Gå til innhold
  • Bli medlem

Snelleanbefaling til Exage BX STC Minitele 270ML 9`/7-21g?


Shun

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst på Exage BX STC Minitele 270ML 9`/7-21g til å ha med på fjellturer.

Er jeg på riktig spor om jeg kjøper Shimano Nexave 1000 FD-snella til den? Det anbefales en liten Shimano 750-snelle, men det finner jeg ikke.

Og hva slags sene skal jeg slenge i handlekurven til kombinasjonen?

Eller kan Exage BX STC Minitele 180L 6`/3-14g være et bedre valg for fjellfiske for en liten dame?

Endret av Shun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har begge stengene, og ville utvilsomt gått for 9 fot'eren om jeg skulle ha kun ei stang. Nexave 1000 er ei god snelle som du vil få mye glede av. Ikke fall for fristelsen og kjøp ei kjempedyr snelle som 'har en fantastisk brems' . 99,9% av tiden bruker du kun snella til å oppbevare sene på, samt å hale inn en fisk du knapt, eller ikke, trenger brems til :-)

 

Jeg har vært en svoren tilhenger av Stroft 0,16-0,20 på ferskvansnellene mine. Men de to siste sesongene har jeg brukt denne: https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/sene/monofilament/owner/owner-broad-blue-eye-300m-fluoimpregnert-hi-tech-monofil-sene-169478-p0000196746 og er meget fornøyd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tor Magne skrev:

Jeg har begge stengene, og ville utvilsomt gått for 9 fot'eren om jeg skulle ha kun ei stang. Nexave 1000 er ei god snelle som du vil få mye glede av. Ikke fall for fristelsen og kjøp ei kjempedyr snelle som 'har en fantastisk brems' . 99,9% av tiden bruker du kun snella til å oppbevare sene på, samt å hale inn en fisk du knapt, eller ikke, trenger brems til :-)

Takk! Dette høres ut som om jeg ikke er helt på villspor.
Vil du forklare meg hvorfor 9' fot er bedre enn 6' fot lang stang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det ville jeg hatt 9 fot'eren fordi:

Kastevekten til stangen 7-21 g er ideell til fjellsluker og kastedupp. 3-14 gr kan bli litt stusselig om det er vind og det er behov for litt tyngre sluk. da kan stanga fort 'knele' . 9 foteren er også ei sterkere stang rent mekanisk.

Skal du bruke kastedupp, eller bruke fortom er det fordel med ei lenger stang.

Det er lettere å styre fisk klar av sivkanter og kratt om det er litt lengde på stanga.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme 9'-stangen selv og bruker den som en allround-stang, inkludert litt lett kystfiske. Har derfor grovere snelle og sene enn det som er nødvendig for fjellbruk.

Snellen er en Okuma Ceyma C-25 FD, lett (227g) og rimelig (rundt 500 på salg). Okumas haspelsneller har et mye-for-pengene-rykte, mens Okumas sneller for havfiske er mer omdiskutert, så vidt jeg har skjønt.
Senen er Berkley Nanofil Low Vis Gr 0,218mm.

Veldig fornøyd med allroundegenskapene så langt :) 

Er det først og fremst fjellfiske som er formålet tror jeg du er på et trygt spor med dine egne og @Tor Magnes forslag :thumbsup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, a_aa skrev:

Har samme 9'-stangen selv og bruker den som en allround-stang, inkludert litt lett kystfiske. Har derfor grovere snelle og sene enn det som er nødvendig for fjellbruk.

Snellen er en Okuma Ceyma C-25 FD, lett og rimelig. Okumas haspelsneller har et mye-for-pengene-rykte, mens Okumas sneller for havfiske er mer omdiskutert, så vidt jeg har skjønt.
Senen er Berkley Nanofil Low Vis Gr 0,218mm
:thumbsup:

Takker! Det var Miamarias innlegg om Okuma Ceymar XT CXT 35-snella i 'Hva har du kjøpt nå-tråden' som fikk meg til å ta en tur inn på skittfiske, så jeg har kikket på disse snellene også.
Er 25 mye mindre og lettere enn 35-utgaven? Og passer begge til 9' fotern? Eller er 10 bedre egnet til fjellfiske?

Endret av Shun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okuma Ceymar-snellene ser jo slik ut (XT betyr at du får med en ekstra spole, ellers lik en vanlig C, tro jeg):

Modell:

Kule-/rullelager:

Dra kraft

Utveksling:

Snørekapasitet:

Vekt:

XT CXT-10 FD

6+1

3,0kg

5.0:1 - 53,5cm

115m - 0,16mm

170g

XT CXT-25 FD

7+1

3,0kg

5.0:1 - 63.5cm

155m - 0,22mm

227g

XT CXT-30 FD

7+1

3,0kg

5.0:1 - 63.5cm

210m - 0,20mm

232g

XT CXT-35 FD

7+1

6,0kg

5.0:1 - 73.7cm

210m - 0.25mm

269g

XT CXT-40 FD

7+1

6,0kg

5.0:1 - 73.7cm

190m - 0.30mm

283g

XT CXT-55 FD

7+1

9,0kg

4.5:1 - 76.2cm

260m - 0.35mm

403g

XT CXT-65 FD

7+1

11,0kg

4.8:1 - 91,5cm

300m - 0,40mm

586g

Som du ser går vekten opp med 42 gram, bremsekraft dobles og det er plass til mer og tykkere sene - det siste gjør at snellen også vokser i størrelse. 35-ern er mer en ren sjø/storelv-snelle i mine øyne.  Sett i forhold til futteralet til stanga, har jeg grei plass til 25-ern med sveiv foldet og en ganske liten slukboks. Tror ikke jeg ville hatt noe særlig større snelle der faktisk :) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, fiskekongen skrev:

Se på stradic snellene på skittfiske.  Mener de har noen igjen til rundt 800kr. Det er ei god snelle med høy utveksling som koser ca en 1000lapp mer veiledende. Svært mye snelle for pengene.

Takk for tipset, men den billigste Stradicsnella ligger på 1999,-. Riktignok en tusenlapp lavere enn veiledende pris, men selv salgsprisen bryter min økonomiske smertegrense for første fiskestang så det smeller.

Endret av Shun
rettet stavefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er ett godt kjøp 

https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/sneller/haspelsneller/shimano-bakbrems/exage/shimano-exage-2500-rc-dobbel-sveiv-128690-p0000115025

2500 størrelse er en god størrelse for fjellørret. Og passer også til sjøørret. Størrelsen passer godt for stenger med slukvekt opp til 25gram. 1000 størrelse er artig, lett og behagelig på mindre ørret. Men på større fisk vil spindelen etterhvert få kjørt seg hvis man ikke velger high end sneller.

Hvis denne er innenfor budsjett tror jeg den vil passe deg godt 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, fiskekongen skrev:

Denne er ett godt kjøp 

https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/sneller/haspelsneller/shimano-bakbrems/exage/shimano-exage-2500-rc-dobbel-sveiv-128690-p0000115025

2500 størrelse er en god størrelse for fjellørret. Og passer også til sjøørret. Størrelsen passer godt for stenger med slukvekt opp til 25gram. 1000 størrelse er artig, lett og behagelig på mindre ørret. Men på større fisk vil spindelen etterhvert få kjørt seg hvis man ikke velger high end sneller.

Hvis denne er innenfor budsjett tror jeg den vil passe deg godt 😊

Takk for innspill! Har du noen tanker rundt forskjellen på front- og bakbrems?

Endret av Shun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Frontbrems er nok å foretrekke på rimligere sneller. Du ser heller aldri bakbrems på de virkelig dyre snellene. Vanligvis anbefaler jeg frontbrems hvis man skal kjøpe i det rimeligere segmentet.

Men har kjøpt to slike sneller til sønnene mine for fiske på fjellet. Og det er svært mye snelle for pengene! Hvis du skulle klare å få en fisk stor nok til å brenne bremseskivene / lamellene på disse så får du heller koste på deg service og si det var verdt opplevelsen. Men bremsekraft er sjeldent ett problem i den delen av verden vi lever i 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎23‎.‎10‎.‎2017 den 22.11, Tor Magne skrev:

Jeg har vært en svoren tilhenger av Stroft 0,16-0,20 på ferskvansnellene mine. Men de to siste sesongene har jeg brukt denne: https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/sene/monofilament/owner/owner-broad-blue-eye-300m-fluoimpregnert-hi-tech-monofil-sene-169478-p0000196746 og er meget fornøyd

Fluorkarbon er ikke noe greit for naturen, og bør begrenses. Jeg vil oppfordre til å finne andre snører, selv om de er gode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor Magne skrev:

Helt enig. Men nevnte sene er ikke fluorkarbon. Den er fluorimprignert.

Prøvde å sjekke på hjemmesidene, men det var ikke noe der om at de produserer snøre engang..

Det ble litt feil fra meg. Det er ikke bare fluorkarbon. Bruk av materialer som er impregnert med fluor kan være problematiske. 

http://www.erdetfarlig.no/Artikler/Nyhetsartikler/Impregnering-gir-kanskje-brystkreft/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lompa skrev:

Fluorkarbon er ikke noe greit for naturen, og bør begrenses. Jeg vil oppfordre til å finne andre snører, selv om de er gode.

Enig, det er alle de små valgene som til sammen utgjør en forskjell.

Jeg har fått masse fisk, og har aldri trengt dette fluor-fiskesnøret. Hadde sikkert ikke fått en eneste ekstra fisk om jeg hadde brukt det heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Mareng skrev:

Enig, det er alle de små valgene som til sammen utgjør en forskjell.

Jeg har fått masse fisk, og har aldri trengt dette fluor-fiskesnøret. Hadde sikkert ikke fått en eneste ekstra fisk om jeg hadde brukt det heller ;)

Og med det siste utsagnet der røpet du at du ikke er noen storfisker :-) . Fluorkarbon er veldig effektivt i enkelte situasjoner og derfor bruker jeg det i blant. Og i rein sene er det vistnok ikke noe miljøproblem i fremstilling. Men problemet er nedbrytningstiden ute i naturen. Derfor har jeg alltid med meg en sånn monomaster https://www.flyfisheurope.com/loon/tools/monomaster/d877

Da har jeg ett sted og oppbevare alt kappet mitt så ikke noe havner i naturen. Det gjelder selvsagt også vanlig monosene som også alltid blir med hjem....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, lars p skrev:

Og med det siste utsagnet der røpet du at du ikke er noen storfisker :-) . Fluorkarbon er veldig effektivt i enkelte situasjoner og derfor bruker jeg det i blant. Og i rein sene er det vistnok ikke noe miljøproblem i fremstilling. Men problemet er nedbrytningstiden ute i naturen. Derfor har jeg alltid med meg en sånn monomaster https://www.flyfisheurope.com/loon/tools/monomaster/d877

Da har jeg ett sted og oppbevare alt kappet mitt så ikke noe havner i naturen. Det gjelder selvsagt også vanlig monosene som også alltid blir med hjem....

Det kan hende at fluorkarbon havner i naturen selv om du tar med snøre hjem. Selv om det går i søpla og videre til et forbrenninganlegg. Fluorkarbon brytes ikke ned, så det havner i naturen til slutt uansett. Mener selvfølgelig at man skal ta med seg alt av snørerester med hjem.  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, fiskekongen skrev:

Er litt skeptisk til den der - til tross for at jeg er overbevist om at Shimano lager knallgode sneller (jepp, bedre enn min Okuma C-25 FD, ja - toleranser/dødgang, materialvalg, finish er nok et hakk opp). Og den er helt sikkert et godt kjøp - men er den ideell for en Minitele?

For meg var poenget med å kjøpe Minitele at jeg skulle ha en lett og svært kompakt allround-enhet å hive i/på sekken om jeg ville prøve fiskelykken når jeg dro på tur (selv om jeg nesten aldri drar på "fisketur", kan det være trivelig å fiske når man uansett er på tur :)). Settet mitt veier nå temmelig nøyaktig 800g (inkl slukboks med kniv i) og futteralet er da ikke særlig bulende. Exage-snellen hadde gjort det over 10% tyngre. Futteralet hadde vel også litt mindre pakkbart, ved at snellelengden øker pga bakbremsen? Og den doble sveiven, kan den foldes inn på enkelt vis?

Verdt å finne ut av og verdt å vurdere? :huh:  Kommer an på hvordan man ser for seg bruken, vil jeg tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, sturela skrev:

Det kan hende at fluorkarbon havner i naturen selv om du tar med snøre hjem. Selv om det går i søpla og videre til et forbrenninganlegg. Fluorkarbon brytes ikke ned, så det havner i naturen til slutt uansett. Mener selvfølgelig at man skal ta med seg alt av snørerester med hjem.  

 

Men putter du den oppsamlede sene i en frysepose og merker den med hva det er. Og så leverer det i farlig avfall tipper jeg de som mottar det destruerer det så følgene blir minst mulig. det har hvertfall jeg tillit til

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stradic c4+1000 vurderer jeg til min nyinnkjøpte Exage tele 240. Ser de har den snella inne på xxl faktisk, så spørs om jeg ikke stikker innom for et tilbud 😉 er vel ikke mer en noen uker siden de hadde salg på stenger og sneller der med opptil 50% rabatt. Kanskje det er mulig å få til en deal der?  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@a_aa hadde dette vært den lille utgaven av stanga er jeg enig. Men med badevekt opptil 21gram tror jeg ikke det er noe problem. Kanskje ville nok en 1000str være bedre balansemessig. Men er allikevel ett godt kjøp for noen som har ett budsjett å følge.

Har den mindre utgaven av stanga selv med en stradic 1000 c14. Men den er ganske langt utenfor budsjett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.