Gå til innhold
  • Bli medlem

Problem - usikker hund


Heike Grønslet

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fått en 15 måneder gamle Alaska Malamut, jeg og hunden går kjempe fint overens men det oppstår et problem når det kommer til resten av familien.

Hun er rett og slett ikke interessert i og hilse og virker ekstremt usikker, hun skygger banen med en gang de kommer i nærheten, 

Er det noe jeg kan gjøre for og få hunden til og godkjenne resten av familien? Mvh Heike 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta dem en og en. Og la den ene personen for eksempel bare komme og sitte i stua di. La den personen ha godbiter, og gi en godbit når hunden går forbi eller lignende. Belønn hunden med godbiter hver gang den gjør et fremskritt, som å komme nærmere, sitte ved føttene, sitte der 1 sekund, 5 sekunder, og spesielt når hunden SER på personen!

Vil anbefale klikkertrening, da blir dette enda mer effektivt. Men da må du sette deg inn i det først, anbefaler boken Klikkertrening for din hund.

Viktig at godbitene er av god kvalitet. Tørre Frolic holder ikke for krevende situasjoner :) Stekt elg, derimot :)

Håper du får det til. Jeg har en flat-coated retrievergutt som klikkertrenes, og den store drømmen er en malamute. Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som at du har fått ett sjeldent tilfelle av usikker Malamute.
De tilfellene jeg har vært borti så har det løsna etterhvert :)
Ta det med ro og la hunden få tid til å venne seg til nye familien.
La gjerne forskjellige familiemedlemmer fôre hunden under ditt oppsyn og ta med en og en
på f.eks turer o.l som hunden liker.
Positiv forsterkning er ingen dum idè bare det ikke blir for "hysterisk" (alle skal gi hele tiden)
Klikkern er ett verktøy som gir hunden signal på at den gjør noe rett akkurat når det klikkes.
Altså ett treningsverktøy.  Å "fortelle" en hund via en klikker at den gjør noe rett i det øyeblikket den hører klikket fungerer bra under øvelser og ting man vil lære hunden. Akkurat det samme som om man smatter
eller gir ros. Men å legge opp treninga av en såpass usikker hund etter samme mønster og med samme treningsmetode som dagligdags trening hadde nok jeg styrt unna.
Har du noen informasjon om hunden fra før du fikk den i hus som kansje kan gi en pekepin på hvorfor den er såpass usikker? Noe kan jo være genetisk og andre ting kan komme av negative opplevelser
 

Endret av tubbs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

enig i langsom og positiv tilvenning til familien. Men det kommer jo også an på hvordan familien oppfører sig over for hunden, som kanskje er noe usikker på sin ny situasjon. Kaster de sig over kjæledyret kan man jo bli skremt av mindre. Bøye sig ned, ikke se direkte på hunden, nærme sig forsiktig, gjerne sidelengs eller la hunden komme til sig hjelper. jeg pleier å kunne få kontakt med de fleste hunder - også uten at eieren oppdager det, men er så vokst opp med hund og er nå på 7+8. hund (huskyer) i gjennom et langt liv.

Klikker trening er OK, men ikke noe universal botemiddel. Det er en simpel betinget refleks man etablerer med snop =bra, snop + klikker=bra, klikker=bra. Du kan like gjerne si Olsen eller bra sammen med snop som "belønning" Hvis det er Malamute vil du sikkert gjerne snørekjøre, sykle eller eller kjøre slede med den. Så er det upraktisk med noe som skal betjenes med hånd. Stemmen kan du bruke selv under mest dramatiske utforkjøringer.

Elgen 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kjell Iver endret tittelen til Problem - usikker hund

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.