Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av relativt lett skall som regnbukse på tur i fjellet


andrevr

Anbefalte innlegg

Har lest flere tråder her på forumet om noe lignende, samt lest tester, men ikke blitt helt klok.

Jeg har flere turbukser (alt fra noe rimelig Lundhags bukse til Norrøna Fjørå Flex). Fjørå flex er i utg.punktet en bukse til sykling, men fungerer bra til annet bruk også. Problemet med de buksene jeg har er at de ikke tåler så mye nedbør. Jeg er ute etter en ikke altfor tung skall/regnbukse som kombinerer ikke altfor høy vekt (lettere å ta med på tur) samt ok slitestyrke. Må absolutt ikke være et pro-skall som lager enormt mye bråk (knitring i stoffet) når man går, og buksen må også gjerne kunne brukes alene (uten å ha en annen bukse under). Den må først og fremst tåle en del nedbør. Tenker meg buksen til turer på fjellet, skog osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du skal ha noe som er holdbart og lett så tror jeg det blir vanskelig. De letteste plaggene jeg har hatt er også de som har tålt minst slitasje, jeg ville i så fall valgt noe fra en produsent som tar inn klærne og fikser dem for en rimelig penge. Dette utelukker i mine øyne fjällräven, da alle servicer jeg har hatt gjennom dem (kun 2 stykker foreløpig) har vært helt elendige. Selv om jeg ikke er super imponert over holdbarheten syntes jeg servicen til Norrøna er veldig god, så da ville jeg nok kanskje gått for en av deres lettvekts modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna falletind gore-tex er ett alternativ. Den er lett nok og har god nok lufting til at jeg har den med som eneste bukse på tur, også når det ikke skal regne så mue funker den bra. Minuset er litt små lommer.

Fjellreven Keb eco shell tror jeg også er bra, har ikke prøvd den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Bitihorn Dri1 som regnbukse på tur, den veier bare to hundre gram og jeg merker knapt at jeg har den på. Den har holdt meg tørr og har tålt mer enn jeg trodde den skulle gjøre.

Det er veldig dumt at jeg har den egentlig, for da har jeg ikke samvittighet til å kjøpe Keb eco shell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Arcterxy Alpha SL med i sekken på det meste av turer de siste 2-3 årene som overtrekksbukse/regnbukse.

Veier 350g eller noe, full zipper på siden (hvilket for meg er et must for en overtrekksbukse). Den har tålt alt fra klatring til skikjøring, og er foreløpig uten en skramme.

Normalt synes jeg så dyr bukse er overkill siden den jo er i sekken 90 prosent av tiden (klarer ikke gå med skall med mindre jeg vet det bøtter ned), men har vært uvurderlig på f.eks. klaring der vi har blitt overrasket av regn. Med litt trening kan man få den på uten å ta av klatreselen.

Sitter som et skudd og har aldri vært plaget av noe lyd fra den.

Om du liker å starte turen i skall og kun ha det som bukse ville jeg sett etter noe kraftigere kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mareng skrev:

Norrøna falletind gore-tex er ett alternativ. Den er lett nok og har god nok lufting til at jeg har den med som eneste bukse på tur, også når det ikke skal regne så mue funker den bra. Minuset er litt små lommer.

Ingen ulempe at fjorårets farger har 50% rabatt nå på Norrønas Outlet :)
Mye bukse for 1750kr synes jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mareng skrev:

Norrøna falletind gore-tex er ett alternativ. Den er lett nok og har god nok lufting til at jeg har den med som eneste bukse på tur, også når det ikke skal regne så mue funker den bra. Minuset er litt små lommer.

Fjellreven Keb eco shell tror jeg også er bra, har ikke prøvd den.

Det er visst Falketind jeg også har. Tett og fin. Og tar slettes ikke plass i sekken. Anbefaler, men kun som regnbukse. 

IMG_5536.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker selv fjørå dri1 bukse og jakke - altså den aller letteste og tynneste varianten. Ser du spør etter noe som tåler litt men jeg har hatt dette settet i to år nå og det holder overraskende bra til å være såpass tynt og lett. Som du selv er inne på så brukes det jo stort sett lite. Det geniale med dri1 er at jakka også fungerer som en fin tynn vindjakke pluss ekstra "camp" sett om turklærne er triste og våte etter en lang mars :) 

Her for en stund siden gikk jeg en dagstur på 4 timer i kontinuerlig "middels" regn og var helt tørr under. Klart dette er ikke klær til "skaug" bruk og arbeid men til stivandring og annen lett aktivitet så holder det helt greit. Pakker og veier jo utrolig lite sammelignet med mye annet. Spørs litt på hvilken filosofi du har ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva du er ute etter, grunnet informasjonen du gir. Men er du ute etter en  en regnbebskyttelse, som gir beskyttelse mot regn, når du går i bl.a. går i fjellet/naturen, er det mage produkter som kan brukes. Noen solide og noen er 100 % difusjonstette og andre "pustende". Kan annbeflale "lårings" og lang jakke. Helst pustende. :) Jeg hadde "pustende" lårings fra Jerven og lang "pustende" fra jakke fra Peter Storm og dette ble bruk aktivt i flere ti-år, før de nå, for noen år siden  begynnte å lekke. Egener seg ikke for å sitte (i eks. kano) i regnvær. Men, for oppreist stilling, perfekt. :) 

Mine lårings, kunne jeg brette sammen og putte i en lomme, på jakka. Og de kunne taes på, uten å ta av fottøyet (fjellstøvler), på kun få sekunder. Jakka var også tynn og fleksibel og tok ikke mere plass. Skal sies at jeg tok noe hensyn, når jeg gikk gjennom kratt, o.l., men settet var ellers tett og uten skader på både jakt og andre turer, både i skog og i fjellet.

Å gå med "regntøy", uten noe annet under, vil jeg fraråde grunnet "pusteegenskapene". Det bør være noe luftrom, mellom kropp og et "tettesjiket", som regntøy/skall bekledning. Des mer, desto bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tiur3 skrev:

 

Å gå med "regntøy", uten noe annet under, vil jeg fraråde grunnet "pusteegenskapene". Det bør være noe luftrom, mellom kropp og et "tettesjiket", som regntøy/skall bekledning. Des mer, desto bedre.

Å gå med en goretex skallbukse uten noe under er helt utmerket. Gotetex klær og anndre membranklær er normalt sett laminert til ett tynt innertoff som skal suge opp fuktighet og kjennes behagelig mot huden. Norrøna falketind og mange andre skallbukser er en slik.

Etter en del prøving og feiling er dette uten tvil den bekledningen jeg synes er best å gå med på vestlandet i variert vær. En lett skallbukse med behagelig innside og god lufting. Blir det varmt åpner jeg luftingen, regner det lukker jeg luftingen, buksen tørker når jeg går og jeg slipper våte turbukser og av/på med regnbukse 6 ganger for dagen. Sparer vekt i sekken også.

Det finnes selvfølgelig klær som ikke har slikt innestoff og kjennes ut som å ha en presenning inn mot huden...

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.