Gå til innhold
  • Bli medlem

turkart femundsmarka


Daniel1987

Anbefalte innlegg

Hei. Noen som vet om et godt turkart over femundsmarka? Vi skal opp dit i slutten av mars å være 4-5 dager. Blitt anbefalt å starte ut fra synnervika i scooterløypene som starter der. Vi har tenkt å overnatte i koiene innover der. Så må ha litt oversikt over koiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Femunden nord dekker ikke området nord for Svartsjøen og Gråvola, men dette er ett relativt lite området på turen din. Feragen dekker ikke deler av Røa vassdraget, her mangler Storfisktjønnan, kløfthåen, srorbuddhåen, og Grislehåen. Dette området er kanskje viktigere å ha? Skal du ha full dekning må du kjøpe de to kartene Feragen og Töfsingdalen. 

Feragen:

15087092638041075722241.thumb.jpg.3e10d3d9ea2e510a14732c67d159397b.jpg

Femunden Nord:

15087093421521434653181.thumb.jpg.3b21c5f31c9623ac7b4ed62fb600095f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en god ide😊 kikket litt der nå i de områdene. Men ser ut som at ikke alle koiene oppi der er merket på kartet? Er det samme type kart som de man kjøper? Nesten aldri brukt kart, bare gps, men den har tatt kvelden nå, så da blir det kart:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, whistler skrev:

Hva med å bare printe ut selv fra Norgeskart.no? Så får du akkurat det du trenger, verken mer eller mindre. :-)

Funker dette i praksis? Får man god nok oversikt samtidig som man får nok detaljer? I tillegg må man vel printe på en måte slik at det tåler litt bruk også, evt laminere det? Jeg liker kartene fra Norge serien, de gir god oversikt og relativt gode detaljer. Jeg betaler heller 200 spenn for ett skikkelig kart, enn å stri med en halvgod løsning.

Har printa ut en del rutebeskrivelser og lignende fra UT.no, og dette ender som regel opp som en uleselig lefse i løpet av turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anders_G skrev:

Funker dette i praksis? Får man god nok oversikt samtidig som man får nok detaljer? I tillegg må man vel printe på en måte slik at det tåler litt bruk også, evt laminere det? Jeg liker kartene fra Norge serien, de gir god oversikt og relativt gode detaljer. Jeg betaler heller 200 spenn for ett skikkelig kart, enn å stri med en halvgod løsning.

Har printa ut en del rutebeskrivelser og lignende fra UT.no, og dette ender som regel opp som en uleselig lefse i løpet av turen.

Jeg synes det er en strålende løsning. Man kan enten skrive ut med laser på papir som tåler litt vann eller vanlig blekkskriver og laminere som du sier. Jeg anbefaler å teste selv. Søk opp aktuelt område, trykk på "Lag turkart", velg målestokk (1:25000 eller 1:50000). Gi kartet navn, huk eventuelt av for fremheving av merkede stier og data i Sverige. Klikk på "Lag turkart" og vent, klikk deretter på "Last ned kart". Da får du en fin PDF som er egnet for printing. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Daniel1987 skrev:

Det var jo en god ide😊 kikket litt der nå i de områdene. Men ser ut som at ikke alle koiene oppi der er merket på kartet? Er det samme type kart som de man kjøper? Nesten aldri brukt kart, bare gps, men den har tatt kvelden nå, så da blir det kart:)

Sjekket kjapt nå og ser det er tegnet inn de buene jeg vet om ihvertfall. Om det er alle vet jeg ikke, men det er jo forholdsvis raskt å tegne inn selv eventuelt :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anders_G skrev:

Funker dette i praksis? Får man god nok oversikt samtidig som man får nok detaljer? I tillegg må man vel printe på en måte slik at det tåler litt bruk også, evt laminere det? Jeg liker kartene fra Norge serien, de gir god oversikt og relativt gode detaljer. Jeg betaler heller 200 spenn for ett skikkelig kart, enn å stri med en halvgod løsning.

Har printa ut en del rutebeskrivelser og lignende fra UT.no, og dette ender som regel opp som en uleselig lefse i løpet av turen.

Fungerer strålende. Du velger selv 1:25000 eller 1:50000 og detaljgraden er akkurat lik som ferdigprintede kart. Jeg bruker en Silva kartmappe som A4-arkene passer perfekt i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anders_G skrev:

Funker dette i praksis? Får man god nok oversikt samtidig som man får nok detaljer? I tillegg må man vel printe på en måte slik at det tåler litt bruk også, evt laminere det? Jeg liker kartene fra Norge serien, de gir god oversikt og relativt gode detaljer. Jeg betaler heller 200 spenn for ett skikkelig kart, enn å stri med en halvgod løsning.

Har printa ut en del rutebeskrivelser og lignende fra UT.no, og dette ender som regel opp som en uleselig lefse i løpet av turen.

Utskrifter fra Norgeskart.no fungerer brukbart. Bruker det av og til på kortere turer, der jeg bare trenger et eller to ark. Laster ned pdf filen, og skriver ut de sidene som er aktuelle. På lengre turer, eller der jeg går flere ganger kjøper jeg vanlige kart. 

Utskriftene har ikke helt samme kvalitet som turkart om du bruker vanlig kopipapir. Kan flyte litt ut, slik at ikke alle detaljer er like tydelig. Bruker helst 120g papir med glatt overflate når jeg skriver ut fra norgeskart.no. Er også noen ganger fint å ha med en side med 1:25000 for enkelte områder på tur.

Statskogkoiene som ikke er merket på kartet finner du på turkartet på godtur.no. Har en liten liste over Statskogkoiene og noen andre på bloggen: http://www.tursiden.net/2013/02/apne-koier-og-buer-i-femundsmarka/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har prøvd å skrive ut på laserprinter selv på tyvek? Ser de selger A4 ark på EBay blant annet. Har skrevet ut en del selv på vanlig papir, men det går i oppløsing når det blir vått. Har lagt plastfilm på noe, og det blir bra, men tungvint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Memento mori said:

Er det noen som har prøvd å skrive ut på laserprinter selv på tyvek? Ser de selger A4 ark på EBay blant annet. Har skrevet ut en del selv på vanlig papir, men det går i oppløsing når det blir vått. Har lagt plastfilm på noe, og det blir bra, men tungvint. 

Blir vel ikke vått om det beholdes i kartmappen? De gangene man trenger andre kart ark så kan det byttes i le eller i telt?
Altså er vel ikke så ofte man må bytte A4 kart pr dagsmarsj?

Legger man ting riktig før avmarsj så får du plass til et A4 ark på "hver" side i en kartmappe - det holder til dagmarsjer stort sett?

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Blir vel ikke vått om det beholdes i kartmappen? De gangene man trenger andre kart ark så kan det byttes i le eller i telt?

Når jeg er på tur og det regner 🌧 blir vanlige ark veldig skjøre. Har opplevd at de går i oppløsning og ikke tåler i nærheten av det vanlig kart tåler. Er det bare fint vær funker det fint, men er på tur ellers også. Fant Tyvek i dag og skal få printet noen prøver. Kan skrive litt om testen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Memento mori: Nikwax hadde jo sin Map Proof (YouTube) en gang i tiden, men det ser ut til å ha forsvunnet fra markedet. Av ren nysgjerrighet tok jeg nettopp og prøvde med Nikwax Fabric & Leather Proof på pumpesprayflaske i stedet. Dekket til halvparten av et A5-ark, og sprayet den andre halvparten på begge sider, tørket overflødig væske av med tørkepapir, og dro over med strykejern. Hadde skrevet med vanlig blekkpenn på papiret først, og det var ingen merkbar utglidning av farge etter behandlingen.

Da jeg holdt arket under springen etterpå, var det ingen tvil om at impregneringen hadde effekt. Den uimpregnerte halvdelen ble umiddelbart vanntrukken og slaskete, mens den impregnerte halvdelen bare flekkvis tok opp litt vann. Vil likevel tro at Tyvek vil tåle en god del mer enn "Nikwax-papir", men har man ikke Tyvek for hånden så er det jo et alternativ. :) 

For øvrig tror jeg at flytende impregnering bør være vannbasert (som Nikwax) når man bruker det på printet papir, med sterkere løsemidler kan muligens fargene begynne å flyte ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Daniel1987 skrev:

Kan nok hende vi kjøper kartene også, bare for å ha dem:) men da var det femundsmarka nord, feragen og tufsingdalen vi trengte for å dekke hele ruta?

Feragen og Töfsingdalen dekker tilsammen alt og mer til. Femunden nord dekker akuratt ikke alt, du vi mangle en bit oppe ved mugga, men det holder kanskje akuratt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.