Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips til "Kano-ekspedisjon"


Anbefalte innlegg

Hei hå fjellfolk!

Jeg sitter å drømmer meg vekk med pcen i fanget, om en kanotur / telttur litt utenom det dagligdagse.

Jeg er ikke helt klar for Yukon river fra ende til annen, men kanskje en litt kortere tur. Jeg tenker alt fra 1uke til 4uker, vil gjerne padle hele elven. Da tenker jeg ikke på bæringer, det regner jeg med det blir, men at det blir elva fra start til slutt. Om elva er i lapland, Canada eller Skottland spiller ingen rolle så lenge det blir en god dose villmarksfølelse. Jeg vil helst at mesteparten av elva er i "villmarken" da jeg ikke liker folk :D

Er det noen av dere som har noen egne drømmer eller tips til meg? :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I 1991 eller 1992 deltog en, som jeg havde læst sammen med, i en ekspedition på Anderson River, som løber parallelt med Horton River i det nordlige Canada. Den må vel opfylde alle krav om ægte vildmark. Det giver til gengæld nogle udfordringer med logistikken - hvordan får man transporteret sit udstyr derud og hjem igen. Jeg har hørt lidt om, hvordan de løste det, og hvordan de ellers havde forberedt sig, men det er længe siden, så jeg husker ikke så meget af det. Desværre var ekspeditionen udsat for en ulykke under padling af en rapid, som de kalder det der ovre, eller stryk, som I kalder det i Norge. Min kammerat druknede og blev først fundet nogle dage senere men blev transporteret hjem til Danmark og er begravet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kugaluk River i NorthWest Territories, Canada er også en mulighet (litt billigere transport til og fra elva enn Anderson River) Jeg padlet Kugaluk med to kamerater i 2008, vi brukte 4 uker på turen og møtte ingen andre mennesker på hele turen. Elven er ca 300 km lang uten vanskelige stryk, det er noen få små sjøer på toppen, men disse er så små at du padler over dem på maks en time, det er for øvrig veldig bra fiske i de sjøene! Hvis du er interessert send meg en melding kan jeg gi deg masse mer informasjon :)

Endret av Nordhagen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Akkurat hvor mye en tur på 4 uker vil koste er vanskelig å si, det er avhengig av hvor i Canada du drar og hvilken elv/sjø du skal padle. Det er transporten til og fra villmarka som drar opp prisen, hvis du må bruke sjøfly koster det selvfølgelig mer enn biltransport, men ingen av delene er billig. En annen ting som påvirker prisen er om du reiser alene, eller hvor mange dere er til å dele på transport utgiftene. Hvis du tar med absolutt alle utgifter fra du drar fra Norge til du er tilbake, bør du nok ha et budsjett på minst 30000kr. 

Første gang jeg reiste til Canada i 2006 padlet jeg 24 dager på South MacMillan River i Yukon Territory, det er en elv der du slipper fly ut til villmarka (10 timers biltur på elendig vei). Hvis jeg husker riktig tror jeg den turen kom på totalt rundt 20000 kr. Men prisene har nok dessverre steget en del siden den gang. Min siste tur var nå i sommer/høst en 52 dagers tur på Hart River i Yukon Territory, der vi først måtte ha biltransport i 5 timer og så sjøfly et godt stykke, både til og fra villmarka. Akkurat hvor mye den turen kostet totalt har jeg ikke turt å regne på enda ;) 

Fortsett å planlegg og gjør alvor av drømmen, du kommer garantert ikke til å angre! :) 

Endret av Nordhagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 21.10.2018 den 10.43, Nordhagen skrev:

Akkurat hvor mye en tur på 4 uker vil koste er vanskelig å si, det er avhengig av hvor i Canada du drar og hvilken elv/sjø du skal padle. Det er transporten til og fra villmarka som drar opp prisen, hvis du må bruke sjøfly koster det selvfølgelig mer enn biltransport, men ingen av delene er billig. En annen ting som påvirker prisen er om du reiser alene, eller hvor mange dere er til å dele på transport utgiftene. Hvis du tar med absolutt alle utgifter fra du drar fra Norge til du er tilbake, bør du nok ha et budsjett på minst 30000kr. 

Første gang jeg reiste til Canada i 2006 padlet jeg 24 dager på South MacMillan River i Yukon Territory, det er en elv der du slipper fly ut til villmarka (10 timers biltur på elendig vei). Hvis jeg husker riktig tror jeg den turen kom på totalt rundt 20000 kr. Men prisene har nok dessverre steget en del siden den gang. Min siste tur var nå i sommer/høst en 52 dagers tur på Hart River i Yukon Territory, der vi først måtte ha biltransport i 5 timer og så sjøfly et godt stykke, både til og fra villmarka. Akkurat hvor mye den turen kostet totalt har jeg ikke turt å regne på enda ;) 

Fortsett å planlegg og gjør alvor av drømmen, du kommer garantert ikke til å angre! :) 

Takk for svar:)

Nei klart skjønner at prisen vil variere veldig ut i fra transportmiddel til startsted. Sparingen er allerede i gang og blir fort noen år til enda før jeg får muligheten, så budsjettet vil forhåpentligvis være på plass. Drømmen er jo å ta samme tur som Svein Fiskeseth som padlet hele veien fra Yellowknife til Bakerlake. Han brukte vel 60 dager på turen. Men tenker at jeg kanskje vil prøve en litt "lettere" tur først for å bli litt bedre kjent med forholdene. Sånn sett virker jo Kugaluk river som et godt alternativ. Men er jo så enormt mange muligheter at jeg blir jo helt forvirra. Enda ikke avklart om jeg skal gjøre dette alene eller sammen med andre, vi får se. Er jo ikke hvem som helst jeg kan ta med på en så lang tur uten at det går gale:)

Har sikkert mange spørsmål til deg etter hvert:) For eksempel, hadde du med våpen eller brukte du bare pepperspray?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Nordhagen skrev:

Det er bare å stille spørsmål :) Vi har hatt med både våpen og pepperspray på alle våre turer.

Så bra, det setter jeg stor pris på.

Det første som dukker opp er om dere reserverte småfly (når dere brukte det) på forhånd, eller vente med å ordne dette til man ankommer for eksempel Yellowknife (eller andre steder)?

Handlet dere mat der eller tok dere noe med fra Norge?

Så kommer det nok flere spørsmål om ikke lenge:)

Anders:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøfly må du bestille i god tid før du drar fra Norge, jeg har pleid å bestille transport ut til villmarka rundt 3-4 mnd før vi drar. Vi har kjøpt det meste av maten i Canada, men litt avhengig av hvor god plass vi har i bagasjen har vi også tatt med litt småting. I Whitehorse og Yellowknife har de veldig bra utvalg av all mulig proviant, men Inuvik som jo er en mye mindre by er utvalget selvfølgelig litt mer begrenset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.