Gå til innhold
  • Bli medlem

Rundbrenner eller annen varmekilde


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Planlegger vintertur med lavvoen. Om natten når vi skal sove trenger jeg vel ikke noe varme med tykk sovepose og ull på kroppen, men når man er oppe er det deilig med en lunk. Ser mange har ovn i lavvoen. Syns det kanskje blir litt mye å dra med seg på tur. Lurer derfor på en slik "rundbrenner". Vil alt i teltet stinker røyk etterpå? Noen som har erfaring med andre lette varmekilder? Sett på spritovn, men du må vel ha med deg store mengder med drivstoff bare for en helgetur? Primus kan også brukes, men vet ikke om den klarer å varme opp en lavvo? Bråker gjør den og...  Har for ordens skyld innertelt i lavvoen. 

Frisport-Rundbrenner-liten-m-trekk-og-knekt.jpg

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt blir luktende røyk ja, selv med pellets eller grillkull.

Spritbrenner krever litt brennsel, på min heatpal får jeg vel ca 3-4 timer med varme på en liter rødsprit. Primus varmer lett opp lavvo med innertelt, men da er problemet med irriterende støy og det trekker også endel bensin. 

En pose med telys gir også litt varme, tenner du opp 20 sånne kjenner du forskjell i teltet sålenge det ikke er veldig streng kulde .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord er det ikke noe som slår vedovn eller rundbrenner når det gjelder tilgang til brensel?  Hvis man blir værende mye i teltet den helgen og det er minusgrader ute går det fort noen liter med drivstoff til oppvarming. Er man i skauen har man nesten fri tilgang på brensel, men alt er riktig nok ikke like tørt da. Ser for meg at det kan bli en del røyk med rundbrenner. Hvordan får man eventuelt bort røyklukten fra telt og soveposer etter? Ser for meg en løsning med rundbrenner og kanskje en liten parafin eller spritovn kan være aktuell. Da kan man ta med det man orker av drivstoff også har man muligheten til å fyre med ved dersom man går tom for parafin eller rødsprit. Har man eventuelt lette ovner med pipe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vintertur, bærer du lavoen i sekk, drar den i pulk eller setter den opp l "bærbar" avstand fra bil/snøskuter etc.? Dette påvirker definitivt mine valg.

Bil -> Pulk -> Ryggsekk.

I ryggsekk minimerer jeg vekt og volum så godt jeg kan. (Her er lavo uaktuelt for min del på vinteren.)

I pulk har jeg vært med på å ha både en og to sekker med ved når avstand og motbakker er overkommelig.

Bil & basecamp noen hundre meter fra bilen setter få begrensninger på hva man kan dra med seg. 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man et par stykker eller flere som skal bo i den i noen dager er det ikke et problem å fordele vekt på flere. En kan ta innerteltet, en annen kan ta ytterteltet og en tredje kan ta plugger og stenger. Det blir ikke så mye vekt på hver da, og man kan gå litt lengre. Skal man campe rett med bilen er det greit med tyngre utstyr, men det er litt verre å dra med seg på lengre etapper. Jeg har for øvrig vanlig helårstelt også hvis jeg skal gå og ikke bruke så mye tid i teltet. 

Endret av DROMEDILLA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en spennende ovn egentlig laget med tanke på uland. Den får du for en 100 lapp fra utenlandske nettbutikker. Denne koster 50 pund, men er helt lik de til 100 kroner.  Du fyrer den fra toppen med det du har tilgjengelig av brennbart materiale. Varmen og konstruksjonen på ovnen antenner brann gasser slik at det er gassen til slutt som brenner - ikke veden. Du bruker veden for å antenn branngassen. Det gjør at den brenner ekstremt rent og avgir ikke røyk. Du må riktig nok tenne den riktig at forbrenningen skal bli optimal. Ovnen tar ekstremt liten plass, du har rikelig tilgang på kvist, lyng osv i skogen, og den varmer godt. Noen som har testet denne i lavvo eller ser noen ulemper med den? Hvordan tror dere det blir med gnister hvis man fyrer det man har for hånden, og hva med luftehullene under og glør? Redd for at glør kan ramle ned..

 

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden grillkull gløder og ikke "brenner", er det i praksis en enorm kullos generator. Det er også viktig å huske på at når det fyres med ved, så øker kullosproduksjonen når flammene slukker og det bare er en glør igjen i ovnen/rundbrenneren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt Lavvu på sikkert 10 år, men eksperimenterte en del og fant ut at en slik rundbrenner var ubrukelig, ihvertfall i en liten lavvu som jeg har. Kul umulig å få røyken til å gå opp, så det endte med evakuering hver gang. Skaffet meg så en liten, rimelig toppmatet vedovn og det fungerer bra.

Nå fikk jeg nesten lyst til å pakke lavvuen på pulken og ta en skikkelig kosetur selv!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, whistler said:

Jeg har ikke brukt Lavvu på sikkert 10 år, men eksperimenterte en del og fant ut at en slik rundbrenner var ubrukelig, ihvertfall i en liten lavvu som jeg har. Kul umulig å få røyken til å gå opp, så det endte med evakuering hver gang. Skaffet meg så en liten, rimelig toppmatet vedovn og det fungerer bra.

Nå fikk jeg nesten lyst til å pakke lavvuen på pulken og ta en skikkelig kosetur selv!

Er gjerne med jeg @whistler! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere om den "branngass" ovnen jeg linkt til over? Den brenner ekstremt rent hvis den fyres riktig, og er utviklet med tanken på å få ned poblemer med skadelig sot og kullos i u-land hvor man bruker åpen ild til oppvarming og tilbereding. Vil en slik ovn utgjøre like stor fare som en rundbrenner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste varmekilder basert på flammer vil i prinsippet utgjøre en fare med tanke på kullos men som du sier noen brenner jo renere en andre. Den du linker til ser jo artig ut men jeg har desverre ingen praktisk erfaring med den. Såvidt jeg forstår så kan den fyres med forskjellige energi kilder? Slik at sikkerheten vil da i stor grad basere seg på å velge en så ren energikilde som mulig.

Det som gjør det litt vanskelig er ofte at det fort kan oppstå problemer med hvordan ovenen faktiskt brenner og selv en ren energi kilde kan fort bli farlig.

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fjellfant skrev:

Grillkull bruker man vel ikke inne i lavvo, eller fortelt for den saks skyld!!

Gjort det flere ganger men bruker da selvfølgelig hue og åpner opp så jeg har god trekk.   Har Helsport Finnmark som har to innganger og to lufteluker nede som gir veldig god ventilering. Men skal sies at jeg stort sett alltid lager bål ute i steden for å ta med røyk inn i telt. Hadde aldri fyrt opp grill eller bål et vanlig fortelt.

Normal fyring er spritbrenner til ca ett par minus ute. etter det blir det bensin på soto  muka som varmekilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

De fleste varmekilder basert på flammer vil i prinsippet utgjøre en fare med tanke på kullos men som du sier noen brenner jo renere en andre. Den du linker til ser jo artig ut men jeg har desverre ingen praktisk erfaring med den. Såvidt jeg forstår så kan den fyres med forskjellige energi kilder? Slik at sikkerheten vil da i stor grad basere seg på å velge en så ren energikilde som mulig.

Det som gjør det litt vanskelig er ofte at det fort kan oppstå problemer med hvordan ovenen faktiskt brenner og selv en ren energi kilde kan fort bli farlig.

Ja, du kan fyre den med det du har for hånden. Pellets, kull, kvister, lyng, og torv for å nevne noe. Hvis man ikke legger i ovnen riktig eller ting er for vått ser jeg for meg at det kan være  farlig, men når den brenner helt rent vet jeg ikke hvor ubehaglig (og farlig) det er å være inne i teltet med den i gang. De sier den ikke avgir mer skadelig røyk enn en som går på gass, parafin eller sprit, men har ikke sett så mye dokumentasjon. 

 

 

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woodgas ovnen har vel @Humle litt bakgrunnsstoff om i en tråd her du kan prøve å søke opp. 

Den brenner nok ikke en time uansett hva du mater den med, kanskje ikke mer enn 15min i enkelte sammenhenger. Den mates og tennes fra toppen og røyker i starten før prosessen settes i gang, så hvis du skal koke noe må du av med kjelen for å etterfylle brennstoff. Det kan altså bli en litt arbeidssom varmekilde fordi brenselet må være temmelig smått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, DROMEDILLA skrev:

Ja, du kan fyre den med det du har for hånden. Pellets, kull, kvister, lyng, og torv for å nevne noe.

Høres ut som du har treffet nok en god selger😂🤣, alt brenner i prinsipp, bare det er varmt nok, og det får luft. 

Jeg har laget noen små ovner, også woodgas. Ja de brenner utrolig rent, når du treffer og i noen få minutter. Nok til å koke kaffe, men som varmekilde er de helt håpløse. Mye mating som @Omnilitesier.

IMG_2096.thumb.JPG.32281d4afb3a28e096d347e8259698a2.JPG

Versjon 2,3 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke møtt på noen selgere, jeg har lest meg opp på ovnen og har sett tester av den på youtube. Jeg har sett flere som har klart å fyre over en time på en ovn til 100 kroner, så det kommer vel litt an på hvordan du fyller ovnen, hva du brenner, og hvilke ovn du har. Har bestilt meg en ovn nå. Kom på 120 kroner inkludert frakt. Blir spennende å teste den når jeg får den i posten om noen uker. 

Jeg har ikke tenkt å bruke den til matlaging men til reserve varmekilde hvis jeg begynner å gå tom for annet drivstoff. Blir spennende å se om det funker. Skal teste den i friluft først for å bli kjent med den og se om det er noe. 

Tar fortsatt imot gode tips til varmekilde som er lett å frakte med seg da denne ovnen blir mer et eksperiment. HeatPal ser bra ut, men må jeg ikke ha med mye drivstoff? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen år med fyring i telt og lavvo har jeg snart testet det meste. Har hatt rundbrenner i lavvo og har fyrt med alt fra kubber til kvist og briketter (blandet med stein). Hvis du ikke vil ha røyklukt i noe som er inne i teltet da bør du kaste det ut og la det bli der. Som nevnt over så skal du være forsiktig og bevist på hva du driver med når du driver med ting som gløder. 

I telt fyrer jeg primært med primus/bensin om vinteren. Jeg har en kompis som er medlem i Parafinkameratene og følgelig bruker 111 og parafin, så av nostalgiske grunner fyrer vi med dette når han er med ;-)  (Jeg har ofte backup med rødspritbrenner også til vinterturer og det hender det blir fyrt med både dette og bensin når noe skal tørkes i teltet).

Til lavvo bruker jeg ovn. MED pipe. Det svir mindre i øynene, lager bedre varme og er mye mer kontrollert. Jeg har til nå primært brukt Helsport sin 13 kg tunge ovn og har enkelte turer holdt på bære meg i hjel. Den er tung. Pga den enorme komforten ovnen gir når man har tilgang til ved så har jeg brukt mye tid og energi på å ta den med. I sommer endog langt innpå fjellet via kano og bæring. Nå har jeg i hele høst siklet på en av de amerikanske lettvektsovnene for å kunne ha komforten ovn gir uten å bære/trekke meg skakk

https://store.kifaru.net/stoves-c21.aspx

Og som vanlig litt illustrasjonfoto fra tidligere tiders lavvokos med ovn: 
 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.