Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Helium Dome Vs Wiglo LT4?


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Annonse
3 timer siden, DROMEDILLA skrev:

Men de bruker vel wiglo til stort sett det samme som helium dome? Har sett folk på ekspedisjon med wiglo.

Sommer eller vinter? Fjell eller skog? Sentrale spm. Kunne ikkje falle meg inn å bruke wiglo i vindutsett fjellterreng. Krøkk med oppsett. 

Og eg er ikkje spes "lettskremt" på slikt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Wiglo og har hatt noen netter med ganske heftig vind. Børgefjell var vindfullt to netter ved Reinhornvatna, det var ca 1 grad ute. Ikke vinter (slutten av august), men det snødde, haglet og blåste ganske heftig. Vi la stein på stormmattene og teltet stod fjellstøtt i vindkastene. 

I fjor høst blåste det kraftig i Femundsmarka den natta vi teltet i Oasen (djevelens dansegulv) :? Vinden var ganske voldsom før vi sovnet, så vi hadde lagt godt med steiner på stormmattene heldigvis. Et par av bardunene løsnet i vindkastene utpå natta, dvs. de ble slakke. Våknet da av at det dryppet vann, og teltduken klasket meg lysvåken. Det var en spennende natt, jeg var skeptisk siden området er så åpent uten noe som helst ly. Så for meg at vi blåste rett i bekken, mens mannen var ganske rolig og fattet :-D. Og det gikk helt fint,  været var dog så ille at vi tok ikke sjansen på å gå ut for å stramme bardunene før det lysnet. Vi sov ikke særlig mye, men teltet stoler jeg 100 % på, spesielt etter den natta. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok til å bruke det dels til mindre turer eller camping med min bedre halvdel og kanskje noen unger og dels med kompiser på fjellet sommer/vinter eller på holmer/øyer i skjærgården. Helium dome fungerer bra til dette, men hun ønsker mer plass hvis vi skal ha med flere folk. Nå er riktig nok ikke hun den letteste å få med på tur og vi har også en stor lavo, men den er ikke så sterk i dårlig vær. Mye vindfang selv om vi bruker ekstra barduner og dekker til storm mattene. Må nesten tenke litt om jeg skal beholde helium dome eller bytte ut med Wiglo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studert Wiglo LT4 og mitt Helium dome telt. Helium dome har et selvstøttende innertelt men ytterduken tas på separat. Det er vel mer utfordrende enn på wiglo LT4 hvor begge dukene henger sammen? Teltet er riktig nok ikke selvstøttende så det gir vel kanskje mer etter foe vind hvis et feste løsner enn på Helium dome som har et mer stabilt innertelt? Tviler på at jeg havner i slikt vær, men greit å vite. 

 

Er det plass til feltseng i LT4?

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

@DROMEDILLAKjenner litt igjen den følelsen man har når man nærmest har låst seg til et produkt man ønsker. Da er det lett å neglisjere andre gode innspill og brukererfaringer. Du har fått flere gode råd og brukererfaringer som går på at Wigloo 4 kanskje ikke er det beste til det bruket du beskriver. I hvert fall er du klar over ulempene med teltet. 

Jeg har selv gjort bomkjøp grunnet tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, DROMEDILLA skrev:

Er det plass til feltseng i LT4?

Ja, er masse plass i wiglo'en, om det er plass til 4 feltsenger vet jeg ikke. Stolpen i midten ødelegger litt for fleksibiliteten.

 

Jeg er strålende fornøyd med min Wiglo. Det er et supert familietelt. God høyde gir koselige stunder også inne i teltet i forhold til et tunneltelt. Det er også mye mer behagelig i vind enn vår gamle lavo. Det tåler også godt med vind når det først er satt opp skikkelig. Eneste minuset er at det er ganske mye knot å få det opp hvis det blåser mye. Kanalene til stengene er også ganske trange, så jeg ser for meg at det @Tessatroll sier om votter stemmer veldig bra... for meg er det ikke et telt for ekstrem vinterføre... Men det var jo ikke kneppeteltet heller, men det funket det også... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med Bergans og de sa at Wiglo skal tåle like mye som Helium Domenet, men at Dome teltet vinner på vekt. Han anbefalte likevel Wiglo til meg selv om den er litt tyngre siden det skal brukes til forskjellige ting - ikke utelukkende ekstreme forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, DROMEDILLA skrev:

Snakket med Bergans og de sa at Wiglo skal tåle like mye som Helium Domenet, men at Dome teltet vinner på vekt

Tror du har fått et svar tilpasset litt etter hva du har spurt om. Det er teknisk umulig og lage et stort telt like sterkt som et lite telt, når du bruker det samme materialene, med mindre du lager det lite teltet usedvanlig dårlig. Hadde det gått an, hadde mange av de problemstillingen jeg hadde som konstruktør vært borte.....  små lave telt, greier seg med tynnere lettere materialer, på grunn små flater = små krefter. Tenk litt som seil på en seilbåt. 

Bergans sier dome er et ekstrem telt, wiglo er et robust telt. En vesentlig forskjell. 

Desverre sier selgere, ofte hva som helst, hvis de tror det kan få et salg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Memento mori skrev:

Tror du har fått et svar tilpasset litt etter hva du har spurt om. Det er teknisk umulig og lage et stort telt like sterkt som et lite telt, når du bruker det samme materialene, med mindre du lager det lite teltet usedvanlig dårlig. Hadde det gått an, hadde mange av de problemstillingen jeg hadde som konstruktør vært borte.....  små lave telt, greier seg med tynnere lettere materialer, på grunn små flater = små krefter. Tenk litt som seil på en seilbåt. 

Bergans sier dome er et ekstrem telt, wiglo er et robust telt. En vesentlig forskjell. 

Desverre sier selgere, ofte hva som helst, hvis de tror det kan få et salg.

Jeg snakket ikke med en selger, jeg tok kontakt med Bergans direkte og sa ikke noe om at jeg har et Bergans telt fra før. Jeg sa at jeg er på jakt etter et telt som kan brukes over alt og som tåler bruk hele året. Jeg spurte om Wiglo LT4 tåler like mye vind og vær som Helium Dome. 

Jeg fikk til svar at de tåler like mye, men at helium dome er mer et ekspedisjonstelt pga. lavere vekt. Hvis vekten ikke var så viktig anbefaler han Wiglo LT4 pga. større plass og mer komfort. Begge teltene koster like mye på Bergans.no, så han har ikke noe å tjene på å anbefale det ene teltet foran det andre. Jeg sa heller ikke noe om plassbehov til han, bare at jeg vil ha et telt som tåler alt og som tåler mye vær hele året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Det mange momenter som utgjør hvor mye teltene tåler.

Selv om Wigloo LT4 er større på alle måter vs Helium Dome 3, kan det være veldig vindstabilt for det. Wigloo LT4 har mer vindfang, men mer skrå anleggsflate mot vind, i tillegg en konstruksjon som kombinerer en sterk midtstolpe og buer. Synes Wigloo LT4 er et spennende telt til basecamp i fjellheimen for flere personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, JanRH skrev:

Det mange momenter som utgjør hvor mye teltene tåler.

Selv om Wigloo LT4 er større på alle måter vs Helium Dome 3, kan det være veldig vindstabilt for det. Wigloo LT4 har mer vindfang, men mer skrå anleggsflate mot vind, i tillegg en konstruksjon som kombinerer en sterk midtstolpe og buer. Synes Wigloo LT4 er et spennende telt til basecamp i fjellheimen for flere personer.

Akkurat det jeg tenker også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wigloen er eit flott telt, romsleg og luftig. Eg har brukt det ved fleire høver.

Synes likevel det er eit forbanna prakk å sette det opp. Så teltet er ikkje dårleg, ein må berre vere klar over pros and cons. Og vite at det er fint at teltet toler mykje vind om den kjem ETTER oppsett. Har du mykje vind under oppsett er det ei større utfordring, som heilt sikkert let seg løyse men som er ok å vere bevisst :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er hovedproblemet i vind under oppsetting? Syns Helium Dome kan være utfordrende nok alene hvis det blåser når du må tre gjennom stenger og klipse på duken til slutt. Du kan kanskje klare det med ytterduken på, men det er ikke så lett å guide stengene gjennom kanalene når du ikke ser skikkelig og det blafrer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, DROMEDILLA said:

Hva som er hovedproblemet i vind under oppsetting? Syns Helium Dome kan være utfordrende nok alene hvis det blåser når du må tre gjennom stenger og klipse på duken til slutt. Du kan kanskje klare det med ytterduken på, men det er ikke så lett å guide stengene gjennom kanalene når du ikke ser skikkelig og det blafrer. 

Med erfaring så vil du merke dette. Har du forsøkt å sette opp et telt midt på hardangervidda alene i minus 15 grader med kuling?
Som du skjønner så er problemet relativt ut fra hvilke forhold man snakker om. I skogen på sommeren? null problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg meinar at båe telt er gode, men har kanskje misforstått deg litt. Når du spør etter eit telt som toler mykje vind, reknar eg med at det er fordi du kanskje skal bevege deg i eksponerte områder, og seier då også noko om oppsett?

Dersom du ikkje skal bevege deg i eksponerte områder, er jo båe deler kanskje mindre vesentleg, og andre spesifikasjonar meir vesentleg? 

Eg likar båe desse telta godt, med unntak av den låge takhøgda i forteltet på domen. Forresten, den siste kan eg leve med, men ikkje min sambuar med "fotballyskar" :P Takhøgda elles på domen er gull, ventilasjonen er bra, og det er eit stilt telt om det skulle kome eit kast eller to.

Men, dersom spm ditt verkeleg er kva vind som høver i eksponert områder, kan eg seie at eg har nytta både dome og wiglo, på vinterstid.

Ingen av dei er spesielt enkle, men med litt trening og rutine kom det seg med domen.

Wigloen gjer meg lyn forbanna, dette på grunn av kanalane og trøbbel med treing av stenger. Dei hektar seg opp, og pga lengda opplever eg dei krøkette å få skyvd heilt til endes på eiga hand. Ting tek tid og er arbeidskrevjande, noko som vert ytterlegare forsterka dersom det er vind.

Kva med å sjekke moglegheiter for å få låne ein wiglo? Då vil du jo kjapt sjå om teltet passar til deg :) 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2017 den 18.32, DROMEDILLA skrev:

jeg vil ha et telt som tåler alt og som tåler mye vær hele året. 

IMG_2102.thumb.PNG.4a9548aef6de7e79fc8b00783694c17a.PNG

Anbefaler å se i det minste starten på Vinterdrømmen episode 5:6. 

Ut fra hva du sier @DROMEDILLA bør du gå for Helsport Patagonia og gjøre som Børge Ousland og grave ned teltet 20-30 cm når det er meldt dårlig vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske sikker føler jeg at Wiglo er teltet for meg. Skal jeg på tur alene eller skal gå langt har jeg et lite sør-amerikansk ekspedisjons telt med plass til to som er svært enkelt å sette opp og som tar liten plass i sekken. Det skal tåle like mye juling som Helium Dome. Er vi to eller flere er det ikke noe problem å fordele vekten på Wiglo hvis vi skal gå langt, og jeg finner veldig fort teknikken på å få opp teltet kjapt. Har studert det flere ganger på den lokale sportsbutikken og har blitt godt kjent med konstruksjonen og løsningene. For det meste kommer jeg til å bruke wiglo på koseturer, men kan fort havne i vær som i videoen over enkelte steder vinterstid. Været skifter fort på høyfjellet.  Derfor er det greit å ha et telt som tåler det meste. Grunnen til at jeg vil ha wiglo i stedet for helium dome er litt større plass, noe som er kjekt hvis man skal være et sted over lengre tid og skal tilbringe mer tid i teltet. Jeg liker også bedre løsningene med 3 åpninger og at du kan åpne opp teltet mer hvis du ønsker. Er også godt med litt større takhøyde og romfølelse. Siden jeg har et 2 manns telt og en lavvo med plass til 6-8 stykker føler jeg at wiglo blir en fin mellomting, og jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å bruke både wiglo og helium dome siden de er så like. Hadde jeg ikke hatt 2 manns teltet hadde jeg kanskje valgt Helium Dome med litt lavere vekt enn wigloen, men siden jeg har et lite telt også som tåler helårsbruk på høyfjellet tenker jeg wiglo må være bra når vi er flere på tur. Lavoen er ikke et fjelltelt og blir mest brukt på kortere turer og gjerne på campingferie. Med wiglo får vi litt Lavvo følelsen på samme tid som vi har alle fordelene til fjellteltet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.