Gå til innhold
  • Bli medlem

Nammatj med eller uten fortelt?


Thrusthamster

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å bruke fjellsport.no-rabatten til et Nammatj-telt før tiden er ute. Jeg skulle gjerne hatt et Nammatj 3 GT-telt, men lommeboka er tynn så jeg ser på Nammatj 2 nå.

Fremover kommer jeg til å bruke teltet mer til vinterturer, disse kan være lange, kanskje med pulk. Men satser på å bruke det mer her hjemme i fjellet i Jotunheimen etc og utenlands som et base camp-telt. Problemet jeg ser da er at det blir litt trangt uten det større forteltet med alt utstyret.

Bør jeg vente til jeg har bedre råd, eller er Nammatj 2 bra nok til at jeg bør slå til nå som det er et bra tilbud? Har ikke noe i mot å ha det trangt og smått ubehagelig, men vil helst bare gjøre et superkjøp så jeg slipper å kjøpe nytt fordi det første ikke passet.

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Siden du er i tvil hadde jeg ventet og spart litt ekstra til GT-versjonen. Det gjør jeg når jeg er i tvil. Har kjøpt noe under tvil, som regel har endt med videresalg og tap. Det er en såpass stor sum du må ut med for et telt du skal ha lenge, så best å vente til du er sikker. Nammatj 3/3 GT er et flott telt. Personlig ville jeg valgt modell med rette endevegger.

Fjellforumrabatten går ikke ut, hvis du ikke har fått en annen rabattkode med tidsbegrensninger. 

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror/vet du blir hovedbrukern din? Transportere telt i i sekk/pulk? Sette opp i kort avstand fra bil/motorisert transport  for basecamp-bruk ifbm dagsturer?

Jeg gjør litt av alle overnevnte, og har forskjellige telt til forskjellig bruk. Stort fortelt er noe jeg absolutt foretrekker, både til oppbevaring  av utstyr og til oppholdsrom. Spesielt ok om man sitter  værfast eller oppholder seg en del inne i teltet. Skal jeg gå mange høydemeter og bratt slik at pulk ikke er aktuelt så velger jeg et telt som veier lite, på bekostning av innertelt og fortelt.  Og så finnes telt som  kanskje  er en mellomting, med innertelt og bittelite fortelt, Hilleberg telt uten GT er eksempler  på dette.

 

Mitt valg for lett/bratt, gå høydemeter  med sekk  på vinter, OG mye mindre komfort.

evening_camp.jpg.9012a0cdf015ad65ed029f528f1887b8.jpg

mh-ev2-diagram.jpg.2fd7d5e26a1ac2b5da39a488a17f5858.jpg

FB_IMG_1508247975341.jpg.4e8722d60b78e4be72a9c6080c30f7f8.jpg

 

 

Mitt valg på alle andre turer, med mye mer teltkomfort.

IMG_20170820_130208_827.jpg.0f26cd9125e06c4690414625c4ea4fe6.jpg

helsport-svalbard-high-3-camp-red-yellow-33.jpg.b4abf1c0bbbc3d33b2fa12a2d418dbf8.jpg.2667ddd131a1141afcfc663c8407320d.jpg

20170822_092908.thumb.png.6d0ea0003660ba593b645e7f6ef44d3d.png

FB_IMG_1506190935404.jpg.b1d9c955a680cbeb41c06384941f981f.jpg

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@JanRH, Lamina Z - Blaze.

Foreløpig ikke noe å utsette på den annet en pakkevolum, som jeg alltid ønsker å få så lite som mulig. Men bra pose, og greit å ha syntetisk pose noen ganger.

Vurdere å kjøpe meg en god dunpose for vinterbruk en gang i fremtidien, har brukt ME Helium 400 inni Warmpeace 600 pose, og det fungerte ihvertfall greit (for meg) når vi hadde ned i -18°C på utsiden av teltet.

Beklager avsporing i tråden. 

 

Ang å ha kun ett telt til vinterbruk, så ville jeg valgt et med fortelt. Men det er mine preferanser. Du får helt sikkert svar fra andre at du klarer deg fint  med et lite fortelt.  Smaken er som... 🤣

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaken er som terka seier, som baken...eit spm er jo om du hovudsakleg skal nytte det åleine eller saman med ein person til. Om du plar ha med deg mykje. Eit anna er kor lang/stor du sjølv er. Eg er 166 cm og har generelt lite "prakk" med meg på tur. Åleine ville eg i stort sett alle tilfeller greid meg med eit Nammatj 2, eg har nemleg eit hav av plass i Nallo2. 

Men, som det er sagt over her, om du skal ha det som vintertelt for alle høver, og som kan huse besøk og/eller turkamerat, kan det vere digg med litt meir plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er to, synes jeg det er greit å sitte i forteltet på ett liggeunderlag og kokkelere og spise mens buddyen kan ha innerteltet for seg selv.

Alene, da kan jeg klare meg med vanlig mindre fortelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Glemte å svare på denne, men hovedbruken hadde blitt som et "base camp"-telt om vinter/sommer og til ekspedisjoner. Men jeg har sett videre på det, og tror jeg ender med å gå for Staika i stedet, siden det er et kuppeltelt med et par forværelser. Har allerede et Direkt2 som vil funke om vinteren for kortere turer. På ekspedisjoner har jeg tenkt med å ha med Staika for lavere ned på fjellet og Direkt2 høyere oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brukt noen av dem, men siden du stiller spørsmålet så pass generelt: Nammatj tilhører Hillebergs Black Label serie og har 10mm stenger (du kan kjøre to sett). Tror det vil stå seg greit mot de fleste sammenlignbare modeller fra Helsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nammatj er jo Black labelen. Hilleberg sin ekstrem-kategori.

Om du søkjer i forumet trur eg du vil finne ein del trådar som i grove trekk handlar om hilleberg Vs helsport. 

Eg har Hilleberg Keron og er veldig nøgd med det. Andre skyr Hilleberg fordi det ikkje har stormmatter. Atter andre diggar løysingane men vil ha stormmatter, og få det sydd på. 

Om ein tenkjer nammatj Vs fjellheimen ekstreme til dømes, er det jo båe goe telt som toler mykje, med noko ulike detaljar. Nokre vil hevde at fjellheimen toler meir vind pga lågare stangbue bak. Andre vil seie at dei mislikar bardunane som har festepunkt i tyet midt på teltet langside på Fjellheimen osv. Botnlinja er likevel at båe telt vil prestere bra under krevjande tilhøver. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Thrusthamster skrev:

Fjellheimen X-trem er også sykt tungt!

4,5 kg inkl. plugger for ett 3-manns ekstremtelt med stormmatter er ikke sykt tungt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

4,5 kg inkl. plugger for ett 3-manns ekstremtelt med stormmatter er ikke sykt tungt

Du må legge til 0.15kg i rep-sett til å få sammenlignbar totalvekt med Nammatj 3GT på 4.0kg. Fjellheimen har 27 plugger mot 22 på Nammatj. Omgjort til snøplugger på ca 50g/stk er dette 250g ekstra (dog litt fratrekk for 5 org.plugger). Så ca 850g forskjell med snøplugger til 3GT.

I Nammatj er det lik høyde i mer enn halve lengden på innerteltet, det gjør det mer hyggelig å sitte oppreist inne i teltet. Utvendige stangkanaler og lik lengde på stengene gjør det veldig enkelt å sette opp. Den buede døra i GT er genial. Har aldri savnet stormmatter, men vært glad for at teltet ikke har det (Jeg har Keron 3GT)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.