Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur i Bergen (Arna, Dale?)


annaerbest

Anbefalte innlegg

Skal med toget til Bergen neste helg, og planlegger å slippe å bruke buss og gudene vet.

Jeg vil ikke bo på hotell, så tar med telt! Ser for meg at det er langt til nærmeste gode teltplass fra Bergen sentrum, så kan det lønne seg å gå av på Arna eller Dale? Vurderer Voss, men vil ikke gå glipp av utsikten mellom Voss-Arna, om det er noen :P

Alle tips godtas med stoooor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Store deler av gullfjellet, byfjellene og vidden området er innenfor nedslagsfeltet til drikkevannskildene. Kart over dette finner du på nett, og der er ikke lov å telte.

Hadde vert lettere å hjelpe deg om du ga litt info med hvor du skal, hvor lang gangavstand til togstasjonen du ser for deg og hvor mange netter?

Er det slik at du skal være i Bergen på dagtid, og tar toget tilbake til camp om kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med Dale er at det er ekstremt bratt på alle kanter. Virkelig et høl av et sted - bokstavelig talt. En mulig inngangsport til Bergsdalen og hytter som Høgabu. Men for å komme opp til et fint område har du et par hundre høyemeter å forsere i bratt terreng. Vil tro Arna er lettere. Om du tar en titt på kartet over nedslagsfeltet, slik Mareng tipser om, kan du finne en teltplass på Arna-siden av Vidden(området mellom Fløyen og Ulriken. Søk opp ruta og se på kartet så forstår du nok.) Ellers er det muligheter på Gullfjellet, men der har jeg aldri vært så har ikke noe å bidra med.

 

Rent konkret mener jeg å huske Borgavatnet er det vannet som ligger nærmest Vidden det er lov å telte ved. Akkurat på riktig side av vannskillet. Hvis ikke er muligens kanskje utover mot Sandviksfjellt (se Langevatnet og Ørneberget) lovlig? Husker ikke heeelt hvor disse grensene går.  

Endret av Klodrik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kart: https://www.bergen.kommune.no/hvaskjer/tema/byfjellene/9278/article-26097

Eller tror jeg faktisk at det skal gå an å sette opp et telt noen steder nær stien som går opp til Ulriken under Ulriksbanen? Og på vestsiden av byen er det flere steder - kan være litt trøblete med god vanntilgang. Generelt er det sånn at der det er rimelig flatt, der er det sivilisasjon - så man blir nok tvunget litt opp i høyden :) Ellers ville jeg holdt et øye med værmeldingene, blir det bare regn så kan det bli lite sikt oppe i høyden - men er man innstilt på det, kan man sikkert gjøre det trivelig. Selv er jeg mer en godværsvandrer :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg skal ingen steder - altså tog Oslo-Bergen (-Oslo). Og tenkte at jeg har mulighet til å hoppe av og på toget mellom f.eks Voss og Bergen stasjon.

Jeg MÅ ikke ta turen og KAN sove på hotell, men det hadde vært veldig gøy å ta toget til Voss og ut, og rett og slett gått til fjellet. Men jeg aner jo ikke om det lar seg gjør, derfor jeg spør de kloke hodene her 🤓

Skal en helg forresten, fre-søn. Og ingen typ base, nei!

Endret av annaerbest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går, eller gikk buss fra Dale til bergsdalen. En sånn liten 10 seter eller hva det er som går to gander for dagen. Bergsdalen fra Dale, eller kanskje Mjølfjells området? Voss? Har du tid til å gå litt så er det muligheter alle de stedene. Jeg vet ikke hvordan det er med snø der oppe enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bussen i Bergsdalen går vel bare til Raudland(?) på denne tiden av året, og muligens kun en gang om dagen. Bare søk opp "buss dale hodnaberg" så burde det være mulig å finne noe. Er en lokalrute. Hvordan føre er her oppe vet jeg ikke. Vil tro Høgabu og Gullhorgabu har sett sine første snøfall allerede. Muligens bart lengre ned mot dalbunnen og veien. 

 

Vet Kaldavasshytta som ligger (riktignok noen meter høyere) Sør/Sør-Øst for Upsete og Myrdal allerede har sett noen gode centimeter. Kan bli ganske så værhardt på denne tiden av året. Kaldt(blir fort et par minus i høyfjellet), vått og en god mengde vind er nesten en garanti her på vestlandet nå i Oktober/November. Ikke den ideelle tid for telting..

 

Dersom målet er å gå mye i fjellene mellom Voss og Bergen en langhelg eller generelt langs Bergensbanen, vil jeg egentlig anbefale å vente til våren/sommeren. Da er det gode muligheter i Bergsdalen(Høgabu/Gullhorgabu/Kiellandbu/Vending på ut.no for referanser), Kaldavasshytta fra Upsete og til Myrdal/Hallingsskeid, eller mer bynær tur som Vidden mellom Ulriken og Fløyen. Rett og slett ikke helt sesong for fottur i høyfjellet nå. Kan både være ganske kjipt og tidvis farlig. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mulig å finne noe steder å overnatte dersom du er villig til å gå litt, men det er ganske bratt i nærheten av Bergensbanen. I tillegg bør du regne med at det kommer til å regne hele helgen. Bergen på høsten er ikke akkurat kjent for sitt finvær, og foreløpig ser ikke værprognosene lovende ut. I Arna regner det dessuten oftere enn i Bergen. Byfjellene er derfor ofte tyllet inn i skyer som gjør dem utfordrende for en som ikke er lokalkjent.

I går snødde det i Gullfjellet-området.

Om turen går neste helg og ikke kan utsettes til finværsperioder eller våren, så tror jeg ville booket meg hotell og gått dagsturer. Da har du muligheten til å bli tørr og varm hver kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullt mulig å telte i Arna i relativ nærhet til togstasjonen og evt. gå derfra til sentrum dagen etter. Send PM for konkrete tips om plasser. Ser at Yr melder pissevær fre-lør nå til helgen... men det må man jo regne med på Vestlandet, sommer som vinter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange mulighetar. Utfordringa er at oslotoget berre stopper ved dale, vaksdal og arna. E eit stykke å gå frå dale til bergen. Dersom du vil ha ei overnatting ville eg kanskje gått frå dale-dalestølen og ned i vaksdal og tatt toget herifrå.

arna til bergen sentrum er enkel. Arna stasjon - kleiva (fv237) og så over på sti etter ca 20 min på asfalt frå togstasjonen. Merka sti med skilt over til fløyen, her kan du telta til du kjem over til bergenssida og kanskje litt lengre.... kan og ta denne turen frå andre sida dvs bergen - arna. teltplasser finn du etter at du har gått av bilveg. Ligg foresten ein liten gapahuk for rasting ved 300 m koten på veg opp mot borgafjellet lang stien du føl til bergen.

Skjermbilde.PNG

Endret av josteink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.