Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er din grombukse om vinteren?


Chrisp

Anbefalte innlegg

Annonse

Når jeg bare går skitur så har jeg en eller annen "skiovertrekksbukse". 

Når jeg driver med det som er mer relatert mot dette forumet, nemlig fjelltur med pulk, ski, telt osv så har jeg en Bergansbukse med seler. En slags dobbel, men ikke spesielt isolert. Den har "skjørt" i beinet med krok, glidelås i hele beinets lengde og en av de viktigste kriteriene for at jeg valgte den: Isolerende knepute innebygd. Ekstremt praktisk. Spesielt fordi den da også blir vanntett i kneet og man derfor ikke trekker fukt eller kulde gjennom til mellom-/underlag om man står på knærne i noe kaldt/vått/bløtt/fuktig, noe jeg tydeligvis gjør rett som det er (har jeg funnet ut når jeg bruker annen bukse). Har ellers store gode lommer med glidelås slik at du slipper lete etter lighteren i snøen hele tiden...

Ser omtrent slik ut:

 

_MG_9985.thumb.jpg.e955aadef3289d6e99aeea9fabf35eb6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt alt etter kva eg skal, og kva eg finn til ein fornuftig pris der og då, men nett no er det ei Klattermusen Freke. Likar lommene og passforma, men synes den har vel mykje dilldall på beina, som samlar snø under blandingsforhold vermessig. Elles ei super bukse, med grei dropseat og bra pusteeigenskapar. Kunne vore meir vindtett på dagar med veldig tøffe forhold, om ein beveger seg på slike.  

Må dog sei at mi "all time favourite" har vore ei Rab selebukse. Meinar den heite Latok. Den var enkel, særs værbestandig og pusta merkbart betre enn dei fleste andre skallbukser eg har hatt. Litt dårleg med lommer, men det gjekk fint så lenge eg hadde jakke med mange og store lommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Espen Ørud said:

Til hvilken bruk?

Tipper folk har forskjellig favoritt til forskjellig aktivitet. 

 

Som @Espen Ørud skriver.

Hmm.. nesten litt småflaut å ha så mange skallbukser kjenner jeg.. men har flere av dem enn andre typer bukser,  og de brukes hele året. 😃 😇

-----------------------------------------------------------------
Norønna Falketind, gore tex pro, tynn lett og behagelig, glidelås langs hele yttersiden av bena (stopper ved "beltehøyde"), brukes som toppturbukse fra April, og turbukse i barmarssesongen. Litt lav slitestyrke.

Millet Trilogy  (tror jeg modellen heter), mye det samme som Falketind, men enda mer behagelig, litt tettere passform og går ikke over alle randoneestøvler, glidelås på yttersiden hele veien (som zip-longs). Bedre opplevd slitestyrke selv om denne også er gore tex pro.

Burton skallbukse, bib, gore tex XCR, fantastisk  myk, løs og ledig, boot Cut, tåler mye. Digg til skikjøring i løssnø.

Sweet Protection Monkeywrench pants, bib, tykt og litt stivere stoff, tåler juling, favoritt på de kalde dagene. Eneste jeg savner er mulighet for litt mer lufting (jeg går meg varm på toppturer nesten uansett utetemperatur.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til mitt bruk som er vanligvis gåtur, trugetur eller bortoverskitur i skogen og noen ganger på fjellet om vinteren er det Norrøna Svalbard Flex1 buksa som er på, har forskjellige ullundertøy på meg etter hvor kaldt det er i lufta og aktivitetsnivå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Fjellräven Keb som jeg har brukt en del år, men etter at jeg kjøpte Haglöfs Rugged II Mountain Pant har den blitt min nye favoritt til vinterbruk.
Den er solid som fy, bra med lufting og lommer samt hemper nederst på bena, og er en allsidig bukse som tåler det meste i et variert friluftsliv. Finnes i et vell av størrelser og benlengder. 

https://www.fjellsport.no/haglofs-rugged-ii-mountain-pant-men-deep-woods-true-blac.html?gclid=EAIaIQobChMIgK-Dwd221wIVCeAbCh0fxQCDEAAYASAAEgJ4tPD_BwE  (min er i grå farge med svarte slitepaneler på knær/bak).
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klim Rohn hvis det er ekstremt kaldt og det er mye stillesitting. Klim Stealth skall for alt annet. 

Passer bra til mitt bruk som for det meste om vinteren består av snøscooterkjøring og isfisking.

http://www.ruco.no/klim/3393-000-000-000/klim-rohn-bib-bukse--sort-vanlig-and-lang

http://www.ruco.no/klim/6051-000-000-000/klim-stealth-bib--sort-vanlig-and-lang-stretch-gore-tex-trelags-maks-passform

Endret av JensM
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har vert på tur ett par dager med Fjellreven Tur buksen nå. 5-15 minusgrader, helt tørr snø med andre ord.

Denne gangen hadde jeg montert inn kneputene, for aller første gang, det er 2-3 mm tynne skumplater som er veldig myke og ikke trekker vann. Har tilsvarende til hele rompa, men den har jeg hittil kun brukt i stolheisen.

Det fine med kneputer er at du ikke blir kald på knærne når du skal grave kuldegrop i forteltet og ellers når du går ned på kne. Buksen blir heller ikke våt på utsiden siden varmen fra knærne ikke smelter snøen. Ulempen er at buksen blir litt fuktig på innsiden av knærne pga. kondens/svette, men det merkes ikke mye til.

Til vanlig gange så merker man ikke at kneputene er der.

Så tynne myke kneputer, er absolutt noe å vurdere :)

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, tberg4 skrev:

Fjellreven Signi Bib Trousers, Knall fornøyd med denne,Glidelås hele veien,Dropp seat, Plass til Kneputer,innlegg i baken.

 G1000 HD stoffet er uten tvil det mest slitesterke stoffet jeg har vært borti.

Den er identisk til Fjellreven Tur Trouser, ser ihvertfall sånn ut. Denne du har er vel den nye utgaven, for den jeg har er utgått.

Største ulempen med min er at når jeg har glidelåsene åpne fra toppen og halvveis ned for lufting, og har sekk på, så åpner noen ganger knapppene når jeg bøyer meg ned for å ta av skiene, og da står jeg med rompa bar :lol:

 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna Svalbard Flex1. Stoffet er genialt i denne buksa, men passformen er egentlig helt crap. Kan få begge beina inn i ene bukseleggen. Men som sagt så liker jeg stoffet. 

Ellers en godt brukt og veldig gammel Norrøna Svalbard 3-lags  GTX. Ganske mye stoff til overs her også, men ellers veldig fin og solid bukse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Gittiamo skrev:

Norrøna Svalbard Flex1

+1 :)  Plukker fram 3 stk i oktober og bruker dem 75% av tiden (jobb og fritid) fram til løvspretten, da synes jeg de blir for varme. Knepper inn nederst ett hakk, og setter ellers pris på at de er litt vide - det er beina mine også ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 01/12/2017 at 7:54 PM, a_aa said:

+1 :)  Plukker fram 3 stk i oktober og bruker dem 75% av tiden (jobb og fritid) fram til løvspretten, da synes jeg de blir for varme. Knepper inn nederst ett hakk, og setter ellers pris på at de er litt vide - det er beina mine også ...

Svalbard Flex1 er den mest allsidige og anvendelige turbuksa jeg vet om, til alle årstider unntatt de varmeste sommerdagene. Med andre ord en året-rundt bukse her nordpå :)
Den er ikke vanntett, men tørker kjapt om den blir våt, og den puster godt. Den ser ut for å være robust og sterk, og det beste av alt er at den er svært rimelig sammenlignet med f.eks. membranbukser som fort kan koste 5-8000.- . Priser som er meningsløse for ei turbukse synes nå jeg - men produsentene vet at det finnes folk som gjerne betaler det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bjørn J skrev:

Nei, det får vi da håpe. Ei 1,4 kg tung bukse til 7500.- med skuddsikker kevlar bør være bra :)

Har aldri tenkt over at den er tung i grunn :) Men liker å kan bruke den til alle aktiviteter uten å være redd for rifter eller at den skal bli ødelagt i kratt eller berg etc.. tenker den er verdt pengene når jeg tidligere har kjøpt bukser til 3-5000,- annenhvert år for at de har vært ødelagte :angel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Jonas1986 said:

Har aldri tenkt over at den er tung i grunn :) Men liker å kan bruke den til alle aktiviteter uten å være redd for rifter eller at den skal bli ødelagt i kratt eller berg etc.. tenker den er verdt pengene når jeg tidligere har kjøpt bukser til 3-5000,- annenhvert år for at de har vært ødelagte :angel:

Joda, hvis buksa tåler skikkelig juling og varer 2-3 ganger så lenge som andre bukser kan prisen forsvares. Og ikke minst er det bra sånn rent miljømessig at klær varer lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Bjørn J skrev:

Joda, hvis buksa tåler skikkelig juling og varer 2-3 ganger så lenge som andre bukser kan prisen forsvares. Og ikke minst er det bra sånn rent miljømessig at klær varer lenge.

Gjenstår å sjå for min del. Har fått små hol i tyet etter omlag 40-45 bruksdøger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna Svalbard heavy duty hele året for min del. Jeg trenger robuste bukser, både i passform og styrke:-P. Jeg mener den fungerer utmerket. Ved 0 føre så blir den selvsagt våt, men det blir vel alt da? Men den tørker raskt.

Et lite minus er at det kan trekke litt i glidelåsene på låret (de som er ment for lufting). Men med en netting eller lignende så kjenner man ikke stort til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.