Gå til innhold
  • Bli medlem

Lysslynge


Memento mori

Anbefalte innlegg

Ser på noen bilder på Insta, at lysslynger ser veldig flott ut. @Sovjetunionen tror jeg bruker dette. Har noen testet dette, og har noen typer å anbefale? Bør helst bruke AA batteri.

 

Endret av Memento mori
La til link, fikk de ikke til på PC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det fritt frem på ebay. Så lenge det er LED så duger det meste (bruker mindre strøm). De aller ferreste av disse er beregnet på striregn og utendørsbruk, men utenfor når det ikke regner og inne i teltet fungerer helt greit. 

https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=led+battery+led+slinge&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xled+battery+led+string.TRS0&_nkw=led+battery+led+string&_sacat=0

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

billige juletrelys fra europris (hvit ledd) fungerer greit. Fungerer for å lyse opp teltet jevn når en fotograferer det, men ikke det beste eller mest praktiske lyset for å lese eller gjøre andre turting i teltet.

M.a.o. ledlys er mest for at teltet skal se bra ut på bilder (så ja, du ser nok en del av de på Instagram til vinteren). Teltlykter eller hodelykter er best for å lese og jobbe i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Espen Ørud skrev:


Vi tåler et eksempel til? 

Ohlala så vakkert! Jeg håper å få et glimt av nordlys neste uke, så jeg drister meg til å fiske etter hvilke innstillinger du har brukt på kameraet? Hilsen amatør

Endret av Pinsle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Pinsle said:

.....så jeg drister meg til å fiske etter hvilke innstinger du har brukt på kameraet? Hilsen amatør


Jeg lar slik info bli med bildene til Flickr i læringsøyemed, så de av bildene mine som ligger på Flickr så finner du infoen selv under bildene: 

Der jeg har ringet inn.  Ved å trykke på Show Exif så vil du få opp alle andre mer eller mindre nyttige informasjoner som ligger lagret i bildet også...

Pinsle.jpg

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt tema, om enn kanskje litt avsporing fra første innlegg?

De to følgende bilder er tatt med LED hodelykt inne i teltet og Samsung S7 mobil.FB_IMG_1506190935404.jpg.82f4594f0839db1df99497669b96de3a.jpg

FB_IMG_1506191292490.jpg.07b62bb8e500fadc9f15a93749fad0ef.jpg

De to neste bildene er tatt med Samsung S7 mobil og en Black Diamond Moji lykt i teltene.

20170804_225719.thumb.jpg.860bc117d8e5d9bacbc25051e3df6a36.jpgIMG_20170916_091359_225.jpg.c65e1f8a732239275729f3c333358f73.jpg

 

Bilde nedenfor er tatt av kompis på samme kajakktur som bilde over (ny camp/øy kvelden etter) med sitt Nikon speilreflekskamera. Black Diamond Moji lykt i midtre telt og led-hodelykter i teltene på hver side.

FB_IMG_1506690722717.thumb.jpg.653676752146a9ca74628abd70d8aad6.jpg 

Beklager den store forskjellen i størrelsen på bildene, det var disse som lå lett tilgjengelig på telefonen.

 

Endret av Terka
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellige LED har forskjellig evne til å gjengi farger. Tenk at man bruker et prisme til å lage en "regnbue" av LED-lyset, da vil noen LED gi en nesten perfekt regnbue, mens for andre blir det større eller mindre svarte eller dempede striper i regnbuen - sistnevnte vil vi oppfatte gir "rare" eller "blasse" farger i omgivelsene (den oppfatningen blir selvsagt også påvirket av LED-ens fargetemperatur).

Man har forsøkt å kvantifisere fargegjengivelse ved å lage en fargegjengivelsesindeks, på norsk benyttes "Ra" mens på engelsk oftest benyttes "CRI" som forkortelse. 100 er maks som kan oppnås, og tilsvarer ofte sollys. Et stearinlys har lav fargetemperatur (rundt 1700K) og høy CRI (100). For billige LED er det litt omvendt, de har ofte blåere lys (over 5000K) og CRI i området 60-80. Skal man ha god fargegjengivelse må man litt opp i pris, og søke på feks "high CRI" elns - da kan du få CRI opp i 90 eller høyere.

Personlig liker jeg LED med fargetemperatur ned mot 4000K eller enda lavere, og helst CRI over 80.

Btw: En kompliserende faktor ved fotografering i LED-lys er at sensoren på kameraet kan ha svakheter som sammenfaller med svakheter hos LED-en (=sprø farger) - men da tror jeg du skal ha en hel del uflaks. Og så spørs det jo selvsagt om man faktisk har ambisjoner om å ha kontroll på alt i universet for å få det perfekte bildet, eller om man først og fremst vil kose seg og gjøre det beste utav det man har med seg ;) 

https://en.wikipedia.org/wiki/Color_rendering_index 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder en knapp på telyset i denne sammenheng. Selvom ledlys lettere kan styres slik man vil. Jeg har også brukt fakkelboks for å skape lysstemningen jeg er ute etter.

3 telys i steikepanna:

DSC_6427.jpg

To fakkelbokser i 12-manns lavvoen:

DSC_6738.jpg

To telys i teltet:

DSC_3800.jpg

To små ledlamper (sykkellamper fra xxl) i teltet:

DSC_7076.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes gravlys er veldig fine. Brenner lenge, og er litt beskyttet i forhold til brannfare (Det var her jeg skulle hatt et fantastisk fint bilde av fargerikt telt i nordlys, men det var det dårlig med, gitt. Grønt telt gjør seg også dårlig med lys inni. Det må jeg huske ved neste kjøp.).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutes ago, Lompa said:

Grønt telt gjør seg også dårlig med lys inni. Det må jeg huske ved neste kjøp.).

Grønne telt med gult innertelt blir stort sett litt orange/gulaktige med stearinlys i teltet: 

Dette er et godt gammelt Helsport Rondane i grønt (så fikk i hvert fall sitatet ditt seg et flott nordlysteltbilde ;-) ): 
 

The tent & Aurora

 

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.