Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny teknologi fra North Face - Ventrix


Tor-Erik-L-77

Anbefalte innlegg

Annonse

Ser ut som en jakke med et isolerende lag som har spalter som åpner seg når det utsettes for litt strekk - og det skjer altså når du beveger deg - og slipper da varme og fukt ut. Når du sitter i ro, holder spaltene seg lukket og slipper lite varme ut. Antar at jakken helst bør være ganske tettsittende om det der skal fungere.

Interessant, men lett skeptisk, kjenner jeg. Det er selvsagt lettvint med ett plagg i stedet for flere, men jeg er i tvil om effekten blir like god som å ta av og på en vindjakke (og kanskje en ekstra skjorte) etter behov. Kommer det rapporter med ekstatisk brukerefaringer her, får jeg heller revurdere skepsisen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, a_aa skrev:

Ser ut som en jakke med et isolerende lag som har spalter som åpner seg når det utsettes for litt strekk - og det skjer altså når du beveger deg - og slipper da varme og fukt ut. Når du sitter i ro, holder spaltene seg lukket og slipper lite varme ut. Antar at jakken helst bør være ganske tettsittende om det der skal fungere.

 

Ugunstig om man er litt feit rundt livet mao?  face with tears of joyface with tears of joy

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo i denne "teorien" som de de har laget, veldig bra og flott ut. Men jeg tror ikke det er noen særlig forskjell på denne og en hvilken som helst annen form for tilsvarende syntetisk isolert jakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Enig i å være skeptisk men jeg liker at det kommer andre alternativer en det oppskrytte gore tex opplegget ;)

Jeg har dårlig erfaring med noen Gore-Tex plagg. Sikkert bare jeg som ender opp med utette plagg...... Tar nå i bruk en Hagløf i Gore-Tex Proshell - håper den er tettere.

Ousland, Kagge og Randby testet Gore-Tex til sin  ekspedisjon til Nordpolen, hvor de ble anbefalt Gore-Tex. Det ble forkastet etter test i mye kulde. Det var utrolig vittig det de skrev. Husker ikke ordrett, men husker at de skrev at de som anbefalte Gore-Tex aldri hadde brukt det i streng kulde eller at de jobbet for Gore-Tex.

Svett og våt bomull i -40 blir jo panser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I streng kulde så behøver man jo ikke vanntettheten som Gore-Tex gir. Da er man jo i ett tørt klima.
Er det kaldere enn -5 så bruker jeg heller microfiber eller bomull.
Har børsta nok is på innsiden av membranjakkene når det er kaldt.

13 minutter siden, JanRH skrev:

Svett og våt bomull i -40 blir jo panser.

Er man avhengig av noe vindtett så finnes det vel ikke noen materialer som forhindrer dette?
Er det kaldt nok så går jo svette over til is rett utafor ytterste ullgenser uansett
Brukt vadmel når det har vært grisekaldt og det har fungert veldig bra. Men skikkelig vademel
er jo nesten ikke å oppdrive lenger :-(

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
7 minutter siden, tubbs skrev:

I streng kulde så behøver man jo ikke vanntettheten som Gore-Tex gir. Da er man jo i ett tørt klima.
Er det kaldere enn -5 så bruker jeg heller microfiber eller bomull.
Har børsta nok is på innsiden av membranjakkene når det er kaldt.

Er man avhengig av noe vindtett så finnes det vel ikke noen materialer som forhindrer dette?
Er det kaldt nok så går jo svette over til is rett utafor ytterste ullgenser uansett
Brukt vadmel når det har vært grisekaldt og det har fungert veldig bra. Men skikkelig vademel
er jo nesten ikke å oppdrive lenger :-(

I steng kulde trenger mann ikke vanntetthet, men det er vel ingen bombe

Nei, finnes ikke. Jeg er skuffet over Gore-Tex angående vanntetthet. Pusteegenskapene er jeg veldig klar over, så det er helt greit.

Det er utette Gore-Tex-plagg jeg ikke er tilfreds med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, JanRH skrev:

Det er utette Gore-Tex-plagg jeg ikke er tilfreds med. 

Er dessverre en kobling mellom vanntetthet og "pusteegenskaper".
Har en 15 år gammel microfiberjakke med Miporex membran.
Fortsatt suveren i regnvær men blir merkbart mere klam ved høy aktivitet i denne kontra Gore-Tex.
Men fortsatt mye bedre enn tette regntøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
10 minutter siden, tubbs skrev:

Er dessverre en kobling mellom vanntetthet og "pusteegenskaper".
Har en 15 år gammel microfiberjakke med Miporex membran.
Fortsatt suveren i regnvær men blir merkbart mere klam ved høy aktivitet i denne kontra Gore-Tex.
Men fortsatt mye bedre enn tette regntøy :)

Hadde i min ungdom en Ajax Transair regnjakke som var bra vanntett, tiltross for at den var full av små hull (kunne ses når det ble holdt opp mot lyset). Pustet bra også 😄

Har 2-lags Gore-Tex som puster meget bra, men utett. Den som finner opp et vanntett og meget godt pustende plagg blir rik. Sier seg selv at ved høy aktivitet og mye svette, er det umulig å slipp alt dette ut igjennom en slik membran.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventrix er nok ikke en konkurrent til diverse membranteknologier - ser ut som den kun har DWR som beskyttelse mot regn, og det kan sikkert holde noen minutter til man finner ly. Poenget er ikke at Ventrix puster gjennom en vanntatt membran - det inngår altså ikke - men at den skal puste ekstra godt gjennom isolasjonslaget når den tøyes og strekkes under bruk.

Funker det "as advertised" kan det sikkert være greit plagg på vinteren når det er kuldeperioder og lite mulighet for regn? Men fortsatt avventende, jeg ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, JanRH said:

Har 2-lags Gore-Tex som puster meget bra, men utett. Den som finner opp et vanntett og meget godt pustende plagg blir rik.

Guaranteed to Keep You Dry

On top of all that, all Gore-Tex products come with an unconditional lifetime guarantee. If you are not completely satisfied with the waterproofness, windproofness, or breathability of your Gore-Tex product, then Gore-Tex will repair it, replace it, or refund your purchase price. No matter which manufacturer makes the product, if it has the Gore-Tex label on it, it is certified to be durably waterproof, windproof and breathable for its intended use. No other waterproof breathable manufacturer offers the same warranty.

(Overstående er hentet herfra:  http://www.outdoorsports.com/posts/gore-tex.aspx

- Usikker på om Gore bekrefter det, i såfall har jeg noen plagg som bør utbedres!)

Mer om menbraner her:  http://www.paddypallin.com.au/blog/all-about-waterproof-fabrics/

Senest i helga ble jeg våt inn til huden i en nesten ny GTX jakke, men antagelig så er det kun god gammel regnjakke som hadde dugd i været som var. 

Ingen jakker jeg har puster "godt nok" under aktivitet, det blir alltid en del fuktighet fra kroppen, nye GTX jakker uten glidelås under armene fungerer mye dårligere mtp lufting for min del en dem gamle med glidelås.

Jeg har tidligere brukt både bomull og vadmel vinterstid. Der fukt & varme fra kroppen møter kulde blir det is. Dette gir vindtette klær, men stive og tunge klær, spesielt med vadmel.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær? 

Jeg har ganske mange timer ute i regn de siste dagene og har brukt en av mine mest brukte jakker. En Basecamp fra Europris til kr 5-600,-  Da har jeg stått stille ute i flere timer avbrutt av sjauing innimellom. Med lufting under armene og primaloft under, har jeg klart meg bedre enn alle andre. Den er virkelig helt vanntett. Jakka er så solid så den er dedikert til stallbruk. Den blir klam på turer med veldig høy intensitet over tid, men er genial ved lavere intensitet. 

Så man må vel fortsatt velge mellom pest eller kolera? Enten våt innenfra eller våt utenfra. Spent på å se om noen klarer å knekke denne koden her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Enig i å være skeptisk men jeg liker at det kommer andre alternativer en det oppskrytte gore tex opplegget ;)

Goretex er ett membran som brukes for p gjøre plagg vanntette og pustenden i den grad det går an. Dette ventrix greiene er isoleringen i en jakke, som visstnok skal ventilere når den blir strukket (når man er i bevegelsen).

To helt forskjellinge ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Bekken said:

Forstår ikke helt hvordan diskusjonen er gått over til goretex og regnjakker - poenget bak dette designet er da ikke at det skal tåle vann? 

Enig, såvidt jeg forstår så er det med tanke på å bruke i kulda under aktivitet, altså det er påstått svært gode pusteegenskaper når man blir litt varm samtidig som det også skal isolere relativt bra når man er i ro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Enig i å være skeptisk men jeg liker at det kommer andre alternativer en det oppskrytte gore tex opplegget ;)

Var vel trådstarter som tok opp Gore-Tex først ;)

5 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Enig, såvidt jeg forstår så er det med tanke på å bruke i kulda under aktivitet, altså det er påstått svært gode pusteegenskaper når man blir litt varm samtidig som det også skal isolere relativt bra når man er i ro. 

Jeg har har brukt slike plagg i mange år :)
Islender kalles de :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Enig, såvidt jeg forstår så er det med tanke på å bruke i kulda under aktivitet, altså det er påstått svært gode pusteegenskaper når man blir litt varm samtidig som det også skal isolere relativt bra når man er i ro. 

Jepp - perfekt til fjellsport med andre ord, men strengt tatt ikke noe hvermannsen har behov for. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke direkte "pusteegenskaper", eller på en måte. Alle syntetiske isolasjonsjakker uten vanntett stoff puster noenlunde bra. Jakken skal åpne disse hullene under bevegelse, lufte ut varmen slik at plagget ikke er like varmt når man beveger seg.

Jeg tror ikke det fungerer, overhodet. Dette er mer en fancy teori skapt av produsenten. Varmen forsvinner ikke raskt ut av disse små åpningene som oppstår om man holder en utstrekt akrobatisk posisjon. I praksis blir det ikke noe annerledes enn en vanlig varmejakke tror jeg. Men det er jo bare fint om jeg tar feil.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.