Gå til innhold
  • Bli medlem

Grønland / Utstyr


rhammervik

Anbefalte innlegg

 

Hei. Jeg skal ila 2019 2020 krysse Grønland på ski.  Tiden frem til da skal brukes til trening og ikke minst innkjøp av utstyr. Det er her jeg trenger noen råd. Regner med det er en del av forumbrukerene som har gjort samme turen.

Har i dag normalt utstyr til bruk i vanlig norsk vinterlandskap, og renger med å måtte oppgradere frem mot en slik tur.

Jeg vil gjerne ha spesifikke anbefalinger og erfaringer, og gjerne hint om ting / utstyr som absolutt ikke fungerer.

 

Dagens utstyr:

Ski: Åsnes Gamme med kortfeller

Staver: Gipron Sherpa 3-delt

Skisko: Alfa Skarvet

Gamasjer: Bergans

Skallbekledning: Pluss Minus Noll

Sovepose: Ajungulak Tyin, Tlim -14C

Liggeunderlag: Exped synmat WL 7cm

Pulksele: Fjellpulken ekspedisjon pro

Dunjakke: Forsvarets boblejakke grønn

Votter: Forsvarets vindvotter med ullvotter

Ullundertøy: Devold i div tykkelser

Sokker: Driver å lager ullkartanker, samt Smartwool

Turen skal gjennomføres som deltaker på en organisert tur.

 

Ang skisko og kartanker. Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal gå for kartanker eller bruke flere par sokker. Skjønner kartankene vil gi meg ekstra varme, men er det nødvendig på en slik tur? Hvor mye ekstra plass bør en beregne om en skal bruke kartanker? Har sett for meg 2 størrelser større enn vanlig.

Staver: Har tenkt å gå for en todelt stav da jeg liker å variere høyden etter terreng og for å endre belastningene. Har brukt Gipron Sherpa 3 i flere år og det fungerer bra med flick lock systemet. Til en slik tur har jeg tenkt å bytte til Åsnes polar Expedition 2 delt. Disse er det skrulåsing på. Noen som har erfaring med slike låsesystem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 3.11.2017 den 8.05, rigotta skrev:

 

Hei. Jeg skal ila 2019 2020 krysse Grønland på ski.  Tiden frem til da skal brukes til trening og ikke minst innkjøp av utstyr. Det er her jeg trenger noen råd. Regner med det er en del av forumbrukerene som har gjort samme turen.

Har i dag normalt utstyr til bruk i vanlig norsk vinterlandskap, og renger med å måtte oppgradere frem mot en slik tur.

Jeg vil gjerne ha spesifikke anbefalinger og erfaringer, og gjerne hint om ting / utstyr som absolutt ikke fungerer.

 

Dagens utstyr:

Ski: Åsnes Gamme med kortfeller

Staver: Gipron Sherpa 3-delt

Skisko: Alfa Skarvet

Gamasjer: Bergans

Skallbekledning: Pluss Minus Noll

Sovepose: Ajungulak Tyin, Tlim -14C

Liggeunderlag: Exped synmat WL 7cm

Pulksele: Fjellpulken ekspedisjon pro

Dunjakke: Forsvarets boblejakke grønn

Votter: Forsvarets vindvotter med ullvotter

Ullundertøy: Devold i div tykkelser

Sokker: Driver å lager ullkartanker, samt Smartwool

Turen skal gjennomføres som deltaker på en organisert tur.

 

Ang skisko og kartanker. Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal gå for kartanker eller bruke flere par sokker. Skjønner kartankene vil gi meg ekstra varme, men er det nødvendig på en slik tur? Hvor mye ekstra plass bør en beregne om en skal bruke kartanker? Har sett for meg 2 størrelser større enn vanlig.

Staver: Har tenkt å gå for en todelt stav da jeg liker å variere høyden etter terreng og for å endre belastningene. Har brukt Gipron Sherpa 3 i flere år og det fungerer bra med flick lock systemet. Til en slik tur har jeg tenkt å bytte til Åsnes polar Expedition 2 delt. Disse er det skrulåsing på. Noen som har erfaring med slike låsesystem?

Hei :)

Eg nytta Åsnes sine stavar på tur over Grønland no i haust. Funka greit. Tek litt tid før skruinga "sett seg". (sikkert andre som kan forklare betre). Erfarte det samme med mine gamle Leki med samme mekanisme. Når dei er brukt ei stund låser dei bra. Fordel med lange handtak då du kan skifte grep og halde lågt/høgt etter temperaturar utan å endre høgde. 

Eg nytta skisko 1,5 str større enn vanleg. Hadde ikkje kartanker. Gjekk alle dager med berre liner og fotposer med unntak av ein eller to dagar. Me hadde iflg statistikken mykje ver og temperaturar samanlikna med andre haustsesongar. Våren er litt annaleis, meir stabil men kan absolutt få kulde. Sko er til sjuende og sist eigentleg berre du sjølv som kan avgjere. Men me var tre damer med varierande "fryse terskel"  som gjekk utan kartanker i Crispi Svalbard over. På det kaldeste 40 effektive blå. 30 kalde utan vind på det kaldeste. 

Edit : forresten, gratulerer med å ha bestemt deg for å gjere eit fantastisk eventyr. Naturopplevinga mtp skjønnhet kan ein få andre stader også. Men Naturopplevinga ein får på andre måter enn berre det ein ser er nokså storslått. God tur når den tid kjem 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 03/11/2017 at 8:05 AM, rigotta said:

 

Hei. Jeg skal ila 2019 2020 krysse Grønland på ski.  Tiden frem til da skal brukes til trening og ikke minst innkjøp av utstyr. Det er her jeg trenger noen råd. Regner med det er en del av forumbrukerene som har gjort samme turen.

Har i dag normalt utstyr til bruk i vanlig norsk vinterlandskap, og renger med å måtte oppgradere frem mot en slik tur.

Jeg vil gjerne ha spesifikke anbefalinger og erfaringer, og gjerne hint om ting / utstyr som absolutt ikke fungerer.

 

 

Jeg har en kjenning som var en av de første som krysset Grønland (etter Nansen :) ) , og hans aller største tabbe var at de valgte GoreTex-jakker, det var idioti i følge ham. Den frøs til et ispanser utenpå kroppen. Bomullsanorakk er det eneste riktige, sa han, og lag på lag under. Men dette er altså annenhåndserfaring - jeg har ikke gått over Grønland selv.
Apropos Nansen, hans bok "På ski over Grønland" er fantastisk tur-litteratur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tessatroll skrev:

Fordel med lange handtak då du kan skifte grep og halde lågt/høgt etter temperaturar utan å endre høgde. 

Har temperarur innvirkning for hvor man holder på stavene?

Jeg har åsnes expedition, som hsr lange håndtak. Men håndstroppen kan ikke strekkes så langt ut at man kan ha stroppen rundt hendene og samtidig holde langt nede på staven, så jeg har ikke skjønt greien enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎04‎.‎11‎.‎2017 den 10.43, Bjørn J skrev:

Jeg har en kjenning som var en av de første som krysset Grønland (etter Nansen :) ) , og hans aller største tabbe var at de valgte GoreTex-jakker, det var idioti i følge ham. Den frøs til et ispanser utenpå kroppen. Bomullsanorakk er det eneste riktige, sa han, og lag på lag under. Men dette er altså annenhåndserfaring - jeg har ikke gått over Grønland selv.
Apropos Nansen, hans bok "På ski over Grønland" er fantastisk tur-litteratur!

Hmm, temmelig skeptisk til påstanden om at han "var en av de første som krysset Grønland (etter Nansen)", samtidig som han benyttet Gore Tex...

Robert Peary og Eivind Astrup i 1892
Martin Mehren og  Arne Høygaard i 1931
Bjørn Staib og Bjørn Reese i 1962
Kjell Bronken m.fl. i 1981
Carl Emil Petersen, første solotur over Grønland i 1983

Men kan strekke meg til at han var en av de første som gikk med Gore Tex over Grønland.

 

Endret av Gisle Uren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/4/2017 den 18.35, Mareng skrev:

Har temperarur innvirkning for hvor man holder på stavene?

Jeg har åsnes expedition, som hsr lange håndtak. Men håndstroppen kan ikke strekkes så langt ut at man kan ha stroppen rundt hendene og samtidig holde langt nede på staven, så jeg har ikke skjønt greien enda.

Gå utan stroppene? Eller med "polgrep"? (slik som kidsa vil gjere det, med handa rett gjennom løkka).

Ved sterk kulde vil ein gjerne ha minst mogleg som hemmar blodsirkulasjon rundt handa, og ein vil gjerne ha lågast mogleg grep, i alle fall rett etter pauser, på morgonen osv når ein gjerne er litt kald, men nokre dager heile vegen. Ein vil ikkje ha armane i eller over hjartehøgde når ein er kald på fingrane.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gjennom en del stavpar med skru, og alle har gått i skruingen. Noen relativt raskt, andre holdt en stund.. Noen ved av nederste delen av staven står igjen i snøen, andre ved at låsen ikke holder. Det er vanvittig strevsomt med en stav som begynner å sige. (Ta med gaffa) Jeg ville nok heller gått for en stav med flick-Lock, eller aller helst staver med fast lengde. De blir lettest og mest solide. Hva slags back-up har dere mht staver?

(Nå skal det sies at min lengste vintertur ikke er mer enn 10 dager, og aldri på Grønland..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tessatroll said:

Gå utan stroppene? Eller med "polgrep"? (slik som kidsa vil gjere det, med handa rett gjennom løkka).

Ved sterk kulde vil ein gjerne ha minst mogleg som hemmar blodsirkulasjon rundt handa, og ein vil gjerne ha lågast mogleg grep, i alle fall rett etter pauser, på morgonen osv når ein gjerne er litt kald, men nokre dager heile vegen. Ein vil ikkje ha armane i eller over hjartehøgde når ein er kald på fingrane.

 

 

On 04/11/2017 at 6:35 PM, Mareng said:

Men håndstroppen kan ikke strekkes så langt ut at man kan ha stroppen rundt hendene og samtidig holde langt nede på staven, så jeg har ikke skjønt greien enda.

Det @Tessatroll skriv. I tillegg så er det godt å ha grep lenger nede på staven ved kryssing i bakke, da kan en justere hvor på staven en holder og opprettholde "lik" høyde på armene.

Lengden på stavene er sikkert også et interessant tema. Skal man stake seg igjennom Vasalöppet så bruker man lange staver, men lange staver gir en god del mer belastning på nakke og skuldre en kortere staver. I tillegg vil jeg anta at på en ekspedisjonstur så er bruk av staver mer for balanse/støtte og som feste  (ikke gli bakover) enn en hovedkilde til framdrift. @Tessatroll kan sikkert justere kommentarene mine her. 😄

Har også frå guide i alpene at det var nyttig å gå med "åpent stavsett". Dvs armene litt ut fra kroppen i stedet for tett inn mot kroppen, da det siste låser brystkassa mer og dermed gjør at man puster tyngre/blir fortere sliten. (Gjaldt da randonee/topptur, men antar det er overførbart?)

Har samme erfaring tidligere som @Lompa med staver som har "skru-lås" og har kun hatt "fliplock" på mine siste par. (Her er det lurt å sjekke strammeskruen en sjelden gang, spesielt om en ikke har mrd skrujern (leatherman etc.) på lengre turer, da en slakk skrue gjør at flippen ikke løser hard nok.)  Swix sine Sonic staver  (topptur +) virker dog å være ok med skrulåing, vurdert ut frå fornøyde turkamerater med disse.

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

(Her er det lurt å sjekke strammeskruen en sjelden gang, spesielt om en ikke har mrd skrujern (leatherman etc.) på lengre turer, da en slakk skrue gjør at flippen ikke løser hard nok.)  

Amen til det! Ingenting er som å ligge velta overende i djupsnyen med en stav som blir kortere og kortere når du legger full kroppsvekt på den...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Terka skrev:

 

Det @Tessatroll skriv. I tillegg så er det godt å ha grep lenger nede på staven ved kryssing i bakke, da kan en justere hvor på staven en holder og opprettholde "lik" høyde på armene.

Lengden på stavene er sikkert også et interessant tema. Skal man stake seg igjennom Vasalöppet så bruker man lange staver, men lange staver gir en god del mer belastning på nakke og skuldre en kortere staver. I tillegg vil jeg anta at på en ekspedisjonstur så er bruk av staver mer for balanse/støtte og som feste  (ikke gli bakover) enn en hovedkilde til framdrift. @Tessatroll kan sikkert justere kommentarene mine her. 😄

Har også frå guide i alpene at det var nyttig å gå med "åpent stavsett". Dvs armene litt ut fra kroppen i stedet for tett inn mot kroppen, da det siste låser brystkassa mer og dermed gjør at man puster tyngre/blir fortere sliten. (Gjaldt da randonee/topptur, men antar det er overførbart?)

Har samme erfaring tidligere som @Lompa med staver som har "skru-lås" og har kun hatt "fliplock" på mine siste par. (Her er det lurt å sjekke strammeskruen en sjelden gang, spesielt om en ikke har mrd skrujern (leatherman etc.) på lengre turer, da en slakk skrue gjør at flippen ikke løser hard nok.)  Swix sine Sonic staver  (topptur +) virker dog å være ok med skrulåing, vurdert ut frå fornøyde turkamerater med disse.

 

Enig i alt. Legg til at variert stavbruk er greia for å unngå belastningsskader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil man ikke få betydelig mindre kraft i stavtakene ol man holder stavene og hendene lengre ut fra kroppen? Ser for meg at man bruker mer krefter for å få samme kraft bakover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mareng skrev:

Vil man ikke få betydelig mindre kraft i stavtakene ol man holder stavene og hendene lengre ut fra kroppen? Ser for meg at man bruker mer krefter for å få samme kraft bakover?

Jau det er klart at du då får brukt hendene mindre, men det heie kjem an på kva terreng du ferdast i, helling og last. I veldig mange situasjonar på langtur med pulk er du jo langt frå noko som kan minne om effektiv diagonalgang med topplua på snei :P Det er andre kriterier som ligg til grunn for "god stil", mellom anna slitasje, varmekonservering/opparbeiding og rett og slett balanse/framdrift (til dømes i bre/sprekkområder).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Mareng said:

Vil man ikke få betydelig mindre kraft i stavtakene ol man holder stavene og hendene lengre ut fra kroppen? Ser for meg at man bruker mer krefter for å få samme kraft bakover?

Selv trønderne går ganske bredt med armene. 😁

5a00e72371900_NorthugNETT.jpg.602af99593c3d0b346a792ae010b444d.jpg

Og til sammenlikning, som Tessatroll er inne på i forrige innlegg mtp stil og teknikk.

5a00e8a7da8d5_images(1).jpg.5d19ebcffb9687d3a3d5adfc2c564040.jpgpolar-expeditions.thumb.jpg.0b8ecce37958e041d1f040b48f7b0c0d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Mareng skrev:

Vil man ikke få betydelig mindre kraft i stavtakene ol man holder stavene og hendene lengre ut fra kroppen? Ser for meg at man bruker mer krefter for å få samme kraft bakover?

Det kommer an på hva slags stavtak man tar. Med bøyd albueledd og armene litt ut (som bildet av Nordthug) så kommer mer av kraften fra magemusklene, mens en rett arm belaster skuldrene mer. Det er ikke tilfeldig at man ikke lenger ser rette armer i langrenn (For den eldre garde: Lukk øynene og se for deg Berit Aunli stake).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Der var Grønnlandsturen i boks!
Gjennomførte Svalbard på tvers i april for å sjekke motivasjon og form. Sitat fra kjærringa når jeg kom hjem glad og fornøyd: "Nå har vi det gående......."

Ang staver: Gikk med et gammelt par Gipron i alu, fliklock og hjemmelagd langt grep. Fungerte utmerket! Greit å kunne variere høyden på grepet uten å behøve å endre lengden på stavene. Polgrep og korte staver fungerte best for meg. Ikke akkurat Northug stil, men gav meg den balansen og framdriften jeg trengte.
Låsingen holdt. Har tidligere knekt to slike staver. I nedover bakke har pulken kommet opp på siden av med og stoppet i staven. Nederste ledd knakk. Ser for meg at en karbonstav som Åsnes polar exp. tåler slike belastninger like dårlig som en stav i alu. 
Gipron stavene er tyngre enn Åsnes sine polar, men tror jeg kommer til å gå med Gipron på Grønnland også.
Sko: Alfa APS, 2 nummer større enn vanlig. Liner, polpose, medium smartwool, og heavy smartwool. Ingen gnagsår eller frosne tær.

Regner med det er ganske mange som har krysset Grønland her.  Noen som har valgt utstyr, tatt avgjørelser el. som de ikke kommer til å gjøre igjen om de skulle gjenta turen nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, rigotta skrev:

Noen som har valgt utstyr, tatt avgjørelser el. som de ikke kommer til å gjøre igjen om de skulle gjenta turen nå?

Gjekk over i fjor haust. Me traff eigentleg veldig bra på utstyret, med unntak av storleik på telt. 

Då me sku bere alt på ryggen i 3-4 dagar på tampen av turen, var me knallharde på kva me hadde med. Mellom anna valgte me eit 3-mannstelt til 3 personar, for å spare 1,5 kg opp til mitt 4-mannstelt. Det var den drøye kiloen me ikkje skulle spart på. Det vart upraktisk og litt tungvindt. No var me 3 små damer, så plass nok til soving etc var greit, meir makkette med teltlivet forøvrig. Det gjekk seg dog til, og me fann ein rytme på det, men eg hadde ikkje valgt slik ein gong til. 

Mtp sko så synes eg ofte folk tek ekstremt hardt i. Trudde først at det kanksje var berre eg som var varm av meg, men samtlige av oss gjekk med Crispi Svalbard, ein ullsokk og dampsperre (plastpose). Opplevde ikkje å fryse på føtene.

Å ha meiningar om andre sine kle er dog noko eg prøver styre unna, då me er veldig ulike. Men eg personleg synes, i alle fall den ruta me gjekk, at det er godt å ha ein støvel som sitt og tilbyr god støtte i vindherja snø/sastrugi og teknisk breterreng. 

Ein støvel som er 2 str større enn vanleg med masse "prakk" nedi ville gitt meg slitne fotblad. 

Edit: glømte at eg solgte mi Klattermusen Freke etter den turen. For mykje dilldall på den, og spesielt irriterende med alt nede på beina som isar og klumpar seg ved vekslande tilhøver. Synes heller ikkje at partia med cutan held vind like godt som kraftig gtx. 

Til slutt : gled deg. Det er eit eventyr.

 

received_516656192143699.jpeg

received_293544337923602.jpeg

DSC_1274.JPG

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.