Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny fjellski : Åsnes Tonje Blomseth


Tessatroll

Anbefalte innlegg

Hei

Har kikka innom den ovanfornemnde modellen frå Åsnes. Er det eg som er blind eller finn ein ingenting om evt smørelomme? Ingenting nevnt som eg greier finne. Ser at den er berekna og designa for brattare lende, så er meget mogleg at den er "paddeflat" mtp spenn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser med første øyekast ut som dameversjon av Ingstad, samme mål.

Ser denne og en ny versjon Ingstad er nyheter av året. Vekten på de kan se ut som er redusert litt, ny layout på toppen og sålen, fellefestet er også redesignet på toppen (den felles plastbiten er borte).

Det er også en ny serie med feller, fromtlåsen ser redesignet ut. Minste bredde på feller er nå 30mm mohair.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Tonje litt mer bortoverskigåer med de lange turene sine? Og så går hun med hund. Profilen passer da ikke helt med at det er ski som er en mellomting mellom rando og fjellski? Åsnes har også den type ski fra før, f.eks Falketind omtales som akkurat dette. 

Disclaimer: Bortsett fra kommentar om Falketind-skiene så et dette reinspikka spekulasjon fra min side. 😁

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Skia presenterer villmarksliv og er konstruert slik at en skal kunne baske seg rundt i djupsneen og løse forhold. Den er også fin på bratte utforkjøringer, som jeg fikk testa på diverse toppturer i vår."
Sitat Tonje Blomseth på egen Facebook-side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Omnilite skrev:

Ser med første øyekast ut som dameversjon av Ingstad, samme mål.

Ser denne og en ny versjon Ingstad er nyheter av året. Vekten på de kan se ut som er redusert litt, ny layout på toppen og sålen, fellefestet er også redesignet på toppen (den felles plastbiten er borte).

Det er også en ny serie med feller, fromtlåsen ser redesignet ut. Minste bredde på feller er nå 30mm mohair.

Såg det eg også, men stussa på at ein ikkje nemnde noko om smørelomme då, for det gjer ein vel på Ingstadskia? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Miamaria said:

"Skia presenterer villmarksliv og er konstruert slik at en skal kunne baske seg rundt i djupsneen og løse forhold. Den er også fin på bratte utforkjøringer, som jeg fikk testa på diverse toppturer i vår."
Sitat Tonje Blomseth på egen Facebook-side.

Mimrer litt om baksetesjåførstilen med dype knær jeg benyttet på mine gamle Tua Cirque i løse forhold og passe bratt terreng når jeg leser dette. 😊

tua-cirque-telemark-skis_1_4962328dce3dffb0da365c66b037a40e.jpg.a796c5ec484900210ec81a85bfaa253b.jpg

 

Her er et bilde av samme skimodell som er har i dag for slike forhold. 15.5 cm brei tupp og 13 cm brei under foten. Randoneeskiene er litt smalere. 

thumb-l.jpg.8d9b36b261c01096a9c341dd7c3f409f.jpg

Beklager OT, men det ligg litt synsing innimellom "linjene". Skal gi meg nå. 😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tessatroll skrev:

Såg det eg også, men stussa på at ein ikkje nemnde noko om smørelomme då, for det gjer ein vel på Ingstadskia? 

Lomme og lomme, fru blom. På Ingstadskia blir jeg til stadighet utsatt for lommetyveri av skismøring. Jeg smører, og etter ei mil er det ikke noe igjen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Lompa skrev:

Lomme og lomme, fru blom. På Ingstadskia blir jeg til stadighet utsatt for lommetyveri av skismøring. Jeg smører, og etter ei mil er det ikke noe igjen..

Exctly my point. Skulle gjerne hatt noko omtale av evt "lomme" slik at eg kunne bedømme betre om den er lik Ing stad. For då utgår den for mitt vedkommende :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingstadskia aka combat NATO er nok ei ski som liker seg bedre i løs snø enn på skare. Det var hvertfall min observasjon i fjor. Fungerer meget bra uansett bruk, men som det blir sagt, den er glad i å dra smørning bakover. Hvis Tonje skia er i samme stilen, så blir det fort det samme.

Uansett er jeg knall fornøyd med mine Ingstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser de har samme bredde hele veien som mine Breidablikk. Fin ski i løs snø og kupert terreng. Men smørelomme er det dårlig med, hvertfall med sekk på ryggen. Skulle jeg dratt på langtur på vidda hadde jeg skaffet med en annen modell bedre egnet for langtur. Ikke sikkert Tonje skiene er helt like mine i spennet men tipper det blir ganske lik type ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, borgern skrev:

Ser de har samme bredde hele veien som mine Breidablikk. Fin ski i løs snø og kupert terreng. Men smørelomme er det dårlig med, hvertfall med sekk på ryggen. Skulle jeg dratt på langtur på vidda hadde jeg skaffet med en annen modell bedre egnet for langtur. Ikke sikkert Tonje skiene er helt like mine i spennet men tipper det blir ganske lik type 

14 timer siden, borgern skrev:

Ser de har samme bredde hele veien som mine Breidablikk. Fin ski i løs snø og kupert terreng. Men smørelomme er det dårlig med, hvertfall med sekk på ryggen. Skulle jeg dratt på langtur på vidda hadde jeg skaffet med en annen modell bedre egnet for langtur. Ikke sikkert Tonje skiene er helt like mine i spennet men tipper det blir ganske lik type ski.

Eg har Amundsen og Nansen og er vel fornøgd, men blei nysgjerrig på om denne skia var samanliknbar med Ingstad, eller kva.

Ingstad har aldri vore aktuell for meg, og eg var mest ute etter om det er ting med denne som som skilte seg frå Ingstad og gjorde den meir aktuell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Tessatroll said:

Ingstad har aldri vore aktuell for meg, og eg var mest ute etter om det er ting med denne som som skilte seg frå Ingstad og gjorde den meir aktuell. 

@Tessatroll, hvilke egenskaper er det som gjør at den er uaktuell (i tillegg til å dra smøringen bakover)? 

Kikker etter fjellski selv og har fått anbefalt Nansen som det beste, Ingstad som det eneste valget, Nansen som elendig og E109 som beste skia osv. 😄

Andre sine erfaringer og vurderinger er bra, men om jeg skulle kutta ut alle skia som er omtalt som dårlige fjellski så sitter jeg igjen med null fjellski, dvs akkurat som før. 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Terka Ingstad er de suverent beste skiene til å trokke egne spor med. Nedover er de ikke lettkjørt pga de er stive, men du som har gamle TUA håndterer det sikkert😊 E109 er mykere, de svinger lettere, men bærer dårligere pga lite spenn. Nansen er myke og svinger lettere, men er smale og flyter dårligere.

Vurder Falketind i 62 eller 68 som alternativer også.

Mitt N+1 oppsett er Amundsen (201), Ingstad (190), Tind 76 (180) det dekker nesten det meste😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra innspill for min del @Omnilite! 😃 Har Falketind inne på lista over ski jeg vurderer. 

Er vokst opp på Vestlandet med en eller annen modell Åsnes treski med blå overflate, deretter gikk det i Atomic Alterrain, før Tua Cirque skiene tok løssnøskikjørInga enda ett hakk opp på nittitallet. 🤣

I dag har jeg et par gamle joggepinner som brukes noen få dager i året, en garasje med diverse alpinski, og et kjøreotientert toppturoppsert med Völkl Nunataq ski og Dynafit Beast 16 bindinger. Trekker pulk med toppturutstyret også, spikerfeste oppover, men manglende glid bortover  (alternatiivt av/på med feller).

Er ute etter et mer gåvillig oppsett for lengre transportetapper. Ønsketenkningen er å kunne kombinere dette med å ha et oppsett som er ok på snille nedkjøringer fra topper man går på underveis.

Funderer f.eks. på Falketind 68, kortfell, lett randoneebinding og gå-orientert sko. Dette er ikke så langt unna et kraftig fjellskioppsett, men gir bedre kjøreegenskaper  (på bekostning av noe annet.) Denne artikkelen er interessant ift dette:  

https://www.utemagasinet.no/Aktuelt/Rando-eller-fjellski

Har noen bekjente som tråkker rundt både i Rondane og i alpene med ski påmontert silveretta bindinger fordi de bruker alpine fjellsko da målet for dem ofte er alpine vinterklatringer. Alt går, der gjelder bare å finne noe som passer det bruken faktisk blir. 😄

Men med 3 sesongkort for alpint, og ett eller to par alpinski for barna (de vokser) på handlelista så spørs det ikke om det mest realistiske er å tråle finn.no for etter en ok fjellskipakke denne vinteren. 🤔

Beklager enda en avsporing fra Tonje skia. 😇

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en avsporing, men jeg har Voile 3pin på Tind 76 skia, der bruker jeg Scarpa T4 og stive stag fra Cobra R8 eller Crispi Svartisen og wire. Da er de både fjellski og telerando light. Svartisen i 75mm er de desidert mest komfortable skoene jeg har. Har jeg fått gnagsår av BC støvlene eller noen andre støvler, kan jeg sette på et Donald plaster og labbe langt av gårde med Svartisen støvlene dagen etter som om ingen ting hadde hendt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.