Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til nytt lett kokekar


stjernehimmel

Anbefalte innlegg

956113.thumb.jpg.635b0cb7d49c1cade087bf7e150f5c5f.jpgJeg har denne kjelen som tar ca. 0,6l og veier ca. 125g. Kostet en hundrings, mener jeg. Den er veldig fin til de turene hvor jeg prioriterer vekt og bare skal varme vann til drikking og mat til meg selv. Men jeg har sett at andre har noen veldig praktiske kokekar hvor man også får gassboksen og annet oppi. Det løser jo litt plassproblematikk, selv om det ikke er et stort problem. Noen som kanskje har et tips til slike lette kokekar? Skulle gjerne ha vist hva jeg er på jakt etter med et bilde, men har forsøkt å google det uten hell, dessverre. Håper folk der ute forstår hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
17 timer siden, stjernehimmel skrev:

956113.thumb.jpg.635b0cb7d49c1cade087bf7e150f5c5f.jpgJeg har denne kjelen som tar ca. 0,6l og veier ca. 125g. Kostet en hundrings, mener jeg. Den er veldig fin til de turene hvor jeg prioriterer vekt og bare skal varme vann til drikking og mat til meg selv. Men jeg har sett at andre har noen veldig praktiske kokekar hvor man også får gassboksen og annet oppi. Det løser jo litt plassproblematikk, selv om det ikke er et stort problem. Noen som kanskje har et tips til slike lette kokekar? Skulle gjerne ha vist hva jeg er på jakt etter med et bilde, men har forsøkt å google det uten hell, dessverre. Håper folk der ute forstår hva jeg mener.

Synes en slik kjele du har er veldig bra, og vektmessig får du ikke mye som er lettere. Pakk kaffen, melkepulver eller havregrynposen nedi, så sløser du ikke vekk plassen i kjelen heller.

Jeg har med en slik pluss en litt romslig non-stick stekepanne. Kjelen bruker jeg til vannkoking, koking av hele egg og boil in bag ris. I stekepannnen tilberedes fisk, grøt, gryteretter, pannekaker pannebrød mv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, folkens!

@rayun og @Humbug: Ja, det er nettopp noe slikt jeg er på jakt etter, og prisen passer meg perfekt. Dette er en sterk kandidat. @rayun, du har ikke tilfeldigvis vekten på de to forskjellige delene? Og jeg har flere vindskjermer jeg er veldig fornøyd med, men måten du løser det på er fin. Da kan man jo lage seg akkurat den størrelsen (høyde/bredde) man selv vil ha. Tar med meg det tipset videre også.

@Bjarne H.S.: Ja, det er et supert sett, men passer ikke helt inn i det jeg ønsket meg denne gangen. Men takker for tips!

@Thomas E: Enig, men har handlet noen mindre titanprodukter på nett til en slikk og ingenting, så håpet er jo at det skal dukke opp noe som ikke koster skjorta og passer perfekt inn i ønsket mitt. Men det er vel kanskje å håpe om for mye :)

@Espen Ørud: Jaggu, her snakker vi lett vekt. Hvordan syns du håndtakene på kar og lokk har fungert? Kan se for meg at de kan bli ganske varme. Hadde nok egentlig sett for meg noe som @rayun sin fra Biltema med tanke på håndtaket. Minuset med plast på håndtaket er selvfølgelig at det ikke kan settes på bålet, men det kan jeg jo heller ikke med min nåværende lettvektskjele heller. Det har for så vidt ikke vært et problem til nå heller, da bruken har vært med min lille lettvektsbrenner.  Fant noen på Aliexpress.com til en grei pris. Takker for tips!

@Shun:Takk for tipset, jeg har samme brenner som deg. Har hatt den en liten stund nå, kjøpte den fra Aliexpress.com, og syns den fungerer strålende. Noen fortalte meg at de syns den bruker litt mer gass enn andre, noe jeg for så vidt kan si meg enig i. Men til de kortere turene er den super. Jeg bruker en annen brenner på lengre turer hvor sekken også er tyngre og kjøkkenet ikke bare skal brukes et par minutter om gangen. Men også  her kan den lille brenner komme til nytte som back-up brenner. Med sine få gram er det ikke noe å tenke på om man skal ha med en back-up eller ikke, egentlig.

@Mareng: Ja, veldig enig med deg. Men tanke på vekt og pris er det lite som kan måle seg, egentlig. Og når man har noe som fungerer, så er det lite miljøvennlig å bytte ut bare fordi man har lyst på noe annet. Men så er det jo litt "sexy", eller pent og pyntelig, eller pakkmessig delikat (jeg mangler ord for å beskrive det jeg mener, men du forstår kanskje?) å kunne ha hele kjøkkenet i en effektiv og hendig samling. Om jeg ikke kommer over noe som er prismessig forsvarlig, så fungerer oppsettet jeg har nå  veldig godt. Og jeg pleier å ha brenneren og fyrtøy oppi kjelen, så det er ikke helt håpløst :)

Om noen andre kunne vært interessert i det samme som meg, så fikk jeg også et tips om en Evernew titankjele på 5dl. som veier 52g. uten lokk og 74g. med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nylig en slik: https://www.toaksoutdoor.com/collections/d115mm-pot/products/pot-1100

Der får gassboksen fint plass med en lighter under, dessverre er det akkurat ikke plass til min MSR Pocket Rocket II i tillegg. Har du en litt mindre brenner burde det nok fint være plass. :)

Edit: Vi snakker da altså om en standard 230g gassboks. Dersom man kan leve med gassboks på 100g er det nok rikelig med plass til brenneren også.

Endret av Freebird
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, stjernehimmel said:

:)

@Espen Ørud: Jaggu, her snakker vi lett vekt. Hvordan syns du håndtakene på kar og lokk har fungert? Kan se for meg at de kan bli ganske varme. Hadde nok egentlig sett for meg noe som @rayun sin fra Biltema med tanke på håndtaket. Minuset med plast på håndtaket er selvfølgelig at det ikke kan settes på bålet, men det kan jeg jo heller ikke med min nåværende lettvektskjele heller. Det har for så vidt ikke vært et problem til nå heller, da bruken har vært med min lille lettvektsbrenner.  Fant noen på Aliexpress.com til en grei pris. Takker for tips!
 

Det fungerer helt greit. Ved bruk på småbål hvor det ikke er like greit å styre varmen må man bare tenke seg om og innimellom trekke genseren ned på fingrene og løfte av varmen. 

Stort sett aldri problem med brenner da man har mer kontroll på varmen. 

På den typen med plast på håndtaket så spikker jeg av plasten på håndtaket før jeg tar det i bruk uansett da erfaringen tilsier at disse smelter før eller siden ved bruk på bål. Jeg vil heller ha varmt håndtak mot fingeren enn varm smeltet plast mot fingeren ;-) 


Som sagt over så har jeg kon med den der og en av to minibrennere på kortere egoturer. Den ene brenneren sprer ikke noe særlig, men er grei med små kopper (nederste bildet er faktisk 300ml-koppen ser jeg nuh), men veier heller ikke mer enn 25g. Den på øvre bildet veier 48g og sprer litt mer. Jeg har også en maken til den øvre, men med slange og bein. Fin til litt større kjeler og/eller om man trenger litt mer stødighet. 


De siste par årene har jeg handlet inn et greit utvalg av lette titankjeler i forskjellige størrelser. De par største er vel 2 liter og 2,6 liter eller noe slik. Og derfra et greit utvalg ned til minste på 0,3. Med det utvalget så kan jeg alltid ta med minst mulig vekt som dekker turens faktiske behov og følgelig spare vekt. Det er stor overgang fra tidligere da jeg kun hadde 2 store tunge stålkjeler å velge mellom som måtte være med uansett ;-) . De ligger nuh under en stubbe rett ved et sted jeg pleier å ha camp noen uker hvert år, så slipper man å bære kokekar inn dit i det hele tatt ;-) 

 

1 hour ago, stjernehimmel said:

I ettertid ser jeg at tittelen kanskje burde vært "Tips til lett kokekar som gassboksen får plass oppi". Men, men.. :)

Alt er relativt - det kommer jo an på hvilken størrelse boks man bruker også ;-) Til min ovenfor nevnte 0,5 liter kopp/kjele så går brenner,/lighter/tennstål/liten pose med opptenning og telys oppe i kjelen/koppen og så bruker jeg gassboksen som "lokk". For å holde det sammen har jeg en liten nettingpose som fulgte med en eller annen titankjele...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernehimmel skrev:

I ettertid ser jeg at tittelen kanskje burde vært "Tips til lett kokekar som gassboksen får plass oppi". Men, men.. :)

Har hatt med en  MSR Titan Kettle de siste ti årene på tur, og henger fortsatt godt sammen. 120 gram med lokk som sitter godt fast på kjelen slik at det går greit å helle vann uten at lokket detter av. Er på ca. 0,8 liter, så perfekt for å koke vann til en porsjon turmat og en kaffekopp samtidig. Også grei størrelse for en rask varm lunsj med en suppepose eller litt nudler. Prisen er muligens litt stiv. link til test/erfaringer på bloggen.

Har også en slik Keith kopp på 0,35 l som @Espen Ørud har på bildet. Ligger ofte i topplokket sammen med brenner på dagsturer. Akkurat passe stor for en kopp kaffe, men blir litt liten for mat. 

20080605-2480.jpg

MSR kjelen på bålet. Som Espen skriver er det ikke noe stort problem med varme håndtak. Titan leder varmen dårlig, så når brenneren slås av tar det bare noen sekunder før håndtaket er kjølt ned. På bål er det bare å trekke ned ermet og løfte kjelen av bålet (eller bruke tanga på mulitverktøyet). Plasten på håndtaket er det bare å fjerne, den smelter uansett.

I MSR kjelen er det akkurat plass til en 240g gassboks, med mindre gassboks kan det være plass til både brenner og boks avhengig av type brenner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernehimmel skrev:

Dette er en sterk kandidat. @rayun, du har ikke tilfeldigvis vekten på de to forskjellige delene? Og jeg har flere vindskjermer jeg er veldig fornøyd med, men måten du løser det på er fin. Da kan man jo lage seg akkurat den størrelsen (høyde/bredde) man selv vil ha. Tar med meg det tipset videre også.

Visst det er vekten på kjelen du mener så er det som følger. Den stor kjelen på 0,9 dl. veier 139 gr. mens den lille på 0,5 dl veier 89 gr. på kjøkkenvekta til kona. Om settet er bedre eller dårligere enn andre sett skal jeg ikke mene noe om. Men for meg har det fått fast plass i sekken, eller i sykkelveskene når vekt og volum prioriteres. Som du vil se på noen av youtubefilmene mine har jeg med en bedre stekepanne om det blir litt mer fokus på fisk etc.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Shun skrev:

Eller GSI Halulite Minimalist (veier 188 gram) for én.

Det ser jo fort veldig (?!) tungt ut for en 0,6-0,7 liter kjele, om man ikke vet at det er vekt med "ekstrautstyr" - jeg veide mitt sett for et par år siden:

På 27.6.2015 den 12.46, a_aa skrev:

Vektfordeling

Kjele/kopp:   93g

Lokk/topp:    47g (unødig tungt?)

Kjelegrep:     12g

"Foon"          8g

"Cozy":         23g

Sum GSI:   183g

Selve kjelen veier altså kun ca 93g. 

Men siden den også skal funke som et kopp med sip-it-lid, så blir det lokket i varmebestandig plast mye tyngre enn et vanlig kjelelokk. Dersom man ikke skal benytte koppfunksjonen, kunne man strengt tatt ha greid seg med en sirkel av tyyynn alu pålimt en liten løfteløkke på midten som lokk, og man kunne ha lagt til side den isolerende cozy-en. Fjerner man også Foon-en (jadda det er ikke en SPoonfORK, men en ForkspOON :huh:), vil jeg tro man kunne ha barbert vekk 60g fort og greit fra totalvekten. 

Jeg har beholdt settet som det er, lokket sitter svært godt på plass (trenger ingen pakkpose rundt) og sammen med cozy-en demper det bort skranglestøy fra innholdet når jeg går med det i ryggsekken. Har brukt det sammen med en 125g gassboks (litt høyere enn 100g) - det er ikke plass til 230/450g inni der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, a_aa skrev:

Det ser jo fort veldig (?!) tungt ut for en 0,6-0,7 liter kjele, om man ikke vet at det er vekt med "ekstrautstyr" - jeg veide mitt sett for et par år siden:

Ja, humre...det er fryktelig tungt! ;-)

Endret av Shun
  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.campsaver.com/evernew-titanium-non-stick-pot-w-handle.html

Jeg har en 0.9l Evernew titan med non-stick, den er bredere enn normale småkjeler, har hellespor og lokket sitter passe fast til å helle fra den. Liker det at den er litt bred.

Lett, veier 140g med lokk. 

MEN dyyyr dessverre, outnorth hadde Evernew tidligere, jeg plukket heldigvis opp min til innbruddspris på salg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der finnes så uendelig mange varianter på markedet. Men jeg tar meg alt for ofte i å savne god vindbeskytter, noe de toppmonterte brennerene sjeldent har. Dette vil spare mye tid på å koke opp, samt du kan sitte omtrent akkurat hvor du vil å koke opp maten/vannet ditt.

 

Selv mener jeg at Primus sitt nye system med tanke på størrelse og plass besparelse er noe av det bedre du får i dag. 

https://www.primusshop.no/produkt/primus-primetech-kjelesett-1-3l-2/

Fåes i to forskjellige størrelser, pakker veldig lite og gir gode muligheter på tur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere lette system. AB42131F-FD1B-45C3-B1C6-D0E4B375FD07.thumb.jpeg.e49de00c677b0b355191c518b1ddaa9a.jpeg

Evernew 0.5L (e-bay) med BRS-3000 brenner til 82 kr, Ruta lokura karbon lokk, titan vindskjerm(e-bay), Snow peak lid (finn), og cuben fiber pakkpose. Den grønne posen til BRS brukes som gryteklut hvis håndtakene blir varme.

F8958AAF-35BD-4B98-B8CE-AFB49927EB82.thumb.jpeg.fc58937fa06b9c4b6d1545363e36899a.jpeg

Alt får plass inne i kjelen. Bortsett fra vindskjermen.7F5A1D9C-F122-4C49-B9E7-048D9034D2EC.thumb.jpeg.d5b3dc47295137d5d0331f4502bbcebe.jpeg

Har normalt også med et tennstål og en liten svamp. 

82E5C3C8-2734-4EF1-974F-BEF31506667C.thumb.jpeg.c1985c8a2575504065ba3bd3ef089766.jpeg

Neste str er MSR titan Kettle 0,8 l passer til to stk på tur. Kjøpt når dollaren var på sitt laveste for 10 år siden. Har en primus Ekspress som brenner bra, men som har litt dårlig beinkonstruksjon (har holdt i ti år, men ikke turt å låne den bort). Her går en 230 grams boks i kjelen, men da er det ikke plass til brenneren. Cuben Fiber pakkpose.

947345EE-6B7E-4189-9572-4047FC42F46A.thumb.jpeg.6b74272efd7c78f6cb91fb759da2a890.jpeg

Kjøpte en MSR Pocket rocker på venners venner på xxl for 150kr. Bare testet litt, men den ser bra ut så langt. 

F28E35DE-AEB8-4245-A159-8B9B117B73EA.thumb.jpeg.aff5a743467615c51a1875527f709663.jpeg

Siste lette system jeg har er Jetboil Zip. Meget rask, bruker lite gass og har kaffepresse. Her går alt i kjelen. 100/110 grams bokser. Kjøpt brukt her på forumet. 

Alle tre har vært mye på tur, greier ikke helt å bestemme meg for hvilket som er best, Men må jeg velge hadde det blitt Jetboil Zip. Syns ofte pakkevolum er viktigere enn vekt på disse tre systemene. Er du i nærheten av Sundvollen kan du svinge innom å se på di.

D510ECA0-929E-456E-9877-1C095E56CBA1.jpeg

4D2FF65C-D213-4E01-ACD4-DB238A29E833.thumb.jpeg.c77da53a6a739e7ba6879cb9f12fea81.jpeg

Her har du di side ved side, gassbokser til å sammenligne med. 

Endret av Memento mori
Edit:Lagt til bilde av alle tre systemene😀
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.