Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekkestørrelser


Gjest fightingfalcon

Anbefalte innlegg

Gjest fightingfalcon

Hei!

Jeg har holdt på å gjøre litt research for å finne meg en god stor anatomisk sekk som ikke veier så mye. Jeg har tidligere hatt Norrøna Syncroflex og likte denne godt. Denne

er derimot litt heftig å ha med seg på kun ei natt ute i skogen. Jeg begynte å søke etter anatomiske sekker og vurderte følgende: Osprey Xenith 105, Gregory Denali 100, Bergans Trollhetta 95 

og Fjallraven Kajka 100. Jeg valgte å gå for en Osprey Xenith 105 etter å ha sett gode vurderinger av bæresystem og diverse finesser. Da jeg mottok sekken prøvde jeg å putte

vintersoveposen og vinterteltet i sekken, da var det igjen plass til ca. en treliters kasserolle i sekken. Dette blir alt for lite og jeg prøvde å putte tilsvarende utstyr i Denalien, og kunne fortsatt ha med TO soveposer til. Dette er verdt å nevne for de som vurderer disse sekkene og er avhengig av å handle fra nettet. Sekkene er absolutt ikke sammenlignbare når det kommer til volum. 

Hvordan kan de to sekkene som skal på papiret være 2L i forskjell(Denali Large er 103L), være så forskjellige i virkeligheten?

Er det eventuelt noen andre storsekker som er små i størrelsen(volummessig)?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forsøk de to "sidelommene" med glidelås. Går sikkert 20 liter i hver av dem....

Det er ikke meningen at du skal få 105 liter i ETT rom,

Har du slakket av alle innstrammingsmulighetene på sidene osv?
Oppe i sekken min (Xenith 105) nede i gangen er det (i hovedrommet): 

1. Fjellduk Hunter Mini
2. MH Hyperlamina Torch sovepose
3. Exped Synmat 7 LW
4. 3 sett med superundertøy, tykke fleecegensere, og en Arcteryx-jakke
5. En matpose med 2 pakker polarbrød, 3 real turmat, 2 tubeost, 4 suppeposer
6. (Jeg har tatt ut 6 ryper som lå i samme rommet)
7. En bærepose med brukte og ubrukte haglepatroner. 
8. Helsport Fjellheimen SuperLight 2 Camp telt (inkl stenger og plugger

....og enda er den langt fra sprengt i hovedrommet...


I de to ovennevnte lommene er det alt fra kopper og kar til gassbokser, brennere osv...

Det går også enormt med utstyr i det største av de to rommene i lokket....

 



 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denali har (nesten?) alt volumet i hovedrommet. Det er derfor jeg likte den så godt :)

Det er også forskjell på hvordan produsentene regner ut volum. Noen regner bare hovedrommet, noen regner med lokk men ikke lommer, andre regner med alt. Det kan lønne seg å sjekke på forhånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Fikk du stappet soveposen på langs i bunnen? Dersom ikke vil den ta mye av sekken. Hvilken vinterpose og vintertelt har du?

Ønsker meg Xenith 105 selv. Prøvde for mange år siden en Bergans Alpinist Compact 85L. Denne var ganske bred og passet til meg. Helt klart en sekk som satt som støpt på min rygg. Dessverre kjøpte jeg den ikke og den har gått ut av sortimentet.

Mange sekker er laget for alpine eventyr, derfor er de litt smalere. Gamle sekker, særlig rammesekkene var bredere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ingen kommentar ift valg av sekk da jeg ikke har erfaring med de andre sekkene.

Etter å ha gått på overtid med min gamle "storsekk", undersøkt mye og snakket med andre som er mye på tur, gikk jeg selv for Denali 100. Ut fra det jeg har brukt den til nå så er jeg absolutt fornøyd, og den passer min rygg veldig bra (kommer i forskjellige størrelser for ulike rygglengder). Jeg bruker i tillegg mye en Acteryx Khamsky 38L på toppturer og noen helgeturer (soloturer) og en Archeryx Altra 65L. 

 

Denali er en "Alpin" sekk, noe jeg også var ute etter. Dette betyr at du f.eks ikke har store sidelommer som på en del andre sekker, noe jeg ser på som en fordel for en del av mine bruksområder. Legg også merke til (bildet nedenfor t.v.) hvor mye den smalner inn nederst, dette gjør at jeg tenker litt annerledes når jeg pakker den sekken enn ift. min gamle storsekk eller Arcteryx Altra 65L sekken(bilde nedenfor th.) 
 

Gregory_Denali_100-2.thumb.jpg.0fba9ae944a9a02ac02a139df4d3cc42.jpgAltra-65-Backpack-Diablo-Red.jpg.1e9fa1c42eafbd15c5d13975cb505533.jpg

 

Noen tester av de nevnte sekkene.

Ut fra det jeg leser av testene så ville Begans sekken antagelig utgått for min brukj, mens Xenith ser ut til å være et godt valg i tillegg til Denali.

Det ligger forresten to Denali 100 på finn.no til bra pris akkurat nå (og en bergans Trollhetta 95): (Husk å vurder ift egen rygglengde om du velger å gå for en av disse).

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&q=Gregory Denali

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med @Espen Ørud .
Nå har jeg bare pakka min Xenith med en 3-sesongspose men får da ganske mye ekstra i min sekk.

Helsport Alta Long
Exped SynMat 9LW
Hilleberg Unna
Hilleberg tarpstang.
Langt undertøy, ekstra sokker, undertøy + ekstra tynn ullgenser og T-shirt.
Gass, brenner,liten kjele, steikepanne + noe småtteri.
6 egg, bacon,noen Polarbrød og en six-pack 0,5l pils.
Tarp, Primaloftjakke, kaffe, kopp + dims går i de store sidelommene.
Kamera, dopapir, solcellelader ++ går i topplokket :)
Det eneste som henger utapå sekken er ett Exped Evazote DoubleMat liggeunderlag.

Xenithen er vel en ganske smal sekk så å pakke den etter samme mønster som Bergans Power Framenjeg hadde fungerer ikke.
Prøvepakka sekken sikkert 4-5 ganger før første tur for å finne ut beste pakkmønster.
Blitt bra på Tetrispakking :ahappy:

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fightingfalcon
1 time siden, JanRH skrev:

Fikk du stappet soveposen på langs i bunnen? Dersom ikke vil den ta mye av sekken. Hvilken vinterpose og vintertelt har du?

Ønsker meg Xenith 105 selv. Prøvde for mange år siden en Bergans Alpinist Compact 85L. Denne var ganske bred og passet til meg. Helt klart en sekk som satt som støpt på min rygg. Dessverre kjøpte jeg den ikke og den har gått ut av sortimentet.

Mange sekker er laget for alpine eventyr, derfor er de litt smalere. Gamle sekker, særlig rammesekkene var bredere.

Har en fiberpose fra helsport, litt større enn helsport Alta og et helsport fjellheimen x-trem 3 😊. Puttet soveposen helt i bunnen og tok ut teltstenger og komprimerte posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fightingfalcon

Jeg har nok kanskje ikke vært flink nok til å pakke. Gøy å høre alle erfaringer :). Jeg har nok blitt bortskjemt med Syncroflexen hva volum angår. Jeg løsnet alle reimer på sekken og prøvde. Den «snurpeposen» på toppen til xenithen var litt kort, så selv om man kan utvide lokket mye, må eventuelt ting ligge på tvers på toppen? Det ble en ny denali fra Fjellsport, selv om jeg skulle ønske xenithen passet bedre til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.