Gå til innhold
  • Bli medlem

Romslig vintertelt til tre


Bård B

Anbefalte innlegg

Er ute etter et vintertelt til tre personer, tanken er vel og gå for et 4 manns telt da vinterturene med pulk i all hovedsak krever litt mer plass i teltet. Stormmatter er også et absolutt krav, har kikka på flere av Helsport sine og de ser jo veldig fine ut de, velprøvde over flere år er de jo også. Men det finnes jo en del andre telt på markedet også. Hilleberg sine telt var lenge på blokka, men har nå landa på at stormmatter er et krav og ingen av Hilleberg teltene har dette. 

Ønsker gode tips og gjerne linker til diverse tester og omtaler av gode og romslige vintertelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er dumt du setter stormmatter som et absolutt krav. Keron 4GT er nok et av de beste vinterteltene som er å oppdrive, og det har blitt benyttet på begge poler, samt andre ekstreme steder som Grønland. Både uten og med stormmatter (som Hilleberg, eller seilmaker, syr på mot betaling).

Jeg hadde fjellheimen x-trem 3 camp. Teltet virket, men skrått tak, og stormmatter som må temmes i alle andre værforhold enn snø gjorde at jeg byttet til Keron.

Har du vurdert lavvo, eller skal det tåle ekspedisjoner?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, Sig Man said:

Helsport Svea 4 er vell omtrent keron 4GT med stormmatter :)

Spitsbergen kanskje?

Keron 4 GT har ca 20 cm lenger fortelt en Spitsbergen (det store), buet dør (som en del skryter av), ikke stormmatter, litt andre bardunløsninger (bedre iflg en del), veier litt over kilo mindre en Spitsbergen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Terka skrev:

Spitsbergen kanskje?

Keron 4 GT har ca 20 cm lenger fortelt en Spitsbergen (det store), buet dør (som en del skryter av), ikke stormmatter, litt andre bardunløsninger (bedre iflg en del), veier litt over kilo mindre en Spitsbergen.

Helt korrekt.. Svea er utgått modell..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr vel noe at Helsport og Hilleberg er teltene det stort sett snakkes om her skulle en tro. Hadde likevel vært interessant å fått erfaringene til noen som har testa Norhface og Marmot teltene i vinterfjellet. Som Prebb sier lenger oppe i tråden her kan en sikkert få sydd på stormmatter i etterkant på Hilleberg teltene, men prisen på teltene dems er allerede i toppsjiktet så da faller valget på et telt som har det fra start til samme og kanskje til og med lavere pris.

Ser primært etter et telt som skal tåle vinterfjellet og sterk vind, flere av Helsport teltene ser jeg leveres med doble stangkanaler så de skal stå av vind noe bedre...

Dette med stormmatter er en lang diskusjon, men for meg er det et absolutt krav til vinterbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Bård B said:

Det betyr vel noe at Helsport og Hilleberg er teltene det stort sett snakkes om her skulle en tro. Hadde likevel vært interessant å fått erfaringene til noen som har testa Norhface og Marmot teltene i vinterfjellet. 

.....

Dette med stormmatter er en lang diskusjon, men for meg er det et absolutt krav til vinterbruk.

TNF er jo kjent for VE-25 (3 pers), og så har dem Bastion 4 som er er 4 pers ekspedisjonstelt. Felles for dem (og også de fleste fra Marmot) er at innerteltet settes opp først, deretter legges ytterduken  over. VE-25 og Bastion har stormklaffer  rundt forteltet, men ikke rundt innerteltet (lufting  nederst)

Kjenner flere som har VE-25 og bruker det hele året. Supert telt, men har et design som mange norske brukere ikke mener passer til værtypene her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
33 minutter siden, Bård B skrev:

Hadde likevel vært interessant å fått erfaringene til noen som har testa Norhface og Marmot teltene i vinterfjellet.

Dette med stormmatter er en lang diskusjon, men for meg er det et absolutt krav til vinterbruk.

Har brukt VE 25 endel vinterstid. Teltet er supersolid og det står fjellstøtt. Ingen eller lite blafring. Stormatter for meg er ikke et must, men heller det at duken går ned til bakken. Da er problemet med snøføyke løst. På VE25 har jeg måtte spa litt snø rundt teltet for å stoppe snøføyke inn under duken.

På et vintertelt ville jeg ha passet på at spennet mellom buene ikke er for stort. Dette av hensyn til vind, blafring og tung snø på teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive det innledningsvis, men ser for meg et telt som fraktes på pulken med stenger ferdig tredd slik at det bare er å sikre en bardun med ene skia før en setter sammen de to siste ledda i stengene. Da koker vi det vel ned til kuppeltelt typisk Helsport, Hilleberg og i og for seg Fjellreven. Sistnevnte har jeg vel ikke hørt noe særlig om når det kommer til røft bruk i vinterfjellet. Må si jeg er litt skeptisk til telt som settes opp i "to operasjoner" slik Northf. og Marmot her beskrives, tenker da at dette kan være en utfordring i hard vind...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bård B skrev:

Glemte å skrive det innledningsvis, men ser for meg et telt som fraktes på pulken med stenger ferdig tredd slik at det bare er å sikre en bardun med ene skia før en setter sammen de to siste ledda i stengene. Da koker vi det vel ned til kuppeltelt typisk Helsport, Hilleberg og i og for seg Fjellreven. Sistnevnte har jeg vel ikke hørt noe særlig om når det kommer til røft bruk i vinterfjellet. Må si jeg er litt skeptisk til telt som settes opp i "to operasjoner" slik Northf. og Marmot her beskrives, tenker da at dette kan være en utfordring i hard vind...?

Eg har synes at oppsett av kuppeltelt (type helium dome, VE25 o.l.) med separat inner og ytterduk har vore noko makkverk, spesielt i vind og/eller med kalde nevar. Dog såg eg at når eg øvde nokre gonger på eit som eg lånte ei periode, så vart noko lunde effektivt likevel.

Eg kunne likevel aldri tenkje meg å legge ut på tur med det åleine, då det er greit å vere to under oppsett om det er hard vind. 

Fordel er lite støy, toler ein del vind når først sett opp korrekt, eit hav av plass i innertelt. Mindre sårbart for endring i vindretning. Meget bra ventilasjon i mange av dei.

Bakdel er små og låge fortelt/inngang, og at det generelt er litt meir "plukk" å få spent det opp skikkeleg med alle hemper på rett stad. Tunnelltelt er hakket meir effektivt.

Ein kan tape stenger og rulle saman teltet på pulken med kuppeltelt også, men då skal ein jaggu ha drillen inne for å "stokke" armar og bein ved oppsett og riving trur eg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde TNF ve25. Er det mest vindstabile teltet jeg har hatt. Ikke hatt noe problem med at det ikke er stormmatter. Men brukte vel for 15 minutter på å sette det opp hvis alt skulle gjøres etter boka. Testet aldri oppsett i hard vind alene. Det går sikkert, men tar lang tid. Byttet til Helsport Patagonia, da tar det 2,5 min fra pulken til det er oppe med tre stk plugger, med votter og doble stenger. Har også Keron 3 GT, min ikke satte det opp alene i mye vind enda. Keron GT er en liten leilighet. 

Endret av Memento mori
Rettet skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tessatroll skrev:

Eg har synes at oppsett av kuppeltelt (type helium dome, VE25 o.l.) med separat inner og ytterduk har vore noko makkverk, spesielt i vind og/eller med kalde nevar. Dog såg eg at når eg øvde nokre gonger på eit som eg lånte ei periode, så vart noko lunde effektivt likevel.

Eg kunne likevel aldri tenkje meg å legge ut på tur med det åleine, då det er greit å vere to under oppsett om det er hard vind. 

Fordel er lite støy, toler ein del vind når først sett opp korrekt, eit hav av plass i innertelt. Mindre sårbart for endring i vindretning. Meget bra ventilasjon i mange av dei.

Bakdel er små og låge fortelt/inngang, og at det generelt er litt meir "plukk" å få spent det opp skikkeleg med alle hemper på rett stad. Tunnelltelt er hakket meir effektivt.

Ein kan tape stenger og rulle saman teltet på pulken med kuppeltelt også, men då skal ein jaggu ha drillen inne for å "stokke" armar og bein ved oppsett og riving trur eg!

VE25 sine dører er irriterende lave. Spesielt i regnvær når en for alt i verden vil unngå å komme borti ytterteltet slik at man får en fersk dusj med kaldt vann nedover ryggen på vei ut eller inn. Tipper de er konstruert slik for å tåle vind. Første gang jeg satte opp et slik (som assistent for en annen) så rakk jeg å slå opp, justere og stramme alle barduner, på Keron, på tiden fra vi hadde sammen stresset alle de 200 forskjellige teltstengene inn i de 900 forskjellige hullene, til vedkommende hadde fått på ytterteltet alene. Tidsforbruket skyldes nok uerfarenhet, men det slo meg at jeg ikke ville tatt det teltet med på tur i dårlig vær alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Bård B skrev:

ser for meg et telt som fraktes på pulken med stenger ferdig tredd

 

12 timer siden, Bård B skrev:

Da koker vi det vel ned til kuppeltelt

Det er så å si nesten umulig å få til ferdig tredde stenger på kuppeltelt med flere enn to stenger. Spesielt TNF ve25 har mye kryss og tverrs. 

Systemet med ferdig tredde stenger fungerer bra på tunneltyper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Memento mori skrev:

 

Det er så å si nesten umulig å få til ferdig tredde stenger på kuppeltelt med flere enn to stenger. Spesielt TNF ve25 har mye kryss og tverrs. 

Systemet med ferdig tredde stenger fungerer bra på tunneltyper.

Ja, jeg skrev feil i det innlegget, mente selvfølgelig tunneltelt. Ser forøvrig ut til at jeg havner på et av Helspor telta. Men skal også få demonstrert både Northface og Marmot ved tid og anledning. Takker alle deltagende for en fin tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Memento mori skrev:

 

Det er så å si nesten umulig å få til ferdig tredde stenger på kuppeltelt med flere enn to stenger. Spesielt TNF ve25 har mye kryss og tverrs. 

Systemet med ferdig tredde stenger fungerer bra på tunneltyper.

HS Reinsfjell xtrem har tre stenger, fungerer bra der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.