Gå til innhold
  • Bli medlem

Imprignering av fjellsko - funker disse?


Terka

Anbefalte innlegg

Har er par fjellsko med skinn som jeg under forrige tur fant ut trenger litt imprignering.

Kom på det igjen i kveld og fant disse sprayene i skospusseboksen.

20171109_220903.thumb.jpg.031979048e372c103cfe866b7f40de4b.jpg

Er det bare å spraie lød med f.eks. Granger's sprayen til høyre etter en vask av skoa, eller bør jeg handle inn/bruke noe mer egnede remedier?

Skoene har skinn og nylon (?) overflate. 

20171109_220916.thumb.jpg.0dcf01065bef95e99196e22e762ff62e.jpg

20171109_220928.thumb.jpg.c29a741865683f46291edec9186628b4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vasker alltid mine støvler rett etter tur og sprayer de ned med hva enn jeg måtte ha tilgjengelige, før neste tur. 

Har i hvert fall noen ganske like dine støvler. De er dusja og spraya og klar for tur på minuttet. 

Tviler på at det er så stor forskjell på de sprayene du har. Eneste er kanskje miljøaspektet som er forskjellen? Jeg har brukt den fra Boston flere ganger, men har Nikwax nå. Kan ikke si det er en merkbar forskjell. Men Nikwax er vel bedre miljømessig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Dette er nok etterlevniger etter årene hvor dress, slips, og pensko var den daglige uniformen. 😄 Men om det fungerer litt så er det bedre enn ingenting, satser på minusgrader i helga. 😀❄ (om det i det hele tatt blir tur.)

Hva er det som fungerer best da, som bør kjøpes inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Terka skrev:

Takker! Dette er nok etterlevniger etter årene hvor dress, slips, og pensko var den daglige uniformen. 😄 Men om det fungerer litt så er det bedre enn ingenting, satser på minusgrader i helga. 😀❄ (om det i det hele tatt blir tur.)

Hva er det som fungerer best da, som bør kjøpes inn?

Nubuck lær, er jo bare baksiden av læret å krever samme behandling som vanlige lærstøvler, med noen forbehold. Det finnes egne kremer som er litt mer tyntflytende enn voks, som noen hevder er bedre egnet. Jeg bruker voks på slike sko også, men har en egen børste (stiv type) som jeg avslutter med for å få tilbake litt av looken på læret :-)  

https://www.magasinet.no/bees-wax-bivoks-impregnering-til-laerstovler

Her er voksen jeg bruker... Billig og utrolig god :-)

Endret av tshansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Tor-Erik-L-77 said:

Som nevnt så bør man vel være forsiktig med voks på semsked skinn/lær.

På min voks som er til skinn/lær står det en tydelig advarsel om at det ikke må brukes til semsked lær :)

Fordi det blir seende stygt ut etterpå, eller fordi det ødelegger nor av lærets funksjon eller holdbarhet? (Førstnevnte betyr null og nix for min del. 🤣)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Terka skrev:

Fordi det blir seende stygt ut etterpå, eller fordi det ødelegger nor av lærets funksjon eller holdbarhet? (Førstnevnte betyr null og nix for min del. 🤣)

Fant dette på alfa sine hjemmesider og hvordan de anbefaler å behandle skoene sine i de forskjellige materialene

 

https://alfa.no/kundesenter/vedlikehold/vedlikehold-av-nubuck

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nubuck går det i hvert fall fint å bruke fett/voks på, selv om produsentene gjerne anbefaler spray. På semsket har jeg aldri prøvd med fett/voks, da jeg er helt sikker på at det blir et jæ... klin. Der tror jeg rett og slett at jeg hadde holdt meg til spray. På lær, der en bruker fett/voks, så klarer jeg heller ikke å se poenget med å bruke spray før, eller etter. På tekstilpartier derimot, så er spray det eneste alternativet. Skal en bruke fett/voks på semsket så tipper jeg varme er nøkkelen til å få arbeidet det inn. En må vel også regne med at det går ganske store mengder, da en også vil være nødt til å mette "luggen" med impregneringa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ArveS skriver. Ble selv anbefalt å behandle de semskede partiene på samme måte som det narvede læret på mine Lundhags Syncro High. Har funket upåklagelig i 6 harde jaktsesonger i våte vestlandslier. Bruker  bivoksimpregnering for lærstøvler. Fås på Magasinet som tshansen forteller høyere opp i tråden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du bør bruke kommer an på hva du vil oppnå.

Spray/Nikwax e.l. gjør selve tekstilen/læret vannavstøtende (tynt lag) og tetter ikke "porene" i samme grad som voks

Vokser legger seg som tykkere lag på tekstil/læret og tetter i tillegg porene.

Har du pustende membran under er det sprayer/Nikwax anbefalt for sånt som bør benyttes.

Tidligere vokset jeg mye, men har sluttet med det. Synes det holder for kort på de stedene som er mest utsatt før bøy. Og bruker nå mest fjellsko med membran.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å bare spraye er at læret har godt av å få tilført litt fett i ny og ne. Det får de ikke av spray.

Personlig foretrekker jeg Granger's G-wax. den er litt hardere enn den se selger på Magasinet(Sno-Seal), så jeg antar andelen bivoks er litt høyere. For meg så virker det som det er en fordel. Voksen jobbes inn i læret med varme fra fingrene. Jeg legger på nytt når det dukker opp tørre felter på læret. Jeg synes det holder brukbart med denne metoden.

På "TS-støvlene" synes jeg det er såpass rufsete overflate at jeg nok hadde gått for spray, i stede for å kline med med voks, eller fett. 

Når det gjelder de avbildede sprayene så tror jeg ikke de er noe særlig dårligere enn andre alternativer. Så jeg hadde kommet til å brukt opp de før jeg eventuelt handlet noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt skinn har jo per definisjon noe pustende egenskaper, altså det er jo ikke potte tett :) 
Hvor mye det puster vil sikkert avhenge endel an konstruksjon og type lær/skinn og vedlikehold.
Men det er jo naturlig og annta at om man sauser inn skinnskoa i fett og voks slik at de blir helt metta altfor ofte så vil de ikke akkurat puste noe bedre.
 

Som noen her allerede vr inne på så bør det vel voksing/kreming gjøres med litt forbehold og ikke overdrive for mye. Men knusktørt lær sprekker opp og blir definitivt mindre vann-avisende så det gjelder å finne en gylden middelvei her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel anta at såla, og membranen, går før læret på de støvlene sprekker opp. Her tror jeg læret er mest for det estetiske og at det uansett er såpass mye kunstfiber på baksiden av læret, at det ikke spiller noen rolle. 

Selv heier jeg fortsatt på min metode om å vaske støvlene etter tur i dusjen, tørke, spray med Nikwax og så på tur (med min turfrekvens atm er jo ikke det noe problem 🤦🏼‍♀️ ) 

PS: jeg bare antar, men på mine støvler i samme serie, så er det lille av lær kun sydd utenpå kunsstoff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Gittiamo said:

Jeg vil vel anta at såla, og membranen, går før læret på de støvlene sprekker opp. Her tror jeg læret er mest for det estetiske og at det uansett er såpass mye kunstfiber på baksiden av læret, at det ikke spiller noen rolle. 

Selv heier jeg fortsatt på min metode om å vaske støvlene etter tur i dusjen, tørke, spray med Nikwax og så på tur (med min turfrekvens atm er jo ikke det noe problem 🤦🏼‍♀️ ) 

PS: jeg bare antar, men på mine støvler i samme serie, så er det lille av lær kun sydd utenpå kunsstoff. 

Jeg tror lærer har en beskyttende  funksjon @Gittiamo, og at det er en membran under. Det skal en del til før lærer slites igjennom av skarpe steiner, mens rene "GTX sko" tåler litt mindre. 

Skoene er merkbart tyngre, og tykkere oppover leggen en mine La Sportiva Trango Cube GTX. Planen er å ha den som vintersko. (Når man bruker fjellsko og ikke Kamik Oslo, eller skisko.)

Om skoen står det:

"Condor EVO Gtx er en stiv fjellstøvel med ekstrem slitestyrke og stabilitet for turer i mikset og tøft fjellterreng. Støvlene er er vanntett og kompatibel med stegjern"

- De var ikke vantette på forrige fjelltur, men da ble jeg våt inn til huden tvers  igjennom skallklær osv.

 

Høres ut som om du ønsker å få opp turfrekvensen by the way. 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Terka skrev:

Jeg tror lærer har en beskyttende  funksjon @Gittiamo, og at det er en membran under. Det skal en del til før lærer slites igjennom av skarpe steiner, mens rene "GTX sko" tåler litt mindre. 

Skoene er merkbart tyngre, og tykkere oppover leggen en mine La Sportiva Trango Cube GTX. Planen er å ha den som vintersko. (Når man bruker fjellsko og ikke Kamik Oslo, eller skisko.)

Om skoen står det:

"Condor EVO Gtx er en stiv fjellstøvel med ekstrem slitestyrke og stabilitet for turer i mikset og tøft fjellterreng. Støvlene er er vanntett og kompatibel med stegjern"

- De var ikke vantette på forrige fjelltur, men da ble jeg våt inn til huden tvers  igjennom skallklær osv.

 

Høres ut som om du ønsker å få opp turfrekvensen by the way. 🤣

Aha ja da er det nok mer lær på dine enn mine Raven. Liker de veldig godt men mine er også tykkere enn Trango. Lyst på nye Trango også 😇 men da må jeg få opp turfrekvnesen ja 😂 har latterlig mange fridager til gode også, og så alt for lite tid til fri. Hmm. Må gjøre noe med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.