Gå til innhold
  • Bli medlem

Vassfaret - parkering, tips og erfaringer til noe uerfaren turgåer


Fjeldabe

Anbefalte innlegg

Hei, 

til helgen legger jeg ut på vandring i Vassfaret. Dette er område jeg har lyst til å undersøke i flere år. Spørsmålet er litt hvilke forbehold jeg bør ta, siden jeg strengt talt ikke kjenner området eller rutinert til turer med overnattinger når det trolig blir minusgrader om natten. Jeg har telt, men dette er tungt, derfor ønsker ejg kun å bruke tarp og sovepose. Varmt tøy er derfor naturlig nok en del av planen. Til oppvarming har jeg med gassbrenner og rikelig med gass, i tillegg til fyrstikker (stormsikre) for å lage bål.

Spørsmålet er egentlig i hovedsak hvor jeg bør parkere, hvilke stier jeg bør følge og hvor jeg får fatt i et godt kart for turen? Jeg ønsker å se trollfoss og ta en tur til Melodden da dette ser flott ut. I tillegg ønsker jeg å fiske en del og forøvrig ta livet med ro, da jeg har vært gjennom en stressende periode. Bør jeg holde meg til fiske med sluk eller er mulighetene gode med mark og dupp? Kjenner noen noen gode fiskevann hadde jeg blitt veldig takknemlig også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du får en meget barsk tur, hvis værmeldingen blir som den er spådd med regn og snø over 5-800 meter. Ganske store nedbørsmengder også. Så da må du ta med utstyr for dette. Litt vind også, så dette er vel di mest krevende forhold du kan få, etter min mening. Stien til trollfoss er bra merket. Kart kan du kjøpe lokalt i Hønefoss, eller på nettet hvis du er rask.

Hadde nok valgt en annen tur, hvis du ønsker å ta livet med ro......

9D25119F-97AB-4F1F-91B4-991B5DF1F0EA.thumb.jpg.33043cd8f58a41cb8d271d3d74175f40.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!  :) 

Turen er for så vidt ikke spikret i stein, så om du eller andre har andre alternativer er jeg åpen for dette, men det kan se ut som det blir regnvær på hele Østlandet i helgen, så dette blir nok likevel vanskelig å unngå, og jeg ønsker i utgangspunktet å ikke reise for langt.

Men klart at om det finnes lavereliggende alternativer som gjør været en smule mindre barskt så er det kanskje en fordel. Tips mottas gjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.