvorfor dette eventuelt ikke skulle fungere? Vil vanlig fellelim gi tilstrekkelig heft, eller bør jeg fjerne eksisterende lim og bruke noe annet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morsomt prosjekt. Hvis du gjennomfører, så legg gjerne ut bilder og erfaringer. 

Jeg kan ikke hjelpe deg med erfaring, men ingeniørhjernen ser non problemer som må løses.

Fellelimen på nye feller limer sikkert godt nok om det fortsatt er såle i bunnen av fresesporet, men om du kommer inn på tre eller skum må du nok ha noe lim som fyller bedre. Freser du gjennom sålen så må du også passe på at ikke skikjernen får trekke fukt. Avhengig av hva slags kjerne skiene har tror jeg dette kan redusere levetiden betraktelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hum. Du vil nok ikke frese gjennom glassfiberlaget under sålen. Skiene dine er mest sannsynelig sandwich med enller annen kjerne. Fjerner du glasset under sålen blir skiene mykere der og knekker lettere.

I stedet for å frese kan du bare kappe sålen med tapetkniv og dra av den fliken du vil ha bort. Gjort det på et par ski jeg lappa sammen med en ny bit såle midt under.

Jeg hadde fjernet fellelimet da det bygger litt og limt med kontaktlim for å få fellen langt nok inn i skia. Avhengig av hvor tykk såle du har kan nok fellen stikke på utsida. Det veit du jo ikke før du har kappa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎11‎.‎11‎.‎2017 den 23.17, Espen Ørud skrev:

På langtur er det ikke uvanlig å sikre fellene med en liten skure med flatt hode.

Bare et innspill til alternative festemetoder eller tilleggsmetoder...

Sjekk først at du har ski med trekjerne.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Da er skiene laget. Det var forholdsvis tykk sålemateriale og jeg freste bare noen 1/10-dels mm ned i glassfiberen.

Skal legge litt superlim i overgangen lengst frem på fellene.

Skal testes i påsken...

2F00D1FC-4A7C-4231-823D-30CFE33D3284.jpeg

2D7C219E-0664-4850-AE89-9C41D26A51F0.jpeg

9E7004BC-F988-4743-A433-16ED2C8930DC.jpeg

3B0155D5-E549-48DA-A1D1-4241B3D42523.jpeg

Endret av esw
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mareng skrev:

Freste du kun foran, ikke under hele fellen?

Hele felle er frest ned ca 1mm i sålen. Bittelitt mer i front for å skape fin overgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 3 måneder senere...

Lurer på et lignende prosjekt, Men jeg vil ha mulighet for å ta av og på feller.. så  må vell ha hull gjennom skiene sånn som det er på Fischer sine ski, må vell lage en et kutt som er 10 mm langt og 3 mm bredt ser jeg for meg.men hva bruker jeg til å forsegle med inni kutet for å unngå at vann trekker inn i kjernen?

 

Endret av Tom B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tom B skrev:

Lurer på et lignende prosjekt, Men jeg vil ha mulighet for å ta av og på feller.. så  må vell ha hull gjennom skiene sånn som det er på Fischer sine ski, må vell lage en et kutt som er 10 mm langt og 3 mm bredt ser jeg for meg.men hva bruker jeg til å forsegle med inni kutet for å unngå at vann trekker inn i kjernen?

 

Jeg ville kanskje brukt en slags plastforing også. Ett eller annet som har passe innvendig form som forhindrer slitasje i "hullet". Denne limes fast med f.eks Araldit, men ikke av hurtigtypen, den begynner å tørke før du får bearbeidet ting på plass. Jeg brukte Hardman Epoxy (fåes på VPG og brukes til binding inserts), når jeg reparerte en foring på en Åsnes ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Omnilite skrev:

Jeg ville kanskje brukt en slags plastforing også. Ett eller annet som har passe innvendig form som forhindrer slitasje i "hullet". Denne limes fast med f.eks Araldit, men ikke av hurtigtypen, den begynner å tørke før du får bearbeidet ting på plass. Jeg brukte Hardman Epoxy (fåes på VPG og brukes til binding inserts), når jeg reparerte en foring på en Åsnes ski.

Ja selvfølgelig  en foring, Godt jeg har dere i Fjellforum når eget hode ikke fungerer :) Takk for  hjelpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dette er også mitt prosjekt frem mot vinteren. 

Jeg har et par gamle Atomic ARC i 205(eller 210?). og en langfell separert fra sin bedre halvdel.... 

Planen er å bruke overfres til å frese seg ned. Kommer jeg ned i kjernen tenker jeg å bruke epoxy til å forsegle. Epoxy også til å lime fellen fast. 

Oppdaterer når jeg begynner prosjektet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.