Dingsen

Mitt ønske - Laste opp bilder for å finne ut hvor de er tatt

Anbefalte innlegg

Skulle jeg ønsket meg noe så må det være å kunne laste opp bilder som en lurer på hvor er i verden.

Akkurat nå feks har jeg sett et bildet som jeg tror er fra Møre og Romsdal. Hadde vært kjekt om jeg kunne lastet det opp for å spør om hvor det er. Så jeg kunne dratt dit selv.

Ser også at humor er nevnt. Må bare støtte det. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, Dingsen skrev:

Hadde vært kjekt om jeg kunne lastet det opp for å spør om hvor det er.

Har du prøvd Google? Der kan du laste opp bilder og finne like/bilder som ligner. Fungerer bare på PC og med chrome appen på nettbrett/mobil. Veldig kjekk funksjon. 

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan hende infoen allerede ligger i bildefilen, og ved å laste dem opp inkl EXIF-data til f.eks Flickr vil du få dem opp på et kart.

De aller aller fleste bilden mine ligger med inkluderte geotagger som EXIF på Flickr. Der får du opp kart til høyre under alle de bildene som har geotagger: Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 timer siden, Dingsen skrev:

Skulle jeg ønsket meg noe så må det være å kunne laste opp bilder som en lurer på hvor er i verden.

Noe usikker. Tenker du et eget forum der man kan legge bilder man ikke selv eier, for å vinne ut hvor det er? Vi hadde jo de evige quiz-trådene som er de desidert mest leste trådene vi har hatt. Fjellquiz tråden hadde 775000 visninger.. 4400 svar.. 

Exif blir ikke lagret i forumets bilder. I Galleriet vårt tror jeg exif blir bevart, men usikker. skal sjekke det,

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 hour ago, Kjell Iver said:

Exif blir ikke lagret i forumets bilder. I Galleriet vårt tror jeg exif blir bevart, men usikker. skal sjekke det,

Du bør sjekke det - det bør oppgis tydelig om dere fjerner EXIF i opplastede bilder. Selv legger jeg all mulig eierskapsinfo i EXIF på mine bilder som automatikk ved import til egen pc og ønsker selvsagt at dette følger bildene til alle steder de lastes opp. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok noen raske stikkprøver på diverse bilder i Galleriet, og det ser ut som Exif blir strippet. Husk at bilder som lastes opp i Galleriet også resizes, så Exif forsvinner nok som en del av denne prosessen.

Det er relativt vanlig å strippe Exif på sosiale medier av personvernhensyn ettersom de fleste bilder tatt med mobiltelefon i dag inneholder GPS-koordinater.

Jeg fant ingen valg i Admin for å skru dette av eller på heller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, Kjell Iver skrev:

I galleri blir Exif lastet over til vår egen database..

Ok, det så jeg i så fall ikke :) Det ligger ikke i bildene hvertfall.

Edit: Fant det nå ja, på selve siden var det en link "Vis bildets EXIF informasjon", men det lå altså ikke i bildet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man i kamerainnstillinger har valgt å ikke vise Exif, blir de vel ikke lastet opp? Skal ikke det.

Mitt Nikon-kamera viste Exif i galleriet, men det gjorde ikke mitt Canon-kamera da jeg ikke ønsket det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 10/14/2017 den 19.38, Kjell Iver skrev:

Tenker du et eget forum der man kan legge bilder man ikke selv eier, for å vinne ut hvor det er?

Just presis! Tenkt tilfelle:

Du får tilsendt et privat bildet og vet ikke hvem som har tatt det. Men fjellsiden og utsikten som er på bildet ser veldig interessant ut. Hva gjør du for å finne ut hvor det er? Det er ingen geo data som følger med bildet. Google kan ikke hjelp, ei heller Siri :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
47 minutes ago, tshansen said:

Hvorfor ringer alarmklokkene her? 

Fordi man ikke legger ut bilder man ikke eier...

(Det ender fort opp i erstatningskrav....)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Fordi man ikke legger ut bilder man ikke eier...

(Det ender fort opp i erstatningskrav....)

Alle bilder som du legger ut på nettet står i stor fare for å bli gjenbrukt på en eller annen måte. Hvorvidt folk eller aktører velger å kreditere verket ditt, eller ta kontakt i forkant kan nok bestrides rettslig, men å motta et bilde fra nettet, eller fra kjentfolk som har funnet noe på nettet, for så å finne ut hvor bildet er tatt ser jeg overhodet ingen problemer med. Dette har ingen ting med å bruke eller misbruke rettighetene til andre sitt arbeid/verk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 hour ago, tshansen said:

Dette har ingen ting med å bruke eller misbruke rettighetene til andre sitt arbeid/verk

Jo

1 hour ago, tshansen said:

Alle bilder som du legger ut på nettet står i stor fare for å bli gjenbrukt på en eller annen måte.

Argumenterer du med at fordi butikkene har har satt frem varer på display så må de bare regne med at noen stjeler dem? Oppsiktsvekkende....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så hvis du Skjult lenke - logg inn for å se den poster et bildet på, la oss si FB, og jeg lurer på hvor det er. Sender deg en melding får ikke svar etter 1 år. Så linker jeg, eller kopierer bildet ditt og legger det ut her for å spør det samme spørsmålet; hvor er dette tatt?

Har jeg da stjålet bildet ditt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, stemmer. Ser nå at jeg burde ha visst bedre. Ser også at i slike situasjoner er det litt kjipt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 timer siden, Espen Ørud skrev:

Jo

Argumenterer du med at fordi butikkene har har satt frem varer på display så må de bare regne med at noen stjeler dem? Oppsiktsvekkende....

Jøss.... :-) 

Nei, jeg argumenterer ikke med det. Men som butikkeier vet du at det hvert år er x antall prosent i svinn! Å legger du ut bilder på nettet, er du også klinkende klar over kulturen/ukulturen som florerer med dagens nettbruk. Dette er også en problemstilling som vi aldri får bukt med, på lik linje med piratkopiering. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
43 minutter siden, tshansen skrev:

Nei, jeg argumenterer ikke med det. Men som butikkeier vet du at det hvert år er x antall prosent i svinn! Å legger du ut bilder på nettet, er du også klinkende klar over kulturen/ukulturen som florerer med dagens nettbruk. Dette er også en problemstilling som vi aldri får bukt med, på lik linje med piratkopiering. 

Men det betyr vel ikke at vi på fjellforum bør oppfordre til å poste bilder man ikke eier? ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, whistler skrev:

Men det betyr vel ikke at vi på fjellforum bør oppfordre til å poste bilder man ikke eier? ;-)

Bortsett frå at sånne som meg (det vil seie sånne med litt slett moral) ikkje ser den store krisa i å poste eit bilete når formålet er
å finne ut kvar det er tatt og ikkje  kommersiell augnemed, er det også mange tilfeller det er heilt lovleg.
Eksempelvis for å finne ut kvar gamle måleri er måla, lokalisere åstaden til reklamefoto eller gamle bilete.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 hours ago, tshansen said:

Nå er det ikke så veldig vanskelig å finne igjen stjålne bilder som benyttes på nett.  Reverserte bildesøk gjennom www.tineye.com eller f.eks Google gjør det veldig enkelt. 

Og jeg har sagt det før - uheldigvis er det stjålne bilder som betaler "best".(I tillegg til bilder man får betalt for å slette ;-) ) Det blir fort dyrt å ta seg til rette med bildene til en som kjenner sine rettigheter: Skjult lenke - logg inn for å se den

12 minutes ago, Gal Krokfot said:

Bortsett frå at sånne som meg (det vil seie sånne med litt slett moral) ikkje ser den store krisa i å poste eit bilete når formålet er
å finne ut kvar det er tatt og ikkje  kommersiell augnemed, 

Er det lagt ut i et forum er det i 99% kommersiell øyemed. Fordi det er eiere av forumene hvor klikk og sidevisninger genererer inntekt. Av samme grunn har de aller fleste fora i regelverket man må akseptere for å delta setninger som ligner mye på "at det ikke er lov til å poste bildemateriale man ikke har eierskap til".  Dette blir likvel som oftest omtalt som indirekte kommersiell bruk.

På den annen side pleier jeg skille mellom privat misforståelse og bruk i ikkekommersiell eller indirekte kommersiell bruk (som eksempelet over) og direkte kommersiell bruk når jeg sender faktura eller krav til forliksrådet ifm misbruk av bilder 

Det er sjelden den store krisa for den som bryter åndsverkloven eller andre lover. Det er mer de som er offer for bruddet på loven lovverket er ment å beskytte....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får vel avklare at dette selvsagt ikke er aktuelt for oss her på fjellforum. Det er ganske åpenbart.

I tillegg så ville et slikt forum få  veldig lite trafikk. Hvor ofte ser man egentlig et bilde som man lurer på hvor er tatt? 

Når det gjelder exif, så kan det se ut som at forumsoftwaren har endret noe i en av de siste oppdateringene. Tidligere var alle exifdata med i bildet, men nå ser det ut til at det er strippet.Har ikke hatt tid til å komme helt til bunns i det enda.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 14.10.2017 den 0.37, Dingsen skrev:

Akkurat nå feks har jeg sett et bildet som jeg tror er fra Møre og Romsdal. Hadde vært kjekt om jeg kunne lastet det opp for å spør om hvor det er. Så jeg kunne dratt dit selv.

:)

Nå er det vel ikke vanskeligere at man legger inn linken til det aktuelle bildet og ber om hjelp til å lokalisere stedet. Da har du ryggen fri...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive