Gå til innhold
a_aa

Smøring av haspelsnelle - Okuma C 25 FD

Anbefalte innlegg

Ikke verdens mest spennende DIY-prosjekt, kanskje? Men jeg har faktisk aldri skrudd fra hverandre en haspelsnelle og smurt den opp før, så ørlitettbittelitt spenning var det jo ;) Og jeg syntes det hadde blitt litt mer lyd og "rasping" i snellen

Siden haspelsnellen min er en Okuma (Ceymar 25 FD), kjøpte jeg et sett med grease og olje fra dem da Fjellsport hadde dette med 30% avslag - det er egentlig et kit (link) som Okuma har satt sammen fra andre produsenter (Cal's Grease og Corrosion X HD olje) og stemplet med sitt eget merkenavn. I tillegg kjøpte jeg "clutch-skiver" i CarbonTex fra ebay (link).

Fant en youtube-video som viste hvordan smørejobben kunne gjøres på en Okuma Ceymar 65 FD: 

Det viste seg å være temmelig nær det jeg trengte :) Noen forskjeller var det jo ift min 25 FD, men ikke mye. Dersom du skal bytte "clutch-skiver" (langt fra nødvendig), er lurt å tre innpå de nye skivene mens spolen sitter på akslingen (den er ikke rund). En liten bummer for meg var at clutch-skivene hadde for litt stor ytre diameter, det ble ordnet med en neglesaks. Klippet av en brøkdels millimeter langs ytterkanten, før jeg ga de et godt lag med grease:

59e11ec76f243_Clutch(PA131219).JPG.0590d30084ca8bede91950aaffd20d9c.JPG

En annen ting som jeg slet litt med var denne mutteren, som viset seg å være links-gjenget (motsatt dreieretning av normalt):

59e120122ce4f_Links(PA131221).JPG.6f558568bc6790bf1607dd082a3bad84.JPG

Ellers gikk ting veldig greit :) Noen forskjeller, men ikke særlig store, fra videoen. Litt olje på lagrene, og noen klatter grease på tannhjulene. Og så var det på tide å skru ting sammen igjen - da er det superviktig at de røde prikkene på tannhjulene blir plassert ovenfor hverandre:

59e11ec9b4b62_RedDotAward(PA131227).JPG.453f14f8d43fdca79280c8537335c58d.JPG

Og joda, ting roterer fint etterpå :D :

59e11ecb4a9af_Rotasjon(PA131231).JPG.4d96dc244343564164615ae9eecee758.JPG

Dette er jo en rimelig snelle (kostet nok rundt 4-500 da brutter'n kjøpte den til meg som presang) og noen vil sikkert synes det er bortkastet tid å vedlikeholde den. Men jeg liker å skru på ting, og å få dem til å funke bedre og lengre - og utfra mengden av olje og grease jeg brukte på denne jobben, har jeg nok for opptil flere tiår fremover :)  

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor skal du smøre, den snella da? :) Tror du det kan være en årsak, til mindre fisk? Og ikke andre lyder fra deg, eller dine bevegelerser på bredden, av vann/elv?

 

Endret av Tiur3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 minutter siden, Tiur3 skrev:

Hvorfor skal du smøre, den snella da? :)

For å vedlikeholde den? Og opprettholde en smooooth følelse?

15 minutter siden, Tiur3 skrev:

Tror du det kan være en årsak, til mindre fisk?

Niks. Da hadde jeg nok heller gått for garn. Eller evt mark i nylonenden av en bambusstang :) 

19 minutter siden, Tiur3 skrev:

Og ikke andre lyder fra deg, eller dine bevegelerser på bredden, av vann/elv?

Jeg støyer normalt mer enn snellen, ja :D Likevel sette jeg pris på et den er støysvak - det betyr at andre ting får sin" list-høyde". 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TS. Selv om jeg ikke er noen "fisker", tror jeg nok du forstyrrer fisken mer, enn lyd fra snalla. :)  Og det er ikke bare støy, som forstyrrer fisken! Hjelper ikke å sette garn heller, hvis en ikke vet hva en gjør. :)

De fleste haspensnleller holder vel i ganske mange år (noen tusen times bruk ?) , uten smøring, selv de billigs!e. Så, jeg undrer på problemet?

Endret av Tiur3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 minutter siden, Tiur3 skrev:

TS. Selv om jeg ikke er noen "fisker", tror jeg nok du forstyrrer fisken mer, enn lyd fra snalla. :)  Og det er ikke bare støy, som forstyrrer fisken! Hjelper ikke å sette garn heller, hvis en ikke vet hva en gjør. :)

De fleste haspensnleller holder vel i ganske mange år (noen tusen times bruk ?) , uten smøring, selv de billigs!e. Så, jeg undrer på problemet?

Blir mekaniske ting brukt trenger det smøring og vedlikehold. De fleste sneller har godt av rengjøring og nytt fett på bremseskivene en gang i året. Og så er det jo en hyggelig syssel å sette seg ned og vedlikeholde utstyret sitt også. Sko skal ha smøring, ski skal ha voks, primuser renses, sneller smøres og oljes,, sluker trenger nye kroker, osv. 

Måtte selv gi litt omtanke til sjøørret snella etter et år. Da var bremseskivene så tynnslitte at det skrapet metall mot metall. Nye skiver, og fett som @a_aa viser gjorde susen, selv om jeg nøyde meg med "vanlig fett" i stedet for det noe dyrere småpakkene som selges til formålet. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Blir mekaniske ting brukt trenger det smøring og vedlikehold

Etter min mening, blander du "hummer og kanari" her. :) Hva har vedlikehold av lær, med mekansike ting å gjøre? Og noe mekanisk, er tilnærmet vedlikholdsfritt!  At du liker sysler som dette, er jo opp til deg  og kanske noen andre. :) Men det er vel de færreste som fisker nok, til at dette er nødvendig. :) Og dette er vel et forum for innlandet/fjell (innlandsfiske) og da er vel sjøfiske lite relevant. :( 

Endret av Tiur3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fiskesneller som brukes endel har på ingen måte vondt av l

6 timer siden, Tiur3 skrev:

:)De fleste haspensnleller holder vel i ganske mange år (noen tusen times bruk ?) , uten smøring, selv de billigs!e. Så, jeg undrer på problemet?

Tja, jeg har klart å ødelegge flere fiskesneller pga dårlig vedlikehold/hardt bruk.
Men jeg har også flere sneller som er smørt opp og passet godt på som nå er 20-25 år gamle.

 

 

6 timer siden, Tiur3 skrev:

Og dette er vel et forum for innlandet/fjell (innlandsfiske) og da er vel sjøfiske lite relevant. :( 

Nei, Fjellforum er ett forum for friluftsfolk generelt!
 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har mange sneller og de som bare brukes i ferskvann får nok ikke så mye service som de som brukes i saltvann. Men så oppbevares alle ferskvannsneller i hvert sitt futteral. Det er vel nesten ingen sneller som tåler å brukes i saltvann uten å få både en og to serviser med grundig rengjøring og smøring i løpet av året. jeg hadde nettopp tak i en billig haspelsnelle fra Abu som var blitt litt forsømt. Den har blitt brukt til makrellfiske fra en kai like ved der jeg bor, og har stått montert på stanga helt siden St. Hans, og det bar den preg av. Den blir nok aldri helt 100%, men god nok til det den brukes til.

Jeg ble litt interessert i skivene til bremsen som er avbildet ovenfor. Jeg har en trollingsnelle hvor bremsen ikke holder og jeg skulle gjerne ha skiftet disse skivene, men hvor får jeg kjøpt slike. En annen ting er smøring av disse. Jeg trodde at fett og olje var bannlyst i forbindelse med bremse- og clutch belegg, både på biler, sykler og andre steder, men jeg kan jo ta feil. 

Endret av REs

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, Tiur3 skrev:

Etter min mening, blander du "hummer og kanari" her. :) Hva har vedlikehold av lær, med mekansike ting å gjøre? Og noe mekanisk, er tilnærmet vedlikholdsfritt!  At du liker sysler som dette, er jo opp til deg  og kanske noen andre. :) Men det er vel de færreste som fisker nok, til at dette er nødvendig. :) Og dette er vel et forum for innlandet/fjell (innlandsfiske) og da er vel sjøfiske lite relevant. :( 

Kunne kanskje delt opp i to avsnitt. Et om sneller, og et om at selve aktiviteten å vedlikeholde turutstyr kan være en trivelig syssel på mørke høstkvelder. 

Årsaken til at bremseskiver måtte skiftes, og at det var nødvendig å smøre den opp har ikke så mye med saltvann å gjøre, som antall brukstimer på snella jeg bruker til sjøørretfiske. Den er beskyttet mot vanninntrengning. Det som skjer er at ved slitasje vil små partikler blande seg med fettet. Etter mye (les myyyyye) bruk vil fettet få en mer slipende effekt som gjør at slitasjen går fortere. Da er det greit å åpne opp. Tørke av og smøre opp på nytt. 

Å åpne opp snella er jeg mer forsiktig med. Der er det så mye som kan gå galt, at det er greit å sende den inn til service om det er en kostbar snelle. 

2 timer siden, REs skrev:

Jeg har mange sneller og de som bare brukes i ferskvann får nok ikke så mye service som de som brukes i saltvann. Men så oppbevares alle ferskvannsneller i hvert sitt futteral. Det er vel nesten ingen sneller som tåler å brukes i saltvann uten å få både en og to serviser med grundig rengjøring og smøring i løpet av året. jeg hadde nettopp tak i en billig haspelsnelle fra Abu som var blitt litt forsømt. Den har blitt brukt til makrellfiske fra en kai like ved der jeg bor, og har stått montert på stanga helt siden St. Hans, og det bar den preg av. Den blir nok aldri helt 100%, men god nok til det den brukes til.

Jeg ble litt interessert i skivene til bremsen som er avbildet ovenfor. Jeg har en trollingsnelle hvor bremsen ikke holder og jeg skulle gjerne ha skiftet disse skivene, men hvor får jeg kjøpt slike. En annen ting er smøring av disse. Jeg trodde at fett og olje var bannlyst i forbindelse med bremse- og clutch belegg, både på biler, sykler og andre steder, men jeg kan jo ta feil. 

Ikke lett å få tak i slike skiver, siden butikkene ikke har slikt inne. Er vel så få folk som bytter slitedeler på sneller. Endte selv med å handle på e-bay for første gang for å få tak i deler når jeg byttet. 

Bremsen/clutchen er i praksis bare noen skiver mellom metallskiver, så vil anta at det også er mulig å lage selv eller kjøpe noen med samme diameter (eventuelt plukke fra en billigsnelle). Siden skivene skal slure mellom metallskiver, så vil det bli varme. Da er det nødvendig med litt fett for at de ikke skal bli skadet. Et tynt lag på hver skive. Fettet er også med på å beskyttet bremsen mot vanninntrengning.

Fettet på skivene er også viktig for at bremsen skal være jevn. Om den f.eks. henger/låser seg før snøret trekkes ut kan det være et tegn på at det er tid for litt vedlikehold. 

På Trollingsneller/Sneller til dorging der det kan bli bråstopp på kroken kan det være greit med skiver som tåler mye varme uten at de smelter. F. eks. skiver som er forsterket med karbon e.l.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng

Vedlikehold utstyr, så holder det lenge. Spiller ingen rolle om snellen koster 50kr eller 5000kr. For meg er det atuomatikk i å reparere uansett. Bruk og kast er virkelig en uting... Bra @a_aa:)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, REs skrev:

Jeg ble litt interessert i skivene til bremsen som er avbildet ovenfor. Jeg har en trollingsnelle hvor bremsen ikke holder og jeg skulle gjerne ha skiftet disse skivene, men hvor får jeg kjøpt slike. En annen ting er smøring av disse. Jeg trodde at fett og olje var bannlyst i forbindelse med bremse- og clutch belegg, både på biler, sykler og andre steder, men jeg kan jo ta feil. 

Søker du på "CarbonTex" finner du nok noe, det er altså et sterk og ganske stivt tekstil vevd av karbon-fiber som tåler høye temperaturer. Jeg kjøpte mine på på eBay (linket til det i førsteposten), hvor du kan få ferdiglagde skivesett ("drag washer")  til en rekke modeller. Du kan også kjøpe "CarbonTex sheet" i forskjellige tykkelser for å lage dine egne skiver, etter mal fra dem som begynner å bli utslitt. :) Som nevnt passet ikke de jeg fikk uten litt saksbruk uansett... 

Cal's universal reel grease, som lå i Okuma-kitet, er visstnok kalt universal fordi den både har gode egenskaper på skivene ("drag") og på tannhjul ("gear").

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Lignende innhold

    • Av Børter
      Jeg har et par turkniver som jeg gjerne skulle fått litt skarpere. Jeg har jo slipt kniver mange ganger, men bare med enkle brynesteiner og med jukseslipere fra Øyo og Fiskars. Trenger noen tips til hvordan jeg skal komme meg til neste nivå, men uten å bruke for mange timer eller hundrelapper.  
    • Av Jonas1986
      Hei!
      Har fått på brennrør på optimusen og der ser ut som flere dyser er tette... Kan man legge brennerhodene i bløt så sot og slikt løses opp, isåfall hva? Lurer også på om man kan skru ut dysen som sitter i hvert brennerhode ved rengjøring? Er det noen som vet hvor mye trykk det skal være på denne? Har bare bilventil og fyller med kompressor men har ikke fylt mer enn 1,5 bar..
    • Av snurrehaler
      Inspirert av tråden til @Jensemann tenkte jeg å lage en liten tråd om vår kano også.
      Denne saken fant vi på gårdsplassen til et hus vi overtok i fjor høst. Gammel og slitt med noen hull/sprekker som må fikses. Tanken er å få en kano vi kan kose oss med på Harestuavannet/Strykenvannet, så trenger ikke være noe supergode greier liksom.


      Nå skal den først få kose seg litt i sola så den blir tørr, så blir det en omgang sandpapir. Har vært på biltema i dag for å fikse greier til å tette sprekker med, så får vi se hvordan det blir.

      Så blir det en runde med ny, frisk grønnfarge til slutt. Vi har diskutert navn på "barnet" og kommet fram til at Elveblest passer fint.
      Så dette er vel mest for om noen har noen supre tips og slik at jeg om noen år kan sitte som gammel dame å trykke meg rundt inne på fjellforum og mimre over den gangen jeg trudde jeg kunne klare å fikse en kano.
       
    • Av Jensemann
      Hei, jeg kjøpte i går en 4,5 meter glassfiberkano for den nette sum av kr 1000,-. Vi har tre små barn og tenkte å satse på norgesferier i årene som kommer. Vil derfor shine opp denne kanoen så den holder i mange år, men trenger litt hjelp fra proffer underveis.
      1. Forrige eier sa at den var tett på vannet, men de hadde fylt den med vann som et badekar for barna, og da hadde vannet trengt inn i "dobbeltbunnen" ovenfra. De vet ikke hvor hullet er, og det er egentlig irrelevant, for det er nok ikke lett å få det ut igjen den veien. Jeg skjønner ikke helt hvordan dette dobbeltbunnsystemet fungerer, om det bare er på midten eller hele skroget. Burde jeg borre et hull midt under for å tappe det ut kanskje? 
      2. Denne er slitt grønn, og jeg har lyst til å male den knall gul (yndlingsfargen til 5-åringen:) Hva er enkleste og rimeligste måten å gjøre dette på? Jeg leser at folk skriver "matte ned", hvordan gjør man det? Pussemaskin eller grunning? Deretter bruker jeg UV-bestandig lakk, eller?
      3. Trenger nye seter, hvilket materiale anbefaler dere for dette? 
      4. Jeg har dårlig korsrygg, og liker ikke å sitte, så det passer meg ypperlig at man burde sitte på knærne. Hva kan jeg bruke som underlag til det?

    • Av Borkr
      Hei!

      Var på en 5-dagers forrige uke, hadde pakket sekken ganske kompakt. Litt hermetikk o.l. inni mellom andre saker. Første som møtte meg når jeg skulle slå opp camp var fuktighet inni sekken, første tanken var at vanntanken hadde sprukket, men det kjentes ikke ut som vann. Det var litt oljete og rødt - F*** en boks makrell i tomat hadde åpnet seg. Sikkert grunnet varmen og trykk mot boksens flate/lokk. Tømte sekken, tørket det jeg kunne se og håpte på det beste. 
       
      Neste morgen, og resten av turen, hadde jeg alltid en svak duft av tran da jeg tok på meg sekken eller gikk inn i forteltet. Da jeg kom hjem tømte jeg sekken og lot den stå å lufte. Det meste av lukten forsvant, men allerede etter første tur (litt fuktig) deretter kom lukten like sterkt tilbake.
       
      Jeg har vel ikke noe valg, og bør vel (burde tidligere) ha gitt sekken en real vask. 
       
       
       
       
      Jeg har aldri vasket en Recon-pack, og lurer på hvordan dette bør gjøres, både med tanke på å få fjernet lukten av tran, men også hvilket vaskemiddel/såpe som bør brukes. Det eneste som står på nettsiden til Norrøna er håndvask i badekar og temperatur på omtrent 40 grader. 
       
      Noen som har erfaringer å dele på dette emnet?
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.