GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Isolerande vintermatte i innertelt


TonePĂ„Tur

Anbefalte innlegg

Halloen godtfolk!

Vinteren er i anmarsj og eg klarer nesten ikkje vente pĂ„ at det kvite gullet skal komme!!! 😍 Eg er interessert i Ă„ kunne lage ei vintermatte som eg kan ha i heile innerteltet for Ă„ bedre isoleringa fra bakken. Las i EkspedisjonshĂ„ndboka til BĂžrge Ousland at dei hadde noko liknande og det virker sĂ„ genialt! PrĂžvde Ă„ sjekke opp der dei hadde fĂ„tt si ifra, uten hell. SÄ kva kan eg bruke til dette? Er det nokon her inne som kan gi meg gode tips til kva eg kan lage den av? Legg gjerne ved bilde av di matte 😊✌

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Har ikke slik matte selv men liker tanken. Med mindre den blir veldig klumpete og vanskelig Ä frakte med seg kunne man kanskje lage en matte av 2-3 slike tynne og billige liggeunderlag som de selger til 25-50 kr pÄ for eksempel Jysk fra tid til annen? Usikker pÄ hva slags tape som evt fester pÄ sÄnne men en tÞyremse + litt sying i sammenfÞyningene kan kanskje gjÞre susen. 

Har som sagt ikke testet dette selv men vil tro det kan funke. En kompis av meg isolerte faktisk en gammel campingvogn med slike og la skai - trekk utenpÄ, han er storfornÞyd med varmeeffekten og de var visst enkle Ä skjÊre / klippe til. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg har 2 lengder av dette (eller tilsvarende) produktet som jeg har brukt nÄr arvingene er med pÄ vintertur: https://www.byggmakker.no/produkter/trelast-og-byggevare/isolasjon/vintermatte-10mm-80m2

Dekker til hele bunnen i innerteltet og legger liggeunderlag oppÄ. Hjelper godt mot kulde nedenfra. Blir sÄpass stort volum at de kun er med pÄ pulktur eller nÄr telt settes opp i rimelig avstand til annen transport.

PÄ noen soloturer har jeg med et Bamse Extreme som jeg legger ved siden av liggeunderlaget, PÄ tvers av Äpningen i innerteltet osv. ut fra behov. Har ogsÄ brukt reinskinn til dette.

Har forresten liggende Fjellduk X-treme (fjellduk m/isolasjon) fra Helsport som jeg vurderer Ă„ teste ut til dette. Den mĂ„ler 160cm ×  230 cm utslĂ„tt. 

http://www.helsport.no/fjellduk-x-trem

 

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

7 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Har du testet dette? Funker det sÄ det faktisk isolerer, den ser sÄ tynn ut. 

Den har R-verdi pÄ 1,4 sÄ luner vel bare litt :)
Jeg har den i bare foam (Evazote) som har verdi pÄ 1,2.
Ikke brukt den ved lavere temp enn 0 grader men den isolerer nok litt.
Og mer behagelig enn Ä legge deler av kroppen rett pÄ teltbunnen.

http://www.exped.com/norway/en/product-category/mats/doublemat-evazote

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bruker ogsÄ tynn (4 eller 5mm) EVA matte vinterstid. Synes stÞrste fordelen er at du kan legge fra deg klÊr o.l. pÄ teltgulvet uten at det blir vÄt av kondens.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

2 timer siden, TonePĂ„Tur skrev:

Halloen godtfolk!

Vinteren er i anmarsj og eg klarer nesten ikkje vente pĂ„ at det kvite gullet skal komme!!! 😍 Eg er interessert i Ă„ kunne lage ei vintermatte som eg kan ha i heile innerteltet for Ă„ bedre isoleringa fra bakken. Las i EkspedisjonshĂ„ndboka til BĂžrge Ousland at dei hadde noko liknande og det virker sĂ„ genialt! PrĂžvde Ă„ sjekke opp der dei hadde fĂ„tt si ifra, uten hell. SÄ kva kan eg bruke til dette? Er det nokon her inne som kan gi meg gode tips til kva eg kan lage den av? Legg gjerne ved bilde av di matte 😊✌

Detter har jeg ogsÄ lurt pÄ, men ikke kommet sÄ langt at jeg har kjÞpt. Det nÊrmeste jeg har funnet er denne her:

http://www.multimat.uk.com/store/products/underlay-xl

I tillegg til Exped sin double mat.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

2 timer siden, RuneH skrev:

Eit veldig godt tips 👍 men R verdien er som fleire har pĂ„peika, ikkje all verden. Eg tenker meir pĂ„ kanskje slik som du kan lage av f.eks. byggisolasjon, som du dĂ„ kan rulle sammen til ei pĂžlse ilag med teltet oppĂ„ pulken.  Eg har bĂ„de reinsdyrskinn, exped oppblĂ„sbart (ikkje dun) og bamse extrem som eg bruker, men er som sagt pĂ„ jakt etter det lille ekstra som kan dekke heile gulvet og dermed gi meir isolasjon fra kulden, samt meir boltreplass i staden for akkurat der det vanlige liggeunderlaget er..😉😊

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

1 time siden, esw skrev:

Bruker ogsÄ tynn (4 eller 5mm) EVA matte vinterstid. Synes stÞrste fordelen er at du kan legge fra deg klÊr o.l. pÄ teltgulvet uten at det blir vÄt av kondens.

EVA matte? Forklar? 😊 har du bilde? đŸ€— ja Ă„ kunne fĂ„ utnytte heile teltbunnen vinterstid er litt greitt! 👍

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg har tidligere sagt: 
 


Som nevnt der sÄ blir det litt volum av det sÄ bruker det bare nÄr det er 3-4 som skal ligge i samme teltet. Vi pleier alle sammen kjÞre med 2 underlag pÄ vinter. Ved Ä ha ett av disse som et helt felles sÄ fÄr man en hel bunn slik at klÊr ikke havner rett mot bunn osv. Vi har gjerne med en fjellduk eller to ogsÄ og disse blir gjerne brettet ut de ogsÄ i bunn av teltet oppe pÄ det skumunderlaget. 

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest fightingfalcon
PĂ„ 26.10.2017 den 12.37, Anders_G skrev:

Jeg har brukt en jernvenduk kingsize med isolasjon. Isolerer nok ikke sÄ veldig mye, men siden den likevel er med pÄ vintertur, brukes den ogsÄ pÄ gulvet i innerteltet. 

Jeg gjĂžr det samme. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

En fjellduk fra jerven har stÄtt pÄ handlelisten min ogsÄ en stund for vinterturene. Den er utrolig fleksibel og vil vÊre en ekstra sikkerhet om noe skulle skje med teltet. Ser king size duken veier 2kg - det er jo ikke sÄ ille, spesielt ikke nÄr man bruker pulk. Jeg er stor fan av produkter som har mer en et bruksomrÄde :) 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

8 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

En fjellduk fra jerven har stÄtt pÄ handlelisten min ogsÄ en stund for vinterturene. Den er utrolig fleksibel og vil vÊre en ekstra sikkerhet om noe skulle skje med teltet. Ser king size duken veier 2kg - det er jo ikke sÄ ille, spesielt ikke nÄr man bruker pulk. Jeg er stor fan av produkter som har mer en et bruksomrÄde :) 

Me har nokre slike i hus i ulike storleikar og vattering, og det er nok nokre av dei produkta som har fÄtt best og mest variert anvendelse. Guten min var ikkje gamle karen nÄr svaret pÄ kva han Þnska seg til jul var eit kontant "eigen jervenduk sÄ eg slepp dele han med nokon".

At den har eei nytte som tryggleik i fjellet og komfort i teltet er ein ting. Men me har stÞtt lagt mykje under open himmel eller tarp, dÄ er denne gull. Hunteren (den avlange) er jo stor nok til Ä fÄ heile expeden og sovemorakkelet inni. Andletet til kidsa lyg i alle fall ikkje nÄr dei ligg i posane, innetulla i duken ved bÄlet. Komfort utan Ä bekymre seg om det kjem litt lett snÞ/slaps. King size duken har vore stor nok til Ä bre som ei ekstra dyne over alle kidsa nÄr dei ligg ved sida av kvarandre, og stappe endane inn under dei sto som ligg yst. Praktisk.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg ordnet (og brukte) heldekkende evazote matte i fjor. Gikk for 10 mm tykkelse og var veldig fornÞyd med isolasjonen fra denne. Den rommer mye nÄr den skal fraktes. Jeg fraktet teltet sammenrullet pÄ toppen av hundesleden, med matte og stenger inni.

Jeg kjÞpte matter fra www.extremtextil.de. De har fra 4 mm og opp til 20 mm tykkelse. Jeg tapet mine to matter sammen med gaffatape. Det holdt bra pÄ turen, men jeg ser tapen delvis har lÞsnet nÄ under lagring i sommer. MÄ nok tape pÄ nytt fÞr vintersesongen.

DSC_1105red.jpg.f4d50f6343acea0fd91f7db58de4be4f.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest fightingfalcon
PĂ„ 6.11.2017 den 12.59, Tor-Erik-L-77 skrev:

En fjellduk fra jerven har stÄtt pÄ handlelisten min ogsÄ en stund for vinterturene. Den er utrolig fleksibel og vil vÊre en ekstra sikkerhet om noe skulle skje med teltet. Ser king size duken veier 2kg - det er jo ikke sÄ ille, spesielt ikke nÄr man bruker pulk. Jeg er stor fan av produkter som har mer en et bruksomrÄde :) 

Jeg gikk for king size med en gang. Har fungert suverent til flere bruksomrÄder. Den brukes som gulvisolasjon i teltet og dekker omtrent hele gulvflata(Helsport fjellheimen x-trem 3) sÄ man slipper den kalde bunnen. Den er ogsÄ fast fÞlgesvenn pÄ vinterjakta. I tillegg har vi vÊrt to stk. som har ligget i den under Äpen himmel, da hadde vi to exped's inne i duken og soveposer. SÄ man var "regntett" pÄ bunn og topp. Ble som en giga vanntett sovepose som dekket to stk. Varmt ble det ogsÄ! :-D

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

PĂ„ 6.11.2017 den 12.39, uteturen skrev:

PrÞver en billig ebay lÞsning for denne vinteren...  MÄ si jeg er MEGET spent pÄ hvordan dette kommer til Ä funke.

https://www.ebay.com/itm/Dampproof-Aluminum-Foil-Picnic-Mat-Beach-Sleeping-Mat-Pad-Travel-Camp-Waterproof/162628048020?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=461627314827&_trksid=p2057872.m2749.l2649

 

Ikke dumt!

Hva er vekten pÄ dette?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

3 timer siden, Mareng skrev:

Ikke dumt!

Hva er vekten pÄ dette?

Kan veie den nÄr den ankommer en eller annen gang i lÞpet av november. Tipper det er lite isolasjonsverdi i den, men mÄlet mitt er Ä holde ting tÞrt inne i teltet. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

4 minutter siden, uteturen skrev:

Kan veie den nÄr den ankommer en eller annen gang i lÞpet av november. Tipper det er lite isolasjonsverdi i den, men mÄlet mitt er Ä holde ting tÞrt inne i teltet. 

Trenger ikke sÄ mye isolasjon, bare littegrann er nok tenker jeg. Og folien vil ha varmereflekterende effekt, som potensielt kan gjÞre at gulvet fÞles varmere og minske varmetapet fra liggeunderlaget.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest fightingfalcon
PĂ„ 7.11.2017 den 18.11, Mareng skrev:

Ikke dumt!

Hva er vekten pÄ dette?

King size veier ca 2kg. Litt tyngre da den er vattert.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest fightingfalcon
1 minutt siden, Mareng skrev:

Snakker vi om samme produktet fra ebay?

Jeg ser nÄ jeg misforstod da jeg leste svarene pÄ trÄden. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.