Gå til innhold
  • Bli medlem

Gaustatoppen fredag 13.okt til lørdag 14.okt


Terka

Anbefalte innlegg

Lettere inspirert av en annen tråd her inne så legger jeg ut en invitasjon her.

Jeg stikker med 90% sannsynlighet til Gaustatoppen på fredag. Planen er å gå en "snartur".  Opp med hodelykt i mørket fredag kveld, overnatte i telt oppe, og ned igjen lørdag formiddag. Mulighet for en tur langs ryggen om vær/forhold er bra før returen ned til Stavsro lørdag.

Forhåpentligvis så blir det noe fin utsikt lørdag morgen,  men jeg har opplevd flere ganger at det er tett rundt toppen. 

https://www.yr.no/nb/liste/dag/1-68626/Norge/Telemark/Tinn/Gaustatoppen

Forventer litt snø oppe og og en viss sannsynlighet for litt is eller sleipt underlag i steinura. Kommer derfor til å ta med ispigger til å ha på fjellskoene.

En litt annerledes "kosetur" en den forumturen jeg var med på i februar, men for min del på så gir også slike kjappturer gode opplevelser/minner.

Og så er man tilbake tidlig lørdag og har hele helgen forran seg. 😄

Om noen føler seg fristet av en snartur med overnatting i høyden for å få en forsmak på vinteren så er det bare å bli med. 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Har overnattet der under stjernehimmel, noe som kan anbefales. Utrolig flott opplevelse!!!

Jeg har kontraktsmøte fredag og er midt i en flytteprosess, med tilhørende organisert kaos. Superbra initiativ @Terka

Edit: Skal du ligge i telt på ryggen, eller helt oppe på toppen?

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@JanRH, usikker på hvor jeg slår opp teltet. Det blir ihvertfall opp til turisthytta, og så får jeg vurdere underlaget videre derfra mtp å få plassert telt.

Gikk omtrent samme turen på ski sent i januar. Starta da kl 22 på parkeringen like over Langefonn fjellstue. Et par minusgrader, vindstille, stjerneneklart (ingen måne) og lysene fra stjernene og fra tårnet (masten ?) oppe på toppen gjorde at det ble en fanatisk fin tur oppover. Det rosa lyset fra tårnet mot stjernehimmelen gav følelsen av at tårnet svevde. 😄 Overnatta litt nedenfor turistytta den gangen. Og kom ned til parkeringen når de to første gruppene med folk skulle begynne å gå opp lørdag formiddag. Lite snø, og tung sekk gjorde at det ble mer "tur" enn skikjøring den gangen.

Forventer ikke stjerneklart til fredag.

@Gittiamo, det blir helt sikkert flere muligheter. 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
12 minutter siden, Terka skrev:

@JanRH, usikker på hvor jeg slår opp teltet. Det blir ihvertfall opp til turisthytta, og så får jeg vurdere underlaget videre derfra mtp å få plassert telt.

Gikk omtrent samme turen på ski sent i januar. Starta da kl 22 på parkeringen like over Langefonn fjellstue. Et par minusgrader, vindstille, stjerneneklart (ingen måne) og lysene fra stjernene og fra tårnet (masten ?) oppe på toppen gjorde at det ble en fanatisk fin tur oppover. Det rosa lyset fra tårnet mot stjernehimmelen gav følelsen av at tårnet svevde. 😄 Overnatta litt nedenfor turistytta den gangen. Og kom ned til parkeringen når de to første gruppene med folk skulle begynne å gå opp lørdag formiddag. Lite snø, og tung sekk gjorde at det ble mer "tur" enn skikjøring den gangen.

Forventer ikke stjerneklart til fredag.

Når ting er på plass igjen, dvs. fått flyttet inn og kommet i orden, er jeg gjerne med på en slik tur i 2018 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Det er på slikt underlag jeg savner et lite selvstående telt, som tåler støyt. Teltet ditt ser supersolid ut :)

I dag ser det ut til at været er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde 3 kaffe, litt kake, og en lang og trivelig prat med vertene på turisthytta før det begynte å komme opp folk på dagstur. Da var det på tide å gå hjemover igjen. 😄  Helt vanvittig hvor mye folk som valfarter dit, en del fasinerende turbekledning var det også! Været lette litt for dem som kom utover dagen.

 

20171014_110348.jpg

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.