Gå til innhold
Jonas1986

Primus med seks brennere!

Anbefalte innlegg

Hei! Har funnet en primus etter pappa som jeg skulle likt å vist litt om.. noen som vet hvordan denne brukes? Hvordan drivstoff går den på? Hvordan fotvarmes den? Hvor mye trykk skal den ha? Hva er skruen under påfyllingen til? 

44944A77-2B6E-4DF6-ADD4-94150B40A58C.jpeg

62A6CA19-676C-40F1-A6D2-E295A9F75CE0.jpeg

BBD69665-C9C0-476A-AD74-1A53AE2415FD.jpeg

B7ABD419-6E71-42BE-9887-5D1471F1C425.jpeg

9F074D66-F0D0-4421-9872-F9E75329FDC0.jpeg

B825358C-1332-42AE-BA47-C134CECCF8FB.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk skal du ha :) søkte på primus 515, skulle søkt på optimus :) noen som vet hvor man får tak i deler til denne? Er bilventil der pumpen sitter og mangler de hylsene som er oppå brennerne..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det bilventil kan du kanskje pumpe trykk på den med en sykkelpumpe, bilpumpe eller fra en kompressor (forsiktig). Skruen under påfyllingen er for å slippe ut trykk, dvs for å redusere effekten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, Memento mori skrev:

Parafin. 

Ser ut som han forvarmer i midten i stedet for i forvarmingsskålene rundt hver brenner. Den krever at den står i vater. 

Artig sak, tror ikke jeg hadde fyrt den opp i forteltet. 

Okey :) den blir nok ikke med på telttur nei. Men regner med den jør jobben i lavvoen i januar når det er mellom 20 og 30 blå :D 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 minutes ago, Espen Ørud said:

Den her kan du nok anbefale til han som lurte på alternativer til oppvarming i lavvo her om dagen ja...

Den der tror jeg slår Sotoen på koketid på en liter...!

"A litre of kerosene contains about 10Kwh of heat energy. If as you say this stove consumes about 2.8 litres per hour, that equates to 28kW maximum theoretical output.
I reckon these stoves are about 80% efficient so your Optimus 515 should be producing over 22Kw at full power output"

Kan bli godt og varmt det! Må bare ha med en del liter brensel om man skal fyre en hel helg.  🤣

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, Terka skrev:

"A litre of kerosene contains about 10Kwh of heat energy. If as you say this stove consumes about 2.8 litres per hour, that equates to 28kW maximum theoretical output.
I reckon these stoves are about 80% efficient so your Optimus 515 should be producing over 22Kw at full power output"

Kan bli godt og varmt det! Må bare ha med en del liter brensel om man skal fyre en hel helg.  🤣

Sikkert greit med hørselvern også 😂 Denne må jo overgå min XGK EX i støynivå 😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Hammer
      Investerte i en MSR Whisperlite Universal i fjor vinter. Brukte den da som nr.1 primus resten av vinteren med bensin. Og den fungerte utmerket! Svært fornøyd!
      Når sommeren meldte sin ankomst, så byttet jeg munnstykke og koste meg stort i fjellet og marka med en god Whisperlite med gass fyring.
      I mellomjulen begynte jeg å gjøre klart til årets første tur som skulle gjøres første helgen i januar. Det ble byttet tilbake til bensin munnstykket (ja! jeg er helt sikker på at det er riktig). Fyrte opp primusen, og den startet på normalt vis men hadde relativt gul flamme. Tenkte det var pga. at den ikke hadde blitt ordentlig varm enda. Slukket den kjapt, og dro på tur.
      Hele den turen var det mye gul flamme og synes kanskje ikke den leverte så mye varme som den normalt har gjort. Pusset og ordnet litt på den, men fortsatt ikke bedre. Var ute på en ukes tur nå nettopp, hvor det ble tilbragt en del timer i no koyer o.l. hvor jeg demonterte, skyldte gjennom slange, prøvde annen pumpe etc. flere ganger. Fortsatt gul flamme og litt liten effekt. 

Nå er jeg tom for ideer. Håper Fjellforum Orakelet kan komme med et tips eller ti.
    • Av Nordhauk
      Var på telttur/isfiske i kalde og nydelige vinterforhold utenfor Tromsø i helga. Helgas valg av brenner var min samboers Primus Omnifuel, som hun fikk i julegave for to år siden. I går kveld, etter bytte av bensinflaske, oppstod et akutt problem som vi ikke fant ut av. De første 10-15 pumpene gikk som normalt, men plutselig var det null motstand i pumpa. Med ett lå selve pumpearmen helt løs og "slarka". Ved å vende pumpa opp eller ned, gled pumpearmen helt "viljeløst" frem og tilbake uten motstand. Forsøkte å demontere alt som kunne demonteres på pumpa, men fant ingenting annet som kunne tyde på noe gærnt, enn små avleiringer av noe som kunne minne om grafitt inni røret. 
      Erfaringer, tips mottas med takk! 
    • Av Terka
      Noen som har tips / linker til bra og billige flasker for transport av bensin på tur?
      Må selvsagt være potte tett ift flaske/korker, bruker i dag std en liters flasker som bensinen selges på men har opplevd å få littegrann lekkasje via åpning/kork selv om korken er godt skrudd på.
      Har bensinbrennere fra Soto, Trangia/Optimus, og MSR. MSR brennere brukes mest så om flaskene er kompatibel med deres pumper så er det et pluss.  Men flaskene trenger ikke være kompatible med noen som helst, der viktigste er at dem er lekasjefri både stående og liggende.
    • Av anders panders
      No før vinteren rensa eg og skrudde litt på Trangia X2 multifuel brennaren min, og klønete som eg er klarte eg å miste mutteren som halde brennernåla, eller "spindelen" på plass. Brennaren funkar fint uten, men eg tør ikkje lenger ha den inne i teltet pga frykt for bensinlekasje. Etter å ha finkjemma internett for reservedelar, har eg enda ikkje funne noko informasjon på akkurat denne mutteren.
      Men, X2 er jo i grunn berre ein Primus Omnifuel som har blitt modifisert til å passe ein Trangia. Og sida spindelen på X2 er der ventilen er på ein Omnifuel, burde det ikkje da vere mogleg å bruke ein Omnifuel ventil i X2 brennaren? Da får eg jo også fordelen av å ha to ventiler på brennaren min, som berre er bra.
      So det eg lurar på er:
      Kvar kan eg finne ein ny mutter til X2 spindelen?
      Kva er dimensjonane på X2 spindel-mutteren, so eg kan evt laga ein ny ein sjølv?
      om det er mogleg å bruke ein Omnifuel ventil i X2, kva for ein Omnifuel burde ventilen vere frå?
    • Av Jonas1986
      Hei å hopp!
      har en Omnilite som jeg ikke får til å brenne rent lengre. Har hatt den i ca. 2 år og kun brukt renset bensin på den. Har på silencer men blir akkurat like uren forbrenning med «trekant» som er på når man kjøper den.. Har også prøvd med vanlig primusgass men akkurat samme gule flammen  Noen som har tips/ råd om hva som er feil? Legger ved et bilde for å vise hvordan den brenner.. bildet er tatt med gass tilkoplet(og gassdyse) forresten første gang gassdysen har vært montert...

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive