Gå til innhold
  • Bli medlem

Turdamer, sjå her! Hvilke kniv har du?


TonePåTur

Anbefalte innlegg

Annonse

Nå er ikke jeg i målgruppen din, men hvis jeg skulle gi en kniv i gave til en turdame ville jeg nok vurdert en Strømeng-kniv KS7OF http://nettbutikk.digitroll.no/knivsmia/display.aspx?menuid=-997&prodid=10

Strømengs samekniver har bevist sin kvalitet gjennom mange tiår, og de kan "brukast til alt" :)
Denne modellen har 2cm lengre blad enn enn Villjenta, 8mm lengre totalt, og er lettere i vekt.
Her kan du lese mer om Strømengs kniver: https://samekniv.no/norsk/om_oss/historikk/content_1/filelist_55081785-4b1a-449d-89a4-bdde49e3afa11396902419211/1395756915501/historikk.pdf

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel flere kniver enn jeg vil innrømme men bruker stort sett Strømengkniven i størrelsen mindre enn den @Bjørn J
linker til :)  Skulle jeg (Gud forby) kun hatt en kniv så hadde det blitt Strømeng med 13cm blad. Og da den med "søringsperre" (fingervern)
http://nettbutikk.digitroll.no/knivsmia/display.aspx?menuid=-994&prodid=59

Endret av tubbs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gammel speiderkniv jeg fikk når jeg var en bitteliten speider. Av en eller annen grunn, så havnet den fort i en pappeske i kjelleren til mine foreldre 🤔 fant den igjen nå i våres etter neste 40 år, og siden den knapt har vært brukt fungerer den supert til meg nå. 

Har en foldekniv fra Clas også. 

 

 

CD117EC6-25E9-411E-9698-22D7A695E760.jpeg

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tittet på Villjenta litt her, men fant den ikke i noen butikk så jeg fikk sett på den. Kom over Brusletto Bamsen på ganske greit tilbud (579,-) hos Fjellsport så endte opp med å kjøpe den, og synes den virker bra uten å ha rukket å hatt den med på for mange turer enda.. Ikke for stor synes jeg i hvert fall. Har også en kniv som faren min har laget som jeg er veldig glad i, men den er altfor liten til sånn alt mulig-bruk synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vise fram kniven min, selv om den ikke er å få kjøpt... Et unikum, laget til meg, av hender som nå er for plaget av leddgikt til at de kan skape noe mer. Men veldig, veldig koselig å ha den med på tur :) :heart:IMG_20171110_192008867.thumb.jpg.3b33e8e268d5ee528931fdf72d816c86.jpg

(Har også en skikkelig billig kniv fra Biltema til grovarbeid. Den funker for mitt bruk.)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del kniver som jeg har arvet, +de jeg har samlet selv. Men på tur tar jeg med meg denne; Helle Nying. Får gjort det allllllllerrrrr meste med den. Har enda tilgode å ha behov for noe større. Men klart det er "spesialkniver" til spesial oppgaver. Men trenger du å drasse på en ekstra kniv for den ene gangen du trenger spesialkniv?

Har nok av samekniver og andre "sverd". De blir rett og slett for tunge og kan ikke forsvares ifht bruksområdet. Tror det viktigste er å tenke over hva skal du bruke kniven til? Åpne pølsepakken? Du trenger ikke noen stor kniv til det. Skjære av litt bark? Trenger ingen stor kniv til det heller. Hogge ned trær? Ta med øks! Eller enda bedre, sag! :)  Ungene skal spikke? Kjøp den som @Gittiamo viste. Har den også. Fikk den når jeg var kid og gikk i speideren. :D

Bare pass på fingrene! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle dager var det Helle Nying jeg brukte. På vinterturer er en Leatherman-variant i sekken siden den har skrujern. I det siste er det en superlett Gerber foldekniv (Bear Grylls edition - uten at kniven nødvendigvis er dårlig av den grunn...) som har fått være med. Mine bruksområder er dog begrenset til å drepe pølsepakker, smi pølsespidd og sløye fisk.

(Er som regel på tur med gubben som elsker å fyre bål. Det blir meir ro i leiren dersom han får svinge bushcraft-redskapene sine og bedrive pyromani i fred, så da velger jeg å finne på noe annet i mens...)

  • Liker 5
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/10/2017 den 13.46, Bjørn J skrev:

Nå er ikke jeg i målgruppen din, men hvis jeg skulle gi en kniv i gave til en turdame ville jeg nok vurdert en Strømeng-kniv KS7OF http://nettbutikk.digitroll.no/knivsmia/display.aspx?menuid=-997&prodid=10

Strømengs samekniver har bevist sin kvalitet gjennom mange tiår, og de kan "brukast til alt" :)
Denne modellen har 2cm lengre blad enn enn Villjenta, 8mm lengre totalt, og er lettere i vekt.

Ikke turdame jeg heller, men enig i den vurderingen. Stålet i Strømeng sine kniver (karbon) er bedre egnet til store kniver en det Brusletto bruker (s. regel rustfritt - 440c)

Det er kjekt med store kniver som kan brukes til det meste, alt fra å kappe kvist, skjære brød, rense fisk og til enkel spikking. Ulempen er størrelse og vekt og at man derfor risikerer at man ikke gidder å ta "storkniven" med seg på alle turer. Et alternativ kan da være en mindre beltekniv eller eventuelt en større lommekniv, og så supplere med liten tursag og/eller øks ved behov.  Finnes mange mindre kniver på markedet og i ulike prisklasser.  Foreslår en titt hos www.lamnia.com/no.  De sender til Norge, priser uten m.v.a. M.v.a. betales ved innførsel på  posthuset. Gratis frakt ved kjøp over kr 948, og de bruker en transportør som tar seg av fortollingen - så den er inkludert i fraktprisen , i motsetning til andre der man må betale et fortollingsgebyr til posten (minste er vel nå på kr 153) i tillegg til m.v.a når man henter pakken hos posten.  Mange fine kniver der. Har selv stor sans for Enzo sine kniver, f.eks Trapper 95 (liten og fin, finnes også som 115, der tallet i navnet = bladlengden i mm) og Enzo Camper 125. De selger også Casström sine kniver der - som jeg også liker godt.  En liten såkalt "bushcraft kniv" som er rimelig i pris og bør passe godt i en damehånd av "normal" størrelse er RealSteel Bushcraft II. Ser de er utsolgt for denne nå, men de får den snart inn igjen. Produsert i Kina, men svært forseggjort og med ok stål (D2). En annen kjekk ting med Lamnia sin nettside er at man kan søke på kniver etter type bladstål, og f.eks. kategori. Som f.eks. Bushcraft kniver www.lamnia.com/no/sc/5/kniver-og-foldekniver/kniver?sgid=5&sin=187  eller  f.eks.Samekniver (Leuku) www.lamnia.com/no/sc/5/kniver-og-foldekniver/kniver?sgid=5&sin=70 . Man kan også krysse av for å bare se kniver på lager.

Nei jeg er ikke ansatt der og har heller ingen andre fordeler der, er bare en svært fornøyd kunde der. :)  Finner noen ganger noen kniver billigere her hjemme, men ikke ofte.  Kan finne bedre priser i andre land via ebay, f.eks fra USA, men der kommer kommer jo fortollingsgebyret på topp  og frakttiden spiller jo også inn....

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Her før påske fant gubben ut at jeg fortjente ei lita oppgradering og overrakte den fineste damekniven jeg har sett på ei stunt. Fulltange Morakniv med valnøttskaft. Ligger deilig i handa, har fingervern og er barberbladkvass. Legg merke til spissen som er perfekt til å gli mellom to grillpølser i pakken.

Slira er ikke akkurat noe smykke, men kommer tid kommer råd.

4A491B56-FD90-4304-9F66-F518FF265CD7.thumb.jpeg.db1e48fde40cb9f6f67501d938df3b65.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.