Gå til innhold
  • Bli medlem

Smøring av haspelsnelle - Okuma C 25 FD


a_aa

Anbefalte innlegg

Ikke verdens mest spennende DIY-prosjekt, kanskje? Men jeg har faktisk aldri skrudd fra hverandre en haspelsnelle og smurt den opp før, så ørlitettbittelitt spenning var det jo ;) Og jeg syntes det hadde blitt litt mer lyd og "rasping" i snellen

Siden haspelsnellen min er en Okuma (Ceymar 25 FD), kjøpte jeg et sett med grease og olje fra dem da Fjellsport hadde dette med 30% avslag - det er egentlig et kit (link) som Okuma har satt sammen fra andre produsenter (Cal's Grease og Corrosion X HD olje) og stemplet med sitt eget merkenavn. I tillegg kjøpte jeg "clutch-skiver" i CarbonTex fra ebay (link).

Fant en youtube-video som viste hvordan smørejobben kunne gjøres på en Okuma Ceymar 65 FD: 

Det viste seg å være temmelig nær det jeg trengte :) Noen forskjeller var det jo ift min 25 FD, men ikke mye. Dersom du skal bytte "clutch-skiver" (langt fra nødvendig), er lurt å tre innpå de nye skivene mens spolen sitter på akslingen (den er ikke rund). En liten bummer for meg var at clutch-skivene hadde for litt stor ytre diameter, det ble ordnet med en neglesaks. Klippet av en brøkdels millimeter langs ytterkanten, før jeg ga de et godt lag med grease:

59e11ec76f243_Clutch(PA131219).JPG.0590d30084ca8bede91950aaffd20d9c.JPG

En annen ting som jeg slet litt med var denne mutteren, som viset seg å være links-gjenget (motsatt dreieretning av normalt):

59e120122ce4f_Links(PA131221).JPG.6f558568bc6790bf1607dd082a3bad84.JPG

Ellers gikk ting veldig greit :) Noen forskjeller, men ikke særlig store, fra videoen. Litt olje på lagrene, og noen klatter grease på tannhjulene. Og så var det på tide å skru ting sammen igjen - da er det superviktig at de røde prikkene på tannhjulene blir plassert ovenfor hverandre:

59e11ec9b4b62_RedDotAward(PA131227).JPG.453f14f8d43fdca79280c8537335c58d.JPG

Og joda, ting roterer fint etterpå :D :

59e11ecb4a9af_Rotasjon(PA131231).JPG.4d96dc244343564164615ae9eecee758.JPG

Dette er jo en rimelig snelle (kostet nok rundt 4-500 da brutter'n kjøpte den til meg som presang) og noen vil sikkert synes det er bortkastet tid å vedlikeholde den. Men jeg liker å skru på ting, og å få dem til å funke bedre og lengre - og utfra mengden av olje og grease jeg brukte på denne jobben, har jeg nok for opptil flere tiår fremover :)  

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal du smøre, den snella da? :) Tror du det kan være en årsak, til mindre fisk? Og ikke andre lyder fra deg, eller dine bevegelerser på bredden, av vann/elv?

 

Endret av Tiur3
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Tiur3 skrev:

Hvorfor skal du smøre, den snella da? :)

For å vedlikeholde den? Og opprettholde en smooooth følelse?

15 minutter siden, Tiur3 skrev:

Tror du det kan være en årsak, til mindre fisk?

Niks. Da hadde jeg nok heller gått for garn. Eller evt mark i nylonenden av en bambusstang :) 

19 minutter siden, Tiur3 skrev:

Og ikke andre lyder fra deg, eller dine bevegelerser på bredden, av vann/elv?

Jeg støyer normalt mer enn snellen, ja :D Likevel sette jeg pris på et den er støysvak - det betyr at andre ting får sin" list-høyde". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Selv om jeg ikke er noen "fisker", tror jeg nok du forstyrrer fisken mer, enn lyd fra snalla. :)  Og det er ikke bare støy, som forstyrrer fisken! Hjelper ikke å sette garn heller, hvis en ikke vet hva en gjør. :)

De fleste haspensnleller holder vel i ganske mange år (noen tusen times bruk ?) , uten smøring, selv de billigs!e. Så, jeg undrer på problemet?

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Tiur3 skrev:

TS. Selv om jeg ikke er noen "fisker", tror jeg nok du forstyrrer fisken mer, enn lyd fra snalla. :)  Og det er ikke bare støy, som forstyrrer fisken! Hjelper ikke å sette garn heller, hvis en ikke vet hva en gjør. :)

De fleste haspensnleller holder vel i ganske mange år (noen tusen times bruk ?) , uten smøring, selv de billigs!e. Så, jeg undrer på problemet?

Blir mekaniske ting brukt trenger det smøring og vedlikehold. De fleste sneller har godt av rengjøring og nytt fett på bremseskivene en gang i året. Og så er det jo en hyggelig syssel å sette seg ned og vedlikeholde utstyret sitt også. Sko skal ha smøring, ski skal ha voks, primuser renses, sneller smøres og oljes,, sluker trenger nye kroker, osv. 

Måtte selv gi litt omtanke til sjøørret snella etter et år. Da var bremseskivene så tynnslitte at det skrapet metall mot metall. Nye skiver, og fett som @a_aa viser gjorde susen, selv om jeg nøyde meg med "vanlig fett" i stedet for det noe dyrere småpakkene som selges til formålet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Blir mekaniske ting brukt trenger det smøring og vedlikehold

Etter min mening, blander du "hummer og kanari" her. :) Hva har vedlikehold av lær, med mekansike ting å gjøre? Og noe mekanisk, er tilnærmet vedlikholdsfritt!  At du liker sysler som dette, er jo opp til deg  og kanske noen andre. :) Men det er vel de færreste som fisker nok, til at dette er nødvendig. :) Og dette er vel et forum for innlandet/fjell (innlandsfiske) og da er vel sjøfiske lite relevant. :( 

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskesneller som brukes endel har på ingen måte vondt av l

6 timer siden, Tiur3 skrev:

:)De fleste haspensnleller holder vel i ganske mange år (noen tusen times bruk ?) , uten smøring, selv de billigs!e. Så, jeg undrer på problemet?

Tja, jeg har klart å ødelegge flere fiskesneller pga dårlig vedlikehold/hardt bruk.
Men jeg har også flere sneller som er smørt opp og passet godt på som nå er 20-25 år gamle.

 

 

6 timer siden, Tiur3 skrev:

Og dette er vel et forum for innlandet/fjell (innlandsfiske) og da er vel sjøfiske lite relevant. :( 

Nei, Fjellforum er ett forum for friluftsfolk generelt!
 

  • Liker 2
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange sneller og de som bare brukes i ferskvann får nok ikke så mye service som de som brukes i saltvann. Men så oppbevares alle ferskvannsneller i hvert sitt futteral. Det er vel nesten ingen sneller som tåler å brukes i saltvann uten å få både en og to serviser med grundig rengjøring og smøring i løpet av året. jeg hadde nettopp tak i en billig haspelsnelle fra Abu som var blitt litt forsømt. Den har blitt brukt til makrellfiske fra en kai like ved der jeg bor, og har stått montert på stanga helt siden St. Hans, og det bar den preg av. Den blir nok aldri helt 100%, men god nok til det den brukes til.

Jeg ble litt interessert i skivene til bremsen som er avbildet ovenfor. Jeg har en trollingsnelle hvor bremsen ikke holder og jeg skulle gjerne ha skiftet disse skivene, men hvor får jeg kjøpt slike. En annen ting er smøring av disse. Jeg trodde at fett og olje var bannlyst i forbindelse med bremse- og clutch belegg, både på biler, sykler og andre steder, men jeg kan jo ta feil. 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tiur3 skrev:

Etter min mening, blander du "hummer og kanari" her. :) Hva har vedlikehold av lær, med mekansike ting å gjøre? Og noe mekanisk, er tilnærmet vedlikholdsfritt!  At du liker sysler som dette, er jo opp til deg  og kanske noen andre. :) Men det er vel de færreste som fisker nok, til at dette er nødvendig. :) Og dette er vel et forum for innlandet/fjell (innlandsfiske) og da er vel sjøfiske lite relevant. :( 

Kunne kanskje delt opp i to avsnitt. Et om sneller, og et om at selve aktiviteten å vedlikeholde turutstyr kan være en trivelig syssel på mørke høstkvelder. 

Årsaken til at bremseskiver måtte skiftes, og at det var nødvendig å smøre den opp har ikke så mye med saltvann å gjøre, som antall brukstimer på snella jeg bruker til sjøørretfiske. Den er beskyttet mot vanninntrengning. Det som skjer er at ved slitasje vil små partikler blande seg med fettet. Etter mye (les myyyyye) bruk vil fettet få en mer slipende effekt som gjør at slitasjen går fortere. Da er det greit å åpne opp. Tørke av og smøre opp på nytt. 

Å åpne opp snella er jeg mer forsiktig med. Der er det så mye som kan gå galt, at det er greit å sende den inn til service om det er en kostbar snelle. 

2 timer siden, REs skrev:

Jeg har mange sneller og de som bare brukes i ferskvann får nok ikke så mye service som de som brukes i saltvann. Men så oppbevares alle ferskvannsneller i hvert sitt futteral. Det er vel nesten ingen sneller som tåler å brukes i saltvann uten å få både en og to serviser med grundig rengjøring og smøring i løpet av året. jeg hadde nettopp tak i en billig haspelsnelle fra Abu som var blitt litt forsømt. Den har blitt brukt til makrellfiske fra en kai like ved der jeg bor, og har stått montert på stanga helt siden St. Hans, og det bar den preg av. Den blir nok aldri helt 100%, men god nok til det den brukes til.

Jeg ble litt interessert i skivene til bremsen som er avbildet ovenfor. Jeg har en trollingsnelle hvor bremsen ikke holder og jeg skulle gjerne ha skiftet disse skivene, men hvor får jeg kjøpt slike. En annen ting er smøring av disse. Jeg trodde at fett og olje var bannlyst i forbindelse med bremse- og clutch belegg, både på biler, sykler og andre steder, men jeg kan jo ta feil. 

Ikke lett å få tak i slike skiver, siden butikkene ikke har slikt inne. Er vel så få folk som bytter slitedeler på sneller. Endte selv med å handle på e-bay for første gang for å få tak i deler når jeg byttet. 

Bremsen/clutchen er i praksis bare noen skiver mellom metallskiver, så vil anta at det også er mulig å lage selv eller kjøpe noen med samme diameter (eventuelt plukke fra en billigsnelle). Siden skivene skal slure mellom metallskiver, så vil det bli varme. Da er det nødvendig med litt fett for at de ikke skal bli skadet. Et tynt lag på hver skive. Fettet er også med på å beskyttet bremsen mot vanninntrengning.

Fettet på skivene er også viktig for at bremsen skal være jevn. Om den f.eks. henger/låser seg før snøret trekkes ut kan det være et tegn på at det er tid for litt vedlikehold. 

På Trollingsneller/Sneller til dorging der det kan bli bråstopp på kroken kan det være greit med skiver som tåler mye varme uten at de smelter. F. eks. skiver som er forsterket med karbon e.l.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedlikehold utstyr, så holder det lenge. Spiller ingen rolle om snellen koster 50kr eller 5000kr. For meg er det atuomatikk i å reparere uansett. Bruk og kast er virkelig en uting... Bra @a_aa:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, REs skrev:

Jeg ble litt interessert i skivene til bremsen som er avbildet ovenfor. Jeg har en trollingsnelle hvor bremsen ikke holder og jeg skulle gjerne ha skiftet disse skivene, men hvor får jeg kjøpt slike. En annen ting er smøring av disse. Jeg trodde at fett og olje var bannlyst i forbindelse med bremse- og clutch belegg, både på biler, sykler og andre steder, men jeg kan jo ta feil. 

Søker du på "CarbonTex" finner du nok noe, det er altså et sterk og ganske stivt tekstil vevd av karbon-fiber som tåler høye temperaturer. Jeg kjøpte mine på på eBay (linket til det i førsteposten), hvor du kan få ferdiglagde skivesett ("drag washer")  til en rekke modeller. Du kan også kjøpe "CarbonTex sheet" i forskjellige tykkelser for å lage dine egne skiver, etter mal fra dem som begynner å bli utslitt. :) Som nevnt passet ikke de jeg fikk uten litt saksbruk uansett... 

Cal's universal reel grease, som lå i Okuma-kitet, er visstnok kalt universal fordi den både har gode egenskaper på skivene ("drag") og på tannhjul ("gear").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.