Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde på pulkdrag.


r.u.mad

Anbefalte innlegg

Hva er brukbar lengde på et pulkdrag? Har forsøkt å søke litt på nett, men jeg fikk ikke noe fornuftig ut av det. Jeg veldig uerfaren (det er 25 år siden skiene var på sist) med vintersport generellt, overnatting i telt vinterstid, så jeg har kjøpt meg en pulk og planlegger en liten prøvetur ut i nærnaturen etter den første snøen har kommet. Jeg ønsker å bruke draget både til fotturer i skogen og etterhvert også litt mer krevende turer til fjells på ski. De glassfiberstengene (rør) jeg har bestillt er 240cm lange. Blir dette for langt?

 

PS. Et tips til de som lager dragene sine selv. Eidolon AS (eidolon.no) har glassfiber og aluminiumsrør i diverse dimensjoner. Disse er ment for radioantenner, men det skulle vel ikke være noen bakdel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stive pulkdraget jeg benytter til fjellpulken er 210cm

Taudraget jeg bruker til denne og også parispulken er omtrent samme lengde (litt lenger), MEN her har jeg laget løkker som tidvis er forbundet med strikk, som gjør at jeg kan korte inn til at akkurat bakskiene går klar. Det er nyttig når man skal bevege seg blant mye trær f.eks. 

Velkommen til pulklivets gleder!!
 

33408043074_bb2c3b5d9f_h.jpgWinter solitude by Espen Ørud, on Flickr

24191518580_6640a7558a_h.jpgWhen we realised there were no ski trails we were SO piste off! by Espen Ørud, on Flickr

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du 210 cm er passe lengde til fjell og skog, eller er det slik at det blir for langt i skogen og for kort på fjellet og at lengen derfor er et ultimatum?

" Velkommen til pulklivets gleder!!"

Takk for det, og jeg skal huske dine ord når soveposen er klissvåt og primusen krangler. :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å svare på for jeg går veldig sjelden i skog som er noe særlig tettere enn den kompis er i på nederste bildet ;-) 

Det eneste jeg kanskje skulle ønsket meg var at det var kortere/stivere når man går i skråninger, men det er for å unngå velting. Det unngår jeg tildels i stedet ved å velge andre ruter OG ved å pakke smartere enn da jeg synes det var et problem. Ved å ta i bruk pulkpose og Arctic Bedding så er det enklere å få plassert de tyngste elementene i bunn av pulken og dermed senket tyngdepunktet. Spesielt isborr (tungt) høyt pakket i lasset var tidligere en sikker kilde til velting og isborret er vel med på 95% av mine vinterlige overnattingsprosjekter...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Bjørnar Madshus said:

 

Takk for det, og jeg skal huske dine ord når soveposen er klissvåt og primusen krangler. :brr:

Med ordentlig kald vinter blir sjelden våt pose noe problem. Spesielt ikke om man er litt smart i bunn av teltet og enten har dobbelt underlag, lager ekstra gulv med fjellduk eller lignende. 

Hva fuskende primus angår: På vinterturer har jeg minst med 2 primuser der den ene som oftest er sikkerhet om den andre skulle fuske. I tillegg har jeg gjerne en  eller annen lett rødspritbrenner med også både til backup og for å "pøse på litt ekstra" om noe skal/må tørkes i teltet. I tillegg går jeg normalt over begge primusene mine før vintersesongen (mens man venter på snøen) slik at sjansen for at noe skulle skjære seg med dem minimeres. Husk f.eks å ikke dra rett på tur med ny drivstoff-flaske. Jeg har vært med på flere som har ett eller annet belegg som løsner innvendig ved første bensinfylling. DET vil du ikke finne ut av midt på vidda...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Bruker også 2, 10 m fast pulkdrag og syns det er passe lengde overalt. Dessuten bruker jeg ski av samme lengde så de 2 alurør kan pakkes sammen på skia sammen med staver under transport med buss og tog. Funker meget praktisk. Jeg har selv fremstillet pulkdraget av alu-rør og stålstang og montert fast på Pariser pulk. Hvis du søker på ulike gamle  pulk- parispulk pulkdrag tråder bør du finne min "oppskrift". Eneste problem er å finne de riktige alu-rør, men her ser eidolon bra ut - skulle ha visst om dem! Ser at har alu-rør i 2 m lengde = helt OK. Jeg ville valgt alu frem for glassfiber for de bøyer før de knekker og kan som regel rettes ut - og spjelkes i gitt fall. Knekket glassfiber (-skistav) er stort sett knekt når den er knekt.  

Du kan gjerne regulere til 2,00 m uten det betyr noe, hvis du bruker kortere ski.

Elgen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, elgen said:

Jeg ville valgt alu frem for glassfiber for de bøyer før de knekker og kan som regel rettes ut - og spjelkes i gitt fall. Knekket glassfiber (-skistav) er stort sett knekt når den er knekt. 

Vel, jeg vet ikke om jeg er helt enig her. Hvis du først får en knekk/bulk/bøy i et aluminiumsrør blir det egentlig helt ubrukelig, og du får ikke rettet det opp igjen uten at det bryter helt av eller svekkes betraktelig. Jeg har selv greit å bulke/bøye et av kjedestagene på en gammel sykkel med aluminiumsramme jeg hadde og den var det bare og kaste. Et glassfiberrør knekker selvfølgelig helt av når belastningen blir for høy, men det skal mye mer til før det skjer siden man ikke kan få slått en bulk det. Dessuten så kommer jeg til å strekke et tau inni røret som ekstra sikring, slik at jeg ikke står igjen med "røret i handa" og har "dr*t* på draget" bokstavelig talt.

Takker for gode opplysninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En takk for svar til alle. Jeg tror jeg kapper rørene mine på 230cm, så ser vi hvordan det går derifra. Jeg mottok dem i forrige uke. Valgte 16x12mm, og de ser jo riktig bra ut. Rette og fine, med jevn diameter både inn og utvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Kaprer denne tråden for å stille et spørsmål:

Jeg kjøpte meg noen karabinkroker, brøytestikker og en slede (i solid plast) fra Biltema, og har lagd meg et enkelt pulkdrag etter å ha blitt inspirert av folk herfra. Det hele er festet til en sele som fulgte med en kløv. 

Spørsmålet mitt er om brøytestikkene bør være parallelle, eller om de kan "konvergere" på denne måten? 

Lagde det hele i kveld, så har ikke testet det ute i snøen ennå. (Bare innendørs.) Har selvsagt ikke høye forventninger til dette patentet, men jeg har aldri vinterteltet før, og tenkte at dette kunne være en grei midlertidig løsning før jeg eventuelt investerer i ordentlig pulk og pulkdrag -- hvis det blir flere vinterteltturer etterhvert. Selve sleden virker forøvrig veldig solid, og er vesentlig rimeligere enn f.eks. Paris Expedition, som vel er det billigste "ordentlige" alternativet. 

Kommer neppe til å ha særlig mer enn ca 10-15 kg oppi pulken i første omgang, hvis det blir telttur i nærmeste fremtid.

Bør jeg kanskje ha tau inni brøytestikkene? 



image.thumb.png.65e140d3d936d686b9dbc5bc50bc4847.png


 

 

image.png

Endret av uendelig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

uendelig skrev (Akkurat nå):

Rett og slett for å unngå at brøytestikkene knekker, eller? 

Jepp. De tåler ikke all verden, men med et tau inni er det ikke verdens undergang om en av stikkene knekker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

jeg har laget eget drag til vår parispulk. Fast og løs.

Den faste er av plastrør, med polytau gjennom med syrefast karabinkroker i begge ender. Store med fjær belastet låsing så man kan bruke hansker å ta av å på. 210 lengde her også. De går i kryss for bedre styring og kontroll på pulk.

Det løse taudraget er også av ploytau, med en gummitau del som avlaster rykk og napp.

Har vel en snutt av en video og noen bilder et sted som jeg kan prøve å poste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal prøve å forklare dempingen på taudraget, så har jeg laget til en gummitaudel på ustrekt lengde på ca 50cm.

(3 lengder for å bli kraftig nok)
Knyttet det fast på midten av tauet, strekt ut strikken sammen langs det vanlige tauet, til strikken ble stram.

Når strikken er strekket, merket jeg hvor langt ned på tauet det gikk med en teipbit, og slapp opp igjen strikken.

Da visste jeg hvor langt strikken kunne strekke seg, og monterte det på det merket.

Montert, så har det da en stram ubelastet lengde sammen med strikken. Det blir da noe slakke på tauet i samme posisjon som strikken er montert.

(for å holde den slakke taubiten i orden, tok heg noen runder rundt strikken slik at det ikke ville stikke seg ut ved slakk)

Du kan da stramme strikken og til slutt strammer tauet seg og vil ikke kunne strekke strikken noe lenger. Om dette var forklarlig på noe vis.

det får en slags bue på taue.

tau slakk:        _______n______
Strikk slakk    —————————

 

tau strekket:     _________________________
strikk strekket: ———————————————

 

mulig å forstå? :)

CB2F0E11-7EF0-4DBA-B8D4-99DD31CB1AE9.png

FFD20FC6-0796-4967-A709-9AFBB4ACD334.png

257BD0E9-A273-4AC6-960A-47D4A14FA60D.png

BDE81A55-141C-494B-86F5-37998FBC9542.png

0CC982E8-624A-40B3-BFB6-AFB40B31DDD3.jpeg

B5D87915-AA51-4C73-99EF-B7E3ADCF2326.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Håller infästningen i pulkan i dessa öljett förstärkta hål?

Blir det ej för stor flexibilitet i sidled med karbiner,många har valt att ha fästen i metall typ bordshjul med banjo ögla ev kan detta knäcka/bryta VP rör i PVC.

Surr fästen av lasten har du lina under kanten och kan du korta/länga dessa ev spännband eller gummi sroppar med krokar eller öglor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går et tau rundt hele, så er strikket montert rundt. Tauet låser, men du kan justere lengde om du vil endre på dette senere ved å løsne strikket.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du menar att detta glapp och rörligheten gör att  det ej bryter i plasten och att hålen ej spricker ut till kanten.

Ska nog sätta öljetter i de inre hålen som reservfästen.

Dragdämpningen är den inne i rören?

Jag har fundering på en fjäder av metall inne i röret.

Samt sätta på styr skenor och ev en broms av rep med ev pinnar på att ha bakom pulka vid utförsåkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjæren er inni røret ja.

Ingen slitasje hos min ihvertfall. Kanskje etter noen år, men det må man bare se ann. Men knekke er ihvertfall minimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar från ski pulk

The original metal reinforced holes on the Paris have been known to fail under a load.  I've seen rope pull them out.  Our channel kit fixes this issue.  Thanks for checking out our gear.  Grant

Har någon som har denna pulka fått sprickor i plasten framför ölget förstärkta hålet och medfört att karbin lossat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.