Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye primusbensin på en 8-dagerstur?


kjetilkl

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal på en 9-dagers tur på Hardangervidda. Akkurat nå sliter jeg litt med å tenke ut hvor mye bensin til primusen jeg skal ha med. Vi er 2 personer. Kommer til å bruke primusen til all matlaging og vann/kaffekoking. Bruker miljø-/rensa bensin på en MSR Dragonfly. Tenkte at det kanskje vil holde med 4 liter, men er litt usikker. Hvis det blir mye drittvær er det jo greit å kunne tørke litt klær inne i teltet med den også.

Noen forslag?

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes fire liter hørtes veldig mye ut. Vi var tre stykker på 10 dagers tur i Geitvassdalen for tre år siden, og hadde ikke med mer enn ca. to liter. Men vi hadde også med trangiaen med rødspritbrenner, som vi brukte litt i tillegg, så jeg regner med vi måtte hatt ca en liter til med bensin hvis vi ikke hadde hatt med rødspritbrenneren. Noen av måltidene ble dessuten tilberedt over vierbål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg og broderen brukte akkurat en flaske på en 7 dagers tur sommerstid. Jeg har også MSR Dragonfly. Brenneren ble brukt til matlaging, og til teltoppvarming på kveldstid og om morgenen. Om du fyrer med vett så klarer du deg med 1-2 flasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke noe om dette er til en sommer eller vintertur, DET er vesentlig for beregning av forbruket.

Men med 4 liter så har du nok også til en vintertur. Snesmelting tar mye mere forbruk

Med 4 liter i bagasjen burde du klare deg godt uansett.

Til vinterstur, uten å bruke bensin til oppvarming av telt, kun til oppvarming av vann/smelte snø og steke/koke mat, kan du klare deg med maks 3 liter og ennå ha margin.

Til sommertur klarer du deg med 2 liter.

Dette er det jeg personlig pleier å bruke på mine turer og har da ennå god margin.

Da har du plutselig frigjordt 2 liter ledig plass i sekken som du kan fylle opp med sjokkis og en liten pjolter, god tur :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nå er erfaringen gjort og turen er ferdig. 8 overnattinger hvorav mesteparten i regn og vind. Flere kanner kaffe hver dag, mat, steiking av fisk og litt tørking av klær. 1 overnatting hadde vi forresten på hytte. Totalt brukte vi ca 1,3 liter 4-takts miljøbensin til min MSR Dragonfly på disse dagene. Selvfølgelig tok jeg ikke sjansen på å høre på andres råd :wink: så vi hadde 3,5 liter bensin i sekken 8)

Med ennå mer sløsing, vannkoking og matlaging hadde uansett 2 liter vært mer enn nok.

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.