Gå til innhold
  • Bli medlem

Presskannefilter til 85mm kopp?


Espen Ørud

Anbefalte innlegg

Jeg er både ute etter bittelitt luksus på tur og forsøker stadig å stramme inn på vekt i sekken. Jeg unner meg stadig å ha med presskanne i sekken for å lage kaffen jeg har mest lyst på, men har innsett at dersom jeg finner en presse med filter som passer rett i koppen det kokes i (den til venstre) så slipper jeg å ha med selve kanna. 

Så håpet er at noen med bedre utvalg enn det vi har i butikkene her på 70° 39′ 0″ N så hadde det vært suverent om man kunne måle filteret man enten har som er brede eller noen man kommer over og gi meg et tips. Jeg anser at jeg må antakelig må kjøpe kanne med filter og det hele, men dersom det passer så blir det i grunn verdt det. Kannen kan jeg jo benytte i hjemmet...

Så rop ut om noen vet/har/finner...

2017-10-20 13.41.00.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

18 minutter siden, Espen Ørud skrev:

meg et tips

En vanlig 100 grams Gassboks er 89 mm i diameter, så tipper det fleste du finner er litt mere enn den. Jetboil Zip sin er 95 mm. Evernew sin kopp på 500 ml er noen og nitti mm. Jetboil Zip sin presskannefilter passer i den. Så jeg tipper du må bytte begge deler. 

A9968070-3CD4-4FDD-A055-88699526F9D6.jpeg

Endret av Memento mori
Lagt til bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Espen Ørud skrev:

dersom jeg finner en presse med filter som passer rett i koppen det kokes i (den til venstre) så slipper jeg å ha med selve kanna. 

Hvis dette er steg 1, hva, med steg 2 - drikke kaffen? Hvordan har du tenkt der?

På Jetboil zip er det et tett lokk hvor stanga til pressfiltere går gjennom. Så har du også lokket fra den, får du et system som virker. Evernew 500 ml veier 54 gram uten lokk. Så det blir en lett løsning, men dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Memento mori said:

Hvis dette er steg 1, hva, med steg 2 - drikke kaffen? Hvordan har du tenkt der?

På Jetboil zip er det et tett lokk hvor stanga til pressfiltere går gjennom. Så har du også lokket fra den, får du et system som virker. Evernew 500 ml veier 54 gram uten lokk. Så det blir en lett løsning, men dyr.

Steg 2. Har alltid en snyltekopp i lomma ;-) (Det hender også jeg har med den koppens lillebror og den er sånn 250 ml og veier "ikkenoe" den også...)

Keith sin 500 ml (bildet) er ikke helt gratis den heller og derfor jeg i første omgang forsøker å finne noe som passer rett i den siden jeg allerede har den...




(Hvis noen bare kan linke til superlette 12/76 50g haglepatorner også nuh så er sekken slanket med flere kilo... ;-) )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Freebird said:

Nå er kapasiteten noe mindre, men hva med Aeropress? Prinsippet er det samme som presskanne, men med filter og høyere trykk. Personlig synes jeg kaffe gjennom Aeropress er bedre enn både traktekaffe og presskannekaffe. :)

Aeropress fungerer veldig fint på tur, har brukt dette mange ganger de siste årene. Og som @Freebird sier så lager den helt utrolig bra kaffe. Virkelig luksus på tur :) Kjøper man litt skikkelige ferske kaffebønner og maler opp hjemme og tar med så får du den beste turkaffen som mulig er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

...litt skjør kaffepresse til stuebruk...

Det er sikkert ikke slike han drar med seg ut på tur. Det finnes solide, og lette presskanner i Lexan, og lignende materialer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal se på andre løsninger enn presskanne og er tilfreds med bare et vanlig kaffefilter så er det vel lite som er så kompakt og lett som Sea To Summit X-Brew. Når det er sagt så synes i allefall jeg at forskjellen er ganske stor på filterkaffe og presskannekaffe og jeg har derfor full forståelse dersom det er ønskelig å beholde presskannen. :) 

http://www.seatosummit.co.uk/products/camp/cooking/x-brew-coffee-dripper/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt nysjerrig på disse patentene som ble postet her hvor det er et integrert filter i koppen. Blir ikke dette veldig tungvint og lite effektivt? Noen som har erfaring med disse løsningene?

Jeg har intrykk av at det tar veldig lang tid og få seg en kopp kaffe og at kaffen er lunken eller kald før prossesen er ferdgi? Spesielt om det er litt kaldere i luften...

 

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal presskanneløsningen fungere så må i allefall løsningen ha ett lokk som fører stempelet nitti grader rett ned i koppen slik at det blir tett, hvis ikke så kan man like så greit drikke kaffen med kaffegrut. 

Optimal temperatur på vannet kaffearomamessig er vel et par og nitti grader. Men ja det kan sikkert være greit å forvarme termosen/ koppen med disse løsningene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, RoyN said:

Skal presskanneløsningen fungere så må i allefall løsningen ha ett lokk som fører stempelet nitti grader rett ned i koppen slik at det blir tett, hvis ikke så kan man like så greit drikke kaffen med kaffegrut. 

 

Fungerer fint uten lokk, må bare være litt stødig på hånden. (Har ca 1 mnd erfaring fra heimen da jeg ødela toppen på en annen presskanne her. Ikke noe problem det altså...) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Espen Ørud skrev:

Fungerer fint uten lokk, må bare være litt stødig på hånden. (Har ca 1 mnd erfaring fra heimen da jeg ødela toppen på en annen presskanne her. Ikke noe problem det altså...) 

Kan bekrefte at det ikke fungerer på min Jetboil med presskanne-innsats (uten lokk). Men godt mulig det fungerer på hjemmekanna som er mye trangere i utgangspunktet. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montbells kaffefilter er lett og lager god kaffe

https://www.montbell.us/products/disp.php?p_id=1124510

4 g + 2 g for pakksekken det kommer i og noen kvister eller lyng til å det over koppen finner du alltids...

Du trenger selvsagt god filtermalt kaffe og et ekstra kokekar for å bruke Montbells filter,  men å finne en lettere kombinasjon enn presskanne burde være enkelt...

Evt kan du jo gå for kokekaffe og en Optimus Terra Kaffekjele 0.7L på 153 gram.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Min første tanke etter å ha sett videon er at prossessen i seg selv er på nivå som å lage tradisjonell kokekaffe i et karr? Men mulig perculatoren gir bedre smak?

Jeg syns denne kaffen er bedre. Selve perkuleringen gjør jo at det ikke blir kaffekorn sammen med vannet. Vi bruker også elektrisk perkulator og det er vel særlig mye brukt i Sverige. 

Jeg kunne gjerne tenkt meg en mindre modell for bålbruk. Jeg tror det er denne vi har https://www.ebay.com/itm/9-Cup-Aluminum-Percolator-Camping-Rustproof-Cookware-Coffee-Tea-Pot-Outdoor-Camp/332283437537?hash=item4d5da2e1e1:g:U8cAAOSwVJhZUlIS

og 9 kopper høres lite ut, men det er i hvert fall 2 liter kaffe, så i realiteten - når vi er på hytta har vi bål på ettermiddagen og da er 2 liter kaffe for en familie noe drøyt. Man kan selvsagt koke mindre, men presskanne er absolutt et alternativ.

10 timer siden, glote skrev:

Montbells kaffefilter er lett og lager god kaffe

Det var en hendig sak - blir ikke lettere enn dette.. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.