Gå til innhold
  • Bli medlem

Innspill på ny GPS


tshansen

Anbefalte innlegg

Hallaien godtfolk.... 

I går holdt jeg på å trykke kjøp knappen på nok en "ting" jeg mest sannsynlig ikke har bruk for.. Ja den sjuka tar oss vel alle i mer eller mindre grad. Men jeg har lenge vurdert å gå til innkjøp av dedikert GPS, men garmin står til stryk når det kommer til brukervennlighet og respons. Jeg har GPS fra garmin til min motorsykkel, og jeg har en gammel montana på jobb. Å jeg er langt ifra imponert når du ser hvor langt smartelefoner er kommet og hvor nøyaktig disse er.

Hvor ofte blir en gps faktisk brukt? 

Jeg er veldig glad i å spore turene mine, og muligheten for å kunne ha live tracking så de hjemme kan vite sånn ca hvor jeg er. Med dette finnes det flere gode apper på mobil, men de er som regel påtenkt bruk til sykkel/motorsykkel eller bil (begrenset topokart) lest noe om at gpsmap 64 har muligheten for livetracking? mulig jeg tar feil her?

 

Jeg fikk også et innfall om at en sånn GPS klokke kunne være et bra alternativ, med her tar jeg med fort i å tenke at det er enda mindre brukervennlig og eneste en slik klokke faktisk gjør bra er å registrere sporet ditt, men til den prisen kommer man vel like langt med mobil og ekstra powerbank? Problemet her er ofte kulde, på kalde dager og vinter kan mobil være et problem.

Har man behov for å registrere puls, må man bruke noe som er mer nøyaktig enn disse pulsklokkene, mener jeg! :-P

Til dere som bruker GPS aktivt, eventuelt gps klokke... Hvilke erfaringer har dere gjort dere etter litt bruk? Hvor ofte blir det brukt? 

Hvor ofte planlegger dere turen via f.eks basecamp/lommekjent å har behov for å følge spor på enheten?

Hvor ofte bruker dere faktisk papirkart?

Skal man dele turer syntes jeg selv at spor er like viktig som gode bilder. Det er langt kjekkere å lese om en tur når du kan referere til hvor de har gått i terrenget og man kan "låne" turen til eget bruk senere.

En fordel med håndholdt GPS er muligheten for å gløtte ned på kartet hvis du går mye utenfor sti. Jeg har mer enn en gang gått parallelt med sti å slitt som F uten å vite at det har vært enkel tilkomst bare 50 meter over eller under meg. Jeg er også en person som liker å gå litt egne ruter, eller på plasser hvor det nødvendigvis ikke er så alt for populært eller gode stier. Så digitalt kart har mange ganger vært en god redning, men har stort sett klart meg greit med mobilen. 

Det er jo straks Black Friday, og muligheten for å gjøre seg noen gode kjøp er alltid tilstede. Alle innspill på mine tanker, kanskje hjelpe meg å belyse noen gode bruksområder som jeg enda ikke har "sett" eller hjelpe meg å bekrefte at dette er nok en av de tingene vi strengt talt ikke trenger, men er kjekt å ha face with tears of joy

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del så er GPS klokke det desidert mest fleksible. De er svært enkle og bruke og gjør det de skal utrolig bra. Hvis du bruker den sammen med tilhørende mobil app så kan de også utmerket gjøre live tracking. En GPS klokke i kombinasjon med et godt offline turkart på mobilen gir meg alt jeg stort sett trenger.

Selv har jeg som nevnt en Garmin Fenix 3 og den vil jeg si nærmest er den perfekte tur klokken om man liker å samle data og slike ting :) 

Det eneste formålet jeg ser med en dedikert GPS enhet er at den ofte vil ha bedre batteritid og fungere mer stabilt i dårlig vær og om vinteren når kulda setter skikkelig inn. Utenom dette så mener jeg de henger milevis bak andre løsninger rent teknsik og på brukervennlighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tor-Erik-L-77 jeg har lest at ganske mange her inne er veldig fornøyd med sin garmin fenix 3, denne er jo mulig å få tak i til en rimelig penge i dag (sammenlignet med release pris) 

At man kan kjøre livetracking med disse klokkene var jeg ikke klar over? Er det via garmin connect eller? 

Kan du laste ned offline kart via mobilappen som sporingen fra klokken blir synlig på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenix 3 kan man nå få til en fornuftig penge ja. Livetracking gjøres via connect appen på telefonen ja.
Jeg tror ikke det går sende et "live" track direkte til en kart app, har ikke hørt om det nei. Derimot kan alle track i etterkant hentes enkelt ut fra connect plattformen vi nettleser og importeres i alle apper eller tjenester som støtter GPX filer.

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som tidligere nevnt en gammel Garmin 60 Cx. 

Det jeg bruker den til mest i praksis er:

1. Sjøkart og havfiske. Har selvsagt plotter på båt, men denne kan jeg henge rundt halsen og hele tiden kontrollere driftet og om man ligger/drifter der man vil

2. Lagring av spor på de fleste turer slik at man ved senere anledning har trygg rute i tåke/mørke/snøfokk.

3. Navigering på natt-turer. Ved skiturer på vidda i mørket med hodelykt og skyer så er det lite å forholde seg til og mye enklere enn kart/kompass

4. Sikkerhetsinnretning for vanskelige forhold (har man vært flink med pkt 2 har man gode data her)

5. Lagring av punkter. Alt fra åpne hytter til hvor på isen isfiskehull har vært best, plassering av grunner, fiskeplasser osv lagres. Både for senere bruk og for enkelt kunne deles med andre.

 

Til "enkle forhold" i lys/på dagen osv foregår i all hovedsak navigering med hukommelse/papirkart/kompass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, Espen Ørud said:

Jeg bruker som tidligere nevnt en gammel Garmin 60 Cx. 

Det jeg bruker den til mest i praksis er:

1. Sjøkart og havfiske. Har selvsagt plotter på båt, men denne kan jeg henge rundt halsen og hele tiden kontrollere driftet og om man ligger/drifter der man vil

2. Lagring av spor på de fleste turer slik at man ved senere anledning har trygg rute i tåke/mørke/snøfokk.

3. Navigering på natt-turer. Ved skiturer på vidda i mørket med hodelykt og skyer så er det lite å forholde seg til og mye enklere enn kart/kompass

4. Sikkerhetsinnretning for vanskelige forhold (har man vært flink med pkt 2 har man gode data her)

5. Lagring av punkter. Alt fra åpne hytter til hvor på isen isfiskehull har vært best, plassering av grunner, fiskeplasser osv lagres. Både for senere bruk og for enkelt kunne deles med andre.

 

Til "enkle forhold" i lys/på dagen osv foregår i all hovedsak navigering med hukommelse/papirkart/kompass.

Bra oppsummert. Egentelig akkurat det samme jeg bruker GPS til (minus sjøkart) men da med klokke pluss telefon :) 

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Fenix 3 og Garmin 60 Csx. Klokken er alltid med på tur og jeg bruker gps-funksjonaliteten mye. Den håndholdte GPSn blir kun med på vinterturer der whiteout er en mulig utfordring. Papirkart og kompass er alltid med uansett. Hvis du finner Fenix 3 til en grei pris ville jeg ha slått til...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, TR said:

Har Fenix 3 og Garmin 60 Csx. Klokken er alltid med på tur og jeg bruker gps-funksjonaliteten mye. Den håndholdte GPSn blir kun med på vinterturer der whiteout er en mulig utfordring. Papirkart og kompass er alltid med uansett. Hvis du finner Fenix 3 til en grei pris ville jeg ha slått til...

Har du testet å importere en planlagt GPS rute til Fenix klokka? Jeg har testet dette og det fungerer veldig bra. Når du da skal navigere etter denne ruta så velger du navigasjons modus på klokka og plukker ruta di. Da vil du kunne følge sporet ditt direkte på klokka mens du beveger deg. Samtidig vil klokka varsle deg om du avviker fra kursen samt gi deg beskjeder på skarpe svinger og lignende.

Dette moduset finner jeg meget hendig! (du får ikke noe kart men det ser jeg heller ikke noe behov for på en så liten skjerm)
Med denne funksjonen så kan du trygt navigere uansett vær og du slipper og rote frem gps enheter eller telefoner for å sjekke kurs hele tiden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Beklager hvis jeg kupper tråden. Et raskt spørsmål. Bruker i dag en Garmin 60 for å finne fram til "poster" på jakt (vi går ut når det er stupmørkt). Er det mulig å legge inn waypoints på et ToPo kart og deretter overføre til Fenix klokka. Og hvis mulig hvilken Fenix funker dette på?

mvh

jenspetter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, jenspetter said:

Hei

Beklager hvis jeg kupper tråden. Et raskt spørsmål. Bruker i dag en Garmin 60 for å finne fram til "poster" på jakt (vi går ut når det er stupmørkt). Er det mulig å legge inn waypoints på et ToPo kart og deretter overføre til Fenix klokka. Og hvis mulig hvilken Fenix funker dette på?

mvh

jenspetter

Fenix 3 støtter i hvertfall standard GPX filer til navigasjon men er faktisk usikker på om den også håndterer custom waypoints - har faktisk ikke testet dette men ser jo poenget. Skal se hva jeg kan forske meg frem til ;) 

Jeg vet du kan lage custom waypoint on the fly med Fenix klokka direkte og deretter navigere til disse senere men altså om man kan "importere" direkte waypoints eller om man kan importere en rute som inneholder waypints vet jeg ikke.

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Espen Ørud skrev:

Jeg bruker som tidligere nevnt en gammel Garmin 60 Cx. 

Det jeg bruker den til mest i praksis er:

1. Sjøkart og havfiske. Har selvsagt plotter på båt, men denne kan jeg henge rundt halsen og hele tiden kontrollere driftet og om man ligger/drifter der man vil

2. Lagring av spor på de fleste turer slik at man ved senere anledning har trygg rute i tåke/mørke/snøfokk.

3. Navigering på natt-turer. Ved skiturer på vidda i mørket med hodelykt og skyer så er det lite å forholde seg til og mye enklere enn kart/kompass

4. Sikkerhetsinnretning for vanskelige forhold (har man vært flink med pkt 2 har man gode data her)

5. Lagring av punkter. Alt fra åpne hytter til hvor på isen isfiskehull har vært best, plassering av grunner, fiskeplasser osv lagres. Både for senere bruk og for enkelt kunne deles med andre.

 

Til "enkle forhold" i lys/på dagen osv foregår i all hovedsak navigering med hukommelse/papirkart/kompass.

Mye gode poenger her, å akkurat slik jeg hadde håpet å få høre. 

 

3 timer siden, TR skrev:

Har Fenix 3 og Garmin 60 Csx. Klokken er alltid med på tur og jeg bruker gps-funksjonaliteten mye. Den håndholdte GPSn blir kun med på vinterturer der whiteout er en mulig utfordring. Papirkart og kompass er alltid med uansett. Hvis du finner Fenix 3 til en grei pris ville jeg ha slått til...

Har ingen erfaring med slik klokke, heller ikke fått så godt inntrykk av klokken da de fleste filmer på youtube tar for seg løping og diverse aktiviteter jeg strengt talt aldri kommer til å bedrive face with tears of joy

Men sporingen på en slik klokke, tar den deg til et gitt veipunkt (rett linje) eller tracker den turen tilbake i følge det sporet man har gått? Skulle man bli "tatt" av tåke, som jeg har opplevd noen ganger. Så er det greit at det kommer vei tilbake der jeg allerede har gått og ikke alternativ rute uten at jeg ber om dette. 

Selv har jeg bare med papirkart (kompass er alltid med) på lengre turer, mulig jeg slurver litt på dette punktet. Jeg er godt vant til å bruke papirkart, men jeg opplever mange som litt overhysterisk når det kommer til nødvendigheten av papirkart. Mulig det er jeg som ikke har hatt en hårete nok opplevelse til at jeg konsekvent har det med. 

Tracking funksjonen på klokken, er den fra punkt til punkt eller følger den sti? Legger jeg inn en rute som jeg har tegnet, vil den da følge denne med pil? eventuelt kompass? eller ser du en strek på klokken og hvor du er på streken? siden det ikke er kart på Fenix3? 

Takk for innspillene folkens. Det gjør ikke kjøpelysten noen mindre kan jeg bare si hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en garmin 60 CSX som jeg liker godt. 

Det er jo ofte slik at man anbefaler det man selv er vant til, men her om dagen glemte jeg min GPS på hytta, og kjøpte meg en "ny" likedan til 500,- inkl frakt på Finn. Nevnte dette til en kollega, og han kjøpte en Garmin 62 S til 500,- på en fb gruppe..

Jeg setter pris på enkle ting - slik som at den bruker samme batteri som hodelykten, enorm batteritid, god i kulda og rimelig brukervennlig, så om du er usikker på om du skal ha GPS eller ikke, så mener jeg det er et godt marked der ute for å kjøpe seg en god GPS til en rimelig penge.

22815407_10210961587460262_2057787724473831363_n[1].jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder navigasjon på Fenix3 så vil du kunne se en strek/spor der du går, altså en linje med en pil som indikerer hvor du er i forhold til dette sporet. Så hvis du navigerer etter et GPS spor du selv har laget så er det veldig enkelt å følge dette på klokka. 

Fenix 3 har har også en "trackback" funksjon uavhengig om du følger et planlagt spor (navigasjon) eller om du bare tracker turen din uten et planlagt spor. Denne funksjonen vil da gi deg et spor å følge der du tidligere har gått slik at du kan komme deg tilbake til en sti eller til utgangspunktetet der du startet trackingen/navigasjonen.

På fenix 3 kan du lage egne skjermer som du kan bla i mens du benytter klokka. Slik kan du tilpasse til akkurat det du trenger. Det er innebygget barometer og kompass som når som helst kan tas frem under vandring.

Denne videon forklarer enkelt hvordan navigasjon fungerer på Fenix3 forøvrig:

 

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ålreit video @Tor-Erik-L-77 det lugger kraftig i kjøpelysten nå face with tears of joy pokker, var ikke dette som var målet. 

Finner Fenix 3 Sapphire uten HR funksjonen til 3900 hos den lokale langeren... Ser ikke ut som det er mulig å finne den så mye rimeligere enn dette. Skinn reim, men det fulgte med en slik nylon rem også i pakken. Hvor nødvendig er det med safir glass på den? Er det lett å få riper i det vanlige glasset? 

Jeg ser jo at dette kan være et fantastisk redskap og motivator til forskjellige turer. For ikke snakke om muligheten til å dele turerne og vise de til "venner" på den appen... Nei her må jeg gå i grubleboksen ser jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3900 er mye klokke for pengene. Den gang jeg kjøpte min så var det nærmere 6 laken for den (med HR) :) 

Jeg ville garantert valgt sapphire versjonen, en slik klokke ripes lett opp. Min sapphire har så langt klart seg knallfint uten så mye som en ripe til tross for tøff bruk.
 

Du får gruble litt :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

3900 er mye klokke for pengene. Den gang jeg kjøpte min så var det nærmere 6 laken for den (med HR) :) 

Jeg ville garantert valgt sapphire versjonen, en slik klokke ripes lett opp. Min sapphire har så langt klart seg knallfint uten så mye som en ripe til tross for tøff bruk.
 

Du får gruble litt :) 

Du gjør ikke situasjonen noe lettere for lommeboken merker jeg hahaha :-) Nei, alltid bra med gode brukererfaringer. Men en ting jeg ikke klarer å få et godt inntrykk av. Muligheten for å legge inn en koordinat? 

Sitter i fjellet, laget leir eller lignende. Å gir meg koordinater i UTM, Lengde/bredde eller Desimalgrader. vil jeg kunne legge inn disse å navigere deretter? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tshansen skrev:

Takk for ålreit video @Tor-Erik-L-77 det lugger kraftig i kjøpelysten nå face with tears of joy pokker, var ikke dette som var målet. 

Finner Fenix 3 Sapphire uten HR funksjonen til 3900 hos den lokale langeren... Ser ikke ut som det er mulig å finne den så mye rimeligere enn dette. Skinn reim, men det fulgte med en slik nylon rem også i pakken. Hvor nødvendig er det med safir glass på den? Er det lett å få riper i det vanlige glasset? 

Jeg ser jo at dette kan være et fantastisk redskap og motivator til forskjellige turer. For ikke snakke om muligheten til å dele turerne og vise de til "venner" på den appen... Nei her må jeg gå i grubleboksen ser jeg. 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3591464

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anund Wigen Jeg ser på HR utgaven som en nedgradering fra den vanlige versjonen med safir glass. Den gir dårligere batteri kapasitet og gir angivelig (skal man tro det man leser på nettet) dårlige målinger på faktisk puls som beveger seg høyere en hvilepuls. Får jeg behov for aktiv pulsmåling, skaffer jeg meg pulsbelte i stede. 

Ser også at man kan finne den noen få kroner billigere på nettet, men fordelen med å kjøpe hos lokal butikk overgår den prisdifferansen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Har du testet å importere en planlagt GPS rute til Fenix klokka? (...)
Med denne funksjonen så kan du trygt navigere uansett vær og du slipper og rote frem gps enheter eller telefoner for å sjekke kurs hele tiden.

 

Jepp, funker fint dette, og når du vet på forhånd hvilken trase du vil følge, er dette supert. Har lastet opp fx terrengløpeturtraseer i ukjent kronglete terreng, ut fra kartstudier på forhånd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tshansen skrev:

Men sporingen på en slik klokke, tar den deg til et gitt veipunkt (rett linje) eller tracker den turen tilbake i følge det sporet man har gått? 

Tracking funksjonen på klokken, er den fra punkt til punkt eller følger den sti? Legger jeg inn en rute som jeg har tegnet, vil den da følge denne med pil? eventuelt kompass? eller ser du en strek på klokken og hvor du er på streken?

Sporingen kan ta deg tilbake i dine fotspor, men har du lastet opp veipunkter kan klokken også vise strake veien dit. Du kan laste opp spor og følge den - pil viser om du er på rett vei, eventuelt avvik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tshansen skrev:

Hvor nødvendig er det med safir glass på den? Er det lett å få riper i det vanlige glasset?

Min er med vanlig glass. 2,5 års bruk daglig = en ubetydelig ripe i glasset (trynte på løpetur på fjellet, klokken klarte seg bedre enn en del annet på kroppen...) finner du sapphireglassutgave rimelig så gå for den. Pulsbelte er i mine øyne et must hvis du driver med pulsbasert trening. Hvis ikke så spiller unøyaktighten på håndleddsmålingen mindre rolle. Nå må det sies at til ren løpstrening finnes det kanskje bedre alternativer, men F3 er en meget allsidig og funksjonell klokke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder med eller uten HR innebygget så blir det en personlig preferanse. Til aktiviteter med mye bevegelse og høy puls så er det kun et pulsbelte som vil fungere. Derimot til litt mer normale og roligere/gjevnere aktiviteter så fungerer den innebygde HR sensoren greit. Jeg liker å ha HR sensor innebygd da den gir meg 24 timers overvåkning av puls og jeg liker å følge med på blant annet hvilepuls osv. 

En annen morsom ting med F3 er at man kan kjøpe en slik trådløs tempratur sensors (tempe) - dette er en liten sak som kan festes/klipses på sekk/klær osv og gir deg en nøyaktig måling av temperatur. På vinteren fester jeg den f.eks på en teltsnor utvendig for å følge med. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som har tanker rundt Fenix 5x? Jeg tenker da spesielt på kart og navigasjonsbiten? Klokken er jo mulig å få for 6000,- og steget opp virker fornuftig med tanke på det jeg i all hovedsak blir å bruke klokken til? Jeg hadde nok ikke oppgradert fra 3 til 5 for dette alene, men når man alikevell skal bruke litt penger på et slikt produkt? 

Etter hva jeg kan se fra diverse youtube filmer, ser det ut som denne klokken enkelt erstatter håndholdt gps :angel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.