Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltfarge


mortenik

Anbefalte innlegg

Annonse

Rødt hvis man finne igjen teltet ganske lett, grønt hvis man foretrekker at teltet ikke lager så mye visuell "støy" i fjellheimen. Hvis man er mye i utlandet og ikke vil at lokalbefolkningen skal oppdage teltet for lett så velger man grønt eller brunt/beige. (Rødt sier "stjæl meg". Det samme gjelder ryggssekker/duffelbags i fancy farger. Velg heller noe anonymt.)

Skal man oppholde seg lenge i teltet så mener jeg gult innertelt er den mest behagelige fargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel fire argumenter, to i hver retning:

Fordeler med rødt

- Lett å finne igjen

- Sikkerhet i fjellet hvis du blir skadet og det blir startet leteaksjon

Fordeler med grønt:

- Bedre kamoflert hvis det er ønskelig utfra argumentene nevnt over

- Har hørt rykter om at det er noe mer myggavstøtende enn rødt

Etter mye vurdering ved siste teltkjøp falt jeg selv på et rødt / gult Svalbardtelt, kontra et grønt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel fire argumenter, to i hver retning:

Fordeler med rødt

- Lett å finne igjen

- Sikkerhet i fjellet hvis du blir skadet og det blir startet leteaksjon

Fordeler med grønt:

- Bedre kamoflert hvis det er ønskelig utfra argumentene nevnt over

- Har hørt rykter om at det er noe mer myggavstøtende enn rødt

Etter mye vurdering ved siste teltkjøp falt jeg selv på et rødt / gult Svalbardtelt, kontra et grønt

Forrige teltet mitt var grønt. Men da jeg bestillte meg nytt nå ble det ett rødt.

Grunnen er som trollet skrev :"Lett å finne igjen, Sikkerhet i fjellet hvis du blir skadet og det blir startet leteaksjon".

Og rødt telt ser virkelig stilig ut på vinteren :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke sansen for fancy farger på telt før, men må innrømme at jeg eier et rødt Helsporttelt nå.

Det positive med denne teltduken er at lyset slipper gjennom lettere, enn på et grønt telt.

Ligger i telt på vinteren, da er det greit å finne teltet i snøføyka. All solvarme som kommer inn i teltet vinterstid er også velkommen.

Hvis noen må lete etter meg, ser de den røde "soppen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Har hørt rykter om at det er noe mer myggavstøtende enn rødt

Dette tror jeg bare er tull, etter som jeg har forstått er myggen fargeblind. :lol:

Den finner vistnok blodet ved hjelp av luktesansen.

Noen biologer kan sikkert utdype dette mer. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myggen trekker jo mot varme. Den setter seg for eksempel heller på et svart plagg enn et hvitt. Når det gjelder telt er det jo likegyldig, ettersom den heldigvis ikke kan nå deg gjennom teltduken.

Teltet bør uansett være grønt/kamofarget, for ikke å skape visuell støy i naturen. Røde telt burde være forbudt i skog og fjell sommerstid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet bør uansett være grønt/kamofarget, for ikke å skape visuell støy i naturen. Røde telt burde være forbudt i skog og fjell sommerstid...

Igjen må jeg le av dere "visuell støy" i naturen gutter....

At noen mennesker kan la villmarksopplevelsen ødelegges av at noen har et rødt istedet for grønt telt slått opp i naturen synes jeg er patetisk.

Når jeg skal ha meg telt skal jeg ha et orange telt med blinkende lys på taket....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myggen trekker jo mot varme. Den setter seg for eksempel heller på et svart plagg enn et hvitt. Når det gjelder telt er det jo likegyldig, ettersom den heldigvis ikke kan nå deg gjennom teltduken.

Du har aldri vært i Indre Troms, skjønner jeg. 12,7 Mitraljøse med Multipurpose brukes til nærkamp mot mygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.