Gå til innhold
  • Bli medlem

Ekspedisjon Pasvik m/barn


inger

Anbefalte innlegg

Er jeg for ambisiøs til og tro at vi som en familie med to barn på 8 og 5 år kan ta en ekspedisjon i Pasvik? Fikk ideen om turen etter og ha sett drømmereisen med Cecilie skog Aleksander gamme. Vi er en turglad familie som liker telt og primitive forhold. Lange skiturer er det mindre av men hvor vanskelig kan det være? Jeg tenker i sammenheng med vinterferie i februar da ca 10 dager. Har tenkt på om det er mulighet å leie pulk og evt. Trekkhund i nærområdet fra startpunkt Ellentjernkoia. (Ellentjern->grensefoss->grenseparvasshytta-> ellentjern) tar imot tips på det sterkeste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tror jeg nok skulle være fullt mulig med god planlegging i forkant. Mange koier i området, og telt til overnatting når det blir langt på ski for små føtter. En barnepulk som den minste kan benytte seg av når det trengs ville nok være klokt.Fine småkuperte områder. Vært der 3 vintre, magisk:) Skrevet litt i bloggen om de siste to vintrene der. Lykke til😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende ide som med litt planlegging kanskje kan la seg gjennomføre!

Jeg har selv gjennomført en ukes kanotur i Pasvik med to barn, der var tidenes drømmetur og en helt fantastisk opplevelse for store og små. Det ligger en turrapport et sted på forumet :)

Det var riktignok om sommeren, og som det nevnes, det kan bli fryktelig kaldt i Pasvik i februar. Og kulda vil nok bli den største utfordringen tipper jeg.

Har dere erfaring med tur vinterstid med barn, over lengre tid?

Koiene i Pasvik er flotte og jeg tror det kjøres ut ved der om vinteren, det var hvertfall rikelig med vedsekker der i juni. 

Med litt erfaring og planlegging kan det la seg gjøre. 

Ta kontakt med Øvre Pasvik Camping. De er behjelpelige med det meste!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så episoden med vinterdrømmen i går, han satt værfast på grunn av regn.  Opplevde det samme i januar på Finse, 3 grader og regn, var bare holka. Jeg hadde ikke med brodder, hadde pakket for ei uke, reiste hjem etter ett døgn, da værutsiktene ikke var spesielt gode. Så dere kan fort få veldig store svingninger i temperaturen. Så hytter på trasén dere velger kan være veldig lurt å ha i bakhånda.

62022A4A-38EE-4E4F-AFCC-5415CBBCF489.thumb.jpeg.31ceb4422c7e3f1d36c9f80b2f9f0fec.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt en safere tur med en 5 åring (og en 8 åring). For risikabelt med små barn om det kan bli så kaldt.

Er turen mest for å realisere foreldrenes ønsker, eller barnas ønsker?

Heller en påsketur i tryggere omgivelser, tenker jeg. Jeg tror det blir mye kjekkere for barna. Ikke for å være hysterisk, men når man ikke er vant til lange skiturer i kulden, og man må leie pulk og hund (ett ekstra "barn" å ta vare på), da er det så mye som bør erfares og testes ut først under enklere forhold, tenker jeg...

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan bli en fantastisk tur, men det vil kreve en god del planlegging for å få det gjennomført på en trygg måte. Jeg, samboeren og barna våre har mye på vinterturer gjennom årene. Vi har konsekvent bodd på buer når barna har vært så pass små som 5 år. Teltliv krever en del mer, særlig om vinteren. Og ikke minst om det blir sprengkaldt. Vi har også alltid hatt grønlandshunder som trekker utstyret og ungene for oss.

Slik jeg ser det er en av de største utfordringene å frakte med dere alt av proviant og utstyr til en tur over så pass mange dager. For en tur på 10 dager vil det fort dreie seg om 50 kg bare i mat som skal med. I tillegg kommer alt av ekstra klær og støvler til barna, soveposer, litt tegnesaker, leker og spill, noen kosedyr osv. Om dere skal bo i telt kommer selvfølgelig alt nødvendig utstyr der også. Og kanskje 2 liter eller mer med brennstoff pr døgn. Er det for kaldt til å være ute, så blir det teltet som er oppholdsstedet. Og da må dere fyre jevnt for å ha det varmt nok for unge barn.

Start med å lage en liste over hva dere må ha med, gjerne også hvor tungt utstyret blir. Da er det lettere å se om dette er gjennomførbart eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe mange gode tips her. Mannen fikk så og si sjokk da jeg spurte om dette kunne være en tur for oss. Han har selv vært i militæret på gensen og husker veldig godt hvor kaldt det kan være og hva som kreves for å gjennomføre en slik tur i nord. Realistisk sett så er det tryggere med en tur til Pasvik om sommeren  i første omgang :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette er noe dere må kjenne på og finne ut selv ift hvor turvant og vant med å bo og bevege seg ute i vinterforhold og kulde alle i familien er. Men det at du spør her om det er kanskje et svar i seg selv?

Hva med å bli litt mer vant med vinterturer denne gangen, gå "dagsetapper" i et område hvor dere hele tiden har kort retrettmulighet til bil/sivilisasjon? Eller sette leir et sted med kort retur og gå dagsturer derfra, og gjennom det finne ut hva som fungerer for dere når dere skal bo en uke ute?

Bildene nedenfor er fra en tur med mine barn når dem var 5 og 6 år. Inn til leirsted gikk dem som noen jakthunder på kryss og tvers på ski, hjem igjen var dem slitne og satt over hver sin transportpulk. Vi hadde ihverfall ned i minus 15 grader, og det var mye læring for min del ift hva som fungerer med barn på telttur i kulde. Hvordan unngå at barn fryser i soveposen? Hva gjør du når 5åringen ikke rekker å gå på do og tisser ut vinterdressen, ett sett med ull, sko osv.? Hvordan får man kjappest og mest skånsomt barna på do 2 -5 ganger i løpet av natta kun påkledd ett lag ull i minus 15. Og så videre. En del tilvenning for mine barn, og læring for pappa'n. 

Vi "overlevde" de første vinterturene, og junior som nå er ni sov etter eget ønske ute 1.juledag sist jul sammen med meg, og frøkna på åtte snakket flere ganger om, og lekte ekspedisjon, med å sove i telt i hagen i vinter. (I tillegg til turene våre.) 😊

Dette kjenner dere best selv, men små trygge steg for å bygge egen erfaring på hva dere har kapasitet til, og trives med, er min anbefaling.

Litt bilder som nevnt tidligere. 

FB_IMG_1508417747554.jpg

FB_IMG_1508417714673.jpg

FB_IMG_1508417729284.jpg

FB_IMG_1508417764564.jpg

FB_IMG_1508417680786.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veldig bra måte å gjøre seg kjent med kulde er å dra på tur jevnt og trutt utover høsten og vinteren. Da med kun en eller to overnattinger. Helst minimum en overnatting i måneden. Da blir dere sakte men sikkert kjent med utstyret og det begrensninger, samt at dere lærer hvilken triks som fungerer. 

Å telte i streng kulde krever mye rutiner og noen tjuvtriks. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.