Gå til innhold
  • Bli medlem

Telemark, randonee eller slalom??


werdna

Anbefalte innlegg

Jeg er i den (u)heldige situasjon å være uten brukbare toppturski og kan tenke nytt foran årets sesong. Har folk noen formeninger om valget mellom telemark, slalom og randonee for toppturer av typen kort innsteg fra bilen til foten av fjellet, bratt oppstigning og herlig nedforkjøring. :) Typiske topper vil i Telemark ( eks. Gaustadtoppen), rundt Stryn og en og annen 2000 meter som kan nås fra bilen. NB: JEG HAR DÅRLIGE KNÆR og er redd for å gi knærne nakkeskuddet ved overdreven telemarkkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker.... men jeg savner noen prinsipielle kommentarer til om det lønner seg å satse på telemark eller rando etter vurderingstemaene: (1) knærproblemer, (2) forskjellen mellom de to m.h.t. oppstigningen og selve kjøregleden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. Står ikke på telemark... Men veit det er litt slitsomt med beina, for ikke glemme knæra da. Blir jo mye samme bruk og bøying av kne og lår som nedstigninger fra fjell.

Ellers får man ikke de like fine og lange svingene som man gjør med snowboard, kjøp heller brett! :D Slipper også drasse med deg staver! Men mulig dette er noe jeg bare tror, men det er mange som har den oppfattelsen at snowboard er for de unge. Og de "gamle" som kjører snowboard, virker som alle er i midtlivskrisa :D

Når det kommer til å stå ned et fjell, syns jeg snowboard er bedre. Telemark er nok moro og har sine fordeler. Med snowboard blir det mer variasjon, og liker heller de lange svingene hvor brystkassa og trynet svever 2 cm over bakken! På pudder er det en hel rå opplevelse, og tror folk på ski går litt glipp av denne surfe-følelsen, jeg kan kjøre kjapp "slalom" om jeg vil også. Syns det virker som på telemark man stort sett kjører ned på kjappe og korte svinger.... Kjedelige greier! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Heisann!

Ut ifra det du beskriver ville jeg utvilsomt gått for rando.utstyr, da dette mest sannsynlig vil gi deg minst belastnig på knærne. dessuten, med dagen fete telemarksutstyr er det ikke noe særlig vekt å spare på å kjøpe telemark-utstyr. Det som kanskje er litt kjipt med rando (mener i ale fall jeg) er at det er ike så morsomt å kjøre ikke-alt-for-bratte-fjellsider lengre. Men da kan du bare oppsøke noe som er enda brattere da vettu:-)

Rando er dessuten overlgne på kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har kjørt aktivt alpint i mange år, som alle andre pådro jeg meg også kneskader. Da jeg begynte å kjøre villmann utenfor løypene falt valget (kanskje overraskende) på telemark. Kneproblemene har ikke forverret seg. Tror det er noe med bevegligheten i en telemarkstøvel... Jeg vet ikke, men det har fungert veldig bra. Etter dette har jeg så og si ikke kjørt på alpint/rando. Føler meg mye friere på telemark, flere muligheter....

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har også kneproblemer som jeg sliter med på "sommerføre". Telemark går helt fint.

Kneproblemer er dessuten så mangt. Jeg har Jumpers Knee på begge og langdistansekne på det ene. Mitt nærområde er sunnmørsalpene med mye bratt kjøring. Merker ikke noe til disse problemene vinterstid. Kjører ca. 5-10 dager i skitrekk + 5-10 toppturer pr. sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

Jeg har selv vært operert to ganger i mitt høyre kne. Det er ikke noe problem i seg selv å kjøre telemark. Det som kan være skummelt er at det er veldig lett å få vridningsskader ved fall siden du ikke har en utløsningmekanisme som fungerer for telemark.

Uansett så synes at høye plaststøvler og feite planker utgjør en fantastisk kjørefølelse for telemark. Og til "bear"

Syns det virker som på telemark man stort sett kjører ned på kjappe og korte svinger.... Kjedelige greier!
Den epoken innenfor telemark er over for lenge siden. I dag er det snakk om "freeheel-skiing". Det er ikke rolige og kjedelige kortsvinger. I dag er det stor flyt, høy fart og lange svinger som karakteriserer telemarkkjørerne.

Når det gjelder kneskader og telemark er det et opplagt problem for all vintersport. Det du kan gjøre er å trene styrke utenfor sesongen så du takler bedre fall og vridninger når vinteren kommer.

-HP-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Fleste sier i butikken at i norske forhold er det best med telemark. Men en smakssak ofte. I forhold til Rando, er nok Telemark mye mer "allround" Og moro uansett hvor. Ellers er det enklere å gå bortover med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Bear for innlegget om snowboard. Jeg prøvde det første gang i fjor i voksen alder, og selv om minsten snart er bedre enn meg er det utrolig gøy.

Midlivskrise eller ikke er det viktig å se muligheter heller enn begrensninger. :P

Har planer om å kjøpe meg det i år, men lurer på om det er er ok med vanlig "pakke" løsning og om det er store fordeler med trekjerne eller om det ikke er betydningsfullt i forhold til å få det til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også dårlige knær - ødelagt da jeg kjørt aktivt alpint. Telemark har jeg kun prøvd med fjellski, men jeg fikk så vondt at jeg ikke klarte å gå dagen etterpå....men jeg kunne kjøre alpint. Så hva som går for deg tror jeg er avhengig av hva slags dårlige knær du har.

Snowboard: fungerer topp med knærne. Bra nedkjøring. Men er kjedelig hvis det er flatt. (Måtte slutte med SB pga arm-skade, så har ikke brukt det på topp-turer, kun off-piste)

Alpint: har alpinutstyr med "alpine trekkers". Har knapt nok brukt dette - randonee er godt nok.

Randonee: har randonee ski, og Dynafit TLT sko og bindinger. Dette utstyret er lett, men er mye mer krevende nedover enn alpin-utstyr eller tungt randonee utstyr. Siden teknikken min er bedre enn kondisjonen passer dette meg bra.

Brede ski: har et par AK-Rocket. Alt man kjører på kjennes ut som et stuegulv - så kjøringen krever helt sikkert mindre av knærne. Det du bør tenke over er om du synes stuegulv er gøy.....

Personlig foretrekker jeg smalere ski og den pumpefølelsen det gir. Det er selvsagt gøy å peise på i enorm fart i løs-snø....men det er en type kjøring som vel er mest forsvarlig i bakke-nær off-piste, og alt går så fort at man rekker jo knapt å nyte opplevelsen. I fjellet kjører jeg nesten utelukkende kort-svinger. Pudder og trygge forhold er forøvrig også en mangelvare i den norske fjellheimen - det er mer sansynlig å møte på is og skare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Eit moment som eg synst er ganske vesentlig er at det er nesten ikkje mulig å bruka stegjern med telemarksko. Det funke men du miste all følelse med korleis ein står på grunn av leppa. Dette unngår ein med randonè sko då dei blir nesten som klatresko. Synest egentlig at både randonè og telemark har sine fordelar så eg har to par...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.