Gå til innhold
  • Bli medlem

Kostbare vinterposer for de uten budsjett


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

37 minutter siden, tubbs skrev:

Litt OT men en ting man bør tenke på før man "idioterklærer" noen for å kjøpe dyrt utstyr.
Ta en kikk rundt og se på hva folk kjører av bil og ha i bakhodet at veldig mange av disse taper seg mer i verdi det første halve året enn det en komplett pakket tursekk fylt til randen med dyrt utstyr koster :)

Har kikka litt på hytter i det siste og etter å ha sett priser så er vel "godt stykke" å ta i litt :ahappy:
Hadde det stått hyttas årlige avgifter, driftskostnader og vedlikehold så hadde det nok stemt mer :)

Ingen idioterklæring herfra. Har man råd og behov, så kjør på :) er man aktivt ute hele tiden så er godt utstyr helt klart verdt det. 

Men å kjøpe for å kjøpe, fordi det er gøy å kjøpe, ser jeg på som feil. Innimellom er det viktig å spørre seg selv om man virkelig trenger ditt og datt. Og noen ganger lurer jeg på om shoppingen er halve moroa for flere. Det å lete etter produkter og søke på speks og anmeldelser er jo rene hobbyen (jeg gjør det selv med sko og støvler pga kranglete føtter) 

Jeg må ha litt sunnmørsblod i årene tror jeg 😂 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sant skal sies at vinterutstyret jeg kjøper er ikke bare det dyreste utstyret jeg har, men også det som brukes minst. Det er ikke fordi jeg vegrer meg fra å dra på vintertur. Men fordi den sesongen varer kortest, og de turene krever litt mer planlegging. Jeg vet ikke hvor mange her som har prøvd å dra med seg fullastet pulk igjennom Oslo for å ta t-banen ut av byn, men jeg kan fortelle at det i seg selv er en liten ekspedisjon om man ser på anstrengelsen alene. 

Og en annen ting. Den nevnte soveposen som jeg kuppa for 5 høvdinger i oktober i fjor har jeg fortsatt ikke prøvd 😭Har siden den gang pusset opp leilighet, og det gjør vondt å se den posene hengende i skapet uten noen gang ha prøvd den. 

MEN, når jeg nå om sider får min nye overprisa, økonomisk uforsvarlige bil, så blir det andre boller! 😂

I vinter blir det en ukestur på fjellet med grommeste soveposen jeg noen gang kommer til å eie! :D

DDD kalte @Ullsokk det. Dyrt og Deilig Dun. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

Hehe, ikke noe forsøk på å idioterklære noen her! Bare en reaksjon på prisnivå. Jeg kunne si mye om bilkjøp, men det ble enda mer OT.

Komentaren var ikke spesifikt rettet mot deg @Lompa :)

1 time siden, Lompa skrev:

 Folk som kjøper Hillebergtelt og soveposer til titusener orker nok å gå litt også, og da får man hytte til veldig fine priser.

Sant nok :)
Men tror også at mange som kjøper Hilleberg og(teltmerket for kapitalistene her på forumet :-D) og dyre soverposer samt annet dyrt utstyr ikke har det og hytte men istedenfor hytte :)
Ang. dyre soveposer så har jeg på ingen måte problem med å skjønne at de som er mye ute vinterstid invisterer i slike.
Jeg tilhører ikke den gruppen lenger og foretrekker da å fise i billigere pose :ahappy:
 

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lompa skrev:

Hehe, ikke noe forsøk på å idioterklære noen her! Bare en reaksjon på prisnivå. Jeg kunne si mye om bilkjøp, men det ble enda mer OT.

 Folk som kjøper Hillebergtelt og soveposer til titusener orker nok å gå litt også, og da får man hytte til veldig fine priser. Som megleren sa til meg da jeg vurderte å selge hytta (5-10 min å gå fra parkering, opp bratt bakke): Hadde det vært kjørevei frem ville den gått for over millionen. Nå får du kanskje det halve..

Du må vite at vi som har brukt så mye penger på gear har en voldsom latent skyldfølelse over pengebruken, dette gjør enhver kommentar som kan mate den indre kritikeren går rett i vrangstrupen og må forsvares med nebb og klør :D  

  • Hehe 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange er nok skyld i å ha handlet litt i overkant til tider :) 
Men som nevnt så er det jo også helt klart at for vinterutstyr og turer så kreves det mer og marginene er langt mindre.

Midt på sommeren så overlever man helt uten problemer en dag eller to kun med de klærne man har på kroppen - det kan ikke sies om man står midt i fjellheimen milevis fra sivilisasjonen med snøstrom og 30 kalde grader i Januar ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Mange er nok skyld i å ha handlet litt i overkant til tider :) 

Et bra tips er å gå gjennom turutstyr en gang på år. Sommerutstyr i mars, vinterutstyr i oktober. Det som ikke har blitt brukt siste året kan selges på finn, slik at andre kan få glede av det. Er det ikke brukt siste året, blir det sannsynligvis ikke brukt videre. Har solgt noen av mine ting som jeg har vært utrolig fornøyd med, etter denne regelen. Et av teltene ble brukt på Svaldbard av kjøper i stedet for å ligge i skapet hos meg. Men vi er nok samlere av natur, og det gjør litt vondt å selge slik ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tubbs skrev:

Komentaren var ikke spesifikt rettet mot deg @Lompa :)

Sant nok :)
Men tror også at mange som kjøper Hilleberg og(teltmerket for kapitalistene her på forumet :-D) og dyre soverposer samt annet dyrt utstyr ikke har det og hytte men istedenfor hytte .

Eller så tilhører de dem som vil ha produkter som holder lenge og kan arves bort når den tid kommer. God kundeservice er bra det, men det skal være unødvendig å ha behov for den!

Soveposer har litt dårligere annenhåndsverdi enn telt, men det finnes flere faktorer å ta hensyn til fremfor pris! 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein ting er i alle fall sikkert; trådar som omhandlar konsum, eller utviklar seg til å omhandle konsum, skaper garantert engasjement :hadet:

For å spore innatt litt; har ei vennine som har ein WM pose. Hugsar ikkje modell men type feit vinter. Av årsaker som tar lang tid å forklare, vart den liggande ute i ver og vind lenge, eksponert for både vete og varme. Etter ein runde til rens og fli såg den pinadegeren nesten ny ut! Då vart eg imponert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Gittiamo said:

Jeg hadde helt sikkert kjøpt meg en DDD (nevnt over her) om Lottofeen ringte meg en lørdag. Men da MÅ jeg sove ute på vinteren også. Det forplikter. Nå blir det lite av det fordi jeg ikke har utstyr til det. 

Betaler du da dyrt for å bo inne mens du et på vintertur, eller blir du hjemme og dropper vinterturer? ...tenker at om DDD soveposen f.eks. koster det samme som 10 overnattinger innendørs borte fra hjemmet, så har du jo en målestokk på når du sparer penger på investeringen. Et mulig incentiv for å løpe og kjøpe før vinteren er her! 🤣 (EDIT:Men da forplikter det jo også å bruke den i stedet for å leie tak over hodet etter investeringen.)

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Terka skrev:

Betaler du da dyrt for å bo inne mens du et på vintertur, eller blir du hjemme og dropper vinterturer? ...tenker at om DDD soveposen f.eks. koster det samme som 10 overnattinger innendørs borte fra hjemmet, så har du jo en målestokk på når du sparer penger på investeringen. Et mulig incentiv for å løpe og kjøpe før vinteren er her! 🤣 (EDIT:Men da forplikter det jo også å bruke den i stedet for å leie tak over hodet etter investeringen.)

Godt poeng. Jeg bor som regel hos venner når jeg er på fjellet, så det koster meg stort sett noen flasker vin og flere gode samtaler. 

Men det frister jo med viddeliv også. Kan fint klare både vin og gode samtaler der også 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Var mange kostbare poser her, men kommer jo an på hva en sammenligner med. Koster jo ikke mer enn mange av de skjermene folk fyller opp stua med, og det blir vel flere timer i en sovepose i løpet av året enn foran TV-skjermen? 

 

Alt er prioriteringer, selv om "klumpe tv'n" min i 4x3 format var en av de dyreste som var å få kjøpt (bortsett fra B&O) i 1996 er det den jeg bruker fortsatt...den dekker fortsatt mitt tv behov.

Har 3 WM poser, de har jeg greid å time innkjøpene på såpass bra at de kostet under halvparten av dagens priser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Gittiamo said:

Godt poeng. Jeg bor som regel hos venner når jeg er på fjellet, så det koster meg stort sett noen flasker vin og flere gode samtaler. 

Men det frister jo med viddeliv også. Kan fint klare både vin og gode samtaler der også 😀

Flasker med vin er en investering, og gode samtaler har jo høy verdi i seg selv. 😀 Gode venner med hytte på fjellet verdsettes jo  absolutt også. 👍😄...men det finnes helt sikker noen holdbare  (i eget resonnement) argumenter for hvorfor man skal kjøpe seg akkurat "den" soveposen. 🤔🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No dreg eg denne OT att, men må berre få spele inn, sidan ein er inne på "prioriteringar" her i fleire kommentarar;

For meg er det ikkje relevant å jamføre med TVen min, eller bilen, eller klea etc etc. Fordi eg ikkje har dyr TV. Fordi eg ikkje har dyr bil. Fordi eg ikkje har dyr sofa. Fordi eg slett ikkje bur dyrt om eg ikkje har med telt. Eg har nokre få ting som sorterar under dyrt utstyr, sjølvsagt kjøpt brukt eller på salg, og etter grundige vurderingar på om der er eit faktisk behov eller eit ønska behov (som er ei felle eg lett gjekk i når eg var yngre, måtte skjerpe meg). Kan eg styre unna high-end produkta gjer eg det. Eg har samme  haldning anten privatøkonomien er i ein oppsving eller ikkje. Det er litt prinsipp rett og slett. Mest av miljøomsyn. Litt av omsyn til kva eg signaliserar til kidsa mine. 

Eg fekk ein tankevekkar ein gong dotter mi kom heim frå skuletur med litt stiv nakke, og telenor-karusellen sekken i handa. (Som ho hadde hatt sidan ho var 5 , var då 14).

Eg spør; kvifor har du ikkje den gode tursekken din? "Mamma, det er pinleg. Eg er den einast e kiden som har slikt fancy utstyr i klassa mi. Det kan vel ikkje vere nødvendig for ein liten skuletur vel? ". Eg måtte seie meg samd. På same tid måtte eg jo seie at ho tross alt har desse tinga fordi ho gjer litt meir enn å berre gå skuletur. Og at når du først har det i hus er det jo greit å bruke ting som gjer at du slepp å få vondt i nakken. Ho var samd. Men eg fekk meg likevel noko å tenkje på.

For ikkje å framstå som ein type helgenaktig asket kan eg berre med ein gong påpeike at eg  i år har eg synda stort med ei lang flyreise. Og at eg slett ikkje dømmer folk som kjøper seg ein god sovepose :) Berre tankar dette, etter å ha lest gjennom tråden.

  • Liker 6
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Terka skrev:

Flasker med vin er en investering, og gode samtaler har jo høy verdi i seg selv. 😀 Gode venner med hytte på fjellet verdsettes jo  absolutt også. 👍😄...men det finnes helt sikker noen holdbare  (i eget resonnement) argumenter for hvorfor man skal kjøpe seg akkurat "den" soveposen. 🤔🤣

Åneidu. Lar meg ikke lure så lett 😇 er bare litt lettlurt. Har så klart lyst å fråtse i bra turutstyr, men jeg ønsker også å være måteholden. 

Men heller ett solid og bra produkt, enn haugevis av halvveis bra produkter  👌🏻

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Jeg hadde helt sikkert kjøpt meg en DDD (nevnt over her) om Lottofeen ringte meg en lørdag. Men da MÅ jeg sove ute på vinteren også. Det forplikter. Nå blir det lite av det fordi jeg ikke har utstyr til det. 

Er fullt mulig å ha penger og ikke kjøpe dyr vintersovepose.
Gjelder bare å bestemme seg og ha viljestyrke til å gjennomføre det :ahappy:
Jeg har opptil flere gode unnskyldninger for ikke å ligge i telt vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, tubbs skrev:

Er fullt mulig å ha penger og ikke kjøpe dyr vintersovepose.
Gjelder bare å bestemme seg og ha viljestyrke til å gjennomføre det :ahappy:
Jeg har opptil flere gode unnskyldninger for ikke å ligge i telt vinterstid.

Det er fult mulig å ikke ha penger, men allikevel shoppe, også 😂 men dropper den varianten. 

Jeg har veldig lyst å prøve å sove ute på vinteren men er helt grønn her. 

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
52 minutter siden, tronn skrev:

Det er egentlig litt rart at vi ikke har sett en fjellforumer på luksusfellen enda 🤔

Fjellforumere har kontroll på økonomien :-D

Ser noen ganger på luksusfellen, men jeg klarer ikke skjønne hvordan de som har kommet så ille ut sover om nettene?! Så en ung svensk gutt som hadde tatt opp 11 sms-lån på 1 måned, hvor han tok opp nye lån for å betale de andre sms-lånene - fullstendig galskap. Noen av lånene hadde i følge programmet over 2000% rente!!!!!! For å "bedre" på situasjonen spilte han bort 45 000,- på 1 mnd. Han håpet på å vinne tilbake pengene. Han hadde netto inntekt på 16 000,-  og utgifter på 89 400,- En god start på livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/25/2017 den 9.21, tronn skrev:

Og en annen ting. Den nevnte soveposen som jeg kuppa for 5 høvdinger i oktober i fjor har jeg fortsatt ikke prøvd 😭Har siden den gang pusset opp leilighet, og det gjør vondt å se den posene hengende i skapet uten noen gang ha prøvd den. 

Amatør...

Ved jevne mellomrom, i par og oddetalls uker (for å slite de ut likt) tar jeg ut mine WM Puma'er og prøveligger de mens jeg er på loftet og dermed i nærheten av mancaven og ikke har annet lurt å finne på. Preservering kalles det på fagspråket, står/ligger seg jo ihjel om man ikke gjør det...

Ganske ofte er den nest yngste arvingen tilstede, så da må begge puma'ene frem på gulvet slik at hun også får testet DDD
 

  • Liker 2
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
15 minutter siden, Hifly skrev:

En av de omtalte posene på 40% rabatt: https://www.fjellsport.no/fjallraven-polar-30-long-burnt-orange.html 😄 Har bestilt en for å få byttet ut den gamle Ajungilak Tyin posen min 👍😊

Må ikke skrive 40% da jeg får kjøpekløe........... :cry: Spennende sovepose, men heldigvis for varm for mitt bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, JanRH skrev:

Må ikke skrive 40% da jeg får kjøpekløe........... :cry: Spennende sovepose, men heldigvis for varm for mitt bruk :)

Haha 😄 Derfor jeg fokuserer på rabatten og ikke peisen som fremdeles er på 6k 😑 men snart julelønn! Til meg fra bikkja 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.