Gå til innhold
  • Bli medlem

Arcteryx softshell


LilleLaila

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som har erfaring de vil dele om Arcteryx sine bukser? 
Har sett på Arcteryx gamma Rock pant til dame: https://www.fjellsport.no/arc-teryx-gamma-rock-pant-women-s-black-15.html?gclid=EAIaIQobChMIp_LDsaP11gIVXF8ZCh2G8QDPEAQYAyABEgLslPD_BwE og vil høre tips fra andre. 

Lurer på om buksene puster like godt som produsenten sier? Til vanlig bruker jeg en Norheimbukse og stilongs når jeg er på fjelltur og jakt, men blir klam i den og den er i tynneste laget samt lite elastikk i den.

Er på utkikk etter ei bukse til fjellturer vår, høst, vinter og mulighet for å ha stilongs under. Gjerne hempe nederst på buksa for å feste til skosnøring. 
Den må ha pustende egenskaper og gjerne noen lommer.

Så i utgangspunktet etter bukse med luftemulighet og glidelås langs hele siden, men virker som det er bare skallbukser som har det? Men med en pustende bukse så skal det kanskje ikke være nødvendig med lufting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat fått meg en slik (bruktkjøp) og har såvidt fått teste den. Da i realt regn med stillongs under. Passformen er kjempefin og buksa er lett og gir god bevegelesesfrihet. Så jeg digger buksa. Endelig en litt pen softshell til damer med komfort. 

Buksa virker til å puste godt. Jeg har jakke i samme modell og den gir god beskyttelse for vind og puster samtidig veldig godt. Jakka takler joggeturer. 

Men tror den er for tynn for vinterbruk. Antar min blir en sommerfavoritt, men også flittig brukt vår og høst. 

Har en Norrøna Svalbard Flex 1 shoft Shell. Buksa er alt for vid i legga, men stoffet er tykkere og passer bedre til vinterbruk. Stoffet er veldig bra her og tåler mye men kan bli litt tungt om det er vått. Siden det er alt for mye stoff rundt leggene så er det fort gjort å dra møkk og vann oppover leggene. 

Jeg vurderer å sy inn leggene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Gittiamo skrev:

PS: se på Norrøna sin sykkelbukse. Den er vel i shoft Shell med glidelåslufting. 

Jeg bruker Fjørå som turbukser men tror de skal få hvile under den kaldeste tiden av året.
Men til vår/sommer/høst så er de suverene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet min venn i en ikketett Randoneebukse fra Helly Hansen. (Har ikke lengde i rygg eller bukseseler, bruker den med kun belte)

"Halvdobbel", så den isolerer en god del faktisk. Har mesh innvendig i knehaser osv så den ikke "limer" der du lettest blir klam. Toveis glidelås i nesten hele lengden på siden.  "Skjørt" i beina med krok for lissefeste på skoene. 

Glidelås i stikklommene så du ikke får de fulle av vann om det regner. Jeg skal ha noe som ligner mest mulig når den tar kvelden....

Med kun brynje og/eller superundertøy i tillegg jaktet jeg frem til ca 1.desember og ned til ca -10 med denne i fjor høst. Det er ikke mitt førstevalg når det blir enda mer vinter, da har jeg en bukse som er lengre i ryggen, kneputer og kenerellt er litt tykkere og kraftigere. 

 

 

20786129_1389806821134715_32428823538640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Gittiamo skrev:

Akkurat fått meg en slik (bruktkjøp) og har såvidt fått teste den. Da i realt regn med stillongs under. Passformen er kjempefin og buksa er lett og gir god bevegelesesfrihet. Så jeg digger buksa. Endelig en litt pen softshell til damer med komfort. 

Buksa virker til å puste godt. Jeg har jakke i samme modell og den gir god beskyttelse for vind og puster samtidig veldig godt. Jakka takler joggeturer. 

Men tror den er for tynn for vinterbruk. Antar min blir en sommerfavoritt, men også flittig brukt vår og høst. 

Har en Norrøna Svalbard Flex 1 shoft Shell. Buksa er alt for vid i legga, men stoffet er tykkere og passer bedre til vinterbruk. Stoffet er veldig bra her og tåler mye men kan bli litt tungt om det er vått. Siden det er alt for mye stoff rundt leggene så er det fort gjort å dra møkk og vann oppover leggene. 

Jeg vurderer å sy inn leggene. 

 

Liker også at den er litt formsydd og ikke så vid eller for lang i beina! Bukser har lett for å bli litt "posete" på meg. Både ser rart ut og det virker tyngre å gå.

8 timer siden, tubbs skrev:

Jeg bruker Fjørå som turbukser men tror de skal få hvile under den kaldeste tiden av året.
Men til vår/sommer/høst så er de suverene :)

Kjekt med glidelås langs hele veien! Skal se nærmere på den modellen i butikk :) Virker kanskje litt videre i buksebeina enn Arcteryx buksene.

7 timer siden, Espen Ørud skrev:

Jeg har funnet min venn i en ikketett Randoneebukse fra Helly Hansen. (Har ikke lengde i rygg eller bukseseler, bruker den med kun belte)

"Halvdobbel", så den isolerer en god del faktisk. Har mesh innvendig i knehaser osv så den ikke "limer" der du lettest blir klam. Toveis glidelås i nesten hele lengden på siden.  "Skjørt" i beina med krok for lissefeste på skoene. 

Glidelås i stikklommene så du ikke får de fulle av vann om det regner. Jeg skal ha noe som ligner mest mulig når den tar kvelden....

Med kun brynje og/eller superundertøy i tillegg jaktet jeg frem til ca 1.desember og ned til ca -10 med denne i fjor høst. Det er ikke mitt førstevalg når det blir enda mer vinter, da har jeg en bukse som er lengre i ryggen, kneputer og kenerellt er litt tykkere og kraftigere. 

 

 

20786129_1389806821134715_32428823538640

Fant litt info om den på nettet, men virker som det er en utgående modell. Men skal se etter den i butikk og prøve den hvis de har den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, LilleLaila skrev:

Kjekt med glidelås langs hele veien! Skal se nærmere på den modellen i butikk :) Virker kanskje litt videre i buksebeina enn Arcteryx buksene.

Glidelåsen langs ben er 2-delt :)
Øverste halvpart er lufting med mesh og nedre utvider buksebenet.
Lommene er også små i forhold til vanlige turbukser.
Den har heller ikke beltehemper noe jeg synes er en ulempe på turbukser.
Greit på kjappe dagsturer men personlig så liker jeg å ha kniv og Leatherman
i beltet om jeg skal være borte litt :)
 

 

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, tubbs skrev:

Glidelåsen langs ben er 2-delt :)
Øverste halvpart er lufting med mesh og nedre utvider buksebenet.
Lommene er også små i forhold til vanlige turbukser.
Den har heller ikke beltehemper noe jeg synes er en ulempe på turbukser.
Greit på kjappe dagsturer men personlig så liker jeg å ha kniv og Leatherman
i beltet om jeg skal være borte litt :)
 

 

Har selv Norrønabuske med beltehemper og custom fit waist system.

Beltehempene er laget i samme syltynne stoff som buksen, uten tykke sømmer. Helt umulig at de kan kjennes under hoftebeltet. (Vet ikke om du mener at beltehempene er en ulempe, eller mangelen på sådan er en ulempe).

Custom fit waist system fungerer bra, man trenger ikke belte. Men borrelåsen blir dårlig etter en del år, og da må man fram med belte uansett, eller få reparert buksen.

Synes også at norrønabuksene har alt for små lommer, glemmer man å lukke glidelåsen på håndlommene faller ting lett ut når man setter seg ned.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mareng skrev:
5 timer siden, tubbs skrev:


Den har heller ikke beltehemper noe jeg synes er en ulempe på turbukser.
Greit på kjappe dagsturer men personlig så liker jeg å ha kniv og Leatherman
i beltet om jeg skal være borte litt :)
 

 

. (Vet ikke om du mener at beltehempene er en ulempe, eller mangelen på sådan er en ulempe).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 17.10.2017 den 13.44, Gittiamo skrev:

Hva med Norrøna Heavy Duty? Har bare såvidt prøvd buksa, men den har bedre passform enn Svalbard og er mer retta mot turer og tøff bruk. Den har glidelåslufting langs lårene. 

 

22F3DD65-539E-43F3-8591-BCA405C3A20E.jpeg

Takk for tips. Skal sjekke ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.