Gå til innhold
  • Bli medlem

Billig telt som er vindstabilt?


Klodrik

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Leste for en stund siden om et Naturehike Cloud Up telt fra det fjerne Østen. Ikke helt det jeg søker etter i et telt per nå - men det vekket interessen. Har lenge siklet på Hilleberg Nallo (med og uten GT) eller Allak som et stabilt telt for høyfjellsbruk, da jeg synes MH Hylo 3 teltet som brukes per nå er noe trekkfullt. 

 

Kom så på dette Naturehike merket, og tittet i deres sortiment; har de noe for høyfjellet? Og det viste seg at de har en Allak(?) kopi til omkring 180 dollar. Lurer egentlig på om noen har 1) erfaringer med dette Cloud Peak 2 teltet eller 2) ser noen grunn til at det ikke skal fungere tålelig greit?

 

Bruken det siktes på er sommer/høst/vår, fra 1500moh og nedover med to personer i teltet. Neppe i mer enn 15m/s, men man kan jo bli tatt på senga med gode 20 i kastene om man er uheldig. Prøver naturligvis å søke nedover i terrenget og finne lune teltplasser når slikt vær kommer - men det er jo ikke alltid like lett. Montro om et telt til 1500kr holder her? Har jo overlevd kuling i nevnte Hylo 3 som er et lettvekt endukstelt med det jeg vil tro er en svakere konfigurasjon av teltstenger? Hadde jo vært snedig om man kunne unngått å betale den dyre Hilleberg-prisen. ;) 

 

Link til det aktuelle teltet: https://www.aliexpress.com/item/NatureHike-cloud-peak-tent-ultralight-two-man-camping-hiking-outdoor-NH17K240-Y/32821328292.html?

HTB14uBOSpXXXXayXVXXq6xXFXXXt.jpg?size=2

 

Endret av Klodrik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sparer mange penger, og en del vekt, men mister tett innertelt (ser det et mesh i øverste halvdelen) og duk helt ned til bakken. Da sitter du med et ganske luftig telt likevel. Om et telt til 1500 holder i like mange år som et dyrt aner jeg ikke. Men antar du får mer for pengene i bruktmarkedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Ved værforhold som gir mye kondens på innersiden av ytterduken og i tillegg endel vind, vil det dryppe bra igjennom mesh-duken. Vind som røsker i teltet vil fort gi deg en morgendusj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JanRH skrev:

Ved værforhold som gir mye kondens på innersiden av ytterduken og i tillegg endel vind, vil det dryppe bra igjennom mesh-duken. Vind som røsker i teltet vil fort gi deg en morgendusj.

 

Du kan tro jeg merket dette i kuling(med storm i kastene) i enduks-Hyloen. Uansett sjeldent et slikt problem oppstår, og dette teltet vil nok være bedre enn det jeg kommer i fra. Forhåpentligvis gir ventilasjonslukene under topphatten minimalt med kondens i tillegg.

 

1 time siden, ArveS skrev:

Du sparer mange penger, og en del vekt, men mister tett innertelt (ser det et mesh i øverste halvdelen) og duk helt ned til bakken. Da sitter du med et ganske luftig telt likevel. Om et telt til 1500 holder i like mange år som et dyrt aner jeg ikke. Men antar du får mer for pengene i bruktmarkedet. 

 

Ser poenget ditt - men hadde du sett Hylo 3 sin konstruksjon tror jeg du ville vært enig i at tilnærmet alt vil være mindre luftig. Endukstelt med en svær meshlinje langs HELE ene siden + full mesh dør + 2 (veldig effektive) lufteluker i hver ende + duk går ikke ned til bakken langs fortelt = det blåser kuling inne i teltet også. Er nok ganske luftig det Cloud Peak 2 også, men ser fortsatt for meg at det er lunere enn Hylo. Okkesom gode bemerkninger du kommer med. Er jo blant annet disse punktene som gjør meg noget skeptisk og skulle gjerne sett noe førstehåndserfaringer ført i penn.

 

1 time siden, Omnilite skrev:

Denne tråden er om et annet telt fra Naturhike og erfaringer som er gjort med det. Det teltet du ser på er selvsagt en annen konstruksjon.

http://www.fjellforum.no/forums/topic/40308-billig-lettvekter-i-kvalitet/

 

Ja den jeg refererte til i innledningen av tråden. Takk for at du fant den frem! Ser jo unektelig ut som Naturehike produserer decent kvalitet. Det stemmer for øvrig med erfaringer jeg leser ellers på interveven. 

 

Er lutter øre på andre alternativer. Gjerne da noe som er billigere enn alternativene jeg sikler på fra Hilleberg. Litt studentvennlig må det tross alt være.

Endret av Klodrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med lufting langs hele teltduken og lufting i toppen blir det gjerne lite kondens å snakke om, spesielt om det er litt trekk i luften? Jeg hadde ikke bekymret meg over kondens eller drypping overhodet på dette teltet.

Det er tett duk godt opp på innerteltet, som hindrer den verste trekken på deg når du ligger. Det er pluggfester langs duken mellom stengene som holder det hele bedre på plass.

Jeg har egentlig ikke veldig gode forutsetninger for å si så veldig mye siden jeg ikke har prøvd det aktuelle teltet, så jeg synser, men jeg synes teltet virker meget bra! 20D silnylon er sterkere enn Helsport Superlight. Er stengene normal styrke på er det jo også en sterk gjennomprøvd konstruksjon som skal tåle mye vind. Hvis du ikke MÅ HA det dyreste, kan det hende du trives minst like godt i dette som ett premium telt.

Det er kun èn ting jeg ville tenkt litt på, og det er matlaging i forteltet når det blåser veldig mye. Jeg har plukket opp og lagt litt mose langs teltduken dersom det skulle trekke for mye i forteltet, så egentlig er det ikke noe problem.

Jeg hadde ikke vert skeptisk ihvertfall :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ingen erfaring med denne modellen, men jeg har 4 andre naturehike telt som jeg har brukt en del igjennom de siste to årene. (Cloud Up 2, Star River 2, Mongar 2 og et enmannstelt jeg ikke husker hva heter). Har også erfaring med Helsport og Exped i mer tradisjonelle utforminger. 

Min erfaring er at dette er veldig gode telt, pris tatt i betraktning, så jeg ser ingen grunn til å være skeptisk til denne modellen, den vil mest sannsynlig dekke dine behov. Ingen av mine telt viser noen tegn til slitasje eller svakheter etter en del bruk i all slags vær. Greit å være obs på at om dere skal være to personer på tur med oppakning så vil 2-manns teltene virke noe trange hvis det er dårlig vær og dere ikke sover i samme seng til vanlig. Det hjelper selvsagt med to innganger, men innerteltene er ikke mer enn akkurat store nok. Håper de snart lager telt i med to innganger i 3-manns utgave. 

Har heller ikke vært plaget av kondensproblemet som er nevnt tidligere i tråden. Teltene lufter såpass godt at selv innertelt i full mesh ikke blir som en dusj selv om det regner og blåser godt ute. 

På sommer, vår og høst så bruker jeg utelukkende naturehike, da jeg synes det er veldig behagelig med luftig innertelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager for og være brå, men skjønner virkelig ikke hvorfor det skal spares så mye på telt, på vinteren og oppe på fjellet kan ett dårlig telt skille liv og død. Gå for ett kvalitets telt og slipp problemer.

Selvfølgelig skal du sove i skogen og slikt holder ett 400kr biltema telt- Husk bare det at der det er vind skifter også været fort.

Endret av Stig Erik Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stig Erik Olsen skrev:

beklager for og være brå, men skjønner virkelig ikke hvorfor det skal spares så mye på telt, på vinteren og oppe på fjellet kan ett dårlig telt skille liv og død. Gå for ett kvalitets telt og slipp problemer.

Det har vel med at de dyre teltene har noen priser som er så vanvittig høye at ikke alle har råd til det.

Det er ikke automatikk i at man skal få problemer med ett billigere telt vel?

Her var det vel heller ikke snakk om ekstremtelt til bruk under ekstreme forhold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med netting/mesh i innerteltet så blir kondens et ikke problem. Har selv et vintertelt hvor mye av innerteltet er i mesh og har flere overnattinger i variert vær. Det er kanskje ikke like lunt som et telt med helt stoff men det er veldig digg med litt god ventiliering når temperaturenene svinger mye inne i teltet. Min erfaring med mesh på vintertelt er så lang bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Mareng skrev:

Med lufting langs hele teltduken og lufting i toppen blir det gjerne lite kondens å snakke om, spesielt om det er litt trekk i luften? Jeg hadde ikke bekymret meg over kondens eller drypping overhodet på dette teltet.

Det er tett duk godt opp på innerteltet, som hindrer den verste trekken på deg når du ligger. Det er pluggfester langs duken mellom stengene som holder det hele bedre på plass.

Jeg har egentlig ikke veldig gode forutsetninger for å si så veldig mye siden jeg ikke har prøvd det aktuelle teltet, så jeg synser, men jeg synes teltet virker meget bra! 20D silnylon er sterkere enn Helsport Superlight. Er stengene normal styrke på er det jo også en sterk gjennomprøvd konstruksjon som skal tåle mye vind. Hvis du ikke MÅ HA det dyreste, kan det hende du trives minst like godt i dette som ett premium telt.

Det er kun èn ting jeg ville tenkt litt på, og det er matlaging i forteltet når det blåser veldig mye. Jeg har plukket opp og lagt litt mose langs teltduken dersom det skulle trekke for mye i forteltet, så egentlig er det ikke noe problem.

Jeg hadde ikke vert skeptisk ihvertfall :)

 

Takk for svar her, spesielt angående styrke på teltduk; det gir håp. Snedig tips angående mose til å dekke igjen mellomrom. 

 

12 timer siden, Jorgenms skrev:

Nå har jeg ingen erfaring med denne modellen, men jeg har 4 andre naturehike telt som jeg har brukt en del igjennom de siste to årene. (Cloud Up 2, Star River 2, Mongar 2 og et enmannstelt jeg ikke husker hva heter). Har også erfaring med Helsport og Exped i mer tradisjonelle utforminger. 

Min erfaring er at dette er veldig gode telt, pris tatt i betraktning, så jeg ser ingen grunn til å være skeptisk til denne modellen, den vil mest sannsynlig dekke dine behov. Ingen av mine telt viser noen tegn til slitasje eller svakheter etter en del bruk i all slags vær. Greit å være obs på at om dere skal være to personer på tur med oppakning så vil 2-manns teltene virke noe trange hvis det er dårlig vær og dere ikke sover i samme seng til vanlig. Det hjelper selvsagt med to innganger, men innerteltene er ikke mer enn akkurat store nok. Håper de snart lager telt i med to innganger i 3-manns utgave. 

Har heller ikke vært plaget av kondensproblemet som er nevnt tidligere i tråden. Teltene lufter såpass godt at selv innertelt i full mesh ikke blir som en dusj selv om det regner og blåser godt ute. 

På sommer, vår og høst så bruker jeg utelukkende naturehike, da jeg synes det er veldig behagelig med luftig innertelt. 

Godt innlegg dette, takk. Viser jo det jeg tror om Naturehike; nemlig at det gir mye for pengene. Angående plassen er det her snakk om å bruke teltet alene og sammen med samboeren, så vil tro hun tåler å ligge litt tett inntil, selv etter et par dager med svett gange. ;) Klart mindre gulvareal i innertelt enn Hylo 3, men det er også en utfordring å finne god grunn å ligge på når man er på høyfjellet, så det går kanskje greit at man har liten soveplass? 

 

Angående forteltene er de jo rundt 75cm med ganske bratte vegger. Helt greit for gassbrenner så fremt sekkene legges i andre forteltet. Hylo har vel 80cm(?) fortelt og der har jeg brukt brenner mens en 80 liter sekk lå ved siden av så.. 

 

7 timer siden, Stig Erik Olsen skrev:

beklager for og være brå, men skjønner virkelig ikke hvorfor det skal spares så mye på telt, på vinteren og oppe på fjellet kan ett dårlig telt skille liv og død. Gå for ett kvalitets telt og slipp problemer.

Selvfølgelig skal du sove i skogen og slikt holder ett 400kr biltema telt- Husk bare det at der det er vind skifter også været fort.

 

1) Det er helt greit å være brå. Det er derimot greit å være riktig informert når man velger å være det, hvilket betyr at du burde lese tråden før du uttaler deg. 2) Det skal brukes vår/sommer/høst på fjellet, IKKE vinterstid. Som forklart i tråden. Ergo gir jeg en god blanke i hva det tåler vinterstid. 3) Ikke alle har råd til Hilleberg og Helsport 4 sesongstelt, for eksempel meg som er student og lever under fattigsdomsgrensen hvert år. Derfor spørres det etter råd til alternativer som er noe snillere på lommeboken. At du ikke forstår dette får gå på din kappe. 

 

7 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Med netting/mesh i innerteltet så blir kondens et ikke problem. Har selv et vintertelt hvor mye av innerteltet er i mesh og har flere overnattinger i variert vær. Det er kanskje ikke like lunt som et telt med helt stoff men det er veldig digg med litt god ventiliering når temperaturenene svinger mye inne i teltet. Min erfaring med mesh på vintertelt er så lang bra.

 

God erfaring det. Stemmer for øvrig overens med egne erfaringer, så er ikke nevneverdig redd for dette. Spørsmålet i første post retter seg således mot soliditeten (spesielt mtp vind) til dette Cloud Peak 2 teltet.

Endret av Klodrik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Klodrik skrev:

Spørsmålet i første post retter seg således mot soliditeten (spesielt mtp vind) til dette Cloud Peak 2 teltet.

Hvis ingen har prøvd dette teltet i sterk vind selv, så tviler jeg på at du får noen bedre svar enn de du allerede har fått.

Jeg er blandt de som ser på faren med billigtelt til 3-sesongs bruk som sterkt overdrevet. (Renger ikke med elsa-telt, ikea-leketelt eller andre festivaltelt med glassfiberstenger og slikt). Fordi:

Hvor ofte har man sett telt få duken revet i filler i sterk vind? Jeg har bare sett stenger som svikter og superlight telt som har fått små rifter i duken, via filmer på nettet.

En brukket teltstang kan spjelkes. Og det verste som kan skje er at man ett telt som kollapser sammen og fungerer som en beskyttende vindsekk for deg og utstyret som ligger inni. Sannsynligheten for at det skjer er usannsynlig liten med det teltet (tror jeg), og vil ikke være livstruende med mindre man er på høyfjellet vinterstid. (Og selv der ville man nok overlevd en natt i "vindsekkteltet" også, vil jeg tro).

Man drar på jo på hytte-til-hytte tur på vinter med  vindsekk, liggeunderlag, sovepose, spade og nok varme klær. Ett ødelagt telt kan brukes som vindsekk.

At man trenger telt til mellom 5000-15 000 til å dra på normal fjelltur, utenom de mest eksponerte turene, er nok heller vellykket markedsføring. Jeg synes ikke noe om at enkelte ikke forstår at noen ikke ønsker å bruke mer penger enn nødvendig på ting, eller ikke har råd/må prioritere pengebruken sin. For noen er en hundrelapp mye, for noen er en tusenlapp ingenting.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er to videoer som viser oppsett og mye av teltet nevnt av TS i første innlegg (forstår ikke allt han sier..:-D)

 

Selv har jeg 2 stk Cloud Up (2 & 3 ) og ett TNF Stormbreak 2 kjøpt på XXL til under tusenlappen en stund tilbake. Cloud Up teltene ville jeg ikke tatt med på høyfjellet om jeg skulle overnatte værutsatt eller med risiko for mye vind (pga begrensede barduneringsmuligheter,. TNF teltet har jeg testet ut vinterstid osv, men har andre telt som normalt velges før dette pga mine preferanser.

Har jeg med barna mine eller andre litt mindre fjellvante så vil jeg helst bruke et telt hvor man kan "stenge igjen" innerteltet da det i nenvte telt er konstant trekk/sirkulasjon i innerteltet oppleves som mye kaldere ved skifte av klær, overgang til/fra sovepose etc når det er kaldt & vindfult utenfor. Sommerstid eller i varmt vær så er det selvsagt digg med god ventilasjon.

EDIT: Cloud Peak 2 teltet har selvsagt med sin løsning mange flere barduneringspunkter/muligheter en Cloud Up teltene, noe som gjør at det bør kunne settes opp en del mer værutsatt.

 

Endret av Terka
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Terka skrev:

Her er to videoer som viser oppsett og mye av teltet nevnt av TS i første innlegg (forstår ikke allt han sier..)

Jeg forsto "aha" et lite stykke inni der...og at det kan lønne seg å lese indtruksjonene før innspilling av en video😀 (men da hadde what not to do'ene blitt borte)

Teltet står stramt og fint, løsningene er også en del av de samme en ser andre steder. Litt annen filosofi rundt footprint siden det ikke dekker hele arealet av teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2017 den 11.23, Klodrik skrev:

Er lutter øre på andre alternativer. Gjerne da noe som er billigere enn alternativene jeg sikler på fra Hilleberg. Litt studentvennlig må det tross alt være.

Erfaringen min er at har du begrenset med midler, så velg noe du er sikker på. Blir fort dyrt å kjøpe nytt for å være testkanin. Erfaringsmessig er teltstenger er veldig viktig punkt, ofte her svakhetene til alle telt er. 

Har også opplev at det føyker inn snø gjennom mesh, så seint/tidlig på tre-sesongers kan du oppleve dette. Mesh er digg når det er varmt, men teltet blir fort veldig luftig når det blir kaldt. 

Så i ditt tilfelle ville jeg kjøpt et telt på finn som du liker. Gode kjøp på finn er nede i 40-60% av billigste nettpris nå på høsten.  Har sett Soulo til 2500kr, Nallo 2 til 3500 kr, Exped Orion 2 extreme til 4000kr, Helsport til enda bedre priser extreme telt ned i 2000kr. Men de blir solgt i løpet av noen minutter. Så man bør være på hugget, eventuellt lage en ønskes anonse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vel litt til at det fyker snø inn, for å så gå gjennom meshen som kun er i øverste del av dette teltet? Ser problemet på ett telt med mesh helt ned.

Og om det først er snø, så kan man legge litt snø/mose/lyng oppetter den siden det blåser fra eller rundt teltet.

Nå var det vel heller ikke primært telting på snø dette var tenkt brukt til. Det står "vår/sommer/høst", og vekten er kun 2,34 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.